'Katak Politik' Buktikan Mereka Lebih Pentingkan Politik Dari Isu Rakyat....



Ketika ramai rakyat Malaysia terutama yang bekerja sendiri dan di sektor swasta putus sumber pendapatan akibat larangan operasi perniagaan, diberhentikan atau dipotong gaji. 

<!--more-->Ketika Ahli Parlimen menikmati gaji dan elaun sebagai Ahli Parlimen melebihi RM16,000 sebulan, kelompok rakyat 40 peratus terbawah (B40) bahkan 40 peratus pertengahan (M40) telah dan sedang terpukul dengan kejatuhan ekonomi.

Untuk rekod, isi rumah B40 adalah mereka yang berpendapatan di bawah RM4,360 sebulan, M40 dengan pendapatan isi rumah bulanan antara RM4,360 dan RM9,619 manakala isi rumah T20 memperoleh lebih daripada RM9,619 sebulan 
Mengikut kertas statut yang disiarkan di laman web Parlimen, seorang Ahli Parlimen menikmati sekurang-kurangnya 14 jenis elaun. 

Selain gaji RM16,000 sebulan, ahli Dewan Rakyat menikmati pelbagai elaun lain iaitu: 
1. Menghadiri sidang Parlimen – RM400 sehari 
2. Menghadiri mesyuarat atau bengkel agensi kerajaan – RM300 sehari 
3. Elaun keraian – RM2,500 sebulan 
4. Bayaran khas – RM1,500 sebulan (kecuali jika MP adalah ahli pentadbiran) 
5. Penerbangan kelas perniagaan dan perjalanan kereta api kelas pertama 
6. Elaun hotel semasa di luar negara – bilik standard 
7. Elaun hotel apabila bekerja luar kawasan dalam negeri lebih daripada 32 km dari rumah – tidak lebih daripada RM400 semalam 
8. Jika tidak menetap di hotel, lojing harian semasa bekerja luar kawasan – RM100 malam (domestik), RM170 malam (antarabangsa) 
9. Elaun makanan di luar negara – RM340 malam 
10. Elaun perjalanan tetap – RM1,500 sebulan 
11. Elaun bahan api – RM1,500 sebulan 
12. Elaun tol – RM300 sebulan 
13. Elaun pemandu – RM1,500 sebulan 
14. Bantuan pakaian majlis ‘black tie’ – RM1,500 

Dilaporkan oleh MalaysiaDateline di SINI

Dan ketika Malaysia sedang diduga dengan pandemik COVID-19, maka tak hairanlah jika kebanyakan rakyat Malaysia mengakui pemimpin politik sempat mementingkan senario tersendiri dan bukan mengambil berat tentang isu rakyat. 

Ini antara penjelasan yang dibuat oleh netizen menerusi ruangan komen di Facebook, Ada yang berpandangan bahawa para pemimpin sepatutnya berganding bahu dalam memikirkan cara untuk mengatasi krisis COVID-19. 

“Pemimpin yang baik ialah pemimpin yang berganding bahu untuk menangani setiap permasalahan rakyat dan negara. Bukan pemimpin yang tidak habis-habis mengejar pangkat, kuasa demi kepentingan sendiri,” menurut pengguna akaun bernama Jeff Cahaya Elektrikal. 

Menurut Wasoo Thivagaran pula, beliau melihat hanya sebilangan kecil wakil rakyat yang tampil membantu orang ramai ketika waktu sukar ini, manakala yang lain dilihat banyak terlibat dalam drama politik. 

“Kami memilih anda untuk melakukan perkhidmatan kepada orang ramai tetapi anda semua telah melupakan orang ramai dan menumpukan perhatian kepada cara menjaga keselamatan diri,” tambahnya laporan penuh sila baca di SINI

Oleh itu tak hairanlah jika 'Katak-katak politik' dijangka akan melompat lagi...

Baca ni..

Kisah ‘katak politik’ di Malaysia ini sudah berlarutan sejak sekian lama, namun selepas beberapa pilihan raya umum, katak-katak itu kian menjadi. 

Apa yang dimaksudkan dengan ‘katak politik’ ialah pemain politik yang melompat parti dengan mendakwa memperjuangkan nasib rakyat. 

Paling diingati, buat pertama kali dalam sejarah Malaysia, tindakan melompat parti itu telah mengubah tampuk pemerintahan negara apabila kerajaan Pakatan Harapan (PH) tumbang pada Februari lalu selepas lebih 22 bulan memerintah. 

Kebiasaannya perbuatan melompat parti lebih banyak berlaku di peringkat negeri seperti pernah dilalui di Perak, Sabah, Kedah dan Melaka. 

Tidak bermoral Namun, tumbangnya PH menyaksikan Perikatan Nasional (PN) dengan kekuatan 113 ahli Parlimen gabungan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), UMNO, Pas dan Gabungan Parti Sarawak, memerintah negara selepas mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong. 

Namun, menghampiri 100 hari pentadbiran PN, sekali lagi pentas politik negara bergegar. Sedihnya, khabar angin ahli politik sedang mencongak strategi politik ketika barisan hadapan negara sedang berhempas pulas melawan virus Covid-19, manakala rakyat jelata berkira-kira duit simpanan akibat tekanan ekonomi. 

PH mendakwa mereka kini mendapat sokongan majoriti sebanyak 129 ahli Parlimen dan sedang berkira-kira untuk kembali memerintah negara. 

Persoalannya, dari manakah PN dan PH mendapat sokongan majoriti? Inilah yang dinamakan dengan mainan ‘katak politik’ yang lompat sana, lompat sini. 

Penganalisis politik yang juga pensyarah di Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia, Profesor Dr Sivamurugan Pandian berkata, rakyat Malaysia perlu melihat apakah tafsiran melompat parti kepada wakil rakyat dan juga kepada rakyat. 

“Kalau kita lihat dalam kalangan wakil rakyat, ia dianggap menjadi satu amalan yang tidak hilang nilai demokrasi. Pemain politik pula mempunyai tafsiran sendiri berhubung tindakan yang mereka lakukan.

“Bagi masyarakat pula, ia seolah-olah mandat mereka tidak dihormati. Ini kerana bila kita melihat kepada pola pengundian, kadang-kadang penyokong mengundi kerana calon, keduanya menyokong parti dan ketiganya menyokong isu yang dibawa. 

“Tetapi jika beliau disokong disebabkan oleh parti, maka parti itu akan melihat wakil rakyat tersebut menyalahgunakan amanah yang telah diberikan oleh mereka,” katanya.

Sudah pasti, tegasnya, tanggapan pertama yang dilihat oleh rakyat terhadap budaya melompat parti ini adalah ia satu tindakan tidak bermoral dan menyanggah amanah rakyat. 

“Walaupun mereka memberi 1,001 alasan tetapi akhirnya mereka juga perlu akur rakyat memerhatikan tingkah laku ini yang boleh melahirkan kebosanan kepada masyarakat sedangkan ketika ini kita berdepan dengan Covid-19,” katanya lapor Sinar Harian

Laporan penuh silalah baca di SINI

Dulu slogan 'Demi Rakyat' digunapakai.. sekarang 'Demi Kuasa dan tembolok sendiri' pulak ke?

Apa pendapat anda??? 

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

35 comments

comments
Anonymous
June 1, 2020 at 2:12 PM delete

Kalau elok sepanjang 22bulan..rakyat masih sayang dgn phanceng.

Hakikatnya 22bulan rakyat dah nak lemas kena kencing hanceng!!!!

Reply
avatar
June 1, 2020 at 2:27 PM delete

Oooo....sebab tu kau sokong PB. Semua kerana DEDAK. Yalah...kalau sokong Madet, tak dapat apa-apa. Kalau lompat masuk PN terus jadi menteri atau Ceo GLCE.

Tengok bekas MB johor. Langsung takda maruah. Dari MB terus turun pangkat jadi Pengerusi Nenas. Ini membuktikan, maruah Melayu terletak pada temboloknya.

Reply
avatar
Anonymous
June 1, 2020 at 7:12 PM delete

Kunun nak selamatkan negara.


Tapi logiknya apa undang2 negara yg bleh diubah untuk selamatkan negara hanya krana majority 2 3 kerat.... ???


Nampak sangat tujuan khianat cuma utk kepentingan batang tubuh pengkhianat sj....

Rakyatlah yg tanggung balanya bila negara tidak stabil. Kecuali sebahagian rakyat miskin bodoh yg akan disua iaitu mereka2 yg jadi aset pee end/amno pru nanti.

Bodoh kerana 60 tahun bawah amno.... hak milik Melayu semakin lesap, ramai jadi mat rempit, ekonomi ketinggalan dr bangsa lain.


Kalaulah seorang Melayu mati hari ni, agak2 berapa banyak harta bleh tinggal kat anak2?.....pikirlah sendiri samada Melayu hebat atau PERASAN HEBAT(hutang keliling pinggang).

Reply
avatar
Anonymous
June 1, 2020 at 8:50 PM delete

Minah...ko bagi satu hasil yg cukup memuaskan yg atok puaka tu dah bagi pada raykat sepanjang 22bulan.Tak minta banyak...

Kalau setakat jwtn dlm glc...2x5 dgn phanceng. Kenapa tak perasan?!

Bukan sikit vvip politik phanceng duduk di kerusi glc.

Yang paling lawak dan memalukan bila sitipah koyak boleh duduk di kerusi no1 sprm. Sepatutnya dipegang kakitangan awam.
Terima kasih tipah koyak..audio yg konon utk memalukan najib akhirnya bukti kukuh penghakiman kes najib.

Kalau nak sebut tentang tembolok pula..apa kurang anak2 mahdey dpt dlm 22bulan?
Projek fiber optik yg syarikat anaknya perolehi rasanya 7 keturunan tak habis.
Pembekalan minyak utk kerajaan persekutuan dpd petronas diberi kpd petron. Kenapa petron?
Rm82billion wang petronas dijarah...jika ada semangat dgn barang tempatan(spt kata mahdey)....kenapa beri pada petron? Kekalkan lah petronas..sekurang2nya dpt balik sedikit wang yg dijarah oleh tua nyanyuk tu!!!
Pembalakan di kedah yg rahsia pembahagian konsesi dipecah rahsianya oleh vip bersatu yg tak puas hati dgn boboi. Projek batal dan boboi dah bayar rm200juta dpd rm1billion. Senang buat projek dgn legasi mahdey. Batal akan ada pampasan.

Sama dgn projek bakun era pm4.Dibatal...syarikat kroni dpt pampasan.

Kenapa?!!
Mereka ingat negara ini bapak kerala mereka yg punya!!!???

Reply
avatar
Anonymous
June 1, 2020 at 8:56 PM delete

22tahun dan 22bulan bawah pm4 dan pm7 adalah tahun paling sial dlm sejarah melayu...fakta!

Legasi mrk kaya raya tapi melayu yg berusaha utk memajukan diri dikatakan pemalas.
22tahun anak dan bangsa asing banyak di #daddykasi kan tapi mangkuk sial lupa atau pura2 lupa dgn kerja kotornya.

Penyamun...dialah penyamun besar
Pencuri...dialah pencuri besar
Perasuah...dialah perasuah utama
Penipu...dialah penipu besar
Zalim...ISA dan hina org melampaui hukum agama

Semoga cepat menyembah tanah...

Reply
avatar
Anonymous
June 1, 2020 at 9:17 PM delete

Cik minah...
Kau cuba mintak sebijik tayar kereta sport bugatti dpd anak atok. Cukup utk ko beli kereta wish recon baru tau...hihihi

Mana tahu dia bagi kerana nampak kau beria-ria membela penyamun dan kaki kencing tu...hihihi

Reply
avatar
Anonymous
June 1, 2020 at 10:29 PM delete

Nepotisme dan kronisme dah jadi darah daging atok. Kalau tak melakukan nepotisme dan kronisme..bukan atok namanya.

Yang dikejar mandat rakyat atau mandat nepotisme dan kronisme.
Burukkan org agar mandat #daddykasi berterusan.

Benarlah seperti kata anon 8:50, negara ini seolah-olah mereka yang punya.

Reply
avatar
Anonymous
June 1, 2020 at 10:45 PM delete

Tulisan Tun Dr Mahathir di Blog Laman Reformasi. Kes 1MDB belum selesai dah mahkamah belim menjatuhkan hukuman tetapi Tun Mahathir sudah mendahului mahkamah, sudah menjatuhkan dan memfitnah sebagai pencuri sedangkan rakyat tahu kes ini ditangguh berapa kali oleh pendakwaraya.

Adilkah sesorang dituduh pencuri sedangkan kes mahkamah sedang berjalan..!?

SIKAP SI BACOL YANG TERDESAK...!!

Dari Laman Reformasi sebahagian sedutan tulisan Tun..

1 Jun 2020

1. Rupa-rupanya ramai juga orang Malaysia yang sanggup menerima pemimpin yang telah curi berbillion duit Kerajaan.

2. Di antara mereka ialah pemimpin dan ahli Parti Bersatu yang dahulu menyertai Bersatu konon kerana berhasrat menjatuhkan Perdana Menteri yang curi berbillion duit Kerajaan.

Tun Mahathir

TAHUKAH ANDA KES 1 MDB AKAN DITUTUP..!?


Kes 1MDB sedang digulung penghujahan dan akan Ditutup. Pendakwa Terkial-kial Mencari Bukti.. Siapa VVIP Malaysia yang dimaksudkan oleh kerajaan Amerika Syarikat

Konspirasi Politik Menjatuhkan Dato Seri Najib Dengan Isu IMDB Bakal Mengejutkan Rakyat Malaysia. Nanti ada si celaka fitnah jijik buat buat terkejut.

Maklumat dari Department of Justice Amerika Syarikat menemui bukti terdapat pembabitan bekas peguam negara itu, Lorreta Lynch yang didapati bersekongkol dengan beberapa individu penting dari malaysia untuk hanya menjatuhkan DSNR berkaitan isu IMDB.

Maka, berdasarkan kepada perkembangan dari Department of Justice Amerika Syarikat, kes ini akan ditutup sedikit masa lagi kerana tiada keperluan untuk meneruskannya berikutan terlalu banyak kelemahan berlaku. Yang paling ketara bilamana pihak pendakwa TERKIAL KIAL mencari bukti yang tidak WUJUD untuk dipersembahkan kepada pihak mahkamah.

Doakan Semua Rakyat Malaysia.

Ia diperkuatkan lagi dengan pembabitan NGO berprofil tinggi di Amerika Syarikat milik George Soros open society dan Clinton Global Foundation.

Siapa yang bersalaman dan bersama George Soros dlm kes. 1MDB. 22 tahun dulu ada VVIO ini kata George Soros ini moron penyangak matawang bila kalah judi Forex 32 billion.

Komplot ini dirancang sebelum PRU14 bagi memastikan DSNR dan kerajaan BN KALAH dalam PRU14 dan seterusnya membuka jalan mengheret bekas PM itu ke mahkamah sebagaimana yang dirancang.

Namun demikian DOJ Amerika Syarikat GAGAL menemui bukti untuk mensabitkan Dato Seri Najib berkaitan IMDB sehinggalah mereka melakukan siasatan dalaman dan mereka menemui terdapat pengibatan secara langsung oleh peguam negara Amerika Syarikat Lorreta Lynch dengan VVIP dari Malaysia.

Dipercayai dari parti pembangkang semasa PRU14 mensasarkan tuduhan fitnah jijik PALSU semata mata untuk menjatuhkan Dato Seri Najib.

Jelas kes ini didapati CACAT sekaligus menimbulkan elemen elemen yang hanya BERPAKSIKAN REKAAN dan tiada sabitan kukuh disebabkan banyak keraguan.

Lorreta Lynch mungkin sudah dibayar oleh VVIP dari Malaysia ini. Ingat budak suruhan dan peguam VVIP dulu pernah datang ke USA urusan kes 1 MDB.

Dari hari pertama PH bentuk kerajaan dan pasca peralihan dannkempen sebelum PRU 14 hati aku sudah terdetik ini rancangan sang fitnah jijik dan from thr day one lagi aku dah tulis "Kerajaan Yang Diasaskan Persepsi Dan Fitnah Jijik Tidak Kekal Lama"

Nampak nya sumpah laknat dah makan sang penguasa zalim fitnah jijik. Nampaknya sang fitnah jijik kepanasan sekarang ini.

Reply
avatar
Anonymous
June 1, 2020 at 10:50 PM delete

Penjilat najib mereka cipta satira untuk mempengaruhi minda aawam

Reply
avatar
Anonymous
June 1, 2020 at 11:24 PM delete

Buatlah penilaian sendiri apa yang Mahathir dakwa Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat keputusan membabitkan parti secara bersendirian..!?

"Mahyuddin buat secara Bersendirian" tuduh Tun Mahathir.. sah memang species lidah bercabang, penipu dan pembelit.

Sejak tertebuk muka sendri cakap pun dah merapu... jual kelentong pun orang tak nak dengar lagi dah... kaki adu domba, penipu hipokrit dan sangat Bacol..

Tidak suka pada DAP dalam masa yang sama Melayu dituduh bacol pada DAP. Apa makna semuanya ini.

Suara mirip Mahathir itu yang jelas TIDAK SUKA DAP dan TIDAK SUKA Anwar Ibrahim dari dua parti komponen PH selain AMANAH.

“La ni ada satu cadangan iaitu kita keluar daripada Pakatan Harapan, satu cadangan lagi yang datang daripada saya ialah kita tunggu fikir dengan mendalam atau patut ikut yang lain.

“Jadi saya nak tahu samada kita nak keluar sekarang ataupun kita nak bagi masa sedikit kerana pada saya.

“The support from Umno ini is "for fickle" that kalau bagi masa sedikit sahaja, dia nanti suka kat saya,” kata suara itu.

Reaksi ahli-ahli MPT dalam mesyuarat itu kemudiannya menggambarkan persetujuan mereka apabila kedengaran mereka menyebut, ‘Betul’ sekali gus sebulat suara memutuskan untuk meninggalkan PH.

“Jadi tak ada kelainannya cumanya 'saya pun tidak suka kepada DAP, tak suka kepada Anwar' yang lain semua pun macam itu. Kalau message tersirat gambar pemimpin melayu yang hadir di rumah tun tanpa kehadiran Anwar Ibrahim. Kalau otai dan brother buat bodoh dengan message tersirat gambar itu.. elok bubar kan saja parti PKR

Reply
avatar
Anonymous
June 2, 2020 at 1:36 AM delete

kerajaan bagus atau tidak itu tunggu election baru ganti.. tubuhkan akta 'no frogs' dlm dewan rakyat... baru lah negara aman dan stabil.
5 thn lama sgt, election 4 thn kira canteklah.

Reply
avatar
Anonymous
June 2, 2020 at 9:52 AM delete

Kalo nak kata PH kencing, tggu la lps abis penggal. Masa tu blh la nak maki hamun pun. Ni baru 22 bln. Kalo mcm tu Pas pun kencing jgk. Hudud sm ruu355 dah kelaut. Bila nak laksanakan? Yg tu walaun xnak demo ke suruh hadi jawatan?

Reply
avatar
Anonymous
June 2, 2020 at 9:59 AM delete

Yg mana kutuk atok mcm2 tu, elok la buat report polis. Skrg pun kerajaan PN yg dimusuhi atok. Msti laju punya kena siasat. Tulis panjang2 tu xkan xde bukti langsung kan. Aku nak jgk tgk atok kena dakwa mcm najib. Msk jail ke x, tu terpulang pd hakim

Reply
avatar
Anonymous
June 2, 2020 at 1:54 PM delete

Cukuplah sejarah hitam atok sebagai pedoman semua. Nak bawa ke mahkamah kerajaan pn pon ramai proksi dia.Org politik nampak bergaduh tapi di sebaliknya ada yg masih bertegur sapa. Sandiwara yg memenatkan rakyat.
Makin dikacau legasi sial tu makin huru hara negara dibuatnya. Masing2 nak jaga tengkuk sendiri. Samalah era reformasi yg kata nak penjarakan atok dgn bukti2 yg ada tapi atas dasar tunggang menunggang maka dilupakan segalanya.
Terakhir kes forex, dibicarakan tapi org lain sanggup jadi kambing hitam. Atok seperti biasa tidak akan mengaku salah.
Cukuplah asal rakyat sedar yg atok bukan peduli sangat dgn janji2 manifestonya. Keutamaan utama hidup mereka adalah keseinambungan legasi yg dicipta selama 22tahun terus berkuasa dan kaya raya. Nepotisme dan kronisme....
Siapa yg tak nak menguntungkan anak, waris, proksi dan kroni jika berpeluang duduk di kerusi pm?
Hanya yg betul2 ikhlas dgn mandat yg diberi rakyat akan mengutamakan rakyat.

Reply
avatar
Anonymous
June 2, 2020 at 2:02 PM delete

Sama dgn lim gone end yg mengarahkan sprm melalui kuasa mantan peguam negara tommy thomas melepaskan harta dan aset taikun yg dibekukan.
Siap dgn surat rasmi sebagai bukti hitam putih.
Kesalahan salahguna kuasa yg boleh mengakibatkan gone end dipenjara.
Sama dgn kes atok yg mengarahkan petronas bailout syarikat anaknya yg bangkrap.
Tunggulah siapa yg berani dakwa?!
Yg ada rahsia hitam ditangan atok tak akan berani mendakwa. Mgkin rahsia mrk akan dibuka atok atau ditokok tambah oleh atok. Siapa tak kenal bab atok kalau memfitnah dan mengada2kan cerita.
Dulu kata dap rasis tapi skrg kutuk melayu krn takut sgt dgn dap...hmmmm
Politik kebendaan mempengaruhi kehidupan atok dan legasinya...

Reply
avatar
June 2, 2020 at 3:36 PM delete

Assalamualaikum warahmatullah wabaraqatuh..
Saya mencari perawat disekitar kelantan, untuk rawatan secara dekat, saya termakan makanan yang sudah dikenakan ilmu guna-guna, setiap hari ada saja benda halus di hantar kepada saya..
email saya, nombor pengamal perubatan : tubuhsatu@gmail.com

Reply
avatar
Anonymous
June 2, 2020 at 4:24 PM delete

Dibawah pm4 dqn 7.... pm tu dah sedar kesilapan... Yg masih x sedar adalah yg tinggal dlm amno dan pass pun dah gelap mata krana jawatan.

Harap kobleh sedar juga

Reply
avatar
Anonymous
June 2, 2020 at 6:45 PM delete

Masuk phanceng pon atok sempat daddykasi utk anak2...nak cakap apa lagi?!

Anwar pula pernah minta gaji rm1 sebulan sebagai punaisihat ekonomi negeri selangor semasa tski sebagai mb.
Slps tski dijatuhkan angkara fitnah langkah kejang rupa2nya hampir rm200k sebulan tuntutan perjalanan dan penginapan yg dilakukan oleh anwar.
Membantu kerajaan negeri selangor sambil 'merompak' yg tidak nampak. Pelaburan yg dibawa masuk...hampeh

Reply
avatar
Anonymous
June 2, 2020 at 8:08 PM delete

Mahacai phanceng,
Beberapa hari yg lepas atok kerala mengecam pemberian bpn yg dikatakan membazir wang kerajaan.
Dlm menangani covid19 dan pkp yg ketat ramai yg hilang punca pendapatan khasnya yg bergaji hari. Kalau ikutkan jumlah tu tak cukup tapi memadai dlm keadaan yg sukar.

Atok si mangkuk ayun...ko guna wang rakyat utk bailout syarikat anak dan kroni ko yg bangkrap, ada pernah ko pikir nasib rakyat??!!!

Babi betul!!!
Legasi ko bedal berbillion2 wang rakyat tapi jumlah bpn yg kecil tapi disyukuri rakyat ketika waktu sukar ko kata membazir pulak?!!!

Memang sial lah keturunan penyamun kerala nie!!!!!

Reply
avatar
Anonymous
June 2, 2020 at 8:23 PM delete

kalau atok terlepas kat sini dia jawab kat sana tapi legasi yg ada kat dunia akan tanggung beban nanti... rasa nya elok kena kasi ajar juga legasi tak guna ni nnti

Reply
avatar
June 3, 2020 at 12:16 AM delete

Moga mandat rakyat dan demokerasi terus subur dan jalan mentadbir negara

Reply
avatar
Anonymous
June 3, 2020 at 12:54 PM delete

Kesalahan terakhir paling buruk phanceng dgn mengalu2kan kedatangan lebih sejuta pelancung dari negara wabak.
Sambil itu membenarkan rakyat negara ini melancung ke negara mrk.
Kejam dan bangang!!!

Reply
avatar
syukur sangat2 PHancing da ninggal skrg niii
June 3, 2020 at 1:49 PM delete

bubar je PARLIMEN senang..

gempak dri yg mulia SULTAN JOHOR..bubar dun..

raseny mnikus n MENINGGAL phancing ni;;;

kihkihkihkih

Reply
avatar
June 3, 2020 at 10:41 PM delete

KARNA RASA HATI YANG GEMBIRA BERKAT BANTUAN AKI SOLEH
MAKANYA SENGAJA NAMA BELIAU SAYA CANTUNKAN DI INTERNET !!!

assalamualaikum wr, wb, saya IBU NUR INTAN saya Mengucapkan banyak2
Terima kasih kepada: AKI SOLEH
atas nomor togelnya yang kemarin AKI berikan "4D"
alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI
dan berkat bantuan AKI SOLEH saya bisa melunasi semua hutan2…
orang tua saya yang ada di BANK BRI dan bukan hanya itu AKI alhamdulillah,
sekarang saya sudah bisa bermodal sedikit untuk mencukupi kebutuhan keluarga saya sehari2.
Itu semua berkat bantuan AKI SOLEH sekali lagi makasih banyak ya, AKI
yang ingin merubah nasib
seperti saya...?
SILAHKAN GABUNG SAMA AKI SOLEH No; { 082-313-336-747 }

Sebelum Gabung Sama AKI Baca Duluh Kata2 Yang Dibawah Ini
Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini...!!
1: Di kejar2 tagihan hutang..
2: Selaluh kalah dalam bermain togel
3: Barang berharga sudah
terjual buat judi togel..
4: Sudah kemana2 tapi tidak
menghasilkan, solusi yang tepat..!
5: Sudah banyak dukun ditempati minta angka ritual blom dapat juga,
satu jalan menyelesaikan masalah anda..
Dijamin anda akan berhasil
silahkan buktikan sendiri
Atau Chat/Tlpn di WhatsApp (WA)
No WA Aki : 082313336747

TERIMA KASIH YANG PUNYA
ROOM ATAS TUMPANGANYA SALAM KOMPAK SELALU
Angka;Ghaib: Singapura
Angka;Ghaib: Hongkong
Angka;Ghaib: Toto Malaysia
Angka”Ghaib: Laos…
Angka”Ghaib: Macau
Angka”Ghaib: Sidney
Angka”Ghaib: Brunei
Angka”Ghaib: Thailand
"KLIK DISINI BOCORAN TOGEL SGP HK SDY DAN DLL"

Reply
avatar
Anonymous
June 3, 2020 at 10:41 PM delete

Ambik lah balik KERAjaan ko tu atok oiii....
Penat jer ko pi bakor...hihihi
Kami raykat terlalu ingin melihat korang beraksi mcm dulu2....hihihi

Tak yah gertak muhidin lah atok...
Ko ingat gertak ko tu dpt membuktikan yg ko bukan pengkhianat kpd anwar dan phanceng....
Sandiwara ko dah dpt dibaca...
Siapa tak kenal hbgn akrab ko dgn azmin dan muhidin...
Ko ambik balik KERAjaan ko tanpa org2 kuat ko yg masih dlm pn akan melunyaikan hasrat ko dlm KERAjaan phanceng....
Ambiklah..cabar ko kalau berani

Kami raykat tak kesah sikit pon atok nak ambik balik KERAjaan rentungnya...
Kesian dpd melihat atok meroyan menyalahkan org lain....
Mcm lah wawasan 2020 dia tu bagus sangat....ptuuuihhhh

Satu lagi...tak payah tggu sidang parlimen...
Esok lusa ada cukup kekuatan...mengadaplah ydp agong...
Tak sabar melihat ko dan anwar berlakon kembali....hihihi

Reply
avatar
Anonymous
June 3, 2020 at 11:48 PM delete

We have no

We have no

We have no

We have no "kpla bana"

Kalu da Ada no; SEBELUM SUBUH da jupe YDPA..

Reply
avatar
Anonymous
June 4, 2020 at 5:27 AM delete

Nasihat 20 sen dari ako

Bring it on atok..!!

Kerusi-kerusi Parlimen PH yang bakal lingkup jika Parlimen dibubarkan July 2020 ini atau yang mana lebih dulu :

1. Kangar
PH = 20,909
BN + PAS = 23,771

2. Jerlun
PH = 18,695
BN + PAS = 25,242

3. Kubang Pasu
PH = 29,984
BN + PAS = 30,350

4. Pokok Sena
PH = 28,959
BN + PAS = 41,791

5. Kuala Kedah
PH = 36,624
*lBN + PAS = 36,624

6. Merbok
PH = 30,902
BN + PAS = 40,448

7. Sungai Petani
PH = 45,532
BN + PAS = 46,723

8. Padang Serai
PH = 31,724
BN + PAS = 38,360

9. Kulim Bandar Baharu
PH = 23,159
BN + PAS = 31,184

10. Parit Buntar
PH = 16,753
BN + PAS = 25,967

11. Tambun
PH = 38,661
BN + PAS = 48,289

12. Lumut
PH = 21,955
BN + PAS = 31,690

13. Tanjung Malim
PH = 24672
BN + PAS = 29,625

14. Raub
PH = 20,659
BN + PAS = 25,366

15. Indera Mahkota
PH = 28,578
BN + PAS = 35,143

16. Kuantan
PH = 22,807
BN + PAS = 28,363

17. Temerloh
PH = 23,998
BN + PAS = 36,828

18. Bentong
PH = 25,716
BN + PAS = 29,390

19. Sungai Besar
PH = 17,350
BN + PAS = 23,856

20. Hulu Selangor
PH = 40,783
BN + PAS = 44,012

21. Kuala Selangor
PH = 29,842
BN + PAS = 29,879

22. Kapar
PH = 47,731
BN + PAS = 57,837

23. Kuala Langat
PH = 43,239
BN + PAS = 44,858

24. Titiwangsa
PH = 23,840
BN + PAS = 26,546

25. Kuala Pilah
PH = 18,045
BN + PAS = 22,192

26. Tampin
PH = 22,435
BN + PAS = 26,031

27. Tangga Batu
PH = 32,420
BN + PAS = 36,722

28. Sri Gading
PH = 21,511
BN + PAS = 22,771

29. Tanjung Piai
PH = 21,255
BN + PAS = 23,693

30. Putatan
PH = 14,106
BN + PAS = 14,201

Jika dicampur jumlah kerusi

BN 79 + PAS 18 + 30 = 127 Kerusi Parlimen
Kalau + GPS 19 + Bersatu 18 = 164

FORMULA PH MELINGKUP = PAS + UMNO + TEPOK

Reply
avatar
June 5, 2020 at 2:54 PM delete

PAS+BN selamat berebut kerusi utk PRU 15

Reply
avatar
Anonymous
June 5, 2020 at 9:00 PM delete

Yaaa..menteri KDN yg jaga imigresen time PH tu, dah jadi PM utk UmPas. Masa tu dia tgh syok tebuk atap

Reply
avatar
June 7, 2020 at 5:44 PM delete

Rakyat maukan PH teruskan mandat sehingga pru15, yang tak suka PH ialah pemimpin yang kianat dan lompat party mcm katak

Reply
avatar
June 7, 2020 at 10:13 PM delete

Kalau benar apa dikata. Tun ambik duit rakyat utk kayakan anak dan kroni. Tentu org yg kata ini ada bukti kukuh yg blh dibawa sbg bukti ke mahkamah. Tp biasalah org umnopas tau cakap saja tp x berani bertindak. Berselindung dgn nama anon dan unknown. Cepat bertindak buat laporan pulis dan sprm. Siasat tun sekeluarga. Cakap dlm blog gegar gempita tp dlm dunia nyata bacul dan pengecut.

Reply
avatar
June 10, 2020 at 7:41 AM delete

KARNA RASA HATI YANG GEMBIRA BERKAT BANTUAN AKI SOLEH
MAKANYA SENGAJA NAMA BELIAU SAYA CANTUNKAN DI INTERNET !!!

assalamualaikum wr, wb, saya IBU NUR INTAN saya Mengucapkan banyak2
Terima kasih kepada: AKI SOLEH
atas nomor togelnya yang kemarin AKI berikan "4D"
alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI
dan berkat bantuan AKI SOLEH saya bisa melunasi semua hutan2…
orang tua saya yang ada di BANK BRI dan bukan hanya itu AKI alhamdulillah,
sekarang saya sudah bisa bermodal sedikit untuk mencukupi kebutuhan keluarga saya sehari2.
Itu semua berkat bantuan AKI SOLEH sekali lagi makasih banyak ya, AKI
yang ingin merubah nasib
seperti saya...?
SILAHKAN GABUNG SAMA AKI SOLEH No; { 082-313-336-747 }

Sebelum Gabung Sama AKI Baca Duluh Kata2 Yang Dibawah Ini
Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini...!!
1: Di kejar2 tagihan hutang..
2: Selaluh kalah dalam bermain togel
3: Barang berharga sudah
terjual buat judi togel..
4: Sudah kemana2 tapi tidak
menghasilkan, solusi yang tepat..!
5: Sudah banyak dukun ditempati minta angka ritual blom dapat juga,
satu jalan menyelesaikan masalah anda..
Dijamin anda akan berhasil
silahkan buktikan sendiri
Atau Chat/Tlpn di WhatsApp (WA)
No WA Aki : 082313336747

TERIMA KASIH YANG PUNYA
ROOM ATAS TUMPANGANYA SALAM KOMPAK SELALU
Angka;Ghaib: Singapura
Angka;Ghaib: Hongkong
Angka;Ghaib: Toto Malaysia
Angka”Ghaib: Laos…
Angka”Ghaib: Macau
Angka”Ghaib: Sidney
Angka”Ghaib: Brunei
Angka”Ghaib: Thailand
"KLIK DISINI BOCORAN TOGEL SGP HK SDY DAN DLL"

Reply
avatar
June 11, 2020 at 4:49 PM delete

Instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
Twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com


salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
Kontak Aplikasi pinjaman besar

E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
WhatsApp ::: ************ + 447723553516
Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

Reply
avatar
June 27, 2020 at 6:39 AM delete

PINJAMAN PINJAMAN CORONA VIRUS DARI SYARIKAT PINJAMAN ROSSA STANLEY


Adakah anda memerlukan bantuan kewangan kerana penguncian virus korona, kemudian segera pergi ke syarikat pinjaman rossa stanley di mana terdapat pelepasan WOLRD BANK untuk semua orang, jadi hubungi kami sekarang di syarikat pinjaman rossa stanley sekarang untuk bantuan pinjaman dan kewangan anda melalui mana-mana saluran berikut

E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com
Tel Pengarah: +1(914)529-5708
Whats-app: +1(914)529-5708
Twitter rasmi: Rossastanlyloan
Facebook rasmi: Rossa Stanley Favor


Mrs.Rossa stanley
E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive