Anwar Jamin Sidang Parlimen Bukan Nak Tolak PN


Gesaan supaya Perdana Menteri Muhyiddin Yassin memanggil sidang tergempar parlimen bagi membincangkan pakej rangsangan ekonomi wabak Covid-19 tidak ada kaitan dengan percaturan politik untuk menolak majoriti PN di Dewan Rakyat, kata Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Beliau yang bercakap pada siaran langsung di halaman Facebooknya memberi jaminan mengenai hal ini.

"Saya telah beri jaminan kepada PM kita tak akan gunakan sidang ini untuk menolak majoriti kerajaan kalau pun dia bimbang soal majoriti ahli parlimen yang mendokong kerajaan PN.

"Kita hanya akan bahaskan dan minta penjelasan dalam beberapa isu dari PM dan menteri kewangan serta menteri-menteri lain yang sebahagiannya tidur atau asyik pamer pakaian aneh-aneh, itu soal lain

"Tapi bila kita soal di parlimen dia wajib jawab dan kerana ia melibatkan kewangan negara ia mesti dibahaskan di parlimen dan diluluskan di parlimen," katanya.

Bagaimanapun, kata Anwar, beliau setuju 'Kak Kiah, diberikan bantuan, malah "minta disegerakan."

"Bukan setakat itu. Kita minta anggota parlimen kita tambah dana," katanya.

Anwar merujuk nama timangan 'Mak Cik Kiah' yang digunakan perdana menteri bagi menggambarkan bantuan terhadap golongan berpendapatan rendah B40 ketika mengumumkan pakej rangsangan ekonomi berjumlah RM250 bilion baru-baru ini.

Isi rumah berpendapatan kurang daripada RM4,000 sebulan akan menerima RM1,600, di mana RM1,000 akan dibayar pada bulan April dan baki pada bulan Mei.

Hari ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Takiyuddin Hassan memaklumkan parlimen akan bersidang seperti dijadual pada 18 Mei depan.

Menjelaskan mengapa sidang tergempar parlimen perlu diadakan, Anwar berkata Malaysia tidak boleh diperintah oleh satu dua orang yang anggap mereka serba pandai dan serba tahu.

"Negara ini tidak boleh diperintah oleh satu dua orang yang anggap mereka serba pandai dan serba tahu," tegasnya.

Dari mana sumber biaya pakej rangsangan?

Anwar yang juga MP Port Dickson berkata terdapat beberapa hal yang perlu diperhatikan, khususnya persoalan dari mana sumber pembiayaan pakej rangsangan tersebut.

"Ya, dari mana? dari syarikat-syarikat kerajaan, KWSP, Petronas? Dari mana?

"Itu kita harus tahu kerana bukan sahaja hari ini satu keputusan pinjam dan sebagainya yang akan punya kesan puluhan tahun, atau sekurang-kurangnya 10 tahun," soal Anwar.

Jelas Anwar, belanjawan negara juga akan terganggu disebabkan unjuran dibuat berdasarkan harga minyak pada tahun lalu sebelum kejatuhan harga minyak dunia.

"Maknanya hampir setengah dari unjuran kita. Maknanya pendapatan negara akan turun dari segi hasil minyak dan gas, kemudian dari pelancongan, industri kecil dan sederhana yang sekarang mendapat dampak yang sangat negatif di seluruh negara yang menyebabkan puluhan ribu pekerja hilang pekerjaan dan pendapatan

"Semua ini perlukan dokongan seluruh rakyat dan oleh kerana unjuran belanjawan itu sudah meleset dan dia kena kembali ke parlimen. Saudara, kita perlu bincangkannya di parlimen. Bukan propaganda," katanya lagi.

Sebelum ini, bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad juga membangkitkan kebimbangan sama bahawa keuntungan kerajaan akan merosot sehingga 50 peratus kerana penurunan harga minyak dunia, memandangkan belanjawan 2020 dibuat bersandarkan jangkaan hasil Petronas pada harga AS$63 setong.

Jelasnya, ini bermakna hasil kerajaan mungkin akan berkurangan sebanyak RM30 bilion.

Dr Mahathir pada 23 Mac lalu menyifatkan kemelesetan ekonomi dunia akibat wabak Covid-19 sebagai "malapetaka."

Bank Dunia pula meramalkan Malaysia berdepan kemelesetan ekonomi bagi tahun 2020, dengan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) dianggarkan merudum ke paras negatif (-) 0.1 peratus.

Bank Dunia menjangkakan eksport bersih dan pelaburan mengecut pada 2020 dan "yang lebih signifikan adalah kehilangan pekerjaan dan pendapatan dijangkakan (berlaku) di kalangan golongan 40 peratus terbawah (B40), malah (turut berlaku) di kalangan 40 peratus pertengahan (M40)."

Laporan dari MalaysiaKini

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

31 comments

comments
Anonymous
April 1, 2020 at 6:14 PM delete

Kalau setakat sidang hal bajet ransangan pn...rasanya tak perlu krn dh ok. Tiada raykat yg bantah kecuali artis.
Raykat pon dah sedar negara belum bangkrap. Pm7 sendiri mengaku negara ada rizab lebih rm2trillion. Setakat rm250b tu demi rakyat. No hal langsung!!!!
Tahniah pm6 yg dpt naikkan ekonomi dan kumpul rizab yg bnyk utk kegunaan rakyat ketika wabak nie!!!

Baik duduk diam di rmh. Tggu wabak dah reda korang nak balun...balun lah.

Yg fakta..KERAjaan phanceng pembawa wabak tu ke negara kita.
Tiada kawalan di pintu masuk negara dan tiada larangan berhimpun walaupun pihak WHO dah bagi amaran keras!!!!!!
Mmg pukxmax KERAjaan phanceng!!!

Baik bermuhasabahkan diri. Bertaubat dan jaga kote ko tu elok2.
Majoriti raykat rasa bersyukur sangat pm7 tumbangkan KERAjaan phanceng.

Kalau tak tak tahu lah bgamana korang nak handle wabak nie dgn sempurna. Asyik berebut jwtn dan kencing raykat. Syukur sangat KERAjaan phanceng tumbang.

Satu kebangangan bakal peeM phanceng nie yg jelas nampak baru2 nie...
Kerajaan pn nak guna tentera pon dia nak kecam. Bangang!!!!

Itulah...kote sendiri tak mampu nak jaga...ada hati nak jaga raykat!!!!

#stayathome
#jagakotesebelumjagaraykat

Reply
avatar
Anonymous
April 1, 2020 at 7:53 PM delete

Apa yg ko merepek nie nuar???

Gone end aka perasuah terowong ghaib pon pernah guna wang billion2 tanpa sidang parlimen.

Pm guna utk kebaikan raykat dan negara. Gaji mrk pon tak terima lagi dah setuju dipotong 2 bulan. Tak mcm khalid lembu yg merungut dicdg potong gaji.

Apa lagi ko nak sebenarnya nuar??!!

Tak nampak pon mana salahnya. Kalau nak 100% sempurna memang sukar tapi majoriti rakyat bersyukur.

Berpolitik pon ada masanya. Apa yg rakyat nampak ialah korang mcm rasa cemburu dgn inisiatif pm dan kerajaannya sebab korang tak mampu sblm ini.Lebih kpd menipu dan buang org kerja jer.

Apa yg korang buat ialah berpolitik 24/7 memburuk dan menyalahkan org terdahulu tanpa bukti.

Sekarang jelas rizab negara mampu menanggung kesengsaraan rakyat krn wabak tersebut. Bukannya mainan persepsi negara dah bangkrap dan cuma tinggal rm450juta dlm simpanan spt kata sicelaka tokong.

Alasan bangang itu korang jadikan alasan utk jual aset dan harta negara yg masih berpotensi. Cantik mainan politik korang. Harap lepas wabak nie reda rakyat dpt tahu siapa pemilik2 aset dan harta yg korang lelong sesuka hati tu.

Nuar, bini ko kata wabak c19 boleh dikawal. Dikawal amende????
Nampak sangat lemahnya kerajaan ph...

Reply
avatar
April 1, 2020 at 8:45 PM delete

Pengkhianat memang pekak babi otak biul. Ktk mahu bantuan tu tidak jatuh ke tangan penyamun. Jgn indah kabar dari perlaksanaan yg jujur. Bkn membantah tapi ingin perkara yg baik tertunai secara baik. Sila fikirkan sifat tanggung jawab tu ada pada org2 politik.

Reply
avatar
Anonymous
April 1, 2020 at 10:53 PM delete

Woi babi...penyamun apa nyer pulak!!!!

Adakah rm250b masuk akaun najib dan najib edarkan duit?!!!

Dah kerajaan kata melalui nama yg berdaftar dgn bsh(br1m) atau siapa rasa layak daftar baru, ada laman webnya. Bukan bagi mcm masa kempen guna duit parti. BANGANG!!!!
Samalah dgn ewallet 30 hengget tu sitokong tu!!!!

Yg peralatan2 kesihatan melalui kementerian masing2 sama cara pembelian KERAjaan phanceng dulu!!!

Setakat sembang sidang di parlimen nak cari penyamun apa?!!!


Ada bukti...buat laporan!!!

Lainlah peruntukan kpd KERAjaan penang yg dikatakan diberi sebanyak rm46billion dgn cara pdp.

Dapigs kata lebuhraya pan borneo guna cara pdp...rasuah.

Projek rm46b di penang dibolehkan dgn cara pdp.
Negeri mana dlm mesia dpt peruntukan sebesar tu selain dapigs penang????!!!!

Ada sidang parlimen????!!!
Pukxmax...mana ada!!!!

Reply
avatar
April 2, 2020 at 9:15 AM delete

Tunggu bulam mei nanti sabar.....

Reply
avatar
Anonymous
April 2, 2020 at 9:40 AM delete

Negeri kecik tapi peruntukan paling besar dalam sejarah negara. Rm46billion dengan cara pdp. Negeri pantai timur hanya mampu melihat.

Reply
avatar
Anonymous
April 2, 2020 at 11:19 AM delete

Kepala hotak ko Pak Non..masa Gong Eng jd Menteri Kewayangan dah banyak kali buat pinjaman luar negara berbilion2..belanja wang rakyat punya banya tak buat persidangan parlimen boleh le pulakk...

Reply
avatar
Anonymous
April 2, 2020 at 12:00 PM delete

Kalau najib tak jana rizab negara sampai rm2trillion rasanya parah keadaan kita skrg mghadapi covid-19.

Pukimak gone end kata rizab yg ditinggalkan oleh najib hanya rm450juta. Skrg jelas pukimak tu menipu. Yg melayu bangang percaya gone end tu pon satu...bodoh!!!

Syukur kerajaan ph sial tumbang. Kalau tak kita akan terima nasib mcm amerika yg dpt presiden bodoh mcm trump yg sambil lewa dgn wabak c19.
Syukur sangat manusia sombong dan bangang dpd pm7 dan anak2 buah bangangnya yg gagal handle wabak tu sejak januari2020.
Syukur sangat!!!

Reply
avatar
Anonymous
April 2, 2020 at 8:55 PM delete

zaman Melayu percaya pidato mamak dah berakhir..

janji dulu pun tak buat .. lagi mau bising.

Kita boleh baca, memang PH Anwar tak ikhlas.. mahu perhatian saja..

Kalau zaman PH menteri rasmi jamban, whatshapp group, rasmi pagar.. duit bantuan nelayan,bsh,teksi dipotong alsalan bankrup.. Rakyat tak percaya lah.

Yang rakyat tahu duit tu ada cuma disorok atau PH tak ktahu /mahu guna untuk memberikan rakyat yg terbaik..

semua kena jimat sebenarnya kedekut buruk siku dan BODOH ekonomi.

Reply
avatar
Anonymous
April 2, 2020 at 11:13 PM delete

Antara kebangangan yg sedia bangang bila pukimak tokong kata ekonomi negara tidak terjejas walau dilanda wabak covid19.
Bodoh nak mampus!!!
Bayangkan kalau pukimak tu masih memerintah. Apa jenis air kencing yg dia akan kencing kepala raykat menutup kebodohannya!!!!

Patut pon bapak dia antara mastermind di belakang tabir phanceng tak pernah menghalang wabak tu dtg melancung ke negara kita.

Sama bodoh dan bangangnya pm7, tpm dan menteri kesihatan yg tidak peduli dgn amaran WHO wlpun mrk ada sijil doktor.
Doktor bangang!!!!!

Terkawal konon?!!!!
Syukur mangkuk ayun tu dah tumbang sendiri. Tak dpt dibayangkan apa alasan mangkuk sial tu dlm keadaan skrg!!!
Klu peeM7 dah dpt diagak akan menyalahkan org lain. Standard bangang utk dia lepaskan diri dari dipersalahkan.

Sial mangkuk bangang KERAjaan phanceng!!!!!

Reply
avatar
Anonymous
April 3, 2020 at 3:33 PM delete

Pukimak ko lar nuar.
Dulu bila ada sidang parlimen semua menteri pukimak phanceng takut dtg.
Yg ada beruk jlontong jer menjerit mewakili korang.

Sabar abg non...kita pkp dulu.
Kalau dah habis pkp...korang nak kritik...kritiklah.

Apa2 pon kalau ko berani dan ada tulur...sidang pertama nanti harap ko bersumpah laknat dlm dewan tak pernah mendubur saiful dan memuki chinadoll.
Lepas tu ko nak kritik nak buat undi tak percaya...sukati ko!!!!

Berani bersumpah laknat wahai pukimak abg non??!!!!!

Reply
avatar
Anonymous
April 3, 2020 at 6:02 PM delete

kote dia tak lgi boleh berdiri dgn sendirinya...kikiki

Reply
avatar
Anonymous
April 4, 2020 at 11:10 PM delete

Surat Presiden Pas kepada gerakan Islam: Halang Anwar yang disokong Freemason menyebabkan mahacai otai reformasi Anwar panas bontot.

Maka terkejut beruk lah puak reformasi/ lgbt/ syiah/pluralist agama di Malaysia dengan surat Tuan Guru Hj Hadi duta bertaraf menteri di Timur Tengah. Rakyat boleh search Laman Blog Reformasi dan Blog Shahbudin barua yahudi Brother kita ini..!!

Jelas peranan Tn Haji Hadi lebih berbisa dan bijak dari Almarhum Tuan Guru Nik Aziz yang mesra DAP, Pluralist/Lgbt dalam PKR dan pro syiah dari PAN.

Syabas dan terima kasih Tuan Guru Hj Hadi Awang...!!

Setelah Pakatan Harapan berjaya mengubah kerajaan dengan kemenangan mereka dalam pilihanraya, berlaku usaha dalaman untuk mencalonkan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri oleh DAP, PKR dan AMANAH bagi mengetepikan Tun Mahathir, dengan sokongan Amerika Syarikat, Eropah, Singapura, Zionis dan juga Freemason.

Para intelektual, birokrat, anggota tentera dan polis yang beragama Islam berasa bimbang selepas kemasukan Ahli-ahli Parlimen Non-Muslim dan Muslim Liberal ke dalam Kerajaan yang baharu yang mencuba untuk melemahkan kedudukan Islam, orang Islam dan kaum Bumiputera, dengan cubaan meminda Perlembagaan, mengubah sistem Pembelajaran dan Pengajaran, Media Massa dan sebagainya dalam politik dan ekonomi yang mana telah mengejutkan orang Islam dan mereka melihat bahayanya situasi mereka.

Maka, PAS telah mengambil langkah politik bekerjasama (Taawun) secara jalan damai. PAS telah memilih hubungan dengan Tun Mahathir memandangkan sikap nasionalisya dan semangatnya mempertahankan Islam. Walaupun diragui anak Tun yang menerajui COMANGO,SIS dan LGBT pernah menjulang plakad LGBT COMANGO dahulu. PAS menolak kerjasama dengan kumpulan Anwar Ibrahim kerana tidak yakin dengan karakter peribadi dan akhlaknya serta pendirian politik pragmatiknya yang berbahaya.

Bersama Anwar Ibrahim adalah AMANAH yang bersifat Islam liberal, pluralisma dan mesra syiah dengan bersandarkan pada sokongan dan pendirian kedutaan-kedutaan Barat yang menyokongnya dari segi strategi, media dan kewangan. Kami turut menolak campur tangan asing baik secara total

Atas rasa bertanggungjawab untuk mengumpulkan pertubuhan- pertubuhan Melayu dengan kerjasama persatuan-persatuan pelajar, para profesor, ahli-ahli akademik dan tokoh-tokoh pemikir, bagi menganjurkan Kongres Maruah Melayu sebagai platform untuk mengkaji kedudukan semasa masyarakat Melayu muslim.

Kemudian berlaku Gerakan balas daripada Pakatan Harapan dengan menyokong Tun Mahathir hanya untuk menunjuk-nunjuk sebagai satu bentuk tipu daya daripada kumpulan Anwar Ibrahim, AMANAH, dan DAP.

Mereka telah pergi bertemu Mahathir pada waktu pagi sambil menangis seperti menangisnya adik beradik Yusuf AS setelah mereka menghumban Yusuf AS ke dalam telaga, untuk menyerahkan kepada Mahathir cadangan pembentukan Kerajaan Perpaduan

Jelaslah peranan dan kebijaksanaam YDP Agong setelah melakukan dan melaksanakan setiap proses melalui demokrasi dan mengikut perlembagaan. Maka telah gagal gerakan balas diketuai Anwar PKR, Khalid Samad Mujahit AMANAH, Lim Kit Siang DAPtersebut meskipun dengan campurtangan daripada duta-duta Barat dan para penasihat Freemason dan Zionis.

Saya ulang..!!

Peranan Tn Haji Hadi lebih berbisa dan bijak dari Almarhum Tuan Guru Nik Aziz yang mesra DAP, Pluralist/Lgbt dalam PKR dan pro syiah dari PAN.

Syabas dan terima kasih Tuan Guru Hj Hadi Awang...!!

Reply
avatar
April 5, 2020 at 5:20 PM delete

BANTUAN! BANTUAN !! TINDAKAN !!!

CORONA VIRUS LOAN RELIEF DARIPADA ROSSA STANLEY LOAN COMPANY
Adakah anda memerlukan bantuan kewangan yang disebabkan oleh lockdown virus corona, maka sekarang terburu-buru sekarang ke syarikat pinjaman rossa stanley di mana ada bantuan WOLRD BANK untuk semua orang jadi berhubung dengan kami sekarang di syarikat pinjaman rossa stanley sekarang untuk pinjaman dan bantuan kewangan anda melalui mana-mana saluran berikut

E-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com
Pengarah Tel: +1 (914) 529-5708
Whats-app: +1(914)529-5708
  Rasmi Instagram: rossastanley
Twitter rasmi: Rossastanlyloan
Rasmi Facebook: Rossa Stanley Favor
Mrs.Rossa Stanley Favor
Ketua Pegawai Eksekutif ROSSASTANLEYLOANCOMPANY
E-mel rossastanleyloancompany@gmail.com

Alamat pejabat ibu pejabat: 3911 Kenwood Place, Orlando Florida USA.
Zip-code: 32801

Reply
avatar
April 5, 2020 at 11:48 PM delete

Nama saya adalah Masitah Binti Ayob seorang warganegara Malaysia yang mendapat bantuan kewangan daripada syarikat pinjaman Puan Rossa Stanley, Setiap hari ada kisah bantuan kewangan kepada orang miskin di seluruh dunia saya membaca cerita ini dan hanya mengambil lulus dengan pemikiran bahawa ia tidak boleh menjadi nyata sehingga saya mempunyai pemeriksaan pada kakak saya Redzuan binti Sarina dan ia seperti mimpi ketika dia mengaitkan saya ke rumah kewangan halus ini bernama syarikat pinjaman rossa stanley yang berpusat di California, Amerika Syarikat. anda boleh menghubungi mereka melalui kenalan di bawah
panggilan talian bantuan +12133153118
e-mel di rossastanleyloancompany@gmail.com
Whats aplikasi +19145295708
dan saya memohon pinjaman sebanyak Rm 150,000.00 dan sama seperti itu sebelum saya tahu selepas pengesahan dokumen saya pinjaman saya mendapat kelulusan dan dipindahkan ke akaun Citibank saya dan hari ini saya penguji saran bantuan bantuan Puan Rossa Stanley kepada semua orang di sini adalah tidak terjejas dengan menghubungi syarikat pinjaman yang salah, dan bukannya langsung ke rossatanleyloancompany kerana kadar faedahnya adalah yang paling baik di mana saja pada 2% pada tempoh maksimum 10 tahun jadi memanggil atau menulis e-mel dan permintaan kewangan anda akan diberikan jika anda mempunyai sebarang soalan atau fee ragu untuk memanggil atau menulis saya di +60113091951 atau email masitahayobbinti@gmail.com terima kasih dan Tetap selamat

Reply
avatar
April 6, 2020 at 1:10 AM delete

Pi jaga kote bapak hang la

Reply
avatar
April 6, 2020 at 7:53 PM delete

Nuar ibrahim.. Agak-agaklah tunjuk macam bijak. Kes covid mengejut perlu tindakan amat segera jgn disamakan asyik bermuasyarat tiap minggu utk bakal PM terima kerusimeja PM.. contoh gini tak faham lg lebih baik ikut MP PD sebelum kamu menang-- letak jawatan MP.

Reply
avatar
Anonymous
April 6, 2020 at 10:44 PM delete

IMF vs BRICS after Covit19 : BRICS Drive Global Economic Recovery.

Good bye Dollar America. When US Dollar become tissue paper USA bangkrupt within 24 hours...!!

The L’Aquila summit might well have been the last G-8 summit of its kind. You’d never guess (thanks to long-standing arrogance and Western egocentricity), but L’Aquila also hosted the heads of government of the emerging nations known as the BRICs (Brazil, Russia, India, and China).

From now on we should talk about the G-20 and actually mean what we say, and not simply pay lip service to the idea. Shifting balances of power, economic importance, and geopolitical strategies make this imperative.

The BRICs, with 40 percent of the world’s population spread out over three continents, already account for 25 percent of global GDP. Last June 16, the BRIC leaders met in Yekaterinburg (Russia), and their meetings also included representatives of the governments of the Shanghai Cooperation Organization (SCO), whose members include not just China and Russia, but also Kazakhstan, Kyrgyz Republic, Uzbekistan, and Tajikistan, in addition to India, Pakistan, Iran and Mongolia as observers. Sooner or later, the economic importance of the BRICs and the SCO will have to be taken adequately into account. Within BRICS allies they are dropped US Dollar as transation trade and they re use GOLD for trading.

As i mentioned earliar, Malaysia must be first in ASEAN country to become active members in BRICS allies. Act Now..!!

saya ulanggg..!!!

Reply
avatar
Anonymous
April 7, 2020 at 9:18 AM delete

BRICS Nations Creating BRICS Pay As Cloud Platform Accessible Via Smartphone To Avoid US Dollar Trade. Good bye US Dollar..

Do you know 'exactly' why the 5G and Huawei smartphone ban in USA.!?

Yess this is tool to make gateaway payment without using Dollar transation. At the same time, BRICS Pay will increase the popularity of national payment systems, which are gradually replacing Visa and MasterCard.
Visa & Mastercard will sailed away from this new system.

China’s Huawei telecommunications corporation, together with the UnionPay payment service, is launching its own system in Russia: Huawei Pay. Russia will become the second country after China where Huawei Pay will function.

This is being seen as a major step on the path to de-dollarization and a de-coupling from the current US controlled global banking system.

The BRICS grouping of countries, Brazil, Russia, India, China and South Africa are creating a single payment system, BRICS Pay, as part of the drive to establish a common system for retail payments and transactions between the member countries.

These nations, all among the worlds leading and most powerful emerging markets, plan to introduce a special cloud platform, which will connect their national payment systems.

An online wallet will be developed with access to these payment systems, which will also include mobile apps similar to Apple Pay, which can be installed on smartphones for purchases in any of the five BRICS countries, regardless of which currency the payment and the money in the account of the buyer are denominated in.

Five BRICS countries to online wallets, which will offer them the ability to pay using a smartphone.

Noticeable in Southeast Asia, and Russia where the Chinese system UnionPay is the leader; in 2015 it surpassed Visa in terms of total operations. UnionPay has already issued over 6 billion cards.

This means that nationals of Brazil, Russia, India, China and South Africa will be able to use their own national currencies as a direct basis of exchange for external payments.

China and Russia in particular have been highly critical of the United States defacto use of global payments systems, which have been used as trade and sanctions weapons.

Either inhibit or punish nations whose polices do not fit with those of Washington. Both have been actively seeking for some time now to de-dollarize their trade, and the BRICS Pay system is a major step in that direction..!!

Wake up Malaysia..!! This is a time Malaysia should joint BRICS member actively to become role model in ASEAN country to redollarisation transation among members in Southeast Asia.

This is a time make World War in US Dollar. USA will bangkrupt nation without Dollar..

Reply
avatar
Anonymous
April 7, 2020 at 7:15 PM delete

Ada beruk phanceng menyelar dr maza berhubung dgn janji.

Ntahlah...awal2 KERAjaan phanceng memerintah, tun mangkuk kata janji manipistol phanceng bukan kitab suci. Maksudnya boleh dimungkiri.

Selama 22tahun raykat terseksa dgn mainan politik penipuan KERAjaan phanceng. Janji dimungkiri.

Maka...beruk phanceng yg mempertikaikan kenyataan dr maza rasanya perlu semak balik kenyataan tun mangkuk dan janji2 yg mrk limpahkan kpd raykat!!!

Mangkuk sial!!!
Pembawa wabak ke negara kita tu memang patut tumbang!!!!

Tak dpt dibayangkan kalau mrk yg handle wabak ini. Guna askar pon mrk kecam. Kerajaan pn bagi bantuan pon mrk nak kecam.
Cuba kecam dulu pembawa wabak tu ke negara kita dan juga kecam mrk yg tak pernah tunaikan janji kpd raykat!!!!!

Reply
avatar
Anonymous
April 7, 2020 at 11:44 PM delete

KENYATAAN MEDIA MAJLIS SETIAUSAHA PAKATAN HARAPAN

7 April 2020

KERAJAAN PERLU BERHENTI MENYALAHKAN PENJAWAT AWAM

Majlis Setiausaha Pakatan Harapan melahirkan rasa kesal terhadap perkembangan mutakhir ini berkaitan pemecatan beberapa jawatan dalam agensi dan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC).

Tindakan Kerajaan memecat jawatan-jawatan lantikan Kerajaan sebelum ini daripada golongan professional pada masa ini adalah tidak wajar dan bukan keutamaan.

. bla.. bla... blahhh..bole blahh..bla...

blaa..blahhh..bole blahhh...

YB DS Shamsul Iskandar Mohd Akin
Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN)

YB Datuk Wira Dr Mohd Hatta Ramli
Parti Amanah Negara (AMANAH)

YB Liew Chin Tong
Parti Tindakan Demokratik (DAP)

Persoalan

Sejak bila DAP jadi champion dalam membela penjawat awam nih...!? mana pergi pakar formula@strategi DAP iaitu Tony Phua..!?

Reply
avatar
asd
April 8, 2020 at 8:51 PM delete

ARMANI QQ

Ayo Main Di Situs Poker Online Terpercaya Yaitu Situs ARMANIQQ

Dengan 9 Permainan 1 User ID (NO BOT) (NO ADMIN) FAIRPLAY Player vs Player 100%
Daftar Dan Mainkan Sekarang
Memiliki Bonus Bonus WOW

• Bonus Turnover mingguan 0.5%(Dibagikan Setiap Minggu)
• Bonus Refferal 20% (Seumur Hidup)

Ayo Segera....Mainkan Sekarang Juga

Hanya Minimal Deposit Rp 10.000 Dan Minimal Withdraw Rp 20.000
(Bisa deposit Dengan E-Money OVO,GOPAY,GOJEK)

Siap Melayani 24Jam Non Stop Setiap Hari nya
WhtasApp = +6282175976410
Link alternatif : armaniqqs.info | winterarmani.club

Reply
avatar
Anonymous
April 10, 2020 at 7:53 PM delete

Covit19 Kamu bukan penjenayah. Kamu langsung tak bersalah - Najib

Kamu akan dilayan baik.

Diberi saringan percuma oleh KKM jika memenuhi syarat.

Diberi rawatan rapi percuma yang sepatutnya, warded jika perlu. (makan 6 kali sehari.. mcm duduk asrama..!!)

Diberi tempat khusus untuk menginap dan makanan percuma selama 14 hari jika diperlukan untuk kuarantin diri. (WiFi percuma beb..!!)

Dan jika kamu menjalankan kuarantin diri dengan baik kamu telah menjalankan tanggungjawab kamu untuk melawan wabak Covid.

Kamu antara mereka yang akan menyelamatkan negara.

Berhubunglah dengan KKM melalui hotline mereka dengan segera jika risau kamu ada kemungkinan telah dijangkit Covid.

Duduk dan tunggu di rumah untuk KKM datang.

Berilah kerjasama penuh kepada mereka.

Mereka akan layan kamu dengan sebaik-baiknya.

-Malaysia Gazzette-

Hotline Covid KKM:
03-8881 0200
03-8881 0600
03-8881 0700

“Setakat Gebang Kencang Tidak Boleh Menyumbang, Lebih Baik Ko Diam Bangang!!”

#kitajagakita

Sumber (yang di'modify') : Najib Razak

Reply
avatar
Anonymous
April 11, 2020 at 1:16 PM delete

Wake Up Malaysia its time joint BRICS members... no more US Dollar trading

BRICS digital currency would likely be used to facilitate trade transactions. No more IMF , World Bank, Dollar and Oligarth elit comunity.

The New Development Bank was set up in 2015 with initial capital of $50 billion by the BRICS countries -- Brazil, Russia, India, China and South Africa - as a counterweight to the International Monetary Fund. (IMF)

BRICS and the Digital Money Project: Alternative to US$, New Wave in International Payment System? BRICS New Development Bank focus on off-US Dollar currencies as major currency. No more US Dollar..!!

Russia began developing a national payment system as an alternative to the Belgium-based SWIFT financial code messaging service in 2014 after Western sanctions were imposed on Moscow. Russia says BRICS nations favour idea of common payment system widely.

Russian Central Bank governor Elvira Nabiullina said earlier this year that its independent protocol would be ready to replace SWIFT code and counter the possibility of Russia being cut off from the global payments network.

China, India, Iran and Turkey are said to have held talks with Russia over joint use of the new financial messaging system without SWIFT protocol code.

China operates the Cross-Border Interbank Payment System (CIPS), developed as an alternative or redundancy option in the event that Chinese banks lose access to the Swift network.

The BRICS association of major emerging economies has discussed developing a digital currency to ease trade in the bloc and reduce its reliance on U.S. dollars in settlement.

In 2019 Russia, Brazil, India, China and South Africa were planning to issue their own digital money in order to reduce the share of payments in the US currency. BRICS countries are reducing the share of settlements in dollars. In Russia, over the past five years, the dollar`s share in foreign trade payments has decreased from 92% to 50%, and the ruble has increased from 3% to 14%.

The efficient BRICS payment system can ensure stability of payments and investments between BRICS member countries that generate more than 20% of the global inflow of foreign direct investment.

The new payments system, which would use members’ national currencies, appears in part to be aimed at reducing BRICS nations’ reliance on the U.S. dollar, and perhaps boosting the Russian ruble’s role in trade.

Dmitriev said BRICS has already reduced its use of USD in settlements over the last five years from 92 to 50 percent, while ruble-based transactions climbed from 3 to 14 percent.

BRICS (Brazil, Russia, India, China, South Africa) and Asian countries have become more integrated into the world economy, they have become 'increasingly awareness' of fundamental problems or challenges in the new current International Monetary System (IMS).

The project, already launched in 2012, will support innovative research on: first, views from the BRICS and Asian countries on the systemic problems that are pushing countries to seek international monetary reforms.

Wake up Malaysia..!! This is a time Malaysia should joint BRICS member actively to become role model in ASEAN country to redollarisation currency transation among members in Southeast Asia.

This is a time make monetary war in US Dollar. USA will bangkrupt nation without Dollar currency in world monetary transation.

Reply
avatar
Anonymous
April 12, 2020 at 1:16 PM delete

GEBANG KAT FB MAAKK AIII DIA PALING CHAMPION
22 BOLAN BERKUASA ASYIK PM KE 8 JADI IMPIAN
2 KALI ATOK SONDOL TERBONGKANG MCM HANTU JU'ONN
GEBANG GORENG JER LEBIH KAT FB KERJA MCM CIPAN

Reply
avatar
Anonymous
April 14, 2020 at 5:33 AM delete

Pakej ransangan 20 billion Tun Dr. Mahathir kerajaan PH.

Kalau ada rasa nak kena bodoh dan bangga kena kencing lagi sekali sokonglah Pakatan Harapan.

Dr. Mahathir juga tidak kesah kalau ada peniaga-peniaga kraftangan, pakaian, pengusaha bengkel kereta, bengkel motor, pekerja kilang yang akan kehilangan pendapatan mereka bila kerajaan terpaksa melaksanakan arahan PKP seperti sekarang ini.

Bagi Dr. Mahathir, RM100 dan dicampurkan dengan E-Tunai RM50, sudah lebih dari cukup untuk menampung keperluan rakyat B40 sepanjang tempuh wabak Covid-19 menular!!!

Mungkin ada yang kata, masa itu arahan PKP belum dikeluarkan, betul, tapi kita jangan lupa, ketika itu Covid-19 sudah menular ke sebahagian besar Asia Tenggara.

Ketika itu China sudah mengarahkan 'total lockdown' di hampir keseluruhan negara China dan kebanyakan negara Asia Tenggara sudah menutup pintu masuk mereka.

Malah ketika itu, WHO sendiri sudah memberikan amaran kepada Malaysia supaya bersedia.

Mengapa Dr. Mahathir terlalu zalim dengan golongan B40 ini?

Kerana dalam kehidupan, beliau tidak pernah merasa susah.

Jadi tidak usahlah terpedaya dengan cerita-cerita sendu Dr. Mahathir kononnya ketika kecil kehidupan beliau sangat daif, sampaikan nak makan mee goreng mamak pun tidak dapat kerana tidak cukup duit.

Gunakanlah rasional akal kita yang waras.

Atok tidak kesah kalau ada penjaja yang menjual nasi lemak di tepi jalan akan kehilangan pendapatan mereka.

Dah pesan dolu dolu lagi jangan lantik PM dari utara. Ada pemimpin yang jual akidah dng pluralisma , lgbt, syiah, bagi free gadai pulau kat Francis Light dan Lee Kwan Yew, jadi kepala perompak demi anakcucu kroni 4 anak jadi billionare... nak fakta ka..!?

Saya ulang...!!

Atap sendiri bocor kata orang tebuk.

Reply
avatar
April 14, 2020 at 6:20 PM delete

nice information and good blog. thank you very much for article.

Reply
avatar
April 30, 2020 at 9:16 AM delete

KARNA RASA HATI YANG GEMBIRA BERKAT BANTUAN AKI SOLEH
MAKANYA SENGAJA NAMA BELIAU SAYA CANTUNKAN DI INTERNET !!!

assalamualaikum wr, wb, saya IBU PUSPITA WATI saya Mengucapkan banyak2
Terima kasih kepada: AKI SOLEH
atas nomor togelnya yang kemarin AKI berikan "4D"
alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI
dan berkat bantuan AKI SOLEH saya bisa melunasi semua hutan2…
orang tua saya yang ada di BANK BRI dan bukan hanya itu AKI alhamdulillah,
sekarang saya sudah bisa bermodal sedikit untuk mencukupi kebutuhan keluarga saya sehari2.
Itu semua berkat bantuan AKI SOLEH sekali lagi makasih banyak ya, AKI
yang ingin merubah nasib
seperti saya...?
SILAHKAN GABUNG SAMA AKI SOLEH No; { 082-313-336-747 }

Sebelum Gabung Sama AKI Baca Duluh Kata2 Yang Dibawah Ini
Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini...!!
1: Di kejar2 tagihan hutang..
2: Selaluh kalah dalam bermain togel
3: Barang berharga sudah
terjual buat judi togel..
4: Sudah kemana2 tapi tidak
menghasilkan, solusi yang tepat..!
5: Sudah banyak dukun ditempati minta angka ritual blom dapat juga,
satu jalan menyelesaikan masalah anda..
Dijamin anda akan berhasil
silahkan buktikan sendiri
Atau Chat/Tlpn di WhatsApp (WA)
No WA Aki : 082313336747

TERIMA KASIH YANG PUNYA
ROOM ATAS TUMPANGANYA SALAM KOMPAK SELALU
Angka;GHAIB: Singapura
Angka;GHAIB: Hongkong
Angka;GHAIB; Toto Malaysia
Angka”GHAIB; Laos…
Angka”GHAIB; Macau
Angka”GHAIB; Sidney
Angka”GHAIB: Brunei
Angka”GHAIB: Thailand
"KLIK DISINI BOCORAN TOGEL SGP HK SDY DAN DLL"

Reply
avatar
May 3, 2020 at 10:49 AM delete

KARNA RASA HATI YANG GEMBIRA BERKAT BANTUAN AKI SOLEH
MAKANYA SENGAJA NAMA BELIAU SAYA CANTUNKAN DI INTERNET !!!

assalamualaikum wr, wb, saya IBU SUCHI saya Mengucapkan banyak2
Terima kasih kepada: AKI SOLEH
atas nomor togelnya yang kemarin AKI berikan "4D"
alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI
dan berkat bantuan AKI SOLEH saya bisa melunasi semua hutan2…
orang tua saya yang ada di BANK BRI dan bukan hanya itu AKI alhamdulillah,
sekarang saya sudah bisa bermodal sedikit untuk mencukupi kebutuhan keluarga saya sehari2.
Itu semua berkat bantuan AKI SOLEH sekali lagi makasih banyak ya, AKI
yang ingin merubah nasib
seperti saya...?
SILAHKAN GABUNG SAMA AKI SOLEH No; { 082-313-336-747 }

Sebelum Gabung Sama AKI Baca Duluh Kata2 Yang Dibawah Ini
Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini...!!
1: Di kejar2 tagihan hutang..
2: Selaluh kalah dalam bermain togel
3: Barang berharga sudah
terjual buat judi togel..
4: Sudah kemana2 tapi tidak
menghasilkan, solusi yang tepat..!
5: Sudah banyak dukun ditempati minta angka ritual blom dapat juga,
satu jalan menyelesaikan masalah anda..
Dijamin anda akan berhasil
silahkan buktikan sendiri
Atau Chat/Tlpn di WhatsApp (WA)
No WA Aki : 082313336747

TERIMA KASIH YANG PUNYA
ROOM ATAS TUMPANGANYA SALAM KOMPAK SELALU
Angka;GHAIB: Singapura
Angka;GHAIB: Hongkong
Angka;GHAIB; Toto Malaysia
Angka”GHAIB; Laos…
Angka”GHAIB; Macau
Angka”GHAIB; Sidney
Angka”GHAIB: Brunei
Angka”GHAIB: Thailand
"KLIK DISINI BOCORAN TOGEL SGP HK SDY DAN DLL"

Reply
avatar
May 19, 2020 at 4:24 PM delete

Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

Contact Details:

e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
WhatsApp:::+6282274045059
Company::Iskandar Lenders"""""
Loan Amount:::Rp.700juta
Name:::::Angga Annisa
Country::::Indonesia
Occupation:Trader
Year:April,2020

Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive