Benarkan Harga Minyak Turun Kerana Kerajaan PN?


Pada hari Jumaat, 6hb Mac yang lalu Kementerian Kewangan (MOF) dalam satu kenyataan mengumumkan penurunan secara drastik harga runcit petrol RON95, RON97 dan juga Diesel.

Kementerian Kewangan (MOF) dalam satu kenyataan pada hari tersebut mengumumkan harga runcit petrol RON95 turun 19 sen seliter dari RM2.08 seliter kepada RM1.89 seliter, harga RON97 turun 21 sen, menjadikan harga bahan api itu RM2.19 seliter dan harga runcit diesel pula turun sebanyak 17 sen seliter kepada RM1.96 seliter.

Kementerian kewangan berkata penetapan itu berdasarkan harga runcit produk petroleum secara mingguan menggunakan formula Automatic Pricing Mechanism (APM).

Riuh rendahlah penyokong-penyokong Pakatan Nasional yang kurang cerdik mengangkat kerajaan yang disokong mereka itu..

Ada yang meninggalkan komen dalam Malaysiakini mengatakan.. "Tahniah PM ke-8. hadiah istimewa kpd rakyat..

Ada yang komen.. "Malaysia yang benar-benar Baharu sudah bermula...PN akan buktikan mereka lebih baik dari kerajaan sebelumnya.

Ada jugak yang komen.. "Wooo yooo syukur....!, hebat PM8 !, hebat PN....! kita adalah apa yang kita lakukan bukan sekadar cakap...!

"Kerajaan PH MALU TAK, ATOK dan Lim Guan Eng pemgkhianat rakyat apa nak cakap??.. Harap tol utara selatan akan turun kadar lagi ... AKAN BAGI TAMPARAN MUKA KEPADA MEREKA.. " ada jugak yang tinggalkan komen macam tu..

Betulke PM Baru dan Kerajaan baru yang telah menurunkan harga minyak begitu rendah?

Sebenarnya selain dari kebimbangan mengenai wabak Covid-19 dan kesannya ke atas ekonomi, permintaan minyak di China yang merupakan pengguna terbesar di dunia, juga merudum berikutan penularan wabak berkenaan.

Jadi dalam usaha untuk menaikkan harga minyak, Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (Opec) dilapor merancang untuk mengurangkan bekalan minyak mentah.

Malangnya rundingan telah gagal.. bacalah di SINI

Sebagai tindak balas Arab Saudi susulan perpecahan pakatan Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC) + dengan Russia.

Pengeksport minyak terbesar di dunia itu memulakan perang harga pada Sabtu lalu dengan mengurangkan harga minyak mentahnya untuk pasaran asing dengan kadar yang banyak dalam tempoh sekurang-kurangnya 20 tahun ini.

Arab Saudi merancang untuk meningkatkan pengeluaran minyaknya pada bulan hadapan, dengan menyasarkan peningkatan melebihi 10 juta tong sehari. Dan.. RON95 dijangka boleh turun kepada RM1.32 seliter.

KUALA LUMPUR: Kejatuhan mendadak harga minyak dunia susulan perang harga di antara pengeluar utama minyak dunia iaitu Arab Saudi dan Russia berkemungkinan menyaksikan harga runcit minyak terutama RON95 berpotensi turun sehingga RM1.32 seliter, demikian mengikut MIDF Research. 
Bagaimanapun, bahagian penyelidikan ekuiti itu berkata, kejatuhan harga komoditi itu akan memberi lebih banyak kesan negatif kepada Malaysia berbanding positif memandangkan negara adalah pengeksport minyak. 
Dalam notanya hari ini, MIDF Research berkata, dari sudut positif harga runcit minyak terutama RON95 mungkin akan menurun sehingga RM1.32 seliter jika purata harga penanda aras minyak mentah Brent berada pada AS$35 setong. 
Situasi itu akan akan menyebabkan kadar inflasi kekal rendah dan menyokong penggunaan domestik. 
"Dari sudut negatif pula, penyusutan harga minyak dunia ini akan memberi tekanan kepada kapasiti fiskal Malaysia memandangkan Belanjawan 2020 sebelum ini dirangka berdasarkan andaian harga minyak ialah AS$62 setong. 
Laporan penuh sila baca di SINI

Itulah puncanya harga minyak turun.. bukan di Malaysia saja tau harga minyak tu turun.. tapi di seluruh dunia..

Hmm.. jadilah penyokong yang bijak supaya tidak mudah diperbodohkan pemimpin yang gila kuasa..

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

27 comments

comments
Anonymous
March 9, 2020 at 5:09 PM delete

"Ada yang meninggalkan komen dalam Malaysiakini mengatakan.. "Tahniah PM ke-8. hadiah istimewa kpd rakyat.."

Harga minyak mentah dunia menurun lebih 30 peratus pada Isnin, susulan kegagalan pengeluar minyak Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Petroleum (Opec) mencapai kesepakatan mengenai pemotongan pengeluaran minyak yang lebih besar, lapor agensi berita Sputnik.

Sehingga 04:41 GMT, harga minyak mentah Brent untuk penghantaran Mei turun 28.69 peratus - kepada AS$32.28 setong. Nilai niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) pada April pula berkurangan 31.35 peratus kepada AS$28.33 setong.https://www.malaysiakini.com/news/513892

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 5:15 PM delete

kalau LGE & Atok belum tentu turun harga lagi

Reply
avatar
March 9, 2020 at 5:44 PM delete

Nampak sangat bodohnya org umno pas.

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 6:41 PM delete

Itu pon nak meroyan si mahacai kencing hanceng nie sejak menteri2 mrk ramai yg hilang wang pencen.

Itu cuma ungkapan terima kasih. Kalau mrk taknak turunkan harga eloklah kecam ramai2. Susah apa.

Tak kan itu pon nak baling botol ke kepala tian chua....hihihi

Reply
avatar
menteri HILANG SONGKOK buat ape tuuuu??
March 9, 2020 at 6:51 PM delete

Semenjak PHancing ni turun MINYAK ikut turun gakkk

Hikhikhihik

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 7:22 PM delete

Bodoh kau aje yang naik. Atas sikit dari beruk.
Muahahahahahahahaha

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 7:23 PM delete

Kau nujum pak belalai ke?
Hahahahahahah

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 8:04 PM delete

Masa umno/bn jatuh...dpd pemimpin sehingga kpd ahli akar umbi rileks jerrrr....
Membangkang pon benda yg fakta dan tak ada sesekali melakukan fitnah. Mgkin itu salah satu punca KERAjaan ph runtuh sendiri.....hihihi

Kalau ada fitnah memfitnah pon antara mrk sendiri dlm parti ph dan waktu prk yg akhir2 ini bnyk dimenangi dgn majoriti besar MN.

MAKA...kpd mahacai2 yg setia dgn mat sabun..lim gone end..nuar brahim agar bermuhasabahkan diri dan kita sama2 bagi peluang kpd muhyiddin mengetuai kabinetnya pula demi kestabilan ekonomi yg bnyk diperlingkup oleh atok dan dapigs...hihihi
Pelabur asing pon khuatir dgn KERAjaan phanceng yg flip flop, u_turn, tak adil dan gagal sama sekali meningkatkan ekonomi negara.
Kalau ada mahacai2 nak kata muhyiddin pengkhianat itu hak korang. Cuma wajib juga tahu siapa mastermind atas kejatuhan KERAjaan phanceng korang...hihihi

Tak mungkin tiada mastermind???
Iye dak....hihihi

Biasanya mrk ini baling batu sembunyi tangan dan sentiasa menyalahkan org lain bagi menampakkan mrk suci bersih...hihihi

Kesian sungguh kesian dgn anwar jadi pm tepi lagi dan dikatakan tak layak jadi pm oleh si mastermind. Nuar hanya bijak berpolitik tapi lemah mentadbir katanya.....hihihi

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 8:07 PM delete

Takper...harap mggu dpn minyak naik...phancing akan naik

Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 8:13 PM delete

Kompom kau bodoh. Orang mintak minyak turun, bukan naik.

Muahahahahahahahahahahahaha...

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 8:27 PM delete

Adakah 'mastermind' itu orang yang pernah letak jawatan dan nak jawatan tu balik?
Adakah orang itu pernah calonkan tsmy sebagai pm8 dan menolak pula pencalonan tersebut?
Adakah orang itu pernah bermusuh dengan pm 'tepi' dan berkawan semula kononnya utk selamatkan malaysia?

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 8:29 PM delete

Kalau nuar pm8 gerenti minyak turun rm1.50 seliter...
Saya ulang!saya ulang! Sayaaa ulang!!!

Bermimpi rupanya aku.....

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 8:32 PM delete

Selepas ini gone end ada masa menggali terowong dasar lautnya slps ditumbangkan oleh atok dgn tiba2......hihihi

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 8:36 PM delete

FuYOOOOO!!!!!

BARU DENGAR NAMA TSMY JADI PM8 DAH ADA PELABUR ASING INGIN MELABUR KE DALAM NEGARA KITA!!!!

KALAU KERAJAAN PH MASIH WUJUD JANGAN HARAP!!!!

Reply
avatar
March 9, 2020 at 9:21 PM delete

Bonggok laa..harga mmg patut dh turun lama dah.harga minyak mentah dh turun.phancing pi tahan2 watpe..

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 9:23 PM delete

Yang ni lawak. Lawan pakai fakta ke fitnah..? Hahahaha

Reply
avatar
March 9, 2020 at 9:35 PM delete

Harga minyak dunia dah berminggu turun...bkn masa PN jer harga turun...tapi dah kaki kencing PH ni...

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 11:31 PM delete

opec dah bubar la bodohhh..!!

Reply
avatar
Anonymous
March 9, 2020 at 11:32 PM delete

lepas ni tangkap mujaahit dan lim guan eng ... atok kasi turun naik saksi 1mdb mukhriz, mirzan, marina gereja lhdn kena semak income tax dan borang istihar harta... kalau duit derma kena tax duit bailout bailout bayar balik bodohhhh...!!!

jangan beri pemimpib utara jadi PM lagi suma haramjadah... nak fakta ka...!?

sekarang rakyat jangan pedulikan dengan
atok...!!! dia nak bergadoh salah kan aljubori itu dia punya pasal... kita tepok dan pop corn tambah saja.. pedulikan lahanat tuuu...


fuuuuccckkkkkkkk...!!!

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 12:31 AM delete

Sana sini mantan2 menteri hanceng yg hilang wang pencen dlm jelajah kencing hanceng mrk mengutuk umno pas, muhyiddin, azmin sem dan beberapa nama lain kecuali atok kusayang angkara tumbangnya KERAjaan hanceng....hihihi

Yang roboh dan bakar rumah pHanceng adalah atok. Kenapa nak salahkan org lain???!!!!

Tapi raykat tak bodoh kerana korang masih perlukan AURA mamak kerala tu utk bina rumah korang yg rentung tu....hihihi

Kalau dia jujur dia tak perlu berdalih ttg tarikh khusus utk lepaskan jwtn. Dia tak jemput katak umno ke bersatu. Dia tak ugut umno diharamkan agar sertai bersatu.
Dia tak akan hantar konco2nya memecah belahkan pkr.
Semua tahu mainan licik atok.
Rasanya anwar dan puaknya pon sedar tapi tak menjangkakan begitu dashyat sehingga tumbang dlm masa sehari....hihihi

Letak jawatan dan gila nak balik jawatan tersebut. Sah gila kuasa!!!

Phanceng memang lemah dan goyah tanpa aura atok. Tanpa atok pru15 phanceng akan tinggal cina dapigs jer. Sebab itu korang tak berani kutuk atok secara terbuka. Tanpa atok...phanceng goyah.
Korang sedar aura anwar dah tak ada dan tak spt 22tahun yg lalu. Kelentong dan fitnah jer lebih bab berkata2. Raykat dah muak melihat muka anwar.
Sama muaknya melihat muka mat sabun, khalid gereja, tokong terowong, lapiji dan beberapa ekor badut yg lain.

Paling elok, bertenang krn KERAjaan phanceng mmg banyak kekurangannya. Makin korang menyalak makin terlondeh kemaluan korang. Percayalah dah tak semeriah dulu.

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 6:03 AM delete

tangkap mujaahit dan lim guan eng ...

atok kasi turun naik saksi 1mdb mukhriz, mirzan, marina gereja lhdn kena semak income tax dan borang istihar harta...

kalau duit derma kena tax dyit bailout bailout bayar balik bodohhhh...!!!

sekarang rakyat jangan pedulikan dengan
atok...!!! dia nak bergadoh dan salah kan dengan aljubori itu dia punya pasal...

kita tepok dan pop corn tambah saja.. pedulikan lahanat tuuu...

jangan beri pemimpin dari utara jadi PM suma haramjadah... nak fakta ka..!?


fuuuuccckkkkkkkk...!!!butuh laaaa puii

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 11:27 AM delete

Minyak dunia dah lama turun harganya. Tapi kerajaan PH dulu tak mau turunkan harga ikut harga dunia. Nak kaut untung atas angin le tu. Rakyat yang bayar pada kerajaan perbezaannya tu. Menipu sampai le ke hari kejatuhannya.

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 11:38 AM delete

Anon March 9, 2020 at 8:13PM dan sewaktu dengan nya. Bila harga crude oil global jatuh maka turunlah harga petrol & diesel dan begitulah sebaliknya. Harga petrol di Malaysia dan Brunai lebih murah dari negara-negara jiran kerana mereka bukan pengeluar petroliam, Malaysia ada PETRONAS sebab itulah banyak berlaku penyeludupan seperti ke Thailand.

Jangan terlalu gembira dengan harga petrol murah. Kerajaan yang memerintah sebenarnya pening kepala apa bila turun nya harga crude oil global, pastinya penghasilan dari PETRONAS berkurangan, akibatnya satu dari punca pendapatan negara berkurangan. Budget untuk pembangunan dan belanja mengurus terpaksa diselaras sesuai dengan kemampuan kewangan.

INFO : Bagaimana mengira harga runcit petrol dan diesel di Malaysia https://www.funtasticko.net/info-bagaimana-mengira-harga-runcit-petrol-dan-diesel-di-malaysia/

Reply
avatar
Anonymous
March 10, 2020 at 3:03 PM delete

Berikut petikan dari blog PT...

In a report by Berita Harian, PDAM president Datuk Khairul Annuar Abdul Aziz said that with the price floors, any proceeds from a sharp drop in oil prices that would also affect fuel retail prices could be retained for future use.

Using the current situation as an example, where crude oil prices are at around US$35 per barrel, RON 95 petrol should be priced at RM1.32 per litre instead of RM1.89 per litre currently. The current price ceiling for RON 95 petrol is at RM2.08 per litre, while it is RM2.18 per litre for Euro 2M diesel.

Soalan, sekarang siapa yg menipu sebenarnya? PH atau PN? Atau kerajaan ambil kira kepentingan PDAM? Atau sebenarnya kau tu bodoh tak faham apa kau tulis?

Reply
avatar
March 10, 2020 at 5:11 PM delete

Jgn haraplah perompak2 tu boleh lepas... Najib & the gamglah🤣

Reply
avatar
March 10, 2020 at 5:14 PM delete

Lucahnya penyokong parti melayu islam ni. Biasalah kalau tak ada idea nk komen keluarlah maki hamun semua. Malulah kat beruk2

Reply
avatar
March 10, 2020 at 7:41 PM delete

Bior le penyokong PN bersorak
Tunggi 9 mei dan pru 15

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive