2 Mac Dewan Rakyat Akan Tentukan Siapa PM Seterusnya..


PERDANA Menteri Interim Tun Dr Mahathir Mohamad memaklumkan Dewan Rakyat akan bersidang pada 2 Mac ini bagi menentukan calon Perdana Menteri kelapan.

Mahathir berkata, Dewan Rakyat adalah forum terbaik untuk mendapat keputusan itu memandangkan pertemuan Ahli Parlimen dengan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah tidak mendapat pendirian majoriti.

"Disebabkan itu, forum terbaik adalah Dewan Rakyat untuk tentukan siapa yang mendapat sokongan majoriti sebagai Perdana Menteri.

"Namun, jika Dewan Rakyat gagal mendapatkan seseorang dengan sokongan majoriti, maka pilihan raya perlu diadakan," katanya pada sidang media selepas mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi 2020, di Putrajaya, hari ini.

Mahathir juga bersetuju jika Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Tan Sri Muhyiddin Yassin diangkat sebagai Perdana Menteri kelapan.

Menurutnya, jawatan itu boleh disandang Muhyiddin sekiranya mendapat sokongan majoriti Ahli Dewan Rakyat.

Selasa lalu, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan melantik Dr Mahathir sebagai perdana menteri interim, selepas menerima peletakan jawatannya.

Pejabat Perdana Menteri mengumumkan dalam satu kenyataan bahawa Dr Mahathir meletakkan jawatan sebagai perdana menteri ketujuh dan surat dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong pada 1 tengah hari.

Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Mohd Zuki Ali dalam kenyataan semalam memaklumkan Seri Paduka berkenan melantik Dr Mahathir sebagai perdana menteri interim, sementara menunggu pelantikan perdana menteri yang baharu selaras Perkara 43 (2)(a) Perlembagaan Persekutuan lapor MyMetro

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

10 comments

comments
Anonymous
February 27, 2020 at 8:53 PM delete

Musykil...peeM interim ada kuasa kah?
Menentukan tarikh parlimen atau cuba melangkau tugas ydp agong yg menentukan siapa yg ada majoriti atau tidak?
Buat apalah kuasa termaktub dlm perlembagaan buat ydp agong menentukan keputusan. Letih tuanku interview semua mp tapi tiba2 ko buat keputusan mcm dah angkat sumpah sebagai pm yg sah!

Sudah2 lah atok oiii....

Cukup2 lah nak mengatur perjalanan negara tercinta ini. Legasi kau dah kaya raya. Apa nak dikejar lagi??!

Porak peranda dah!!!

Bubar parlimen. Biar rakyat menentukan nasib negara!

Ko dah khianat ramai org....masa utk ko bermuhasabahkan diri. Umur dah hujung usia. Beribadahlah...bnyk sgt dah dosa......

Reply
avatar
February 27, 2020 at 11:37 PM delete

Tactical...Johor Bersatu tidak bersama PH....Kedah Bersatu bersama PH...teknik WIN dlm Dewan Rakyat utk tun M jd PM lg @ dari Bersatu jd PM...perghh
Tun M rasa hidup Selamanya kot...Semoga sempat bertaubat

Reply
avatar
Anonymous
February 28, 2020 at 1:03 AM delete

Aku harap sidang majlis raja2 akan buat keputusan pecat mahdey sbg PM sementara SERTA MERTA. Ia sbg langkah awal utk mencari solusi kpd krisis yg dicipta sendiri oleh mahdey dan dilaksanakan oleh semburit

Reply
avatar
Anonymous
February 28, 2020 at 3:19 AM delete

Ini betul2 strategi tun m utk uji kesetiaan kawan bila berada pd situasi susah. Masa senang sokong tapi masa susah berpaling tadah. Dalam masa sama ph komplot utk bg laluan kpd anwar. Sekarang nampak dah dipermainkan oleh tun m dan susah nak patah balik semula utk sokong tun m. Inilah sandiwara politik.

Reply
avatar
Anonymous
February 28, 2020 at 4:52 AM delete

Next new PM .. tangkap mahayhir dan anak nya mokhzani mirzan marina mukhriz cukai pendapatan disemak balik dan duit bailout brrbillion dari Petronas TH KWSP selamatkan empayar perniagaan mereka... dua prnah cakap ' anak nya psndai berniaga ' rugi petronas bailout..


pandai kannnn...!!

#ohpanjiitamkemanako

Reply
avatar
Anonymous
February 28, 2020 at 11:24 AM delete

Bubar shj..

Nuar boleh kempen PH dari luar penjara

Madey team boleh kempen Bersatu..

Secara gentleman

Tengok sapa yg boleh hidup

Reply
avatar
Anonymous
February 28, 2020 at 11:48 AM delete

Pungutan suara menyatakan 76% rakyat setuju bubar.
Ia adalah cara muktamad utk menghapus pengkhianat dan manusua gila kuasa.
Jika ada kerajaan yg minoriti akan berlaku pergolakan dan dihuru harakan oleh manusia2 tamak termasuk taikun2 yg bersubahat dgn mrk ini.
Biarlah mrk mencari rezeki dgn cara yg sihat dan bukan melalui kuasa politik.

Bubar parlimen biar sama2 puas hati.

Reply
avatar
geng semburit da GABRA le
February 28, 2020 at 11:59 AM delete

adoii da "nyanyok" tok ki ni..

mjlis raja2 MLAYU br nk meting ptg ni

PM smntara buat knyataan BODOHnye..

mcm gabra je nmpak..

sndri gali KUBO, sndri masuk KUBO

Xd sape nk simpati lgi..

pencen g jdi Dr. covid 19 lg bgus..DUNIA mmrlukan anda.

Reply
avatar
Anonymous
February 28, 2020 at 12:19 PM delete

Kena game oleh diri sendiri.

Reply
avatar
March 20, 2020 at 8:15 AM delete

Hai semua

Nama saya FRADESY RIRITIA, saya dari indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang melihat jawatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda tentang bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang untuk mereka.

Saya di sini untuk memberitahu anda yang benar dan hanya LOAN SYARIKAT yang ALLAH dihantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GLOBAL GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai terma dan syarat pinjaman yang besar, untuk memungut semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat untuk membebankan tidak seperti syarikat-syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
Tolong jangan tertipu oleh penguji yang mempunyai nombor indonesia dan whatsapp, mereka semua penipu, bagaimanakah sebuah perusahaan perseorangan memberi pinjaman ?, yang sepatutnya menjadi pertanyaan pertama kalian orang-orang saya.

Saudara-saudara saya dari Asia, saya minta kamu mendengarkan saya kerana saya bersumpah kepada kamu atas nama Allah, bahawa saya memberitahu anda semua kebenaran, SEMUA LOAN GANJARAN GLOBAL, syarikat adalah satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda sebaik sahaja anda melengkapkan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
Kenapa anda tidak berada di kalangan usahawan ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENINGKAT untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan untuk meningkatkan tahap hidup anda, di sini adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

Anda sangat bebas untuk menghubungi saya di fradesyriritia12@gmail.com EMAIL saya untuk maklumat lanjut, saya akan senang mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati semua PINJAMAN SEMUA GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive