Kini Masa Potong Elaun Menteri.. Kata Penganalisis


PETALING JAYA: Sudah tiba masanya kerajaan menilai semula kewajaran elaun yang diberi kepada menteri dan pegawai tertinggi sektor awam dalam keadaan ekonomi negara hari ini.

Penganalisis dari Universiti Malaya, Awang Azman Awang Pawi berkata, mana-mana elaun yang sudah tidak relevan wajar dipotong lebih-lebih lagi dalam suasana ekonomi negara yang tidak mengizinkan pembaziran.

“Selain pemansuhan elaun kritikal, kerajaan sepatutnya memikirkan bagaimana nak potong elaun menteri yang terlalu banyak. Sudah tiba masanya kerajaan menilai sama ada gaji dan elaun mereka sesuai atau tidak dalam keadaan ekonomi sekarang ini.

“Jadilah kerajaan yang mendengar suara rakyat yang sekarang ini mahu elaun menteri dipotong. Banyak lagi elaun lain yang boleh dikaji, yang tiada keperluan,” katanya ketika dihubungi baru-baru ini.

Rabu lepas Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengesahkan pemansuhan Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal (BIPK) kepada bakal penjawat awam baru yang dilantik bermula 1 Jan 2020.

Kenyataan itu menerima reaksi pelbagai pihak, termasuk Menteri Kesihatan, Dzulkefly Ahmad dan Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang membantah pemansuhan itu.

Malah di media sosial, rata-rata pengguna menuntut kerajaan memotong elaun menteri, bukannya elaun kakitangan awam terlibat.

Mengulas lanjut, Awang Azman berkata, elaun pegawai tertinggi kerajaan seperti kategori Jusa dan Turus juga perlu dinilai dan mana-mana elaun yang sudah tidak wajar perlu dimansuhkan.

“Bukan sahaja golongan berpendapatan di bawah gred 54 diberi perhatian, tetapi perlu dilihat dalam kalangan pegawai Turus dan Jusa ini.

“Gaji ketua pegawai eksekutif syarikat berkaitan kerajaan (GLC) juga harus dinilai semula yang dilihat terlalu besar,” katanya.

Katanya lagi, kerajaan tidak seharusnya hanya mengharapkan rakyat berkorban untuk negara.

“Bukan kerajaan sahaja meminta pengorbanan daripada rakyat, tapi rakyat juga ingin wakil rakyat berkorban daripada segi elaun diterima yang dilihat tidak munasabah. Sama-sama berkorban.

“Apabila berada di tampuk kuasa mereka seharusnya menjadi lebih sedar dan insaf dengan jurang kedudukan rakyat dan kedudukan mereka yang luas,” katanya lapor FMT

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

19 comments

comments
Anonymous
December 27, 2019 at 2:40 PM delete

Adoiii hal ELAUN pon nk brgado ke?

Biarlah semue pegi kerja "bersluar pendek"

Bank ngra XD duit nk byar..da bnkrap..

Tokei cinna g BANK pkai sluo pndek n tshirt pagoda ..ok je..

Hikhikhik

Reply
avatar
December 27, 2019 at 2:54 PM delete

Kaji semula pemberian kereta jabatan untuk gred jusa C dan keatas. Kos pemberian kereta, penyelenggaraan kereta percuma, kos kad minyak dan kad tol yang diberi cukup membebankan kewangan kerajaan. Elaun2 dan kemudahan ini yang patut diberi keutamaan untuk dihapuskan. Kemudahan cuti berhagi penuh yang seolah2 menjadi hak mutlak skim M juga perlu dikaji semula.

Reply
avatar
December 27, 2019 at 4:09 PM delete

Nk harapkn wakil rakyat berkorban??. Jgn hrp la ngok. Kalau politik tu bkn tmpt utk kumpul harta korang igt ada yg berebut rebut nk masuk bertanding..
Stakat ni ahli politik yg bleh tabik spring cuma arwah Nik Aziz jer..

Reply
avatar
Anonymous
December 27, 2019 at 7:48 PM delete

WAWASAN 2020 ATOK RENTA JADI FOSSIL PURBA
MACAI JADIKAN FOSSIL PURBA ARTIFAK BERHARGA
RELIC ARTIFAK INI NEGARA HANCUR LEBUR SEMUA
MAHACAI JUGAK BODOS JUGAK YANG TERKINJA RIA


MULAI 2020 ATOK RENTA DAH TRANSFORM PADA FOSSIL PURBA... FOSSIL PURBA UNTUK PANDYAN ANAK CUCU JAUHI FITNAH JIJIK


FORMULAJUMPAFOSSILPURBA = POP CORN TAMBAH + TEPUKK

Reply
avatar
4 ari lg jho lo akn d bwa k malaysia
December 27, 2019 at 9:03 PM delete

rase2 ramai "pesakit" KRITIKAL akn d inject 'mati" slpas ni d sbabkab nurse n dr xdpt ELAUN kritikal

bilik jnzah akn penuh dgn pskit kritikal.

hehehehe

Reply
avatar
Anonymous
December 28, 2019 at 2:26 AM delete

Mmg patut di potong pun elaun kritikal tu buat pa nak bising2..dulu masa mengundi mrk nila hantu nak kan perubahan so terima la perubahan..nak potong gaji menteri minta maaplah ko sapa..apa yg kjaan buat skrg ni ialah persedian utk pru 15 besok dekat2 nak pru diorg bg lah mcm2 so sibangang yg berkokok skrg ni akan berbuih2 lah memuji kjaan bkn susah sgt nak baca teori madey ni dah 22thn merasa tp yg tolol tetap tolol tak blh nka buat apa..

Reply
avatar
Anonymous
December 28, 2019 at 12:15 PM delete

Janji hujung tahun pdrm tak umum lagi sapa dlm video semburit itu.. pdrm janji tinggal janji


alahaiii.. pdrm pun dah fossil relic purba sbb pemimin dah jadi fossil purba

Reply
avatar
Anonymous
December 28, 2019 at 1:06 PM delete

Elaun yg kurang penting perlu dimansuhkan. Kalau tiada tindakan dr pihak kerajaan selepas ni, bersiap sedialah untuk direhatkan selepas pru nanti.

Reply
avatar
Anonymous
December 28, 2019 at 9:33 PM delete

Msh teringat misi yg kibar bendera semburit di dataran putrajaya slps pru14.
Rasalah korang....hihihi

Reply
avatar
Anonymous
December 28, 2019 at 9:36 PM delete

Klu didedahkan nanti jatuh maruah penjilat puak semburit.
Mana nak sembunyi muka mrk yg menyanjung kaki semburit sebagai pemimpin agung mrk.
Buat malu wei...

Reply
avatar
Anonymous
December 28, 2019 at 9:38 PM delete

Elaun2 menteri yg tak masuk akal tu kena mansuhkan dulu. Biar sama2 ikat perut. Jgn ngko mintak rakyat ikat perut tapi buat birthday party ala hollywood. Mmg sial lah cakap tak serupa bikin.
BANGSAT!!!

Reply
avatar
Anonymous
December 28, 2019 at 10:42 PM delete

Yg kaki semburit, kaki liwat, kaki chinadoll...kasi potong elaun serta kemaluan mrk.
Bagi malu umat jer...

Reply
avatar
Anonymous
December 28, 2019 at 10:47 PM delete

Jijik bila ada yg mendaulatkan pemimpin semburit nie.
Dah tak ada org lain ker?

Reply
avatar
Anonymous
December 28, 2019 at 11:31 PM delete

Elaun bulanan menteri semburit dalam rm25000 sebulan. Termasuk gaji antara rm50k ke rm100k sebulan.
Rasanya elaun menteri patut potong atau mansuh dulu. Khasnya yg bodoh2 belaka tu!!!

Reply
avatar
Anonymous
December 29, 2019 at 12:02 AM delete

Fake drgree srp spm gaji 50K ... ponteng dewan alasan sejuk, penat dan pembangkang bising... hebat tak ke babi namer nya tu

Reply
avatar
December 29, 2019 at 9:25 AM delete

Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya 1 allah suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

Reply
avatar
January 2, 2020 at 5:23 PM delete

Nama:Teddy Liza
status perkawinan: janda
jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
tempat tinggal saya:. Palangkaraya
email ku:::teddyliza2020@gmail.com
kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

Reply
avatar
January 5, 2020 at 6:45 AM delete

KABAR BAIK,
SEMUA PINJAMAN GLOBAL, inilah satu-satunya perusahaan pinjaman Asli yang diakreditasi oleh BANK DUNIA, Kami akan mengubah hidup Anda menjadi lebih baik, perusahaan pinjaman, Diberikan dan Berlisensi untuk menawarkan pinjaman kepada individu, perusahaan swasta dan orang yang membutuhkan bantuan keuangan di tingkat rendah manfaat sebanyak 2% dan Kami menyambut pinjaman apapun.

Di sini, di SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, akan membuat yang terbaik dari penghormatan kami kepada semua pelamar yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan Kami dalam kesepakatan bisnis ini karena perusahaan kami akan memastikan pinjaman Anda sampai kepada Anda, jika itu tidak juga berakhir di sana, kami memiliki tim ekspatriat yang memahami undang-undang investasi, mereka akan membantu Anda, memberi Anda tips yang akan membantu Anda mengelola investasi tempat Anda menanamkan pinjaman, sehingga Anda tidak pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda dan penawaran luar biasa ini disertai dengan pinjaman Anda dan tidak dikenakan biaya, Hubungi kami hari ini melalui email allglobalgrantloan@gmail.com

Reply
avatar
February 25, 2020 at 11:47 PM delete

My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive