Apa Itu Perintah Kawalan Pergerakan?


Sebelum itu.. untuk makluman semua.. Individu yang melanggar perintah kuarantin di rumah berkaitan dengan wabak koronavirus (Covid-19) boleh dipenjarakan sehingga dua tahun atau dikenakan denda atau kedua-duanya sekali di bawah Seksyen 24 Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).

Peguam, Syazlin Mansor berkata, hukuman itu adalah untuk kesalahan kali pertama dan bagi kesalahan kedua, hukuman lebih berat dikenakan kerana boleh berdepan hukuman penjara tidak lebih lima tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Menurutnya, bagi kesalahan yang dilakukan berterusan, individu yang disabitkan bersalah boleh didenda selanjutnya tidak lebih RM200 bagi tiap-tiap hari kesalahan itu berterusan.

“Mengikut undang-undang, perintah pengawasan dan pemerhatian di rumah kediaman bagi kontak jangkitan Covid-19 boleh diambil di bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988.

“Seksyen 15(1) Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit memperuntukkan kuasa kepada mana-mana pegawai diberi kuasa untuk memerintahkan individu diasingkan di rumah,” katanya lapor Sinar Harian

Berikut adalah jawapan kepada 21 soalan lazim mengenai Perintah Kawalan Pergerakan..

1. Nama Perintah 


Perintah Kawalan Pergerakan (Movement Control Order).


2. Tempoh Masa

Perintah ini berkuatkuasa dari 18 – 31 Mac 2020. 


3. Liputan

Kawasan Perintah 
Perintah ini terpakai di seluruh Malaysia.


4. Kuatkuasa

Undang-undang Perintah ini disandarkan pada Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 dan Akta Polis 1967. 


5. Arahan-Arahan dalam Perintah Kawalan Pergerakan 


Terdapat 6 arahan yang terkandung dalam Perintah Kawalan Pergerakan ini iaitu

i. Larangan menyeluruh pergerakan dan perhimpunan ramai termasuk 
aktiviti keagamaan, sukan, sosial dan budaya; 

ii. Sekatan menyeluruh semua perjalanan rakyat Malaysia ke luar negara; 

iii. Sekatan kemasukan semua pelancong dan pelawat asing ke dalam negara; 

iv. Penutupan semua Taska, Sekolah Kerajaan dan swasta dan lain-lain institusi pendidikan rendah, menengah dan pra-universiti; 

v. Penutupan semua Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Awam dan Swata serta Institut Latihan Kemahiran di seluruh negara; dan 

vi. Penutupan semua premis kerajaan dan swasta kecuali yang terlibat dengan perkhidmatan penting negara (essential services). 


6. Adakah Majlis Keraian/ Perkahwinan/ Kenduri atau sebagainya boleh diadakan? 


Upacara pernikahan boleh dilaksanakan dengan tidak melibatkan kehadiran ramai. Bagi Majlis Persandingan dan Resepsi serta majlis lain, disarankan untuk ditangguhkan sehingga isu penularan COVID-19 di Malaysia tamat. 


7. Adakah Perintah Kawalan Pergerakan mempunyai tempoh waktu tertentu sepanjang 18 - 31/3/2020?


Tidak. Perintah ini berkuatkuasa setiap masa tanpa tempoh waktu tertentu. 


8. Sekiranya barang keperluan habis, adakah boleh keluar membeli dan terus balik? 


Ya. 


9. Saya merupakan seorang warganegara Malaysia dan suami saya merupakan warganegara UK. Adakah kami dibenarkan pulang ke Malaysia dalam tempoh sekatan ini?


Boleh dengan syarat pasangan boleh membuktikan kesahan perkahwinan tersebut sama ada didaftarkan dengan Kerajaan Malaysia atau Kerajaan negara asal. Pasangan perlu melaksanakan pemeriksaan kesihatan dan kuarantin secara sukarela (self quarantine) bagi mengurangkan kebarangkalian dijangkiti atau menyebarkan jangkitan kepada orang lain. 


10. Anak saya yang merupakan seorang pelajar di institusi luar negara. Adakah beliau dibenarkan pulang ke Malaysia?


Dibenarkan. Mana-mana rakyat Malaysia yang sedang berada di luar negara boleh pulang dalam tempoh sekatan ini. Walau bagaimanapun, individu tersebut perlu melaksanakan pemeriksaan kesihatan dan kuarantin secara sukarela (self quarantine) bagi mengurangkan kebarangkalian dijangkiti atau menyebarkan jangkitan kepada orang lain.

11. Saya merupakan pemegang pas jangka masa panjang di Malaysia dan telah pulang ke negara asal saya sebelum Perintah ini dikeluarkan. Adakah saya dibenarkan untuk kembali ke Malaysia bagi tujuan kerja semasa tempoh sekatan ini?

Hanya migran asing yang bekerja di dalam sektor perkhidmatan penting negara (essential services) sahaja yang dibenarkan masuk semula ke Malaysia dalam tempoh sekatan ini. Migran asing tersebut perlu mendapatkan satu surat pengesahan daripada majikan masing - masing dan perlu dikemukakan kepada Jabatan Imigresen Malaysia semasa berada di pintu masuk.

12. Saya bekerja di Singapura. Adakah saya dibenarkan untuk berulang alik ke pejabat di Singapura?

Tidak. Perintah Kawalan Pergerakan adalah terpakai kepada semua individu yang berada di dalam negara. Dalam hal ini, atas dasar keselamatan komuniti, mana-mana individu yang bekerja di negara jiran tetapi tinggal di Malaysia adalah tidak dibenarkan untuk keluar masuk secara harian dan dipohon untuk memaklumkan kepada majikan masing - masing berkenaan perkara ini.

13. Saya telah membuat perancangan untuk bercuti di Malaysia dan telah membuat pembayaran sepatutnya. Adakah saya masih boleh meneruskan percutian saya?


Di bawah Perintah Kawalan Pergerakan, orang ramai dilarang untuk pergi ke mana-mana tempat termasuklah pusat peranginan untuk aktiviti sosial dan sekiranya kunjungan tersebut tidak melibatkan perkara yang berkaitan dengan perkhidmatan penting negara. Anda dinasihatkan tidak meneruskan percutian anda.

14. Bolehkah saya memandu ke lapangan terbang untuk mengambil rakan yang baru pulang dari luar negara atau saudara yang bekerja dalam sektor berkaitan perkhidmatan penting negara?


Pergi ke satu tempat dengan cepat dan ringkas adalah dibenarkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan.

15. Adakah sekolah perlu melaksanakan kelas ganti?

Tidak perlu.

16. Adakah kelas pengajian dan semua aktiviti yang melibatkan pelajar IPT awam dan swasta serta Institut Latihan Kemahiran tertakluk kepada Perintah Kawalan Pergerakan?


Ya.

17. Bagaimana dengan pelajar yang menginap di fasiliti IPT awam dan swasta khususnya pelajar luar negara?


Semua pelajar IPT awam dan swasta perlu diarahkan kembali ke kediaman masing-masing sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan. Pelajar luar negara dinasihatkan pulang ke negara asal dalam tempoh ini. Pelajar yang pulang ke negara asal tidak dibenarkan kembali ke Malaysia sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan berkuatkuasa. Pelajar asing yang mengambil keputusan untuk terus berada di negara ini dan menginap di fasiliti IPT awam dan swasta perlu melapor kepada pihak pengurusan IPT dan tertakluk kepada Perintah yang berkuatkuasa.

18. Adakah kedai makanan seperti makanan segera, restoran atau pusat makanan penjaja boleh dibuka?


Kedai makanan boleh dibuka tetapi hanya untuk makanan yang dibawa pulang sahaja atau melalui perkhidmatan penghantaran oleh syarikat tertentu seperti Grab Food atau Food Panda.

19. Adakah pengangkutan awam seperti Bas, LRT, MRT, KTM boleh beroperasi?

Semua perkhidmatan pengangkutan awam diteruskan dalam tempoh perintah kawalan ini berkuatkuasa.

20.Saya telah membayar penginapan saya di hotel untuk bercuti sebelum Perintah Kawalan Pergerakan diumumkan. Adakah saya boleh meminta wang saya dikembalikan?


Orang ramai digalakkan untuk berbincang terus dengan pihak hotel dalam urusan pengembalian wang yang telah dibayar bagi tempahan yang telah dibuat sebelum Perintah ini diumumkan.

21.Sekiranya berlaku kematian di rumah (bukan pesakit COVID-19), adakah solat jenazah dan tahlil dibenarkan?


Boleh diuruskan dengan waris terdekat sahaja bersama khariah masjid/surau sahaja. Solat jenazah sahaja tanpa tahlil.

Sumber dari MKN

Share this

Related Posts

Latest
Previous
Next Post »

14 comments

comments
Anonymous
March 17, 2020 at 9:14 PM delete

Kalaulah awal2 dulu kita tutup terus pintu masuk negara kpd warga asing khasnya negara yg bermulanya wabak....

Apa2 pon tanpa mengira fahaman politik sama2lah kita mematuhi arahan pihak berkuasa. Jangan pentingkan diri sendiri. Patuhi arahan dan larangan.

Reply
avatar
Anonymous
March 18, 2020 at 11:59 AM delete

Kecewa dengan kerajaan terdahulu yang tidak serius menyekat kemasukan keluar masuk rakyat luar negara ke negara kita.
Biarlah tahun melawat negara kita gagal daripada ia membawa musibah buruk kepada rakyat. Gagal tahun ini kita ada tahun-tahun mendatang untuk melaksanakannya.
Begitu juga larangan keras rakyat tempatan bercuti ke luar negara.

Reply
avatar
Anonymous
March 18, 2020 at 1:07 PM delete

Sedih bila ada pemimpin yang berkata kalau dia jadi pm tahu caranya menyelesaikan wabak covid19. Daripada bersandiwara adalah elok membantu tanpa mengira tanpa mengira fahaman politik. Anda akan lebih dihargai daripada terus berpolimik dalam keadaan sekarang.

Reply
avatar
tq utk yg brtgkus lumus hal covid..anda trbaik
March 18, 2020 at 11:47 PM delete

mnta TUN tolong "rawat" psakit covid19

mane lari "menikus" skrg ni??
atas "kapal equanmity" ke?.

pnggil lh org WUHAN dtg brblanja kt mlysia ni..

wang mari wang mari wang mari wang mari

Reply
avatar
Anonymous
March 19, 2020 at 12:36 PM delete

Ada sijil doktor termasuk timbalannya. Menteri kkm pon doktor tapi dimangkukkan oleh menteri2 dapigs yg gila duit pelancung china.
Sama2 mangkuklah senang cerita...ambik mudah. Menyusahkan raykat jer bangang2 semua tu!!!!

Dah letak jawatan duduk jer di rumah.Gila kuasa nak jawatan tu balik. BANGANG!!!!

Dpd gila nak jawatan tu balik yg ada sijil doktor tu bantu2lah doktor2 kita yg berperang di hospital tu. Kalau bangang korang tak bawa masuk penyebar virus tu rasanya hidup raykat lebih tenang sekarang!!!!


SIAL MANGKUK BANGANG KERAJAAN PHANCENG!!!
MENYUSAHKAN RAYKAT!!!!

Reply
avatar
March 19, 2020 at 8:23 PM delete

Ramai yang masih tak faham apa maksud MCO.. masih nak keluar dan lepak...adui

Reply
avatar
March 20, 2020 at 6:35 AM delete

Hai semua

Nama saya FRADESY RIRITIA, saya dari indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang melihat jawatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda tentang bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang untuk mereka.

Saya di sini untuk memberitahu anda yang benar dan hanya LOAN SYARIKAT yang ALLAH dihantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GLOBAL GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai terma dan syarat pinjaman yang besar, untuk memungut semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat untuk membebankan tidak seperti syarikat-syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
Tolong jangan tertipu oleh penguji yang mempunyai nombor indonesia dan whatsapp, mereka semua penipu, bagaimanakah sebuah perusahaan perseorangan memberi pinjaman ?, yang sepatutnya menjadi pertanyaan pertama kalian orang-orang saya.

Saudara-saudara saya dari Asia, saya minta kamu mendengarkan saya kerana saya bersumpah kepada kamu atas nama Allah, bahawa saya memberitahu anda semua kebenaran, SEMUA LOAN GANJARAN GLOBAL, syarikat adalah satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda sebaik sahaja anda melengkapkan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
Kenapa anda tidak berada di kalangan usahawan ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENINGKAT untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan untuk meningkatkan tahap hidup anda, di sini adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

Anda sangat bebas untuk menghubungi saya di fradesyriritia12@gmail.com EMAIL saya untuk maklumat lanjut, saya akan senang mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati semua PINJAMAN SEMUA GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

Reply
avatar
Anonymous
March 20, 2020 at 6:40 PM delete

Bila pesakit covid19 makin bertambah maka makin benci menyampah aku dgn kerajaan ph.

Sikap ambik mudah sejak januari 2020 telah mengundang malapetaka kpd negara.
Dah lah rakyat dikencing...diberi wabak pula!!!!

Reply
avatar
Az
March 20, 2020 at 10:20 PM delete

Azhan: semoga kita semua diselamatkan dari wabak COVID-19.. Amiinn..

Reply
avatar
Anonymous
March 21, 2020 at 9:28 PM delete

Amiin3x

Semoga dijauhi dan terhapus virus tersebut dari tanah air kita.

Reply
avatar
Anonymous
March 22, 2020 at 10:44 AM delete

Kalau 3 mangkuk doktor dlm KERAjaan phanceng mengetatkan kawalan pintu masuk tak mungkin seteruk sekarang.
Dibantu dgn kebodohan menteri2 dapigs yg mengejar wang.

BANGSAT SIAL KORANG!!!!
Ditanya wartawan..bangang jwpn diberi.

Sumpah SIAL HIDUP KORANG!!!!!

Reply
avatar
2 jenis AIR yg berlainan RASE !!hikhihkihik
March 23, 2020 at 4:37 PM delete

"Air kencing" utk PH mrawat covid

"Air Suam" utk PN mrawat covid

Mane lebih berhasil?

Reply
avatar
Anonymous
March 23, 2020 at 11:14 PM delete

Hati sebak melihat gambar2 frontliners kita melawan wabak covid19. Bertabahlah anda semua dan semoga anda dilindungiNya.


Jika mangkuk2 sial KERAjaan phanceng mendengar nasihat dan amaran pihak WHO ttg bahaya wabak tersebut pada 12Februari2020 dan terus melakukan SOP spt yg dilakukan kerajaan skrg mungkin keadaan tidak teruk dan dpt dikawal.

Reply
avatar
Anonymous
March 26, 2020 at 4:23 PM delete

Harap mangkuk2 semua jangan salahkan pihak tabligh. Bila disemak balik kronologinya SAH KERAjaan phanceng yg BANGANG dlm bab ini.Mrk patut dipersalahkan dlm membawa masuk wabak ini.

Ijtimak tabligh dh minta kebenaran pdrm utk berhimpun. Tiada masalah dan diluluskan krn selama ini perhimpunan mrk bukan mcm perhimpunan BERSHIT 2.0.

Sblm mrk berhimpun PM dan TPM yg dua2nya doktor kata tak perlu ikut cara drastik singapore yg mengetatkan kawalan pintu masuk dan berhimpun tetapi KERAjaan ph pula kata siapa2 nak berhimpun sukati mrk. Asyik2 kata wabak dpt dikawal.Dpt dikawal...k3pala hotak kau!!!!

Maka perhimpunan tersebut telah mendapat kebenaran krn KERAjaan phanceng tiada larangan mengenainya.

Bukan shj perhimpunan...acara lain spt liga bolasepak pon penuh 1 stadium dan jumlahnya lebih besar berbanding ijtimak tabligh pd masa yg sama.

Apa yg terjadi dah ditakdirkan utk jemaah tabligh mendapat nama buruknya. Tapi ada hikmah dpdNya.Tabik, mrk redho dan beri kerjasama.

Apa2 pon...Pesalah utama adalah KERAjaan phanceng yg bersikap sambil lewa. Angkara berebut jawatan dan gila kuasa, raykat jadi mangsa.

DAH LAH KEPALA RAYKAT DIKENCING, MRK BAWA PULAK WABAK KPD RAYKAT. MEMANG PUKXMXX BANGANG PHANCENG NIE!!!!!!

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive