Kabinet PN Membazir Duit Rakyat, Ibrahim Ali Kata


KUALA LUMPUR – Secara prinsipnya, Kabinet Perikatan Nasional (PN) dilihat membazir kerana mempunyai seramai 70 barisan Jemaah Menteri termasuk timbalannya, kata Presiden Parti Bumiputera Perkasa (Putra), Datuk Paduka Dr. Ibrahim Ali.

Ini, katanya, berbanding 55 menteri Kabinet termasuk timbalan menteri pada era kepimpinan kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang dibentuk oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad antara April 2018 hingga 23 Februari 2020.

Beliau berkata, bayangkan gaji dan elaun yang perlu dibayar kepada barisan kepimpinan PN ini yang mungkin mencecah antara RM50,000 hingga RM70,000 seorang sebulan.

“Itu belum masuk percutian dan sebagainya,” kata beliau dalam kenyataan kepada media, hari ini.

Dr. Ibrahim berkata, cara terbaik bagi mengelakkan cemuhan rakyat dan pembaziran wang negara dengan pelantikan begitu ramai pemimpin dalam Kabinet PN, Dewan Rakyat mesti dibubarkan.

“Dewan Rakyat mesti dibubarkan untuk memberi laluan kepada pilihan raya umum supaya rakyat dapat membuat keputusan dan mandat baru.

“Cara ini juga merupakan prinsip moral demokrasi agar mana-mana pihak tidak boleh pertikaikan integriti kerajaan yang dibentuk, sekali gus membantu ke arah kestabilan politik negara dan menongkah persepsi geopolitik antarabangsa,” katanya.

Kata beliau, tindakan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin melantikan Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man sebagai menteri, tetapi Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hassan diketepikan juga menjadi tanda tanya.

Katanya, Mohamad juga seorang profesional berkelulusan akauntan dan bekas anak Melayu pertama Ketua Pegawai Eksekutif Cycle & Carriage dan mantan Menteri Besar Negeri Sembilan.

“Boleh saja Mohamad dilantik Senator, tetapi masih wujud politiking dalam UMNO dan usaha menghalang ADUN Rantau itu atas sebab tertentu yang sudah terang lagi bersuluh.

“Sekilas ikan di air, sudah tahu jantan betinanya. Ianya membawa erti imej UMNO sebagai parti Melayu yang bersih dan berintegriti tidak akan pulih di kaca mata golongan elit dan generasi muda.

“Patut juga dilantik wakil lain-lain kaum kerana masing-masing satu menteri dari MCA dan MIC tidak dapat meredakan perpaduan kaum,” katanya.

Beliau menyatakan, ada dalam kalangan tokoh akademik Cina dan India yang jelas pro Fasal 153 dan mengakui sejarah Malaysia adalah negara Ketuanan Melayu yang boleh dilantik.

Dr. Ibrahim menjelaskan, jika dilihat dari jumlah Ahli Parlimen PN melibatkan blok PPBM, UMNO, Pas, kem Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, GPS Sarawak serta MCA dan MIC jumlahnya hanya 113 sahaja.

“Kelebihan PN hanya dua majoriti sahaja. Sudah tentu mereka berdepan risiko untuk tumbang pada bila-bila masa agak tinggi kerana terdapat Ahli Parlimen tegar UMNO yang kecewa kerana tidak terlantik.

“Mengenali Dr. Mahathir dan Datuk Seri Anwar Ibrahim, sudah tentu politik akan terus bergelora dan tidak stabil, bahkan masalah ekonomi juga merupakan ancaman kerana harga minyak jatuh dan wabak Covid-19 mengancam ekonomi dunia,” katanya.

Mengenai soal integriti, kata beliau, setiap individu dalam Kabinet Muhyiddin jelas ada yang boleh dipertikaikan, namun tidak wajar menyentuh nama peribadinya.

“Anggota Kabinet lompat sana lompat sini juga dikira kurang integriti dan tidak bermoral. Ia umpama Kabinet pasang siap, bukan dari kayu jati yang dibuat secara manual atau secara tradisional,” katanya. – MalaysiaGazette

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

25 comments

comments
Anonymous
March 10, 2020 at 5:30 PM delete

Sabar datuk, sabar!
Kita kasi can dulu bagus ke tak...

Komen dlm akhbar bnyk nya memuji...
Rasanya tak ada yg ada sijil palsu...

Sikit tapi bangang mcm KERAjaan yg lepas pon payah jugak datuk...

Kita kasi can..ok ok ok

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 6:09 PM delete

Hahahahahahahah... Komen bebal

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 6:31 PM delete

Kesian ko...bukan anwar pm8 tu
Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Nak buat mcm mana...dah atok rancang agar nuar tak akan merasa jwtn tersebut....hihihi

Reply
avatar
Abg MAT SABUNn tengah CUCI KAPALSELAM ke?? Skadar brtanye je ni
March 10, 2020 at 6:41 PM delete

Kang "hilang" plk SONGKOK pok yem ni
Hikhikhik

Tanah TABUNG HJ bile nk ambik balik??
X mntri "hilang songkok" jgn lari plk
GUA smue da penuh dgn macai2 semue

Kerana" NYAMUK SEKOR HABIS KLAMBU di bakar "

Dapor tilam sofa katil ruang tamu tv radio n JAMBAN habis d BAKAR TUN

KIihkihkihkih

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 6:42 PM delete

Tp dengan najib, zahid sekali melepas... Kikikikiki... Tak merasalah zahid... Jadi PM tepi ajelah... Kahkahkah

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 7:35 PM delete

Dah mrk tak nak apa2 jwtn dlm kabinet.Lagipun kes mahkamah mrk msh berjalan.

Lainlah mcm nuar, nak dpt jwtn tpm dpd isterinya pon atok tolak....hihihihi
Klu dah tpm atok tolak apatah lagi peeM.....hihihi

Bukan fitnah yea...boleh cari dlm youtube ulasan nuar slps atok bakor rmh yg didiami menteri2 bangang KERAjaan hanceng....

Rentung abis cai..
Mujur semua selamat...

Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
March 10, 2020 at 7:39 PM delete

Betul datuk kata
Kita kasi can sampai 9 mei
Lepas tu pru 15
Kita bongkar dan tukar laa

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 7:55 PM delete

Paling lawak KERAjaan hanceng nie ialah mrk tahu atok dah bakor rmh mrk tapi dlm kempen 'jelajah kencing mandat raykat'...mrk tetap salahkan org lain. Mrk tak salahkan atok walau seinci pon.

Apa sebab???!!!!
Sebab nuar tak ada aura berbanding atok. Tak ada nur cahaya langsung...hihihi
Mrk sedar pru14 mrk menang pon krn fitnah dan propaganda atok jauh lebih hebat dpd org2 nuar.
Nuar? Raykat dah muak dah nak dengar kelentong tanpa faktanya...kenciiiing!!!
Hihihihi

Sampai salah satu jelajah(konon) siap letak nama mamak kerala tu takut tak ada sambutan....hihihi
Biarlah mrk tunggang menunggang antara satu sama lain...hihihi

Apa2 pon cai...bermuhasabah dan bertenanglah spt pemimpin2 umno/bn dan pas bila mrk kalah pru14 dulu. Tak kecoh mcm atok yg 24/7 salahkan org lain wlpun mmg nyata dia dah bakor KERAjaan phanceng!

Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 8:46 PM delete

Macam mana nak kecoh? Sibuk turut naik mahkamah.

Kahkahkahakahkah...

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 9:38 PM delete

Pergh.....ramai rupanya pakar poliTAIK kat Mesia ni

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 10:37 PM delete

Kes anwar dan gone end kalau dibuka balik....kecoh turun naik mahkamah....

Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 10:39 PM delete

Termasuk mangkuk yg letak jawatan dan terhegeh2 nak jawatan dia balik....poliTAIK

Hihihi.....

Reply
avatar
March 11, 2020 at 12:44 PM delete

Umno dah kena pulas telinga oleh Bersatu. Ahli Parlimen teramai tapi dapat kurang jawatan menteri dan timbalan menteri...agaknya ramai pemimpin umno bergelumang taik sebab itu susah pilih ..Hihihikikikihahahakahkahkah

Reply
avatar
Anonymous
March 11, 2020 at 2:55 PM delete

Mrk ada atau tak jwtn dlm kabinet muhdin....mrk tak kesah pon.Lagipun hanya kabinet sementara sblm pru15 demi kestabilan negara.

Apa yg penting ialah KERAjaan hanceng atok/dapigs tumbang sblm 2 tahun angkara atok sendiri...

Hihihi......

Kesian...ada yg tak merasa jadi tpm, pm8 dan paling kesian ada yg tak sempat merasa pencen menteri...

Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
March 11, 2020 at 5:37 PM delete

betul betul betul....apa yg kata ibriam Ali.👉👍👍👍👌👌👌
.

Reply
avatar
Anonymous
March 11, 2020 at 5:58 PM delete

Ibrahim Ali generasi cekodok..nak sembang kemaih kunun..ceh

Reply
avatar
March 11, 2020 at 6:41 PM delete

Kahkahkah. Lawak la pengkomen kat sini. Sokong parti tu parti ni pun bukannya boleh naik gaji 8x ganda. Kais pagi mkn petang jer semua pun. Tambah dosa lagi ada. Kohkohkoh

Reply
avatar
March 11, 2020 at 6:51 PM delete

Bangsa melayu masih berbalah balah d antara satu same lain.. berpegang teguh lah pada tali Allah.. dalam kalimah lailahaillallah.. insyaallah selamat dunia dan akhirat..

Reply
avatar
March 11, 2020 at 7:06 PM delete

Buruk dan baik itu semuanya datangnya dari Allah..takdir dan ketetapan nye sudah di tentukan tiada sesiapa makhluk mampu melawannye.. terima dengan ikhlas segalanya milik nye

Reply
avatar
March 11, 2020 at 10:27 PM delete

Sebab kau tak ada dlm membazir le yg kau tubuh kan parti tu tak ke membazir membawa melayu besama kau yg x ada hala tuju

Reply
avatar
March 12, 2020 at 1:53 AM delete

Podahh...yg ramai dalam ni tk kenal ya ...siapa ibrahim ali ya..
Kalau orang lain cakap lompat katak takpa..ni sipelopor lompat si katak lompat yg komen mentori2 PN lompat katak..sendiri tu yg katak

Reply
avatar
Anonymous
March 12, 2020 at 4:01 PM delete

Ibrahim ali nie masa nuar mula2 kena terajang dpd umno..dialah yg berani bertekak dgn nuar.
Menteri2 lain semua kecut telur termasuk atok. Hanya dia ni lah yg berani meninggikan suara pada nuar dgn alasan2 yg tegas.

Skrg nie ada juga org mcm ibrahim ali spt mat sabun dan khalid gereja masa mrk bertekak agar atok lepaskan jawatan dlm meeting mjls presideng mrk.

Yg lawak sekali atok lepaskan jawatan lalu hilang pencen memteri mat sabun dan khalid gereja serta bangang2 yg lain tu....hihihi

Reply
avatar
Anonymous
March 15, 2020 at 1:15 PM delete

"Beliau berkata, bayangkan gaji dan elaun yang perlu dibayar kepada barisan kepimpinan PN ini yang mungkin mencecah antara RM50,000 hingga RM70,000 seorang sebulan."

Tiada masalah walaupun semua ahli parlimen PN dilantik menteri/timbalan menteri. Dicadangkan mereka hanya dibayar gaji setaraf pegawai kerajaan gred 41 tanpa disediakan kereta resmi. Elaun juga dibayar sama seperti penjawat awam. NOKTAH.

Reply
avatar
March 19, 2020 at 5:36 AM delete

Saya MENJADI ANDA SEMUA PADA HALAMAN INI
INI IALAH CERITA SAYA

Saya MURNI SANTI, Aa wanita, ibu, saudara perempuan dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGELUARAN ESTATE REAL dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tiada siapa yang mahu meminjam wang untuk melengkapkan projek komersial kami telah dalam pembinaan beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang mendakwa sejumlah besar wang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik-baiknya dan membantu, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak untuk menanggung dan saya kehilangan semua harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA GANTI PELANGGAN GLOBAL syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak bimbang bahawa syarikat itu akan meminjamkan saya wang, walaupun jumlah yang saya perlukan adalah besar, dan saya dapat memberi mereka keperluan yang ada beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

Saya pergi melalui semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan wang yang saya minta selepas telah mengesahkan saya layak untuk pinjaman, saya diminta menunggu, untuk mengejutkan saya yang paling besar pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya melakukannya dengan baik, ini menjadikan kehidupan saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA JUTA PELAYAN GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI AKU
Murni Santi
murnisanti55@gmail.com

Reply
avatar
March 20, 2020 at 6:15 AM delete

Hai semua

Nama saya FRADESY RIRITIA, saya dari indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang melihat jawatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda tentang bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang untuk mereka.

Saya di sini untuk memberitahu anda yang benar dan hanya LOAN SYARIKAT yang ALLAH dihantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GLOBAL GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai terma dan syarat pinjaman yang besar, untuk memungut semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat untuk membebankan tidak seperti syarikat-syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
Tolong jangan tertipu oleh penguji yang mempunyai nombor indonesia dan whatsapp, mereka semua penipu, bagaimanakah sebuah perusahaan perseorangan memberi pinjaman ?, yang sepatutnya menjadi pertanyaan pertama kalian orang-orang saya.

Saudara-saudara saya dari Asia, saya minta kamu mendengarkan saya kerana saya bersumpah kepada kamu atas nama Allah, bahawa saya memberitahu anda semua kebenaran, SEMUA LOAN GANJARAN GLOBAL, syarikat adalah satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda sebaik sahaja anda melengkapkan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
Kenapa anda tidak berada di kalangan usahawan ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENINGKAT untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan untuk meningkatkan tahap hidup anda, di sini adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

Anda sangat bebas untuk menghubungi saya di fradesyriritia12@gmail.com EMAIL saya untuk maklumat lanjut, saya akan senang mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati semua PINJAMAN SEMUA GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive