Azmin Belajar Dari Donald Trump?


Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mungkin belajar daripada pentadbiran Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump.

Itu sindiran Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila menteri berkenaan menegur negeri-negeri yang menangguhkan membuka semula ekonomi di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Beliau berkata, kenyataan Mohamed Azmin yang juga Menteri Kanan (Ekonomi) 'mengugut' kerajaan negeri juga melambangkan sikap angkuh dan takbur beliau yang menganggap pandangan dirinya sahaja yang terbaik.

"Menteri Kanan (Ekonomi) ini mewakili industri korporatkah? Negeri-negeri dalam sistem pentadbiran kerajaan Persekutuan ada kuasa dengan menteri besar dan ketua menteri kena bincang bersama majlis perbandaran dan daerah sebelum buat apa-apa langkah.

"Bila Menteri Kanan (Ekonomi) ugut suruh syarikat saman kerajaan negeri, ini saya tidak faham dan melambangkan sikap angkuh, takbur dan menganggap pandangan dirinya sahaja yang terbaik sehingga tidak ambil tahu pandangan kerajaan negeri.

"Jangan ikut kaedah pentadbiran Trump. Saya ingat beliau belajar daripada Trump yang mengugut akan mengambil tindakan saman kepada mana-mana gabenor tidak mahu ikut arahannya," katanya pada sesi Facebook secara langsung hari ini.

Mohamed Azmin semalam berkata, negeri-negeri yang tidak membuka semula ekonomi di bawah PKPB terdedah kepada tindakan undang-undang daripada pihak industri.

Menurutnya, PKPB bukanlah dilaksanakan secara tergesa-gesa oleh kerajaan memandangkan pembukaan ekonomi sudah dilakukan secara berperingkat mulai 18 Mac hingga 28 April di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Tahap Satu hingga Tiga dengan pematuhan syarat kesihatan.

Namun menurut Anwar, keputusan enam kerajaan negeri menangguhkan arahan PKPB kerana mereka mempunyai kuasa dan perlu mengadakan perbincangan susulan bersama majlis perbandaran serta daerah sebelum membuat kata putus.

Anwar yang juga Ketua Umum Pakatan Harapan (PH) menasihatkan Mohamed Azmin supaya menjalankan rundingan dengan kerajaan negeri dalam mencari penyelesaian terbaik terhadap isu pematuhan perlaksanaan PKPB di setiap negeri.

Menurutnya, Mohamed Azmin sepatutnya kembali memanggil semua ketua menteri dan menteri besar untuk berunding kerana semua maklum masalah koronavirus (Covid-19) bukan sekadar masalah ekonomi terjejas dan pengangguran pekerja, sebaliknya turut membabitkan masalah kesihatan dan nyawa rakyat.

"Apa salah berunding dengan mereka dan kalau mereka minta ditangguhkan, takkanlah ada menteri besar, ketua menteri yang tidak fikir soal pekerjaan dan pengangguran? Mereka kena fikirkan juga soal kesihatan dan keselamatan," katanya.

Anwar turut menegaskan pendirian PH mengkritik tindakan kerajaan membuka kembali sektor ekonomi secara tergesa-gesa adalah berdasarkan aspek objektiviti apabila kerajaan memberi alasan penjanaan ekonomi yang tidak jelas.

Menurutnya, kerajaan kena mengimbangi langkah pembukaan semula sektor perniagaan dengan lebih kemas dan mengambil contoh inisiatif dilakukan kerajaan Thailand serta Singapura.

"Kita (PH) hanya bersetuju untuk mengambil langkah memulihkan ekonomi secara berperingkat, tetapi ada kelemahan-kelemahan kerajaan dalam mengendalikan isu Covid-19 ketika ini seperti keupayaan kita mengadakan ujian saringan penyakit itu.

"Kita faham keperluan kerajaan menjana ekonomi tetapi mereka kena runding dengan semua pemegang taruk sektor ekonomi negara termasuk menteri besar, ketua menteri dan pakar ekonomi," katanya.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

38 comments

comments
May 5, 2020 at 8:14 PM delete

Wah!!!....dah tukar tajuk baru lagi.

Reply
avatar
Anonymous
May 5, 2020 at 9:12 PM delete

Anwar meletakkan dua syarat penting sekiranya Bersatu ingin kembali ke pangkuan PH, iaitu pertama, keputusan Bersatu mestilah keputusan sebulat suara dari satu parti iaitu Bersatu. Agak agak ucapan boboi tu Anwar terima lah kannn dan Bang Non dari awal lagi dah bagi signal no more lidah bercabang kali ini... makin terdesak atok kali ini... ilmu kelentong penipu fitnah lidah bercabang dah abis suma dah digunakan atok.. kikikiki

Ertinya, tiada kelompok Tun M mahu bersama PH, manakala kelompok Muhyidin masih setia dengan pengkhianatan. Makna kata Bang Non mahu satu suara ajer suara atok atau suara jidin...makin berserabut atok makin kelu lidah bercabang nak main game... kikikiki

Keputusan mestilah dari Bersatu bukannya kelompok. Bang Non siang2 lagi dah cakap nak suara atok atau jidin.. ilmu fitnah lidah bercabang dah abis dikeluarkan... kikikikiki..

Kedua, Bersatu mesti terima prinsip dan dasar perjuangan PH terutamanya di dalam merealisasikan reform dan menentang rasuah di dalam negara ini. Selain itu, Bersatu diingatkan agar tidak lagi mengulangi kesilapan besar yang telah mereka lakukan sehingga tumbangnya sebuah kerajaan mandat rakyat....Bang Non bagi paku buah pala dia sekali gus... Takkan nak kena game sampai 3 kali melampau lah tuu.. kikikikiki..!!

kikikiki...

Reply
avatar
May 5, 2020 at 9:34 PM delete


Bang Non ni, kalau dia begitu powerful, kenapa asik salahkan Tun M menyebabkan dia terus jadi penunggu selama 40 tahun....???

Awak very powerful. Atok dah hilang taring, kenapa masih terkial-kial to get the right
numbers......????

Without the correct numbers 113/114, siapalah Bang Non nak letak syarat kat Bersatu....???

Reply
avatar
Anonymous
May 6, 2020 at 11:15 AM delete

Kau bnyk makan taik bang non kesayangan kau tu sebab tu kau bodoh dan kuat meroyan tak tentu hala.

Reply
avatar
Anonymous
May 6, 2020 at 2:33 PM delete

Ohhh bahaya yaaa? Habis tu kenapa kalut nk berlonggok kat parlimen berminggu?
Dah la ramai mp ph yg above 60 70 80 90 pon ada. Nanti menyusahkan KKM. Kat luar panas ke? Kat dalam tak terlalu sejuk?

Reply
avatar
May 6, 2020 at 9:10 PM delete

Oiiii Anon 11.05......Kau lulus tak SPM........???

Simple comment, 3 short paragraphs pun sukar kau nak hadam.

Ada hati nak tuduh aku makan taik. Mungkin kau yg kebulur taik, tu sebab otak lembam, dungu dan bangang.

Reply
avatar
Anonymous
May 6, 2020 at 10:04 PM delete

Raykat dah bosan dgn nuar...
Tanpa atok...ko tak keluar penjara!!

Atok...ada pertanyaan buat atok.
Skrg pihak kementerian kewangan musykil kenapa atok perlu buat pinjaman bon samurai dan buat jualan lambak harta negara. Masa atok buat pinjaman dan jualan lambak...rizab dan kewangan negara begitu kukuh. Ada kawtim ker?!
Data BNM masa atok pegang putrajaya menunjukkan hutang dan rizab negara berada dlm keadaan yg cukup memuaskan.
Kenapa perlu pinjam bon samurai dan jual harta negara?

Atok kawtim dgn tokong ker??!!
Nak tanya siapa pembeli individu yg gagal diumumkan sampai skrg?!

Kalau bukan krn org bukan politik jaga kewangan negara mungkin rahsia ini tidak terdedah masa pkp ini.

Adakah penipuan ini akan ditutup krn masih ada proksi2 atok masih berkuasa meneruskan legasi atok??!!!

Reply
avatar
Anonymous
May 6, 2020 at 10:17 PM delete

Mereka kena ikut kehendak bapak dapigs mrk yg mencatur kehidupan phanceng.
Sepatutnya badut tua tu letak jawatan krn tidak umum abg non sebagai pm8.

Tak dpt dibayangkan kalau badut2 tu mengurus keadaan negara ketika wabak ini melanda.
Dgn mat sabun pkl 2..
Dgn menteri kesihatan dan tpm pkl 4.30
Dgn atok yg bagi bajet ransangan cuma rm20billion

Rasanya rakyat akan ramai sakit jiwa.
Belum masuk pkp fasa 3 mantan menteri kesihatan sarankan pekerja2 swasta turun kerja. Tak tahulah apa jadi...

Betul2 mcm pemerintahan donald trump....

Paling menyampah tengok muka atok buat selamba meminta rakyat buat itu ini dlm videonya masa pkp..
Ngko jugak yg bersetuju mempelawa lebih sejuta pelancung dari negara wabak dtg ke negara kita...ptuiiihhhh sial!!!!

Tak tahulah apa nak jadi dlm masa wabak dan pkp ini dgn atok yg uzur membuat pengumuman itu ini yg pernah meminta raykat berikat perut. Bajet ransangan pon ciput...
Ntah2 2x5 dgn donald trump!!!!

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2020 at 4:10 AM delete

Kalau rasa seronok kena bodoh 2 kali dan suka kena kencing lagi sokong lah PH..!!

Krisis COVID-19 di negara diurus oleh kaki demo dengan di urus bukan kaki demo atas jalan raya.

Satu kerajaan yang dibarisi orang berpengalaman. Satu lagi pula kerajaan yang dibarisi bekas kaki demo jalan raya.

Pada waktu itu negara kita dibawah pentadbiran PH. Masa itu Wan Azizah diberi peranan untuk mengetuai krisis berkenaan.

Sejak wabak COVID melanda negara kita sering mengikuti rapat perkembangan kes. Rakyat melihat bagaimana nasib rakan-rakan yang berniaga ketika wabak SARS melanda dunia 2003

Dibawah pemerintahan PH, rakyat perhatikan ketika itu, hanya Wan Azizah dan Menteri Kesihatan yang sepenuhnya mengendalikan kes itu. Dari umumkan jumlah pesakit hinggalah umum pesakit yang sembuh.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham tidak diberi kebebasan pun untuk bercakap kepada media. Maklumlah kan PM dan TPM masa tu taraf doktor semuanya.!!

Pada masa itu Malaysia dipimpin oleh PM dan TPM berkelulusan Doktor. Beliau hanya berdiri sebelah menteri tanpa apa apa peranan. Kedua dua Doktor ini rupa-rupanya tak boleh pakai dan tak boleh diharap langsung akhirnya.

Sebaik sahaja kerajaan bertukar dan menteri-menteri kabinet mula bertugas, kita dapat lihat bagaimana perbezaan yang berlaku.

Susunannya kelihatan begitu kemas. KP Kesihatan, diberi kuasa mutlak untuk mengendalikan kes dan hal2 berkaitan kesihatan. Kalau dulu semua pemimpin PH nak bersuara nak glamer..!!

Kalau dulu Menteri Kesihatan bukan cakap pasal Covit19 saja cakap pasal pelancong dari China lagi dan dialu alu utk datang ke Malaysia padahal itu menteri pelancongan punya tugas..!!

Manakala Menteri Kesihatan PN pula hanya menjalankan tugasnya yg berkaitan soal bajet, soal kemudahan hospital, soal elaun petugas, dll.

Kalau dulu PM ke 7 , Lim Guan Eng, Tony Pua, Kula Paria semua ke depan bersuara nak jadi champion konon nak selamatkan kewangan negara dengan potong elaun kecemasan doktor dan penjawat awam lagi.

Menteri Pertahanan PN pula diberi tugas hal2 berkaitan keselamatan sahaja. Menteri Kewangan PN hanya jaga hal2 kewangan sahaja sepanjang krisis. Menteri Luar PN pula, buat urusan dgn dunia luar sahaja dan uruskan rakyat luar negara pulang. Manakala rakyat tugasnya mudah sahaja. Duduk rumah diam2.

Kalau dulu k'jaan PH Menteri Pelancongan, Tony Pua, Kulasegaran, Ramasamy, Syed Saddik suma nak menyampuk tunjuk pandai bersuara bagi jawapan walaupun itu bukan bidang tugad kementerian yang diselia.

Perlu di ingat kerajaan PN yang ditadbir oleh pemimpin yang bukan kaki demo guling guling guling atas jalanraya. PN ini baru saja berusia 2 bulan bukan 22 bulan...!!

Pernahkah kita lihat Menteri Kesihatan PN ambil tugas KP Pengarah Kesihatan untuk mengumumkan berapa banyak kes positif setiap hari, berapa ramai sembuh dan berapa ramai meninggal dunia ?

Dibawah pentadbiran kerajaan baru PN ini, pernahkah kita melihat KP Kesihatan berdiri di sebelah menteri dalam sidang media untuk melaporkan perkembangan kes ?

KP Kesihatan diberi kuasa penuh. Diberi ruang siaran langsung setiap hari di media-media. Tidak ada sekatan. Kalau PH dulu PM ke 7 memandai mandai kata Covit19 tak serius, TPM kata Malaysia ada pengalaman tangani krisis wabak penyakit.. bla.. bla.. bole blah blaahh..bla... bla lahh.!!

Malah PM pun mengambil nasihat KP Kesihatan untuk membuat satu2 keputusan. DS Ismail Sabri yg berdepan media setiap hari, apabila ditanya hal2 berkaitan kesihatan, beliau tidak akan jawab dan serahkan kepada KKM. Kalau dulu semua pemimpin PH berlumba lumba tunjuk pandai depan TV..!!

Kalau dibawah pemimpin kaki demo menteri pelancongan pun nak komen pasal Covit19 jangan di diskriminasi pelancong China, pakai mask untuk pelancong sudah memadai dll.

Kalau kau bukan pakar kesihatan jangan menyibuk jadi nasik tambah.

Inilah akibat bila kaki demo guling2 atas jalan raya di pilih jadi kerajaan PH dulu.. semua jadi haru biru...!!

saya ulangg..!!!

Kalau rasa seronok kena bodoh 2 kali dan suka kena kencing lagi sokong lah PH..!!

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2020 at 5:43 AM delete

Selepas pru14 sepatutnya kerajaan sibuk menunaikan janji manifesto mereka tapi tun mangkuk sibuk berhutang dan jual harta negara. Paling sedih ada yang masih berpotensi dan penyumbang dividen dan bonus tertinggi dalam asb, asn dsbnya.
Mujur ura-ura untuk menjual saham kfc tidak sempat dilakukan atas alasan piza hut mengalami kerugian. Antara syarikat francais milik bumiputera kerajaan negeri johor. Tak heran tun mangkuk beria-ria nak meletakkan orangnya sebagai mb johor. Ada udang sebalik batu. Siapa yang memiliki saham kfc umpama memiliki penguasaan kfc di asia tenggara.

Nak tanya kepada penjilat tegar tun mangkuk, adakah rancangan membina kereta nasional ke 3 berjaya dilakukan?Sebelum ini dengar dah ada pelabur dan perjanjian dimeterai.
Kenapa perlu ada kereta ke3 sedangkan masih banyak janji lain yang belum ditunai dan kereta ke3 bukannya termasuk dalam manifesto.
Adakah tun mangkuk ingin menjadi kereta ke3 bermasalah seperti proton agar dana-dana berbillion ringgit disalurkan oleh kerajaan?
Atau tun mangkuk ingin menyelamatkan proksi dan kroni-kroni vendornya yang terjejas sejak proton bekerjasama dengan geely?
Geely turut hairan kenapa proton melayan vendor-vendor sampah yang menghasilkan barangan mahal tapi kurang kualiti. Adakah mereka proksi dan konco-konco tun mangkuk sejak 1985?

Jika ianya benar, tak hairan tun mangkuk berusaha membina kereta ke3 demi menyelamatkan proksi dan kroni legasi 22tahun.
Alasan tun mangkuk, proton dah bukan kereta nasional. Lawak!!!

Yang pelik puak pakatan rakyat sebelum kemasukan bersatu sedar siapa tun mangkuk sebenarnya tapi kenapa mereka bangang untuk bekerjasama dengannya.
Demi kesinambungan politik masing-masing...

Yang masih sayang dengan lakonan tangisan tun mangkuk dan percaya sepenuhnya persepsi dan penipuannya, lantak koranglah...

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2020 at 5:52 AM delete

Dalam kerajaan sekarang sibuk melawan wabak, mantan menteri kesihatan phanceng sibuk mencampuri urusan kerajaan agar melepaskan pihak swasta memulakan operasi dan turun bekerja seawal pkp fasa 2.
Gila punya cadangan!!!!

Kalau mereka masih memerintah mungkin pihak swasta dan kerajaan dah lama bekerja kerana daulat mantan menteri kesihatan mengalahkan nasihat dan amaran pengerusi WHO.

Tak tahulah nasib raykat negara kita. Dahlah sebelum ini tiada SOP untuk panduan raykat. Ini dia yang dah jadi pembangang sibuk mencampuri urusan kerajaan sekarang.

Reply
avatar
May 7, 2020 at 6:09 AM delete

Cerita atas pasam azmin. Ko buka cerita lain. Bodo ke apa? Kalau kat sekolah dh kira kluar tajuk.

Reply
avatar
May 7, 2020 at 6:19 AM delete

Hidup asyik nak menyalahkan dap. Asyik nk menyalahkan org saja. 1mdb berhutang berbiliun slh dap. 1mdb bankrup salah dap. TH rugi salah dap. Menteri umno belanja berbiliun soping melancong mengabiskan duit rakyat slh dap. Rasuah Projek solar pedalaman swak slh dap. Seronok mcm tu. Aku p curi duit then slh kan polis sb tangkap aku.

Reply
avatar
May 7, 2020 at 6:24 AM delete

Org umno sgt takut dgn anwar kerana anwar banyak mendedahkan kerosakan, kerakusan, ketamakan dan rasuah pemimpin umno.

Reply
avatar
May 7, 2020 at 6:26 AM delete

Ye ke? Mcm bohong je kau ni.

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2020 at 6:35 AM delete

PAS menghitung hari ambilalih Kedah. Takbir..!!

Ustaz Haji Ahmad bin Yahaya
كڽاتأن راسمي: ڤاس قدح سياڤ سديا كتواي ڤينتادبيران كراجأن نڬري قدح
1. Kepincangan dan perpecahan yang berlaku dalam Pakatan Harapan (PH) Kedah sukar dikawal lagi dan terus memperlihatkan kelemahan gabungan itu dalam mengurustadbir negeri Kedah.

2. Kenyataan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sidam, Dr. Robert Ling Kui Ee pada Isnin, 4 Mei lalu melalui akaun Facebooknya yang mempertikaikan keputusan pemecatan timbalannya di Cabang PKR Sungai Petani dan ramai lagi kepimpinan cabang di Kedah memperlihatkan Adun itu sudah tidak sehaluan dengan kepimpinan PH Kedah.

Bakal ada beberapa Adun PKR lain akan mengikuti langkah beliau dan ia mengurangkan jumlah kerusi penguasaan PH.

3. Menteri Besar, Dato’ Seri Mukhriz Mahathir sekarang bukan lagi pengerusi PH Kedah, beliau hanya mampu melihat tanpa berhak mencatur pergerakan Adun PH daripada PKR kerana dari sudut gabungan, PKR dan Bersatu tidak lagi sehaluan.

Mukhriz juga dalam keadaan amat lemah kerana daripada enam Adun Bersatu Kedah, tidak sampai separuh yang berpihak kepadanya memandangkan banyak kelemahan yang gagal diperbaiki Mukhriz.

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2020 at 9:16 AM delete

Alfatihah

Semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. Salam takziah kepada ahli keluarga, semoga tabah menghadapi ujian ini,” kata Wan Rosdy.

Abu Bakar pernah dilantik sebagai exco Hal Ehwal Peneroka dalam pentadbiran kerajaan Pahang di bawah kepemimpinan Menteri Besar Adnan Yaakob, antara 2013 hingga 2018.

Pada Pilihan Raya Umum ke-14, Abu Bakar mempertahankan kerusi DUN Chini yang disandangnya dalam saingan 3 penjuru dengan majoriti 4,622 undi apabila mendapat undi 10,027.

Dalam pertembungan itu, beliau menewaskan wakil PAS, Muhd Fadhil Noor Abdul Karim yang memperoleh 5,405 undi dan calon Pakatan Harapan diwakili PKR, Mohamad Razali Ithnain yang mendapat 1,065 undi.

Beliau menjadi wakil rakyat DUN Chini sejak 2004.

DUN Chini berada di bawah Parlimen Pekan yang diwakili bekas perdana menteri Najib Razak.

Pastikan Sejarah PRK di Tg Piai berulang kembali di Chini.

Inalillah..

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2020 at 12:17 PM delete

Dr M jumpa pimpinan Armada macam pelik, terdesak' - Exco Armada

Kepten Kapal nak jumpa anak kapal..!!
kikikiki.. sllunya anak kapal yg jumpa Kepten Kapal

Sekurang-kurangnya empat sayap Pemuda Bersatu (Armada) peringkat negeri dan dua anggota exco Armada telah 'memberontak' terhadap percubaan untuk mengarahkan sokongan Armada kepada Dr Mahathir Mohamad, yang juga pengerusi parti yang terlibat dalam perebutan kuasa dengan Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin.

Armada Terengganu, Sabah, Selangor dan Perak telah mengeluarkan kenyataan membantah selepas Armada pusat semalam menyatakan Pemuda Bersatu menolak kerjasama parti itu dengan Umno, di dalam kerajaan PN, dan meminta Bersatu untuk kembali bersama Pakatan Harapan.

Keputusan itu dibuat setelah pertemuan kepimpinan Armada dengan Mahathir Mohamad, yang dikatakan mendapat sokongan dua pertiga sementara selebihnya mengundurkan diri, manakala tidak ada yang menentang.

Silap ari kalau gila kepten kapal dah sampai tahap klimaks di bulan mengambang mau ditebuk kapalnya pulak ni...!!

kikikiki..

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2020 at 2:49 PM delete

Sangat takut sebab Anwar handal menjubur. Kau tak takut ke?

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2020 at 4:50 PM delete

Senarai kerusi ahli Parlimen yang khianat yang perlu dibuang dalam PKR di PRU 15 nanti:

1) Gombak
2) Ampang
3) Indera Makhkota
4) Batu Pahat
5) Bandar Tun Razak
6) Segamat
7) Nibong Tebal
8) Selangau
9) Puncak Borneo
10) Ranau
11) Saratok

Sementara kerusi Parlimen PKR ini perlu dibuang penyandang sedia ada sebagai langkah berhati-hati mengelakkan pengkhianatan pada PRU15:

1) Petaling Jaya - Maria Chin
2) Sungai Buloh - Sivarasa Rasiah
3) Tebrau - Steven Choong

Kerusi DUN yang perlu di buang penyandang sedia ada bagi mengelakkan pengkhianatan pada PRU15:

Selangor:
1) Bukit Melawati - Juwairiyah
2) Lembah Jaya - Haniza Talha
3) Kajang - Hee Loy Sian
4) Seri Setia - Halimey Abu Bakar
5) Bukit Lanjan - Elizabeth Wong
6) Paya Jaras - Khairuddin Othman
7) Sementa - Daroyah Alwi
8) Pelabuhan Klang - Azmizam Zamanhuri
9) Tanjong Sepat - Borhan Aman Shah

Pulau Pinang:
1) Seberang Jaya - Afif Bahardin
2) Machang Bubok - Lee Khai Loon
3) Sungai Bakap - Amar Pritpal
4) Sungai Acheh - Zulkifli Ibrahim

Kedah:
1) Sidam - Robert Ling
2) Lunas - Azman Nasrudin

Negeri Sembilan:
1) Ampangan - Rafaei Malek

Melaka:
1) Machap Jaya - Ginie Lim

Harap Presiden mengambil maklum nama-nama di atas agar PKR tidak dikhianati pada masa akan datang.

Terima kasih

Ahmad Albab

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2020 at 6:17 PM delete

Hutang 1mdb ialah rm32billion. Perolehan yg bakal dikaut melalui projek 1mdb spt bandar malaysia dijangka rm140billion.
Bila2 masa jer hasil lumayan melalui projek 1mdb utk cover hutangnya.

Harap membaca sikit dan jangan asyik telan jer kencing cina dapigs kesayangan ko tu!!!!

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2020 at 6:18 PM delete

Hihihi...klu dapigs bercerita...semuanya betul..
Hmmmm

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2020 at 6:21 PM delete

Ntah2 assmin dididik dgn cara yg sama. Maklumlah bekas setiausaha sulit suatu ketika dulu.
Kisah abg non dan assmin pon pernah dikabarkan oleh kakak2 assmin.
Hanya golongan lgbt jer tahu rahsia hidup masing2....uwekkkk!!!

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2020 at 8:14 PM delete

Dgr kabar tun mangkuk dah menulis surat undi tak percaya pada muhdin yasin dan tun mangkuk disokong sebagai pm9 oleh piee apdal. Lantak koranglah...

Kesian dgn abg non gagal merasa jwtn pm sekali lagi....hihihi

Secara jujurnya raykat dah tak kesah asalkan waktu wabak yg buruk ini bukan KERAjaan phanceng yg handle.

Cukup2lah kita tahu tun mangkuk dah pinjam bon samurai TAPI tujuannya diragui oleh pihak kementerian kewangan skrg. Begitu juga dgn aset dan harta negara yg telah dijual dlm keadaan rizab dan kewangan negara sebenarnya cukup kukuh.

Nak menyamun sebelum korang menghembus nafas...lantaklah.Mgkin untuk legasi tun mangkuk yg sentiasa lapar dgn kuasa dan harta.

Abg non...apa pula usaha puak korang?
Hihihi...

Piee apdal....ada raykat negeri ko dah menyalak dlm fb belum dpt wang yg ko janjikan semasa pkp...
Dah nak habis pkp fasa 4...
Tak kan nak kencing berulang kali...hihihi

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2020 at 8:22 PM delete

Cai...aku bekas otai reformis.
Utk makluman ko...org2 kuat yg pernah sokong nuar sejak 1998 semua dah lari dari nuar.

Anwar nie kalau bab sembang mmg hebat. Akan terpegun kalau dah dengar. Hakikatnya cakap dan tindakan jauh berbeza. Lembab!!!

Tiada apa yg ada dlm otak nuar.
Dulu diberi jwtn penasihat ekonomi negeri selangor dgn gaji rm1 sebulan. Apa yg selangor dapat? Raykat dengar bukan main santun, tawaduk dgn upah rm1 sebulan...hihihi

Slps tski dipecat sebagai mb selangor krn langkah kajang rupa2nya anwar membuat tuntutan perjalanan jutaan ringgit selama tempoh tersebut. Korang boleh selidik dgn su mantan mb selangor ketika itu.
Gaji rm1 sebulan konon....hihihi

Udah2lah anwar...pkr perlu presiden muda yg lebih berkaliber dan beriman. Bukannya berambus dari masjid ketika azan berkumandang.....hihihi

Reply
avatar
May 8, 2020 at 9:45 AM delete

Nama saya Elang Endah Saya seorang wanita bisnis di Indonesia dan saya bepergian ke negara lain karena bisnis, saya beberapa waktu yang lalu saya memiliki kemunduran dalam bisnis saya karena seseorang yang saya percayai begitu banyak berbohong kepada saya dan mengambil banyak uang saya. modal dengan harapan mengirimi saya barang. Saya mulai mencari bantuan dan seorang teman memperkenalkan saya ke Arab Credit Group Beberapa bulan yang lalu, saya takut karena cerita yang saya dengar tentang pinjaman online sebelumnya, tetapi saya berkata pada diri sendiri bahwa saya harus mencobanya, setelah menyelesaikan semua persyaratan yang saya miliki. pinjaman sebesar 700jt telah ditransfer kepada saya dan hari ini saya sepenuhnya kembali ke bisnis, jika Anda memiliki tantangan keuangan atau Anda mencari modal untuk memulai bisnis Anda sendiri di sini adalah kesempatan Anda, jika mereka dapat membantu saya tahu mereka akan membantu Anda juga . hubungi Arab Credit Group hari ini dan Anda akan senang melakukannya.

Detail saya

nama: Elang Endah
email: elangendah7@gmail.com

hubungi Arab Credit Group menggunakan.

Perusahaan: Arab Credit Group
Email: Arabcreditgroup@gmail.com

Reply
avatar
Anonymous
May 8, 2020 at 11:49 AM delete

piee bedal bebal sudah tidak lagi afdal.

Reply
avatar
Anonymous
May 8, 2020 at 11:53 AM delete

Kau terlebih makan taik dapigs sebab tu kau semakin bodoh dan bangang melampau.

Reply
avatar
Anonymous
May 8, 2020 at 5:58 PM delete

Usul undi tidak percaya tidak akan dibentangkan - Takiyyudin

Usaha pembangkang untuk membawa usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin ketika sidang Dewan Rakyat pada 18 Mei mungkin tidak akan terlaksana.

Ia selepas penegasan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Takiyuddin Hassan bahawa hanya urusan kerajaan akan diutamakan dalam sidang selama sehari itu.

Takiyuddin berkata, urusan lain yang tertunggak seperti usul anggota Parlimen yang tidak sempat dibahas, akan dibawa ke sidang seterusnya pada 13 Julai.



Dalam sidang media hari ini, Takiyuddin menjelaskan perjalanan sidang Dewan Rakyat tersebut, yang merupakan kali pertama sejak penubuhan kerajaan Perikatan Nasional (PN), dan dipendekkan ekoran wabak Covid-19.

“Yang di-Pertuan Agong akan merasmikan persidangan, kemudian dewan akan bersidang untuk menyelesaikan urusan-urusan kerajaan. Urusan kerajaan sahaja, kemudian ditangguhkan.

“Urusan kerajaan akan didahulukan. Kerajaan ada beberapa urusan (seperti) usul dan RUU,” katanya apabila ditanya jika usul lain akan turut dibahaskan.



Peraturan 15(1) Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat menyatakan urusan kerajaan perlu diutamakan berbanding urusan-urusan lain.

Puak walaun unta blog MSO ke main nak pisau pancung lagi dan Budin ber'yahoo'..'yahoo' mencipan...

kikiki.. kita ke Chini dolu baru boleh Yahoo..!!

Walaun unta sedang meratib yahoo..!! yahoo..!! yahoo..!!

kikikiki.. teruskan dan putarrr lagi Halim

Mufakat Nasional mau Pilihan Raya ajer

Reply
avatar
May 8, 2020 at 9:21 PM delete

KARNA RASA HATI YANG GEMBIRA BERKAT BANTUAN AKI SOLEH
MAKANYA SENGAJA NAMA BELIAU SAYA CANTUNKAN DI INTERNET !!!

assalamualaikum wr, wb, saya IBU SUCHI saya Mengucapkan banyak2
Terima kasih kepada: AKI SOLEH
atas nomor togelnya yang kemarin AKI berikan "4D"
alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI
dan berkat bantuan AKI SOLEH saya bisa melunasi semua hutan2…
orang tua saya yang ada di BANK BRI dan bukan hanya itu AKI alhamdulillah,
sekarang saya sudah bisa bermodal sedikit untuk mencukupi kebutuhan keluarga saya sehari2.
Itu semua berkat bantuan AKI SOLEH sekali lagi makasih banyak ya, AKI
yang ingin merubah nasib
seperti saya...?
SILAHKAN GABUNG SAMA AKI SOLEH No; { 082-313-336-747 }

Sebelum Gabung Sama AKI Baca Duluh Kata2 Yang Dibawah Ini
Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini...!!
1: Di kejar2 tagihan hutang..
2: Selaluh kalah dalam bermain togel
3: Barang berharga sudah
terjual buat judi togel..
4: Sudah kemana2 tapi tidak
menghasilkan, solusi yang tepat..!
5: Sudah banyak dukun ditempati minta angka ritual blom dapat juga,
satu jalan menyelesaikan masalah anda..
Dijamin anda akan berhasil
silahkan buktikan sendiri
Atau Chat/Tlpn di WhatsApp (WA)
No WA Aki : 082313336747

TERIMA KASIH YANG PUNYA
ROOM ATAS TUMPANGANYA SALAM KOMPAK SELALU
Angka;Ghaib: Singapura
Angka;Ghaib: Hongkong
Angka;Ghaib: Toto Malaysia
Angka”Ghaib: Laos…
Angka”Ghaib: Macau
Angka”Ghaib: Sidney
Angka”Ghaib: Brunei
Angka”Ghaib: Thailand
"KLIK DISINI BOCORAN TOGEL SGP HK SDY DAN DLL"

Reply
avatar
Anonymous
May 9, 2020 at 5:28 AM delete

KERAjaan phanceng dah kencing raykat kata negara bangkrap utk songlap wang dan harta raykat.

Reply
avatar
Anonymous
May 9, 2020 at 6:45 AM delete

Don't angry with 'idiot'cracy. Malaysia with idiot'crazy berpisah tiada - Najib

Pagi semalam, ADUN DAP mengeluarkan kenyataan media yang tuduh tindakan Speaker Parlimen untuk tolak usul undi percaya pada PM7 dari Shafie Apdal adalah tidak masuk akal.

ADUN DAP ini kena faham bahawa Speaker Parlimen yang kamu tuduh tak masuk akal ini adalah ahli parti PAN yang korang lantik sebagai speaker manakala anak dia kerja sebagai setiausaha media boss DAP kamu, Guan Eng.

Korang suka lantik orang yang kononnya buat keputusan tak masuk akal untuk jadi speaker ke?

“Aziz Bari: Mind-boggling reason to reject motion of confidence”

Lagipun, usul Shafie Apdal yang ditolak Speaker adalah usul percaya pada PM7 – bukan usul tidak percaya pada PM8.

Lagi pelik ialah orang yang bekap tindakan Speaker parlimen untuk tolak usul percaya pada PM7 pula ialah peguam bagi PM7.

“Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla berpendapat keputusan Mohamad Ariff betul kerana Perlembagaan Persekutuan hanya memperuntukkan usul undi percaya atau usul undi tidak percaya terhadap seorang perdana menteri sahaja.

“Sebelum ada usul undi tidak percaya terhadap perdana menteri diluluskan, tidak boleh ada usul undi percaya terhadap mana-mana ahli Parlimen lain,” katanya kepada The Malaysian Insight.”

(Lain erti ialah PM7 bukan lagi PM. Buat apa ko buat undi percaya pada dia dalam parlimen?)

8 Mei 2020: Speaker betul tolak usul Shafie, wajar benarkan usul Dr M, kata peguam
https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/243850

Tak habis-habis kewayangan dan perebutan kuasa dari depa ni.

Tunggulah krisis Covid berakhir. Tunggulah sehingga kes Covid jatuh ke sifar.


Masa itu, tuntutlah parlimen untuk bubar jika korang berani dan kita turun ke padang untuk lawan.

FB

Reply
avatar
Anonymous
May 9, 2020 at 5:26 PM delete

Atok, anwat, mat sabun dan tokong!!!!

KORANG DAH KENCING MANDAT RAYKAT!!!!
KORANG ADA HATI NAK MANDAT TU BALIK!!!

PUKIMAK KORANG!!!!!!

Reply
avatar
Anonymous
May 9, 2020 at 6:43 PM delete

Ucapan Tun ulang tahon ke 2 Kemenangan PH - Najib juga yang salah

“Kita harus ingat, kita tubuh Bersatu bukan sebagai parti campuran, seperti parti-parti lain. Kita tubuh Bersatu untuk orang Melayu dan Bumiputra. Sebabnya, Umno tidak lagi mengutamakan Melayu dan Bumiputra. Itu sebab kita tubuh Bersatu.

“Bila kita hancurkan Bersatu, kerana tindakan Umno, maka hilanglah parti Melayu uang berhasrat berjuang untuk bangsa, negara dan agama kerana Umno bukan lagi macam itu. Umno sekarang ini hanya berjuang untuk Datuk Seri Najib tetapi kita terjebak kerana tidak diberitahu,” kata Mahathir dalam ucapan itu.

Sehubungan dengan itu, Dr Mahatahir berharap sempena ulang tahun kedua kemenangan Pakatan Harapan ini ahli-ahli Bersatu berfikir dengan mendalam sebab apa mereka menyertai Bersatu.

Parti Bersatu terkontang kanteng Najib juga yang salah.

Elok Tun dibawa jadi saksi kes 1MDB 18.5.200 nanti.

Bring it On Q serra serra..

Reply
avatar
Anonymous
May 10, 2020 at 5:07 AM delete

Saya Ulanggg...!!!

"Kalahkan boboi, maka hapuslah legasi tak berguna ini"

Reply
avatar
Anonymous
May 10, 2020 at 12:07 PM delete

PAS Kedah bincang pertukaran kerajaan negeri. Gud Bye Boboi pastikan sebelum 18.Mei.2020 Muhkriz ditendang dari Kedah

SUASANA di perkarangan Kompleks PAS Kedah di mana pertemuan pemimpin PAS negeri bersama Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan diadakan pagi ini.

PEMIMPIN PAS Kedah hari ini, mengadakan pertemuan tertutup bersama kepimpinan Pusat parti itu, dipercayai bagi membincangkan peralihan kuasa kerajaan negeri dan calon Menteri Besar baharu.

Pertemuan di Kompleks PAS Kedah itu dihadiri Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan; Pesuruhjaya PAS Kedah, Ahmad Yahaya dan Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor.

Difahamkan, semua 15 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) PAS menghadiri pertemuan berkenaan.

Turut dilihat memasuki bangunan Kompleks PAS Kedah adalah dua wakil UMNO iaitu ADUN Bandar Baharu, Datuk Norsabrina Mohd Noor dan ADUN Sungai Tiang, Datuk Suraya Yaakob.

Semalam, Takiyuddin yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri bersama Timbalan Menteri Sumber Manusia, Awang Hashim turut mengadakan pertemuan bersama Ketua Polis Kedah, Datuk Zainuddin Yaacob di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kedah.

Rabu lalu, PAS Kedah mengumumkan keyakinan mengambil alih pentadbiran kerajaan negeri Pakatan Harapan (PH) yang dipimpin Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

Keyakinan itu bersandarkan semangat kerjasama Muafakat Nasional antara PAS dan UMNO yang kini memiliki 17 kerusi DUN, selain kepincangan dan permasalahan yang berlaku dalam kalangan ADUN PH ketika ini.

Reply
avatar
Anonymous
May 11, 2020 at 7:29 AM delete

Tajuk besoo Laman Reformasi dan Blog Bodin Barua Bang Non... fuyoooo..!!

"SETELAH TIADA LAGI PENGKHIANAT, ADU DOMBA, BODEK, GANDINGAN ANWAR DAN MAHATHIR PASTI LEBIH KUKUH"

Sebahgian dlm Boku Doc In The House...

Dr M tak mau Anwar Ibrahim menjadi PM. Jangan lupa kata-kata Dr M dalam buku A DOCTOR IN THE HOUSE:

“I MAY HAVE MADE MANY MISTAKES BUT REMOVING ANWAR WAS NOT ONE OF THEM.”

Mat Sabu kan dah kata dulu yang Dr M ni Bapak Pelingkup Negara. Gobind Singh Deo kata Mahathir No 1 Hantu di Malaysia.

Tapi mereka sokong Dr M untuk lawan Najib. Okaylah. Sekarang, selepas dah kena game dengan Dr M, depa masih tak faham-faham lagi, masih sokong Dr M lagi.

Sebab itu saya tanya, penyokong-penyokong PH ini makan taik kah apa?

Haahh topukkk...!!

Ini pula dari sumber Bossku bersama wartawan Reuters

Najib: PN dah dibincang berbulan-bulan - Laporan

Diterbitkan 6 Mar 2020, 5:04 am
Dikemaskini 6 Mar 2020, 5:08 am

Perbincangan mengenai pembentukan Perikatan Nasional telah dilakukan lebih awal, menurut bekas perdana menteri Najib Razak, lapor Reuters.

Najib dipetik Reuters pada Rabu berkata "perbincangan mengenai gabungan baru telah berlangsung selama berbulan-bulan."

Reuters turut melaporkan perancangan politik yang membawa kepada Dr Mahathir Mohamad meletak jawatan sebagai perdana menteri telah bermula beberapa bulan dahulu dengan 'pengetahuan' beliau@atok kau orang faham tak..!! ) yang juga pengerusi Bersatu.

Rancangan itu menyasarkan untuk menyekat Presiden PKR Anwar Ibrahim daripada menjadi perdana menteri, menurut ramai sumber yang memberitahu Reuters.

Lu Fikir la Sindrii..Makan taik walaun PKR@PH..!!

Haahhh topukkkk...!!!

Reply
avatar
May 14, 2020 at 8:05 AM delete

KARNA RASA HATI YANG GEMBIRA BERKAT BANTUAN AKI SOLEH
MAKANYA SENGAJA NAMA BELIAU SAYA CANTUNKAN DI INTERNET !!!

assalamualaikum wr, wb, saya IBU SUCHI saya Mengucapkan banyak2
Terima kasih kepada: AKI SOLEH
atas nomor togelnya yang kemarin AKI berikan "4D"
alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI
dan berkat bantuan AKI SOLEH saya bisa melunasi semua hutan2…
orang tua saya yang ada di BANK BRI dan bukan hanya itu AKI alhamdulillah,
sekarang saya sudah bisa bermodal sedikit untuk mencukupi kebutuhan keluarga saya sehari2.
Itu semua berkat bantuan AKI SOLEH sekali lagi makasih banyak ya, AKI
yang ingin merubah nasib
seperti saya...?
SILAHKAN GABUNG SAMA AKI SOLEH No; { 082-313-336-747 }

Sebelum Gabung Sama AKI Baca Duluh Kata2 Yang Dibawah Ini
Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini...!!
1: Di kejar2 tagihan hutang..
2: Selaluh kalah dalam bermain togel
3: Barang berharga sudah
terjual buat judi togel..
4: Sudah kemana2 tapi tidak
menghasilkan, solusi yang tepat..!
5: Sudah banyak dukun ditempati minta angka ritual blom dapat juga,
satu jalan menyelesaikan masalah anda..
Dijamin anda akan berhasil
silahkan buktikan sendiri
Atau Chat/Tlpn di WhatsApp (WA)
No WA Aki : 082313336747

TERIMA KASIH YANG PUNYA
ROOM ATAS TUMPANGANYA SALAM KOMPAK SELALU
Angka;Ghaib: Singapura
Angka;Ghaib: Hongkong
Angka;Ghaib: Toto Malaysia
Angka”Ghaib: Laos…
Angka”Ghaib: Macau
Angka”Ghaib: Sidney
Angka”Ghaib: Brunei
Angka”Ghaib: Thailand
"KLIK DISINI BOCORAN TOGEL SGP HK SDY DAN DLL"

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive