Calon MCA Beri Kesan Negatif Buat BN - IDE


Percaturan Barisan Nasional (BN) mempertaruhkan calon MCA dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai dijangka memberikan kesan negatif.

Berdasarkan kaji selidik Institut Darul Ehsan (IDE), ini kerana satu pertiga pengundi terutama kategori atas pagar meletakkan calon sebagai penentu kepada pilihan mereka khususnya dalam kalangan Melayu.

Timbalan Pengerusi IDE Prof Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman berkata, keadaan itu berbeza dengan penyokong Pakatan Harapan meskipun bukan Melayu namun tetap mengutamakan parti sebagai faktor pemilihan.

Pengundi Melayu, katanya, sudah tentu akan berhadapan dengan dilema membuat keputusan sama ada memilih MCA yang menolak hudud atau calon Melayu dari Pakatan Harapan.

“67 peratus pengundi mengutamakan calon dan 33 peratus mempertimbangkan parti.

“Dalam konteks dalam kalangan (penyokong) UMNO pengamatan kami mereka mahukan dari kalangan Melayu tetapi atas pertimbangan pemimpin BN mereka meletakkan bekas calon yang kalah sebelum ini. Ini akan mempengaruhi keputusan.

“Ada kesan apabila BN meletakkan MCA sebagai calon. Dengan Cina sebagai calon MCA ia memberikan sedikit kelebihan kepada Pakatan Harapan,” katanya dalam sidang media PRK Tanjung Piai: Satu Analisis di pejabat Ide di sini, hari ini.

BN mengumumkan ketua Bahagian MCA, Wee Jeck Seng yang pernah menjadi Ahli Parlimen kawasan itu dua penggal sejak 2008 sehingga tewas pada pilihan raya umum yang lalu untuk kembali pertanding pada 16 November nanti.

Pakatan Harapan pula mempertaruhkan Ketua Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Bahagian Tanjung Piai, Karmaine Sardini, 66 sebagai calon mereka.

Mohammad Redzuan turut mengulas mengenai Muafakat Nasional yang termeterai antara BN dan Pas.

Katanya, perkembangan terbaharu itu tidak memberi kelebihan di Tanjung Piai walaupun ia satu gambaran yang baik.

“Ada yang kata kerjasama UMNO dan Pas beri gambaran baik tapi ia tidak memainkan peranan penting,” ujarnya.

Di sebalik kaji selidik yang tidak begitu memihak kepada pembangkang, Mohammad Redzuan menyifatkan prestasi BN di kawasan Parlimen itu stabil berdasarkan undi yang diraih pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-11 iaitu sebanyak 28,046 undi, PRU12 (23,302) dan PRU13 (25,038) tidak mengalami penurunan yang ketara.

Malah, katanya, pada PRU14 ketika berlakunya ‘tsunami’ politik Malaysia, penurunan undi juga tidak ketara bagi BN di mana Jeck Seng memperoleh 23,255 undi yang mana menurut beliau turut dipengaruhi faktor keluar mengundi dan pengundi atas pagar. Mengulas lanjut, katanya, BN mempunyai lebih peluang sekiranya jumlah keluar pengundi pada 16 November nanti tinggi termasuklah membawa balik pengundi luar sebanyak 56 peratus.

Ini menurut Mohamad Redzuan ,beradasarkan pemerhatian IDE dalam beberapa PRK yang lalu iaitu Sg Kandis, Sri Setia, Balakong dan Cameron Highland.

Katanya, pengundi luar kawasan Tanjung Piai tetapi masih di Johor (23 peratus), Lembah Klang (7 peratus), Singapura (10 peratus), luar negeri (12 peratus), luar negara selain Singapura (1 peratus) dan lain-lain (3 peratus),” katanya.

Perincian itu dibacakan Mohammad Redzuan semasa membentangkan analisis kajian IDE pada 18 hingga 20 Oktober yang lalu, melibatkan 1,518 responden di kawasan Parlimen Tanjung Piai.

Beliau juga melihat kelebihan BN dari sudut kekuatan jentera yang boleh menggerakkan usaha semsa berkempen, dalam masa yang sama Pakatan Harapan pula, katanya, mempunyai lebih banyak ruang kerana memegang tampuk pemerintahan peringkat Pusat dan negeri.

Justeru beliau membuat kesimpulan bahawa kedua-dua parti utama yang akan bertanding ini mempunyai peluang tidak jauh beza untuk memenangi PRK Tanjung Piai.

“Dari segi mikro, kedua-dua parti mempunyai ruang dan peluang yang sama kalau menggunakan strategi yang betul,” katanya lagi.

Tanjung Piai mempunyai, 53,528 undi yang mana lebih separuh daripadanya adalah Melayu manakala Cina 42 peratus dan India 1 peratus.

Pada PRU-14 yang lalu, calon Pakatan Harapan Md Farid daripada Parti Pribumi Bersatu (Bersatu) yang meninggal dunia September yang lalu berjaya memecah tradisi apabila menembusi kawasan Parlimen, mengalahkan Wee dengan majoriti undi 21, 255.-MalaysiaGazette

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

13 comments

comments
Anonymous
November 1, 2019 at 10:17 PM delete

Kena baca sentimen rakyat..ini bkn zaman najib yg mana mana rakyat terfitnah najib sapu 42 billion negara bankrap.

masa zaman Najib teruk pru dgn janji emas dan permata serta isu 1 mdb makan duit rakyat.

Pru kali ni sentimen rakyat dalam keadaan marah disebabkan kerajaan PH terlampau banyak bercakap cara tin kosong dan hanya tahu menambahkan hutang.

media internet menjadi media utama bkn lagi media konvesional.media fb dikuasai najib.memang parah kali ni PH.
PH boleh menang dgn selesa klau masa mula memerintah dulu meneruskan legasi najib.Tak perlu jual asset dan tambah hutang...

Nampak gaya kalah lagi besar dari menang tetapi PH tetap kerajaan. Kalah menang tak tergugat pun.Apa yg penting utk menang pru akan datang buat kerja dan dan tiru ja cara najib..teruskan bantuan2 kpd rakyat .confirm rakyat akan kembali kpd PH.

Reply
avatar
Anonymous
November 2, 2019 at 12:16 AM delete

Rakyat bodoh jer sanggup kena kencing hancing 2 kali.
Menang hanya mendahulukan anak..proksi dan kroni.
Letih org terdahulu bekerja keras memajukan syarikat tapi akhirnya dijual kpd proksi dan kroni.
Alasan 1mdb buat negara bangkrap tapi aset 1mdb melebihi hutang dan perancangan projek 1mdb menghasilkan pulangan rm140b dan rm40b. Diakui sendiri oleh menteri kewayangan pakatan semburit yg dilepaskan tuduhan rasuah terowong hilang dlm dasar laut dan banglo tanpa kolam.
Tun mangkuk pula asyik beretorik tapi hasil kpd negara kosong mcm otak kosong para mahacai.
Mgkin masih kecewa dgn 1mdb yg menguasai konsesi ipp elekrik kroninya sblm ini.
Tak payah berangan2 dgn kemenangan pru15 krn bau hancing tun mangkuk dan anak2 buahnya dah merebak seluruh negara.
Hanya kekalahan tun mangkuk yg akan disandang oleh mantan banduan liwat akan menghilangkan bau hancing sial dapigs..panxxx dan bunga taik ayam.
Tak kesah sesiapa yg bertanding prk tjg piai TAPI yg pasti undi bukan utk pakatan semburit kaki lelong harta negara dan kaki kencing hancing kepala rakyat.

Reply
avatar
Anonymous
November 2, 2019 at 6:22 AM delete

Penulis blog ni baru kuar gua kot..
Dah tertinggal bas..
Masih main isu lama...
PH akan kalah teruk...percayalah!!

Reply
avatar
Anonymous
November 2, 2019 at 6:28 AM delete

Memang kena memilih yang mana 'kurang kemudaratan' nye...!!!

Undang undang Islam boleh kasi padam kata Ulama Pluralist Murtad ... macam pertandingan perbahasan di STAR NS .. tajuk tak berdosa homoseksual dalam Islam... hudud dah lapuk.. fatwa SYIAH haeam nak disamak semula oleh mopti P Pinang, ajaran Sesat di Selangor ditarikbalik dll... pemula pada mudharat yg lebih besar...

UST FIRDAUS WONG MENANGIS EMAK UCAP SYAHADAHNYA
FILANTROPI ISLAM KONON, PLURALISMA MURTAD JADI ANUTAN
ANAK CUCU KRONI KAYA RAYA COMANGO LIBERAL ANUTAN NYA
INILAH BAHANA AGAMA & AKIDAH JADI BARANG MAINAN

Janganlah kita naif dalam mengenali musuh dikalangan kita sendiri, yg bercita2 merosak, memperlekeh dan perlecehkan akidah & iman serta menghapuskan Islam.

Pluralisma agama, liberalisma agama, COMANGO adalah alat yg digunakan oleh musuh utk meruntuhkan cahaya Islam.

Musuh yang lebih bahaya adalah mereka yang berpakaian seperti kita, bercakap seperti kita bahkan beragama seperti kita namun tindak tanduknya tidak ubah seperti musuh yang setiap masa ingin memadamkan cahaya Islam ini.

Mereka memetik al-Quran, hadis, hujah ulama’ namun yang dimahukan adalah runtuhnya Syariat ini.

Kelompok inilah yang Dr Ahmad Raisuni sebutkan: “Tujuan sebenar mereka mempergunakan maqasid, ijtihad serta tajdid di sisi mereka hanyalah mahu menghapuskan syarak lalu menjadikan perkara yang halal tidak kekal halal dan yang haram tidak kekal haram” (Muhadorot fi Maqasid alsyariah, Darul Salam m/s 116)

Ambillah pengajaran wahai orang-orang yang berakal.

#FORMULATURUNHARGA = BMF

Reply
avatar
November 2, 2019 at 12:43 PM delete

Tunggu.... PAS tengah bilik -bilik kitab utk cari dalil yg sesuai

Reply
avatar
November 2, 2019 at 1:02 PM delete

senang saja..sokonglah ph..yg lain bkn kerajaan..kalau menang prk mmg sah sah janji kosong

Reply
avatar
aset mana nk jual?
November 2, 2019 at 2:59 PM delete

Phancing ni kuat TIPU n AUTA "kicap"...

10 phancing janj 15 x bole tunai..


Sile mninggal le PH

Reply
avatar
November 2, 2019 at 6:56 PM delete

Apa2 pun BMF.....dalam PRK Tanjung Piai cuma ada 3 orang Islam yang diwakili oleh PH, BERJASA dan GTSM...... jadi sebagai orang Islam yang sokong BMF pilihlah produk Islam dahulu yang pasti selain dari 3 ini adalah produk bukan Islam.

Reply
avatar
Anonymous
November 2, 2019 at 7:11 PM delete

kikiki..

Formula Turun Harga = BMF

Formula Pilih Calon = Sokong BMF


kikikikiki..

Reply
avatar
Anonymous
November 3, 2019 at 1:47 PM delete

RAMAI CINA DI CERAMAH MCA KALI NI
TAK ADA TAKBIR TAK ADA TIU NA SENG..!
DEPA DAH SERIK KENA KENCING KUTTY
10K MEJORITY EASY NAK YAMMM SENGGG..!!


KIKIKIKI..

MN = MUFAKAT NASIONAL

FORMULA CALON= MN + BMF --- (1)

FORMULA TURUN HARGA = BMF ---(2)

DARI PERS (2) DLM PERS (1)

FORMULA CALON= MN + FORMULA TURUN HARGA


KIKIKIKIKI...

Reply
avatar
Anonymous
November 4, 2019 at 8:35 AM delete

Aku sokong penuh BMF

Aku sokong calon yg sokong perpaduan ummah

Noktah!!!!

Reply
avatar
untung simpan bawah karpet
November 4, 2019 at 12:42 PM delete

HUTANG 1mdb 50b yg d "zikir" oleh Phancing hari2..

UNTUNG 1mdb xd pon d "cerita" kannya..

blum pernah lgi jmpe "tokei cina" kt mlysia ni beecerita psal UNTUNG..

mmnjg je RUGI..hukhikhukhik

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive