Agong Putuskan, Kemudian PM Bukannya UMNO Dan PAS..


Semalam,Setiausaha Agung Umno, Annuar Musa, menjelaskan bahawa blok pembangkang yang terdiri daripada BN, PAS serta Parti Bersatu Rakyat Sabah (PRBS) mahu parlimen dibubarkan. 

Mereka juga menarik semula akuan bersumpah (SD) yang menyokong Dr Mahathir jika beliau membentuk gabungan baru.

Jelasnya, itu merupakan pendirian yang disampaikan semua ahli Parlimen BN dan PAS ketika mereka menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara petang tadi.

“Pendirian kita adalah dalam situasi ini, mandat harus dikembalikan kepada rakyat.

“Kita memohon supaya parlimen dibubarkan, biarlah rakyat yang menentukan,” katanya.

Selain itu, beliau juga menyifatkan tindakan Dr Mahathir untuk membentuk kerajaan perpaduan tidak mencerminkan demokrasi berparlimen yang diterapkan Malaysia kerana lantikan menteri berdasarkan kapasiti individu, bukan parti.

“[...] cadangan kerajaan perpaduan yang hendak dibentuk dengan Tun (Dr Mahathir) dipilih secara individu dan bukan parti.

“Maka ia bercanggah dengan pendirian parti kami maka dengan itu (ahli parlimen) yang menghadap tadi untuk tak timbul isu, terpaksa kita tarik balik SD yang dipersempahkan Agong untuk beri sokongan kepada Tun (Dr Mahathir) dan meminta agar dibubarkan parlimen.

Hmmm... persoalannya kenapa nak minta Parlimen dibubarkan pulak sedangkan pada awalnya semasa menyerahkan SD kepada Agong tak berbunyipun soal serah kembali kuasa kepada rakyat?

Secara tidak langsung ini Ia adalah pengesahan yang mereka telah menyedari bahawa rancangan rampasan kuasa mereka telah gagal.

Namun, pemikiran keinginan para desperados ini masih belum berkubur. Mereka tidak sedar mereka tidak mempunyai hak sebagai parti minoriti untuk memberitahu istana supaya membubarkan parlimen dan menyebabkan lebih banyak huru-hara apabila kerajaan majoriti telah bangkit di belakang perdana menteri.

Kesilapan mereka adalah percaya bahawa Azmin Ali boleh membawa Mahathir kepada kumpulan mereka dan ternyata ianya gagal..

Baca apa kata hakim bersara ni..

PETALING JAYA: Tiada sesiapa pun boleh mengenakan syarat terhadap Yang di-Pertuan Agong dalam memutuskan siapa yang mengawal majoriti di Dewan Rakyat, kata hakim bersara Gopal Sri Ram, ketika Umno meminta Dr Mahathir Mohamad menerima kesemua ahli Parlimennya dalam membentuk kerajaan baru. 
Beliau berkata Agong boleh menentukan siapa yang mempunyai majoriti dan menjadi perdana menteri, dan tiada sesiapa boleh menentukan Agong dan perdana menteri tentang bagaimana Kabinet harus diwujudkan. 
Namun Sri Ram berkata apabila ia mendapat undi di Dewan Rakyat, setiap ahli Parlimen berhak mengundi mengikut suara hatinya. 
Sri Ram berkata terdapat beberapa ahli politik yang berdepan tuduhan jenayah yang serius dan ia memberi manfaat kepada mereka untuk mengubah situasi di mana terdapat kemungkinan yang kuat bahawa pendakwaan yang sedang berlangsung akan dihentikan. 
“Saya percaya ini tidak akan berlaku di bawah Mahathir kerana dia seorang individu yang mengamalkan kedaulatan undang-undang,” katanya, sambil menambah ahli Parlimen yang tidak terlibat dalam kes jenayah yang serius harus menggunakan minda mereka demi kepentingan negara. 
Bekas perdana menteri yang juga Ahli Parlimen Pekan Najib Razak, bekas rakan sejawatnya, Ahmad Zahid Hamidi, Tengku Adnan Tengku Mansor dan Ahmad Maslan, serta Ahli Parlimen Baling Abdul Azeez Abdul Rahim dan Adun Kinabatangan Bung Mokhtar Radin sedang berdepan tuduhan rasuah dan pengubahan wang haram. 
Sri Ram diberikan lesen khas untuk mendakwa Najib dalam 2 kes yang dikaitkan dengan 1MDB yang kini sedang dijalankan. 
Sementara itu, peguam Syed Iskandar Syed Jaafar Al-Mahdzar berkata mana-mana ahli Parlimen pembangkang boleh memulakan undi tidak percaya terhadap perdana menteri jika mereka tidak berpuas hati dengan pembentukan Kabinet. 
“Sekiranya undi itu berjaya, Kabinet juga tumbang. Kemudian Agong mempunyai pilihan untuk menggesa pilihan raya umum atau memilih MP lain sebagai perdana menteri,” tambahnya.

Laporan penuh silalah baca di SINI

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

6 comments

comments
Anonymous
February 26, 2020 at 2:03 PM delete

PH takut kalah jika diadakan pru15.
Sebab itu mrk berusaha utk mengelak berlakunya peristiwa yg bakal memgecewakan mrk. Sepenggal mgkin pasti.

Atok pon tgh pening mengatur strategi. Konon dapat demand kuasa dpd semua mp yg mahukan dia jadi pm. Parti bunga pulak sedang memujuk atok balik ke dlm kapal mrk. Silap2 haribulan jika sandiwarabdan demand mrk berjaya ditunaikan takbakan heran balik ke dlm pakatan haprak. Sandiwara lama atok sejak era peeM4 lagi. Pelakon handalan lah katakan.

Apa2 konsesus yg mampu menguntungkan legasi atok akan jadi sekutu. Tak pedulilah mrk yg jadi kambing hitam dilabel sebagai pengkhianat parti demi hajat puak tamak ini tercapai.
Ditakdirkanlah anwar dpt majoriti besar nanti maka terduduk atok di tangga bangunan putrajaya.

Reply
avatar
bile NUAR jdi PM ni??berjggut tunggu
February 26, 2020 at 2:05 PM delete

Hal political mlaysia ni

"Semua SALAH Madey"

fulstop

Reply
avatar
Mee goreng mamak satu
February 26, 2020 at 2:19 PM delete

Jangan lupa bahawa PAS dan UMNO ada hak bersuara yang dibawa untuk kepentingan rakyat. Tiada seorang pun di Malaysia ini boleh menyangkal hak rakyat untuk meminta agong bubar parlimen. Ini akan menjernihkan semula kekerohan politik. Jika mahathir enggan memohon bubar parlimen...saksikanlah sandiwara mamak ni!!!!!

Reply
avatar
February 26, 2020 at 2:34 PM delete

Tunggu dan lihat. Keputusan di tangan YDPA. Allahlah yg maha berkuasa dan sebaik2 perancangan. Kita merancang Allah jua yg menentukan.

Reply
avatar
February 26, 2020 at 4:14 PM delete

Poodah gopal, itu kes terowong sedang bicara, boleh buang macam tu je... Kes banglow terlajak murah pun buang sedangkan dulu khir toyo kes yg sama, penjual rela, dia kena penjara. Berapa banyak buku kitsial tulis, buktikan atok kepala penyangak negara sampai berazam, kalau ph jadi kerajaan, atok akan disumbat dalam penjara. Sekarang apa dah jadi!!

Reply
avatar
February 27, 2020 at 3:38 PM delete

Sungguh jijik pemimpin melayu islam yg sanggup berkomplot dgn cara kotor mahu menjatuhkan kerajaan. Fitnah dlm media sosial bertebaran yg direka olh melayu islam. Masing2 mahu melepaskan diri drpd kes rasuah.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive