Abah.. Anda Gagal Menyedari....

 


Semasa saya menulis warkah ini - terdapat 400 pesakit positif Covid-19 di Hospital Queen Elizabeth, hospital rujukan tertiari Sabah di Kota Kinabalu termasuk merawat Ketua Menteri Sabah (Hajiji Mohd Noor). 

<!--more-->Semua pesakit bukan Covid-19 yang tidak mempunyai penyakit yang mengancam nyawa tidak diterima untuk menyalurkan semua sumber bagi menangani Covid-19.

Bahkan ujian makmal rutin biasa telah dikurangkan untuk membolehkan lebih banyak ujian untuk Covid-19.

Pekerja penjagaan kesihatan letih dan kepenatan. Sumber seperti PPE dan peralatan penting lain hampir habis. Kakitangan dipanggil untuk bertugas di jabatan lain kerana ramai daripada mereka dikuarantin.

Kerja keras selama berbulan-bulan sejak perintah kawalan pergerakan (PKP) pertama telah dipandang sambil lewa dan diketepikan! Kita telah mencapai jumlah kes pecah rekod berjumlah 691 pada 6 Oktober 2020.

Pada masa ini terdapat 3439 kes positif di Malaysia, di mana 1901 (55 peratus) - lebih daripada separuh berasal dari Sabah.

Dari 1 September 2020 ke 10 Oktober 2020, Sabah mempunyai 3423 kes - ini mengejutkan kerana ia bersamaan dengan 22 peratus daripada 15,096 kes yang direkodkan Malaysia sejak awal!

Terdapat 21 kematian yang merupakan 13.5 peratus daripada jumlah 152 kematian setakat ini.

Sedarlah wahai Perdana Menteri Muhiyiddin Yassin yang dikasihi - anda ialah seorang "abah" yang mahu "merotan" rakyatnya kerana berkelakuan buruk dan tidak mematuhi SOP.

Anda gagal menyedari bahawa fakta menyedihkan mengenai gelombang baru Covid-19 yang disenaraikan di atas bukan disebabkan oleh Covid-19, tetapi kegagalan pentadbiran anda untuk mengutamakan kesihatan rakyat di atas segalanya.

Dengan mengabaikan nasihat daripada Kementerian Kesihatan dan membiarkan pilihan raya negeri berlangsung, kempen tanpa kawalan oleh jentera yang terlalu bersemangat (pada semua parti yang bertanding) - ini telah menyebabkan penderitaan ramai orang pada hari ini.

Faktanya bahawa ketua menteri sendiri telah dijangkiti menunjukkan sejauh mana menularnya virus itu.

Menteri dan banyak pegawai atasan lain yang tidak mengikuti SOP dan dilepaskan adalah punca sebenar berlakunya peningkatan kes yang mendadak ini.

Kelewatan dalam melaksanakan perintah penutupan pula ibarat 'luka disirami garam' - memperburuk keadaan yang sudah teruk.

Sedar dan lihatlah bahawa ramai orang tidak akan menganggap anda sebagai "Abah" - kerana anda didakwa telah membiarkan "anak-anak anda" menderita dengan menyebabkan gelombang baru wabak ini dan menambah buruk keadaan dengan mengamalkan pilih kasih melalui hukuman selektif terhadap mereka yang tidak mematuhi SOP.

Seret VIP (orang kenamaan) yang menjadi penyebab gelombang Covid-19 ini dan singkirkan mereka daripada jawatan.

Mereka telah membawa lebih banyak penderitaan kepada orang-orang yang memilih mereka untuk berkuasa. Ini penyelewengan kepercayaan dan mandat yang diberikan kepada mereka.

Kematian yang berlaku akibat gelombang baru Covid-19 ini berkaitan secara langsung dengan mereka semua dan mereka mesti bertanggungjawab! Cukuplah bercakap.

Tinggalkan kiasan anda dan perutusan rasmi, bertindak pantas. Kami letih dengan ucapan panjang lebar yang tidak mempunyai isi yang nyata selain dijadikan sindiran di internet dan jenaka media sosial.

Jumlah masa dan sumber daya yang digunakan oleh "perutusan khas" anda dapat disalurkan kepada Kementerian Kesihatan untuk digunakan dengan lebih baik lagi.

Ambil tindakan sebenar.

Sedar akan kesalahan dan kegagalan serta betulkan dengan segera. Salurkan sumber ke Sabah dengan secepatnya.

Ketua menteri Sabah kini dirawat di wad di Hospital Queen Elizabeth tetapi seperti semua VIP lain, tidak perlu berbaring di jabatan kecemasan menunggu tempat tidur di wad.

Terdapat kekurangan rasa empati dan tindakan sebenar daripada pentadbiran tertinggi negara, yang mengakibatkan ketidakpedulian terhadap keadaan sebenarnya di lapangan.

Segera, bekalkan PPE yang mencukupi untuk bertahan sehingga akhir tahun - banyak pusat di Sabah akan kehabisan PPE tidak lama lagi dan kita akan melihat keadaan PPE DIY yang pernah terjadi jika ini tidak dilakukan.

Sistem pengedaran PPE terpusat yang diselaraskan perlu menggantikan sistem semasa yang perlahan dan tidak telus.

Elaun Covid-19 untuk pekerja penjagaan kesihatan di barisan hadapan perlu diberikan sepanjang tempoh ini dan bukan beberapa bulan selepas itu.

Banyak pengorbanan yang dibuat, ibu bapa kepada bayi yang baru lahir terpaksa bekerja; cuti tahunan telah dibekukan; ramai yang bekerja lebih masa dengan mengurangkan tidur dan rehat.

Arahkan sektor swasta untuk membantu dalam pengurusan kes Covid-19 dan membayar balik dengan dana yang diperlukan.

Jika perlu, gunakan dana kecemasan - apakah penderitaan "anak-anak abah" tidak dapat menggerakkan hati anda?

Menteri Pertahanan (Ismail Sabri Yaakob) telah mengumumkan majlis perkahwinan yang dihadiri tetamu lebih 250 orang dibenarkan dengan menunjukkan kad jemputan perkahwinan (pada sekatan jalan).

Ini benar-benar tidak masuk akal dan bodoh.

Apa gunanya mendapat perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) manakala perhimpunan sebegitu masih dibenarkan?

Tolong gunakan akal sihat semasa melaksanakan SOP - dengarkan nasihat Kementerian Kesihatan daripada mendorong mereka dan memujuk mereka untuk melakukan sebaliknya.

Jangan putus asa

Kepada rakyat - sama ada di Sabah atau di manapun, saya menggesa anda untuk mengamalkan SOP seketat mungkin. Jangan mematuhi SOP yang tidak masuk akal - perkahwinan boleh ditunda ke kemudian hari; perhimpunan besar tidak boleh diadakan sehingga kita dapat mengawal keadaan.

Sudah sampai waktunya untuk bangkit dan memutuskan bagaimana kelangsungan hidup "keluarga" perlu diteruskan kerana "abah" kita seakan tidak mampu.

Berikan sokongan anda kepada mereka yang berada di barisan hadapan - sama ada dalam bentuk wang, makanan, atau alat bantuan lain. Mereka yang diberkati kerana lebih berada perlu membantu golongan yang serba kekurangan.

Kepada mereka yang berada di barisan hadapan - jangan berputus asa. Seluruh rakyat negara ini berada di belakang anda dan menyokong anda, beberapa melalui bantuan material dan yang lain bila-bila yang boleh memanjatkan doa.

Kebodohan individu tertentu mungkin telah mensia-siakan usaha beberapa bulan yang lalu dan membuang semua masa dan tenaga anda; tetapi Malaysia lebih memerlukan anda sekarang.

Semoga Tuhan memberi anda kekuatan, kesabaran dan ketabahan melalui saat-saat ini. Sama-samalah kita berdoa.


DR TACHDIJAN ialah nama samaran. Penulis ialah seorang doktor pakar di Kementerian Kesihatan. 

Disiarkan oleh Malaysiakini

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

52 comments

comments
Anonymous
October 12, 2020 at 1:00 PM delete

Abah gila kuasa. Azmin lagi gila kuasa. Hamzah pun sama. Semua tak ada tokoh tapi amat gila kuasa. Bukan nak tolong rakyat. Itu sebab mrk masih kuat berpolitik walau semasa pandemik menular. Akibat gila kuasa mrk, rakyat menderita covid, terutama rakyat Sabah. Tapi org melayu masih tak sedar, begitu juga dgn sbhgn org Sabah masih dok sokong penyangak2 ini. Bila mrk nak sedar akan mainan sandiwara 'pemimpin' tamak ini.

Reply
avatar
Anonymous
October 12, 2020 at 6:50 PM delete

Klu pukimak piee bedol tak bubar dun sabah rasanya tak akan berlaku.Sehingga melaungkan kata sanggup mati dpd menyerahkan kerajaan pintu belakangnya yg diperolehi hasil merompak dpd bn slps pru14.
Pembubaran disokong penuh oleh pukimak2 pemimpin2 phanceng yg pernah buka pintu negara seluas2nya kpd pelancung negara2 wabak ketika gelombang pertama.
Mrk tak setuju kerajaan dh hilang kepercayaan kpd piee bedol diserah begitu saja.Biar mati dpd menyerah begitu sahaja...
Apa jadi?!..bukan pukimak piee bedol yg mati tapi raykat sabah yg tak berdosa yg terkorban hampir setiap hari angkara sikap mementingkan diri piee bedol dan pukimak2 pemimpin phanceng!!!!
Skrg mamat beruk mana ntah menyalak menyalahkan org lain pula.

Reply
avatar
Anonymous
October 12, 2020 at 7:02 PM delete

Skrg mamat pendubur pula claim dia banyak majoriti utk ambil alih kerajaan persekutuan.
Ini impian tahap mamak kerala!!!

Klu cukup majoriti ko runding baik2 dgn muhdin utk serah kerajaan tanpa bubar parlimen.
Kes covid masih panas. Jangan korbankan rakyat demi kuasa. Rakyat dah muak. Dulu rakyat yg prihatin dikutuk oleh babi2 phanceng sebagai koronapalatau. Bahkan ada yg dipenjara angkara meluahkan rasa risau.

Serah jer pada mantan pendubur tu dpd dia mati kempunan. Bukan lama pon utk parlimen bubar secara automatik sblm pru15.
Sekurang2nya ko mampus nanti merasa penyokong2 ko melihat ko jadi peeM dan mungkin merasa minyak rega rm1.50 seliter.

Reply
avatar
Anonymous
October 12, 2020 at 7:03 PM delete

Atok sudah bersiap siaga melarikan diri ke USA esok Anwar jadi PM ke 9..


Dipercayai Anwar siap siaga intuk tangkappp atok...!!

Reply
avatar
Anonymous
October 12, 2020 at 8:57 PM delete

Sama ada larikan diri ke negara luar..atok akan isytihar dirinya nyanyuk dan hilang ingatan agar tidak disabit kesalahan rasuah dan salah guna kuasa.

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 12:15 AM delete

Politikus bapak kepala lutut.

PM4/7 bukan sahaja anggap Melayu malas tapi dia juga percaya Melayu dan semua Rakyat Malaysia bodoh dan mudah lupa.

Banyak pembohongan sekali lagi dalam posting terbaru dia.

Dia kata Warisan menang Sabah di PRU14 tahun 2018.

Ini satu pembohongan amat jelas.

Warisan tak menang Sabah di PRU14.

Yang membentuk kerajaan ialah BN dan Musa Aman mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri. Tun Mahathir gunakan SPRM untuk ugut ADUN-ADUN kerajaan BN Sabah kononnya mereka dibayar wang untuk sokong Musa Aman.

"The MACC probe comes after Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad vowed to investigate any element of corruption over the party hopping in the state assemblies.'

"23 May 2018: MACC investigating ‘RM20mil for Jeffrey’ claims"
https://www.thestar.com.my/.../macc-investigating-rm20mil...

Rumah digeladah, wakil Rakyat disoal siasat berhari-hari. Satu celah bukti pun tidak dapat dicari untuk menyokong tuduhan TUn Mahathir..

Lalu parti UPKO yang bertanding atas tiket BN melompat ke Warisan untuk menjatuhkan kerajaan BN Sabah.

"UPKO umum keluar BN, wujud kerajaan campuran dengan Warisan"
https://www.astroawani.com/.../upko-umum-keluar-bn-wujud...
(UPKO telah dihukum warga Sabah sebab melompat pada PRN lalu setelah mereka kalah 6 daripada 7 kerusi yang ditanding. Presiden UPKO sendiri pun kalah)

Yang PM4/7 sebut kerajaan pintu belakang sebenarnya ialah kerajaan Warisan Sabah.

Musa Aman tidak dibenarkan berjumpa dengan TYT Sabah dan digugurkan jawatan untuk membenarkan Shafie Apdal mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri dengan cara yang melanggar perlembagaan.

Ini telah disahkan mahkamah.

"4 Sep 2020: TYT exceeded powers in sacking Musa; case not academic"
http://www.dailyexpress.com.my/.../tyt-exceeded-powers.../

Selepas beberapa ADUN hilang kepercayaan terhadap kerajaan Warisan dan Shafie hilang sokongan majoriti kepada Musa Aman.

Kerajaan Warisan pun tumbang tapi Shafie kata dia sanggup mati daripada serah kembali kuasa sebagaimana dia rampas kuasa melalui pintu belakang selepas PRU14.

Sebab dia sendiri kata dia sanggup mati maka dia bubarkan DUN untuk mengadakan PRN Sabah.
Keputusan Shafie bubar DUN juga disokong penuh oleh majlis presiden PH.

"30 Julai 2020: Majlis Presiden PH sokong Shafie bubar DUN Sabah"
https://suaramerdeka.com.my/majlis-presiden-ph-sokong.../
Masa itu, Najib bantah DUN dibubar untuk PRN. Bidas Shafie rakus kuasa. Musa Aman juga tolak PRN

"30 Julai 2020: Musa Aman tolak keputusan bubar DUN kerana bahayakan nyawa rakyat Sabah"
https://www.astroawani.com/.../musa-aman-tolak-keputusan...
Musa Aman bersama 32 ADUN Sabah juga 3 kali mohon mahkamah untuk batalkan keputusan bubar DUN tapi kalah 3 kali.

"11 Sep 2020: Mahkamah Persekutuan tolak permohonan tangguh PRN Sabah"
https://www.bharian.com.my/.../mahkamah-persekutuan-tolak...
Perlu juga dinyatakan bahawa kerajaan negeri pernah tukar tangan 5 kali selepas PRU14 iaitu Sabah pada tahun 2018 dan Johor, Melaka, Perak dan Kedah pada tahun 2020.

Tapi sekali pun DUN tidak dibubar dan PRN diadakan dalam kelima-lima kali ini.
Hanya Shafie sahaja yang bubarkan DUN untuk adakan PRN.

Sebab itu, Shafie bukan TERPAKSA bubar tetapi dia sanggup mati dan membahayakan nyawa warga Sabah untuk kekalkan kuasa dia.

Sebab itu, Shafie mohon maaf kepada warga Sabah kerana membubarkan DUN pada ketika kes Covid mula meningkat di sana.

"24 Sept 2020: Mohd Shafie mohon maaf adakan PRN ketika Covid-19"
https://www.sinarharian.com.my/.../Mohd-Shafie-mohon-maaf...
Ini ialah fakta sejarah yang tak dapat dinafikan.

Tun M jangan cuba nak bohong Rakyat lagi untuk salahkan PN-BN.

Kamu watak utama yang salah gunakan kuasa untuk tumbangkan kerajaan BN Sabah selepas PRU14.
Posting PM4/PM7: https://www.facebook.com/TunDrMahathir/posts/10157763013748652

ps : Kau yang paling ke depan kalau Buat menyemak kat Malaysia nih. Politikus fitnah lidah bercabang kepala lutut mudah lupa dah nyanyuk ni.

Reply
avatar
October 13, 2020 at 1:05 AM delete

Boleh sama gang dgn sammy vellu sebb sammy pun dah nyayuk

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 7:32 AM delete

YANG DIJANJIKAN PADA HARI SELASA
ORAMG SIBUK PKP DIA SIBUK KE ISTANA
ATOK PULAK NGILU BADAN TIDO X LENA
TEPOK TANGAN POP CORN COCONUT SHAKE TERSEDIA


ATOK BOBOI ANAK CUCU TAK SEDAP HATI
BANG NON MUNGKIN JADI PIDANA MINTRI
ATOL RASA NAK TERBANG LARI KAN DIRI
DIKEKAT HANTU RAJA GOYANG PUNYA SD


KIKIKIKI...


HAAHH TEPOOKKK...!!

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 7:46 AM delete

Ada mahacai PANxxx meroyan kenapa pkpd hanya dilaksanakan di selangor n kl sedangkan kes covid di penang lebih tinggi semalam.
Simpan sikit bangang tu atau awal2 bertanya dgn mat sabun atau kkm.

Yg di penang tu dlm penjara reman...terkawal dan sedang dikawal

Yg di kl selangor...graf harian berterusan di semua tempat dan menaik...
Itupun kerajaan masih bagi tempoh sehingga 14 okt. Ada 2 hari utk bersedia sblm bermula.

Bukannya nak sabotaj mantan peliwat nak jadi peeM9. Faham tak!!!

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 9:28 AM delete

Jangan heran.Itu dah tugas rasmi sebagai khadam dap.

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 10:34 AM delete

bossku nk masuk sg buloh.bini dia pon ada chance ikut sekali.Zahid nampak gaya coming soon.hehehehe.best sgt2 tau.hahaha.Atok rilek ja.kikikiki

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 10:36 AM delete

abah?hkkkk ptuihhh...

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 11:14 AM delete

Pos hari ini, semalam sampai!

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 11:15 AM delete

Jangan jadi spt atok..

Mengata org pandai..sendiri tak ingat

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 11:20 AM delete

Dgr kabar mantan banduan liwat tu melepak jer depan pintu istana.

Khadam dapigs tak turun bagi sokongan ker?

Atau kaki kencing tetap kaki kencing jugak....

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 11:28 AM delete

abah malikul sembab.hahahahahhaha

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 3:51 PM delete

Atok?!!! HAKKKKTUIHHH!!!

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 3:53 PM delete

Khadam dap bodoh!
Rela dahi ditenyeh-tenyeh dap.
Rela kepala dipijak-pijak dap.

Yg penting, soru jangan lepas...

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 4:01 PM delete

25 menet jer mamat liwat tu jumpa agong!

Datang bawa tilam kot...
Lain kali bawalah senarai penuh nama...
Agong bukan nak tengok angka... BODOH!!

2X5 dgn mamak kerala juga bodohnya...
Orang dah nak angkat sumpah baru sebok nak tunjuk angka...

Bodoh sama mcm mahacai phanceng!!!!

Org bodoh-bodoh nie hanya dlm phanceng kerrrrr...
Patut pon selalu kena kencing oleh org bodoh kita nie yea...

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 5:44 PM delete

Anwar dgn mahdey...2x5
Sama-sama gila..
Gila kuasa

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 8:46 PM delete

Semua komentar melayu 'wira hang tuah' di atas kalau berani minta diadakan sesi khas parlimen supaya boleh buat undi tak percaya terhadap kerajaan ini. Ada berani? Kalau tak berani tok sah dok cakap banyak, nanti makin banyak dapat dosa.

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 9:28 PM delete

Anuar yang kata dia ada sokongan padu MP , tugas dia lah buat undi tidak percaya di Parliament. Apa lah kau bendul sgt anon 8:46 pm? Soalan berani ke kau tuju kpd nuar!!

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 10:05 PM delete

Bengap sungguh ko 9:28. Klu abah ko berani convene parlimen skrg sudah tentu anwar akan minta undi tak percaya. Tapi abah ko dah kecut teloq sudah tentu tak berani panggil sesi khas parlimen dan klu ada sesi khas pun dia akan guna speaker utk halang undi tak percaya diadakan. Ada faham? Orang oengecut tak akan berani bertanding.

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 11:06 PM delete

Kalau dari segi sokongan...pn bersedia sepenuhnya jika parlimen bubar.Berdasarkan beberapa prk dan terakhir sekali prn sabah jentera pn dah cukup bersedia.Dah lama dah kbr angin nak bubar parlimen dgn majoriti yg sering dipersoalkan oleh ph. Cuma masa dan keadaan kurang mengizinkan.

Reply
avatar
Anonymous
October 13, 2020 at 11:14 PM delete

Sebelum ini dlm pc anwar kata parti pejuang tak termasuk dlm mp yg sokong dia.
Slps jumpa agong, anwar kata pejuang sokong anwar.
Mana satu nak dipercaya nie...hihihi


Klu aku jadi muhdin...bagi jer lah dgn nuar jadi peeM9 sebentar sblm dia mati kempunan. Bukan lama pon sblm pru15.
Sekurang2nya berbaloi buat pencacai2 yg pernah nak bunuh diri rempuh polis dan berguling2 di lebuhraya nak lihat nuar jadi peeM.
Klu buat undi tak percaya dan muhdin nasihati agong bubar parlimen...gerenti phanceng khasnya parti khadam dapigs dan pgayR kalah teruk.
BUNGKUS!!!! hihihi

Reply
avatar
Anonymous
October 14, 2020 at 9:14 AM delete

Anuar memang berani a.k.a muka tembok. Berani menyerahkan nombor sahaja. Mcm mana org nak take him seriously?

Reply
avatar
Anonymous
October 14, 2020 at 10:29 AM delete

Tiada keperluan kpd tokjiddin nak buat special parliamentary sitting. Tak saper pun perlu buat apa2 kecuali nuar kerana dia yg mendakwa ada sokongan jitu dan concrete proof. The rest of the us can lay back and enjoy the drama..

Reply
avatar
Anonymous
October 14, 2020 at 11:44 AM delete

dulu dia memang muka tembok tpi sekarang dah jadi muka taik akhir zaman

Reply
avatar
Anonymous
October 14, 2020 at 11:57 AM delete

Geli ar kalau peliwat, penipu, barua kapir naik jadi PM. Yg happy cuma kapir dan geng2 LGBT.

Bak kata atok kerala...."JIJIK"!!

Reply
avatar
Anonymous
October 14, 2020 at 12:22 PM delete

Jika Umno tarik sokongan kpd PN dan tidak juga menyokong Anuar Ibrahim, apa akan jadi?

Reply
avatar
Anonymous
October 14, 2020 at 3:19 PM delete

nuar jadi taik.

Reply
avatar
Anonymous
October 14, 2020 at 4:47 PM delete

Penyokong2 Nuar, termasuk LGBT dan berSHIT nak tunggu apa lagi? Guling2 atas jalanraya la. Rakyat lain nak berhibur tgk kebodohan pentaksub2 LGBT berSHIT tajaan kapir luar negara

Reply
avatar
Anonymous
October 14, 2020 at 6:24 PM delete

Yang berguling2 tu BODOH!!!

Anwar, mat sabun dan gone end cuma dok hotel memerhati dari jauh.
Kalau mrk tu ikut berguling sekali...berbaloi lah jugak!!!

Mcm mantan ketua polis negara yg bagi lebam mata anwar krn menggelarkan polis sebagai anjing. Itu baru berbaloi...

Reply
avatar
Anonymous
October 14, 2020 at 6:27 PM delete

Jujur...rasa jijik dgn manusia munafik mcm nuar tu....

Siang berkhutbah...malam bermaksiat. Sahabat baik dia yg kata.
Mcm video memuki chinadoll...nyata dan sah individu adalah anwar dgn sumpah laknat dpd rakan subahat nuar.

Bersumpah laknat...anwar sampai skrg masih cuak. Jijik!!!!

Reply
avatar
Anonymous
October 14, 2020 at 9:35 PM delete

Mad sabun tak boleh ikut berguling pasal perutnya buncit sangat.

Reply
avatar
Anonymous
October 14, 2020 at 9:56 PM delete

Tak boleh berguling tetapi posing mcm bapak dugong terlebih makan pun boleh. Lepas tu bersilang tangan dgn amoi2 bershit, dunia bagai ana yg punya.

Reply
avatar
awe
October 15, 2020 at 6:09 PM delete

YANG DOK NGOMEN DAN FITNAH KAT SINI SEMUA BAKAL AHLI NERAKA.KALAU TAK TAU APA-APA JANGAN GATAI MULUT DAN TANGAN. DOK DIAM-DIAM BANYAKKAN DOA YANG BAIK-BAIK SAJA

Reply
avatar
Anonymous
October 15, 2020 at 7:46 PM delete

Kami berdoa agar anwar berjaya menunjukkan senarai namanya kpd ydp agong. Kalau tak kami akan berguling2 di lebuhraya.

Reply
avatar
Anonymous
October 15, 2020 at 8:55 PM delete

Kalau ada yang tahu banyak sila lah kongsi supaya kami bukan ahli neraka. Tinggi nau darjat nak suruh org dok diam2. Gatai $%^&** ke?

Reply
avatar
Anonymous
October 15, 2020 at 9:02 PM delete

Dapigs adalah parti rasis ANTI-ISLAM dan ANTI-MELAYU yg membenci semua Melayu kecuali Melayu yg sanggup jadi BARUAH!

Ini bukan fitnah tau! Ini adalah fakta dari pemerhatian aku.

Reply
avatar
Anonymous
October 15, 2020 at 9:06 PM delete

Contoh?

Dulu benci Anwar, bila sanggup jadi Baruah, sokong Anwar.
Dulu benci Mahafiraun kerala, bila sanggup jadi Baruah, sokong Mahataik
Dulu benci PAS, bila sanggup jadi baruah, sokong PAS bila PAS dah tak sanggup jadi baruah lagi, benci balik PAS.

Reply
avatar
Anonymous
October 16, 2020 at 11:00 AM delete

Berdoa lah supaya nuar tak mengelentong dan menjubur lagi.

Reply
avatar
Anonymous
October 16, 2020 at 12:48 PM delete

Desperado 1: Atok dgn tak malunya bawa sidekick dia khairuddin pi sembah dsai di mahkamah krn nak minta bantuan dsai. Akhirnya dia berjaya menipu dsai dan seluruh PH.

Desperado 2: Atok sekali lagi bawa khairuddin pi jumpa ku li pula nak minta tolong ku li (desperado sungguh!! :) Adakah ku li pun nak kena tipu oleh situa desperado ni? Kita tunggu dan lihat.....

Orang desperate ni sanggup buat apa saja. Jadi hati2

Reply
avatar
Anonymous
October 16, 2020 at 8:36 PM delete

Bangsat tun mangkuk tu...

Sblh pagi kata jangan kacau muhidin...

Sblh petang pula sokong kuli dan sokong undi tak percaya...

Hmmmm

Reply
avatar
Anonymous
October 16, 2020 at 9:33 PM delete

Aku ni bukan suka sgt TMY sebagai PM. Tetapi , waktu ini dia yg terbaik buat negara..drp yg tak berapa baik.

Reply
avatar
Anonymous
October 18, 2020 at 3:45 PM delete

Aku pon sama. Cuma khuatir dia dikawal oleh proksi atok dlm menentukan urusan negara.
Dgn khazanah diarahkan membeli dan bergabung dgn syarikat gagal dan kurap..rasanya ada tangan ghaib memaksanya.

Reply
avatar
Anonymous
October 18, 2020 at 5:59 PM delete

Aku pun sama...mcm atok dan kroni2 atok masih dilindungi. Nampak seolah olah perlantikkan penting byk yg ada tangan ghaib control.
PM remote control ke?

Reply
avatar
Anonymous
October 19, 2020 at 2:05 PM delete

Cuba tengok mat semburit...ada pengakuan dan video menyemburit tetapi atok defend dgn kata itu kerja org yg dengki dan musuh politik yg ingin musnahkan karier politik mat semburit.Rasanya siapa musuh mat semburit tu...hihihi

Dah ada video jelas kata kabur..
Dah ada pengakuan pasangan tak diterima...

Nampak jelas dah di situ legasi atok mencatur mat semburit di kedudukan yg ada skrg demi legasi mrk. Ini yg buat nuar dan puaknya sakit hati sangat.

Skrg nuar ada saman kes liwat dan kes cabul lelaki pulak oleh mangsa dan puak yg dikatakan bau2 bacang dgn atok. Mana tak geram dan mendidih hati abg nuar/non.
Si mat semburit pula bebas dan dibela pula oleh atok dan diberi kedudukan no2 slps muhidin.
Dpt dibayangkan betapa sakitnya hati puak nuar dgn situasi begini....hihihi

Muhidin cuma puppet legasi atok mgkin ada kebenaran. Mmg sukar siapa yg rapat dgn atok nak melarikan diri. Perjuangan atok bukan khas utk raykat tapi keseinambungan legasi kaya mrk.

Kalau atok pernah kutuk muhidin sebagai pengkhianat slps atok bakor KERAjaannya...semuanya sandiwara. Depan raykat cakap lain tapi belakang raykat ntah permainan catur apa mrk guna.
Setakat gebang nak buat undi tak percaya dlm parlimen...kenapa tak terus sokong nuar sebagai peeM9???!!!
Skrg ada ura2 nak naikkan dia balik sebagai peeM interim 2.0 jika kecelaruan kuasa yg berlaku sekarang.

Apa2 pon kita nonton saja lakonan mrk.
Mrk menang krn fitnah dan mgkin jatuh tersungkur sebab sumpahan krn menipu raykat.....

Selagi legasi atok bersikap tamak haloba selagi itulah politik negara kita tidak akan aman. Kecuali ada sebuah kerajaan yg mempunyai sokongan majoriti dan tidak terikat dan mudah didekati legasi puaka sial itu!!!

Reply
avatar
Anonymous
October 19, 2020 at 7:30 PM delete

Anwar Ibrahim terdesak dan cemas UMNO pulak jangan terikut rentaknya.

Keputusan Majlis Tertinggi UMNO nanti, sesuatu yang perlu mereka fahami ialah rakyat memerhati dan akan menghakimi mereka.

UMNO perlu sedar kemarahan rakyat terhadap Anwar kini berubah kepada mereka kerana dilihat sebagai punca ketidakstabilan politik masa kini.

UMNO dilihat secara langsung dan tidak langsung telah menyokong usaha Anwar menjatuhkan Perdana Menteri dan mungkin mengakibatkan PRU ketika rakyat bergelut dengan Covid-19.

Apa sahaja permintaan dan perbincangan dalam Mesyuarat Majis Tertinggi (MT) parti tersebut Selasa ini, ia harus dalam keadaan menjaga maruah dan kestabilan politik.

Perkara 43 (2) (a) menetapkan Yang di-Pertuan Agong hendaklah terlebih dahulu melantik sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat.

Dalam kes Anwar sekarang, jawatan Perdana Menteri tidak kosong. Justeru, sebelum pelantikan baharu dibuat, Seri Paduka Baginda mesti memastikan Perkara 43 (4) Perlembagaan dipenuh terlebih dahulu, iaitu “Jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong.”

Tuntutan Anwar tidak cukup kuat, malah tidak ada merit langsung dalam Perlembagaan Persekutuan.

Istana Negara dan laporan media, jelas Anwar tidak membuktikan beliau mempunyai sokongan individu setiap ahli Parlimen.

Reply
avatar
Anonymous
October 20, 2020 at 7:50 AM delete

BAKAL CALON PM PILIHAN TUN MAHATHIR SHAFIE APDAL PUNCA JANGKITAN COVID-19 SABAH MENCANAK NAIK.

Rakyat Sabah khasnya dan Malaysia amnya, jangan sama sekali lari daripada fakta, bahawa penyebab jangkitan covid-19 Sabah mencanak naik kerana impak PRN ke-16 Sabah.

Mengapa PRN Sabah berlaku? Kerana Shafie membubarkan DUN Sabah pada 30 Julai, 2020, kerana enggan menyerahkan kuasa selepas kehilangan sokongan majoriti ADUN Sabah.

Shafie degil, mempertahankan 'bukan' hak dia. Sudah lah Shafie merampas kuasa pada 12 Mei, 2018. Yang merampas SANGGUP MATI berbanding menyerahkan semula hak tersebut.

Berdepan kedegilan tersebut, pemimpin yang berhak (Tan Sri Musa Aman) menggunakan mahkamah mencabar kesahihan pembubaran, bertujuan supaya PRN tidak berlaku, kerana boleh mengancam nyawa rakyat.

Namun sama degil seperti mentornya Tun, Shafie dibantu para peguam beliau termasuk Peguam Besar Negeri Sabah, agar PRN diteruskan, kerana pembubaran DUN adalah kuasa TYT Sabah, dan Shafie mempergunakan kedudukan beliau dalam Perlembagaan Negeri.

Musa bersama 32 ADUN sehingga 11 September, 2020 sehari sebelum penamaan calon yang ditetapkan SPR, masih merayu di Mahkamah Persekutuan, agar PRN Sabah ditangguhkan, kerana alasan yang sama, iaitu boleh menyebabkan peningkatan jangkitan covid-19 selain PRN itu tidak perlu, kerana penggal ke-15 DUN Sabah masih berbaki 3 tahun.

Kini, apa yang menjadi ketakutan Musa dan 32 ADUN yang menyokong beliau menjadi kenyataan, jumlah jangkitan covid-19 di Sabah terus meningkat, malah kematian berlaku setiap hari kerana virus pembunuh tersebut.

Sekiranya Warisan Plus memenangi pilihan raya negeri Sabah lalu, mereka tidak akan menyentuh isu pandemik berkenaan.

Tidak berpuas hati dengan kekalahan mereka, hari ini kita dapat melihat pemimpin Warisan Plus dan Pakatan Harapan (PH) sewenang-wenangnya menuding jari termasuk pemimpin veteran Tun Mahathir, Lim Kit Siang dengan mudah menyatakan PN yang ingin menggulingkan Presiden Warisan, Shafie Apdal, sedangkan Shafie yang bubarkan DUN Sabah.

Usaha berterusan DAP, Tun untuk mengelirukan rakyat, Ahli Parlimen DAP, Teresa Kok, berkeras menyatakan pilihan raya negeri Sabah berpunca daripada Musa Aman dan PN.

Selagi politikus usang dan hodoh masih menghiasi politik Malaysia tak akan maju. Sejarah tak pernah fitnah jijik dan berbohong politikus hodoh saja yang snggup buat kerja kotor dan menipu sepanjang hayat.

Reply
avatar
October 23, 2020 at 7:39 AM delete

Bodoh babi punye sapi bedal

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive