UMNO Terkilan Dengan Kabinet Muhyiddin?


Tan Sri Shahrir Abdul Samad menimbulkan beberapa isu tentang kerajaan yang baru dibentuk Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menurut bekas menteri perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna, pada asalnya gabungan politik itu kerjasama antara BN dan PAS dengan Parti Peribumi Bersatu (PPBM) serta kumpulan diterajui Datuk Seri Azmin Ali dibuat secara “en bloc” kini menimbulkan tanda tanya padanya.

“Keputusan dan tindakan secara ‘en bloc’ oleh BN bersama PAS berjaya dilaksanakan sehingga perkenan Agong untuk Muhyiddin menjadi PM.

“Tetapi apabila tiba kepada peringkat perlantikan anggota jemaah menteri, seolah-olah sudah kehilangan pula semangat ‘en bloc’ itu,” coretnya.

Shahrir dipercayai mengambil kira kedudukan Umno dan BN paling ramai dalam gabungan itu, 39 daripada 42 kerusi.

Selain itu, Shahrir mempersoalkan mengapa Umno Sabah ditinggalkan begitu sahaja tanpa penglibatan pemimpin mereka di peringkat persekutuan.

“Kalau Bung (Mokhtar Radin) tidak boleh dilantik oleh kerana sedang menghadapi perbicaraan di mahkamah, Datuk Mohamed yang baru menang di PRK Kimanis layak untuk jadi seorang timbalan menteri.”

Faktor seterusnya pula dirasakan Shahrir sesuatu yang ‘mencolok mata’ apabila sekumpulan enam wakil BN sebelum ini mengisytiharkan sokongan terhadap kepimpinan DrvMahathir dilantik menganggotai Kabinet Muhyiddin.

“Tapi juga portfolio yang dipegang mereka macam tidak dirundingkan dan seolah terserah sahaja kepada budi bicara PM yang naik di atas sokongan BN dan PAS.

“Kerajaan baru ini kerajaan Muhyiddin,” tulis Shahrir, menganggap kerajaan ini masih baru dan beliau mengambil langkah tunggu dan lihat.

Catatan yang dikongsikan Shahrir di laman Facebook itu sempena kunjungan beliau ke pejabat Ketua Pemuda Umno Datuk Asyraf Wajdi Dusuki petang semalam.

“Saya merasakan Asyraf merasa lebih lega dengan keadaan itu. Kerajaan baru ini tidak diterajui oleh Umno, BN dan Muafakat Nasional (Umno dan PAS) tetapi oleh PPBM bersama kumpulan Azmin Ali dari PKR.

“Jadi kelegaan Asyraf itu saya fahami,” katanya lapor MMO


Hmmm... Sebelum ini Bekas menteri Azalina Othman Said juga dilaporkan tidak berpuas hati dengan lantikan jawatan kabinet kerajaan baru yang diterajui oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

"Gabungan kerajaan harus berdasarkan perwakilan yang seimbang dan bukannya didominasi oleh satu parti.

"Untuk menjadikannya sah, mesti ada perjanjian bertulis antara parti politik yang terlibat," ciapnya di Twitter tengah hari ini.

“Umno sepatutnya layak diberikan kementerian yang lebih significant seperti Kementerian Wanita, KDN (Kementerian Dalam Negeri), Kementerian Luar Bandar, MOF (Kementerian Kewangan) dan MOA (Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani),” katanya.

Laporan penuh bacalah di SINI

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

21 comments

comments
March 12, 2020 at 2:54 PM delete

Ala, 2 tahun je pun nak memerintah. Pastu parlimen dah ready bubar utk PRU15.

bankami.blogspot.com

Reply
avatar
March 12, 2020 at 3:21 PM delete

Kata nak selamatkan Bangsa...tak dapat jawatan sudah berubah kata.. Kalau begitu gerangannya . Kuyuplah Melayu kena KENCING Umno yg berkata bahawa kuasa melayu telah terancam ..hakikatnya ????..Hihihikikikihahahakahkahkah

Reply
avatar
BCD
March 12, 2020 at 3:24 PM delete

Menghabiskan duit rakyat aje. Rakyat susah nak dapat kerja la ni. Kena buang kerja ramai. Mereka jadi ahli parlimen sepenggal je terus dapat pencen. Kita rakyat biasa ada dapat mcm tu. Mereka senang2 khisnati amanah rakyat. Mereka diundi tu atas tiket apa? Lepas tu lompat. Ada tanya rakyat ke nak lompat? Memang pengkhianat. Tak ada msruah langsung.

Reply
avatar
Anonymous
March 12, 2020 at 4:56 PM delete

Cam sial je aku tgk puak2 politikus nie,, mna dia pejuang bangsa bilamana mngatakan kerajaan ph dtadbir oleh bngsa asing,, bila berubah kerajaan kpd majoriti melayu,, berebut plk kuasa.. mmg celaka btoi puak2 nie.. hakktuiii

Reply
avatar
March 12, 2020 at 5:36 PM delete

Alangkan manisnya kalau bubar sahaja parliment..kerajaan baru yg kukuh akan melonjakkan ekonomi dan saham..

Reply
avatar
Anonymous
March 12, 2020 at 5:39 PM delete

Itu pandangan individu...tak payah diambil berat sgt.
Sama kes atok bakor KERAjaan phanceng tapi salahkan nuar, najib, muhdin. Tak lama lagi dia akan salahkan george soros pulak....hihihi

Reply
avatar
Anonymous
March 12, 2020 at 5:42 PM delete

Lebih 50000 dibuang keja awal tahun 2020 bila dapigs enggan bagi bajet kpd kpm utk pekerja2 pembersihan sklh dan pak guard.

Tapi projek rakan baik mrk wlpun bukan dlm bajet asal mampu dikeluarkan beratus2 juta.
Sial dapigs nie!!!

Reply
avatar
Anonymous
March 12, 2020 at 5:45 PM delete

Masa bangsa asing mendominasi KERAjaan hanceng...bila bab sensitif ttg bangsa, agama dan negara aku respek menteri2 melayu....REDHO jer kena pijak kepala......hihihi

Reply
avatar
Anonymous
March 12, 2020 at 5:46 PM delete

Betul!!!
Jijik ada pelaku semburit dlm kabinet!!!

Reply
avatar
Anonymous
March 12, 2020 at 5:49 PM delete

Betul...kabinet muhdin cukup sekadar menolak bangsat dapigs yg rasa besar kepala melihat bangsat2 melayu yg suka berpecah belah.
Baru mrk terbuka biji mata dan kecut telur bila org melayu/bumi bersatu padu.

Atok????
Main wayang dgn ph lagi ker???

Hihihi

Reply
avatar
Anonymous
March 12, 2020 at 9:52 PM delete

Tunggu je 2 tahun setengah lagi

Reply
avatar
Anonymous
March 12, 2020 at 9:53 PM delete

Rakyat la ni relax je...tapi pru ke 15..rasakanlah penangan rakyat

Reply
avatar
Anonymous
March 13, 2020 at 12:30 AM delete

Kesilapan Dr Mahathir ialah terlalu yakin SPB YDP Agong akan menurut segala kehendak beliau, tetapi Dr Mahathir lupa, sekiranya beliau merasakan diri beliau hebat dalam percaturan politik, Allah SWT adalah Maha Hebat dalam segala-galanya.

Maha benar apa yang Allah SWT firmankan dalam Al Quran :

وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ

Mafhumnya :

"Mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu."

"Dan Allah sebaik-baik Pembalas tipu daya."

Surah Al Anfal 30

Reply
avatar
Anonymous
March 13, 2020 at 8:49 AM delete

PoliTAIK belaka ni....tembolok besar

Reply
avatar
March 13, 2020 at 10:03 AM delete

Sekarang bukan masanya untuk berebut jawatan. Yang pentingnya, dapigs dan PH dah tumbang

Reply
avatar
March 13, 2020 at 3:31 PM delete

Usah gila jawatan dan kedudukan. Pasal perkara inilah melaka jatuh ke tangan portugis. Jangan nanti ditulis dalam lipatan sejarah, nama-nama yang menyebabkan kejatuhan kuasa melayu adalah nama-nama ahli politik Melayu. Umno kena ingat, Kalau PPBM tak ambil langkah pertama, umno akan jadi pembangkang sampai bila-bila atau mungkin dilenyapkan selama-lamanya. Ni mesyuarat cawangan pun dah 2 tahun tak buat. Nak tamak kedudukan apa lagi?

Reply
avatar
March 13, 2020 at 4:06 PM delete

Ha apalagi tunggulah kerajaan baru ni rompak lagi sampai mampui... Hihihi

Reply
avatar
mane mnteri BROKER mnghilang skrg ni???
March 13, 2020 at 8:25 PM delete

ular LIDI ngap ular SAWa

boleh keerr???

MUNTAH nntiiii

hikhikhikhik

Reply
avatar
March 14, 2020 at 10:57 AM delete

Ko ingat puak2 DAP tu takut sangat hilang kuasa ..Yg kalut Melayu Umno bila kuasa hilang.

Reply
avatar
March 14, 2020 at 10:59 AM delete

Patutlah Melayu corot dan diperbodohkan sbb ada spesis Melayu fikir mcm ni...

Reply
avatar
Anonymous
March 15, 2020 at 11:00 AM delete

Rompak?
Mahdey rompak selama 22tahun sehingga kaya anak, proksi dan kroninya msh juga bangang angkat dia jadi pm7.

Skrg pm7 dah tumbangkan KERAjaan phanceng....meroyan si bangang!

Buat jelajah nak dpt balik mandat raykat...kononnya
Si bangang kencing mandat yg rakyat bagi...apa crita?!!!!

Setahu raykat...selama 21bulan si bangang jaga putra jaya tiada perubahan baik pon. Semuanya makin merundum dan makin sial ekonomi negara. Org cina yg ada bisnes ramai sakit hati dan kecewa dgn KERAjaan atok/dapigs.

Diberi peluang...tunjukkan spt apa yg korang laung2kan.

Inilah jadinya...puak atok sebok nak atok jadi peeM sepenggal
Puak dapigs, panxxx dan pgayR sebok nak nuar segera jadi peeM8.
Berebut kuasa sehingga mandat raykat tak terjaga.

Skrg bila dah tumbang nak salah menyalah KERANA korang bangang yg tak peduli pon nasib raykat!!!

KERAjaan Phanceng SIAL DAN BANGANG!!!!

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive