SPRM Dedah Rakaman Audio, Najib Terkejut..


PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini mendedahkan rakaman audio dikatakan antara bekas perdana menteri Najib Razak dan 7 lagi individu berkenaan 1MDB dan bekas anak syarikat, SRC International.

<!--more->Ketua Pesuruhjaya Latheefa Koya memainkan rakaman itu pada satu sidang media di ibu pejabat SPRM hari ini, di hadapan lebih 50 wartawan.

Beliau menjelaskan rakaman itu antara Najib, pegawai kerajaan, dan 2 individu dari Emiriah Arab Bersatu, menunjukkan seperti ada konspirasi untuk memanipulasikan maklumat.

“Kita baru terima rakaman audio ini,” katanya kepada pemberita selepas pendengaran rakaman itu, tanpa mendedahkan sumber rakaman itu, yang diterima beberapa hari selepas tahun baru 2020.

Latheefa berkata terdapat 9 rakaman percakapan melibatkan 8 individu. SPRM akan memberikan bahan-bahan itu kepada polis untuk siasatan lanjut.

Beliau menambah SPRM perlu mengambil masa untuk menganalisis rakaman itu, yang pertama kali didedahkan kepada umum pada sidang media hari ini.

“Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad juga belum mengetahui rakaman audio ini,” katanya.

Audio hari ini merupakan rakaman panggilan telefon antara 5 Jan 2016 dan 29 Jul 2016.

SPRM menamakan 8 orang yang terlibat dalam perbualan yang dirakam itu, antaranya Najib Razak dan isteri, Rosmah Mansor; Ahli Parlimen Baling, Abdul Azeez Rahim; bekas timbalan pendakwa raya awam Dzulkifli Ahmad; Putera Mahkota UAE, Mohammed bin Zayed Al Nahyan dan Ketua Pegawai Eksekutif Mubadala Development Company, Khaldoon Al-Mubarak.

Menurut SPRM, terdapat 20 nama disebut dalam rakaman itu, antaranya bekas naib ketua Pemuda Umno, Khairul Azwan Harun; bekas peguam negara Abdul Gani Patail dan Mohamed Apandi Ali; bekas ketua pegawai eksekutif SRC International, Nik Faisal Ariff Kamil dan bekas pengarah Suboh Md Yassin; dan pengarah urusan Ihsan Perdana, Shamsul Anwar Sulaiman.

Juga disebut Presiden UAE, Khalifa bin Zayed Al Nahyan, dan Pengerusi International Petroleum Investment Company, Mansour bin Zayed Al Nahyan, yang juga timbalan perdana menteri negara itu.

Menurut Latheefa, dalam satu rakaman itu, perbualannya sekitar kertas siasatan kes SRC International.

“Terdapat kebocoran maklumat yang jelas dari Jabatan Peguam Negara kepada orang yang kami percaya adalah subjek penyiasatan,” katanya.

SPRM mendapati rakaman audio itu mungkin menunjukkan beberapa kesalahan iaitu salah guna kuasa, konspirasi jenayah, dan percubaan memalsukan bahan bukti.

“Kami dapat menjamin kesahihan rakaman,” kata Latheefa lapor FMT

Dalam laporan seterusnya FMT juga melaporkan bahawa Najib Razak terkejut dengan pendedahan rakaman berkait skandal 1MDB oleh SPRM itu..

Menyifatkan ia tidak pernah dilakukan dalam sejarah negara, bekas perdana menteri itu berkata pihaknya sedang mengkaji kandungan rakaman itu.

“Masa itu saya ketua kerajaan. Saya nak semak dulu,” katanya ketika ditemui di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

19 comments

comments
PM "ali baba"
January 8, 2020 at 7:26 PM delete

Adoiii RAKAMAN SORA pon mau caye ke?

VIDEO SEMBURIT da test ksana sini pn msih org xcaye Lgi

Ape punye "haprak hancing" kes SPRM niiii

Hikhikhikhi

Reply
avatar
Anonymous
January 8, 2020 at 11:00 PM delete

Nampak sangat koya sprm tu alat politik kerajaan semburit. Siasat dulu seblm umum. Koya nak jadikan bhn itu sebagai tatapan umum utk menjatuhkan najib adalah amat memalukan koya sendiri. Mcm tak ada didikan yg tinggi.

Video semburit rakan baiknya sendiri belum selesai sampai skrg wlpun dah ada pengakuan pasangan semburit azmin.

Memalukanlah...nampak sangat sprm hanyalah alat politik mangkuk tua. Tiada perubahan!!

Reply
avatar
Anonymous
January 8, 2020 at 11:26 PM delete

Rasanya pendedahan perbualan yg kononnya jenayah tertinggi tidak memberi impak dgn situasi politik semasa.Tiada yg begitu klimaks kecuali najib dimarahi oleh rosmah. Yg lain2 tu hanyalah perbualan usaha penyelesaian masalah.
Keseluruhan jelas memberi malu besar kpd sprm dan kerajaan skrg. Tambahan lagi bila melibatkan pembesar/vvip negara luar yg berpengaruh.Apa tanggapan mrk dan negara2 lain jika perkara rahsia tersebut boleh diintip dgn mudah? Memalukan...
Nampak jelas koya hanyalah alat politik kerajaan tun mahathir.

Reply
avatar
Anonymous
January 9, 2020 at 8:21 AM delete

SPRM dah jadi alat politik. Tiada integriti lg. Tipah, kami tidak akan tertipu lg.

Reply
avatar
Anonymous
January 9, 2020 at 11:01 AM delete

kikikiki lalalala ♫ ♪
Nampaknya senjata dah makan tuan.. padan muka.. makin koyak jadinya kera jaan ni.. kikiki

Reply
avatar
Anonymous
January 9, 2020 at 8:20 PM delete

SPRM dah hilang intergriti angkara si tipah koyak. atuk mesti pecat si koyak ASAP. Rakyat bertambah benci dgn PH gara-gara si tipah sewel.

Reply
avatar
Anonymous
January 9, 2020 at 9:48 PM delete

Bangang!!!
Benci sekalipun korang dgn najib yg troll kerajaan skrg dgn jitu sekali...prinsip rules of law hendaklah dihormati.
Ingatkan perbualan komplot nak bunuh org...

Rasanya elok tipah loya letak jawatan dengan segera. Anda memalukan atok yg melantik anda sebagai ketua entiti yg berintegriti dlm negara.
Inilah bahananya bila hati busuk dendam membenci lawan. Halal haram letak tepi demi melayan nafsu serakah.
Sampah mcm ini patut dibuang ke dalam lobang najis kalau ph mengidam utk pertahan putrajaya pru15.

Reply
avatar
January 9, 2020 at 11:08 PM delete

Nama:Teddy Liza
status perkawinan: janda
jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
tempat tinggal saya:. Palangkaraya
email ku:::teddyliza2020@gmail.com
kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

Reply
avatar
Anonymous
January 10, 2020 at 5:01 PM delete

Pendedahan yang dibuat oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM, Latheefa Koya membabitkan 9 rakaman suara kepada media dan awam atas alasan kepentingan awam, ternyata memberikan impak yang sangat besar kepada negara walaupun sebenarnya pendedahan tersebut bertujuan untuk terus menekan Najib Abdul Razak dan isterinya, Rosmah Mansor ketika Peguam Negara, Tommy Thomas dan pendakwaraya ad-hoc Sittambaram dalam kes perbicaraan 1MDB dan SRC International kelihatan kebuntuan sehingga memerlukan bantuan hakim untuk menangguhkan perbicaraan bagi membolehkan mereka mencari hujah-hujah baru yang lebih baik.

Namun, pendedahan menerusi sidang media yang dibuat oleh Latheefa Koya akhirnya menjadi back-fired apabila komuniti perundangan di negara ini sendiri terutama sekali dari kalangan yang dikenali sebagai penyokong Pakatan mahupun yang rapat dengan Mahathir, mengecam tindakan Latheefa yang mencari publisiti murahan bagi mewujudkan persepsi negatif terhadap Najib Razak dan Rosmah Mansor, sekaligus cubaan mempengaruhi perbicaraan-perbicaraan kes mereka.

Walau apa pun alasan yang diberikan oleh Latheefa Koya dan media-media pro-Pakatan untuk menjustifikasikan tindakan sembrono Latheefa Koya dan SPRM, banyak pihak melihatnya sebagai usaha-usaha terdesak yang bukan sahaja untuk mengenakan Najib Abdul Razak, tetapi yang lebih besar lagi ialah meruntuhkan integriti badan-badan perisikan negara seperti Cawangan Khas dan MIO ATM.

Kalau rakaman perbualan antara Najib dan isterinya, atau rakaman perbualan antara Najib dengan Putera Mahkota UAE wujud, bagaimana pula dengan rakaman suara antara Tony Pua, Tong Koii Ong, Ho Kay Tat dengan Justo atau dengan Clare Rewcastle-Brown?

Tidak mustahil, rakaman mereka juga ada dalam simpanan tetapi tidak pernah disiarkan kepada awam sepertimana yang dilakukan oleh Latheefa Koya membabitkan rakaman antara Najib Razak dengan Rosmah.

Pada masa yang sama, pendedahan yang dibuat oleh Latheefa Koya itu juga bertujuan untuk menghancurkan terus integriti dan kewibawaan pasukan keselamatan dan perisikan negara seperti Cawangan Khas dan MIO.

Maka tidak mustahil jugalah, perkara yang sama, sedang dilakukan oleh Pakatan untuk mengalihkan tumpuan memandangkan rakyat Malaysia majoritinya terlalu sukakan sensasi dan tidak dapat berfikir secara waras dan bijaksana.

Reply
avatar
January 11, 2020 at 6:03 PM delete

Nama:Teddy Liza
status perkawinan: janda
jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
tempat tinggal saya:. Palangkaraya
email ku:::teddyliza2020@gmail.com
kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

Reply
avatar
January 12, 2020 at 6:56 AM delete

Najib terkejut? Aku pun terkejut. 1 demi 1 bukti ditunjuk. Sg buluh pun terkejut.

Reply
avatar
Anonymous
January 12, 2020 at 9:50 PM delete

Dah tak terkejut sangat dah...
Muka nampak baik main semburit...
Yg pandai berkhutbah memuki chinadoll dan mendubur...
Yg terbukti rasuah terowong dilepaskan...
Yg jelas semburit dikatakan kabur...

Yg dah nak ke tali gantung mengubah pengakuan...
Yg bhn bukti patut diserah pd polis diumum depan raykat...


Belum bab kencing hanceng...dashyat undang2 rimba firaun nie!!!

Reply
avatar
January 13, 2020 at 7:48 AM delete

Hahaha...tak lama lagi akan kuar lah penafian yang seratus peratus rakyat tak boleh percaya! Kemudian penafian ala ala penipuan Nik Beduh tu akan difatwakan sebagai sah oleh Ulamak Busuk dan Ulamak Busuk juga akan kuarkan fatwa bahawa adalah WAJIB BERBOHONG demi mengelak masuk penjara atas alasan mengelak "bencana". Dan ramai melayu2 bangang yang jadi penyokong pembangang akan menganga mulut dan teus telan bulat2 fatwa karut dan bidaah dari ulamak busuk tu.

Audio dah kuar wei! Nanti nak saman ke macam Ulamak tu buat dulu pastu tarik balik sebab takut kantoi? Kah, kah, kah! Penyamun bercantum dengan ulamak jahat dan hasilnya lahirlah umat jahil yang bersifat samseng tapi bachul! Mana dia pendekar2 korang yang nak mengamuk kat MCA pasal tak suka dengan Jawi? Mana? Opps...lupa lak, UMNO yang dah musnah dan bunuh jawi ni dan hanya orang bodoh je yang fikir parti yang bunuh Jawi ni akan memperjuangkan Jawi! Gila ker? UMNO dah bunuh jawi pastu korang fikir dia nak sangat hidupkan balik jawi ni? Bodoh lagi membangangkan!

Nick.
Cape Tiger.

Reply
avatar
Anonymous
January 15, 2020 at 12:59 AM delete

Tiger beer...bertenang cai!!!
Hihihi....

Klu tak tenang buat parti dadah mcm adun syabu korang...gerenti hilang stress dgn aksi2 lawak pemimpin2 semburit.

Percayalah...tiada apa yg dpt dibanggakan setakat ini wlpun peeM korang ada pengalaman 22tahun sebgai peeM paling lama dan uzur negara.

Yg pasti rasuah dan salah guna kuasa tak berubah sambil disulami kencing hanceng memanjang KERAjaan semburit....hihihi

Layan jerlah yea!!!
Hihihi....

Reply
avatar
January 16, 2020 at 7:55 PM delete

COMPANY::::::::::::::::::[RINGGIT PLUS LOANS COMPANY]
e_mail:::::::::::::::::::[ringgitplusloancompany@gmail.com]
Salam, saya Zara, yang kini tinggal di Kuala Terengganu Malaysia, saya seorang wanita yang sudah berkahwin pada masa ini dengan dua anak dan saya terjebak dalam keadaan kewangan menjelang Januari 2020 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil saya untuk ubat anak saya dan juga perniagaan saya. Saya cuba mencari pinjaman dari pelbagai firma pinjaman baik swasta dan korporat tetapi tidak pernah berjaya, dan kebanyakan bank menolak kredit saya. Tetapi seperti yang Tuhan minta, saya diperkenalkan kepada syarikat pinjaman oleh seorang sahabat lama. Saya memohon dari mereka dan dalam masa 48 jam selepas permohonan saya telah diluluskan oleh Pengurusan semuanya diproses dan saya mendapat jumlah pinjaman sebanyak RM250,000.00 dan hari ini saya seorang pemilik perniagaan dan anak-anak saya melakukan dengan baik. Jika anda perlu menghubungi mana-mana pemberi pinjaman dengan merujuk kepada mendapatkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1% dan pelan pembayaran yang lebih baik dan jadual, sila hubungi mereka dan anda tidak akan menyesalinya. Mereka tidak tahu bahawa saya melakukan ini tetapi saya sangat gembira sekarang dan saya merasa tidak baik melihat kenyataan di laman web ini, jadi saya memutuskan untuk memberitahu orang ramai tentang mereka, mereka menawarkan pelbagai jenis pinjaman kepada individu dan syarikat dan juga saya ingin Tuhan memberkati mereka. Anda boleh menghubungi syarikatnya melalui:
[::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::]
Tel:::::::::::::::::::::::::::+60 14227 9107
W/A::::::::::::::::::::::::::::::+60 14227 9107
Pinjaman/Pindah/Berjaya::::::::: RM250,000.00
e_mail::::::::::::[ringgitplusloancompany@gmail.com]
COMPANY::::::::::::::::::[RINGGIT PLUS LOANS COMPANY]

Reply
avatar
January 19, 2020 at 10:41 PM delete

Nama Perusahaan::"":":":"ONE BILLION RISING FUND
Gmail Perusahaan:":":":":"::"onebillionrisingfund@gmail.com                       
Selamat siang
Namaku Nyonya Ahmed Neni dan saya berbicara sebagai salah satu orang paling bahagia di dunia saat ini dan saya mengatakan kepada diri sendiri bahwa pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari situasi buruk kami, saya akan menceritakan namanya kepada dunia dan saya sangat bahagia dengan katakan bahwa keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp150.000.000.00 untuk memulai hidup saya sejak saya adalah satu ibu dengan 3 anak dan dunia sepertinya sedang bergantung pada saya saat saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman Dari bank dan online bank menolak saya pinjaman mereka mengatakan bahwa penghasilan saya rendah dan saya tidak memiliki jaminan untuk pinjaman jadi saya pergi online dan hal-hal menjadi lebih sulit karena mereka merobek uang saya dari saya dengan janji manis untuk membantu saya sampai saya bertemu dengan ALLAH mengirim pinjaman pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, ONE BILLION RISING FUND dimana Juruselamat ALLAH dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir ini tidak akan mungkin terjadi karena pengalaman masa lalu saya dan janji palsu tapi untuk mengejutkan saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp150.000.000.00 dan saya akan menyarankan siapa saja yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi perusahaan tersebut, melalui email di: """""""onebillionrisingfund@gmail.com"""""""karena mereka adalah pemberi pinjaman yang paling pengertian dan baik hati. Jika Anda melihat bagaimana memastikan pinjaman atau bagaimana mendapatkan pinjaman asli, perusahaan dapat membantu Anda. "

BBM: D8E814FC 


Sebagai penerima manfaat dari perusahaan saya adalah bukti hidup dari kerja baik perusahaan dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan formulir pinjaman ONE BILLION RISING FUND. cukup hubungi mereka dan ikuti proses pemberian pinjaman yang mudah

Anda dapat menghubungi saya Ahmed Neni pada informasi lebih lanjut ((ahmedneni48@gmail.com))

Allahu akbar

Reply
avatar
March 4, 2020 at 12:00 AM delete

[[[Kontak Saya]]]]
W/A:::::::::::::::::::::::::+62 81617 547 646
Tel:::::::::::::::::::::::::::+62 81617 547 646
e_mail::::::::::::::::::::[aditya.aulia139@gmail.com]
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
COMPANY:ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
W/A:::::(+44) 7480 729811
Tel....:::(+44) 7480 729811
e_mail:::[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
https://wordpress.com/view/iskandarlestari.wordpress.com

Reply
avatar
March 16, 2020 at 5:35 PM delete

Salam kepada semua orang yang membaca kesaksian saya. Nama saya Aliyah Danladi dari Jln Moch.Toha Gg.Ripah No 9, Bandung, Indonesia. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman online karena begitu banyak pemberi pinjaman internet di sini adalah penipu dan mereka hanya berbagi cerita palsu, saya meminta pinjaman sebesar Rp40.000.000 dari seorang wanita di Canadan pada 4 Oktober, 2019 dan saya kehilangan uang saya dengan biaya yang tidak ada habisnya tanpa mendapatkan pinjaman.

Pada 11 November 2019, seorang rekan dari kantor saya Ny. Novia Antonous dengan email noviaantonous@gmail.com, memberi tahu saya bagaimana dia mengajukan pinjaman dari RIKA ANDERSON LOAN COMPANY dan dia akhirnya mendapatkan pinjaman tanpa penundaan. Saya tidak pernah percaya sampai saya pergi dengannya ke bank untuk mengkonfirmasikannya dan saya kagum bahwa saya telah kehilangan begitu banyak uang hanya untuk mendapatkan pinjaman. Saya juga melihat kesaksian di facebook dan blog tentang pekerjaan baik Bunda RIKA PERUSAHAAN ANDERSON LOAN COMPANY. Saya juga menghubungi Zulaikha Yugesh di email zulaikhayugesh@gmail.com setelah saya melihat kesaksiannya di blog.

Semoga Tuhan memberkati CEO RIKA ANDERSON untuk apa yang telah dia lakukan pada saya dan keluarga saya, saya memberi tahu teman saya untuk memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik. PERUSAHAAN PINJAMAN RIKA ANDERSON, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp45.000.000
Saya mematuhi syarat dan ketentuan pinjaman perusahaan dan permohonan pinjaman saya disetujui untuk saya tanpa tekanan dan kesulitan.

Akhirnya, saya menerima pinjaman di rekening bank saya dan saya memberi tahu teman saya yang memperkenalkan saya untuk menerima pinjaman dan saya juga memperkenalkan banyak orang kepada PERUSAHAAN PINJAMAN RIKA ANDERSON dan mereka semua senang dan juga bersaksi tentang kejujuran ibu Rika. Jika Anda membaca kesaksian saya dan membutuhkan pinjaman sehingga Anda juga akan memberikan bukti kejujuran ibu yang baik.

Situs web: rikaandersonloancompany.webs.com
Email: rikaandersonloancompany@gmail.com
Layanan Whatsapp: +15183602491
aliyahdanladi@gmail.com
Semoga Allah memberkati semua orang karena membaca kesaksian saya.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive