Bubar Parlimen? Anwar Jawab Gesaan Ismail Sabri..


"Penolakan rakyat terhadap PH di Tanjung Piai bukan lah yang pertama. Kerajaan telah ditolak berturut-turut sebanyak tiga kali sejak PRK Cameron Highlands, diikuti Semenyih dan Rantau. Majoriti kekalahan PH meningkat daripada 3,000 lebih di Cameron Highlands ke 4,000 lebih di Semenyih dan Rantau sehingga memuncak kepada 15,000 lebih di Tanjung Piai.

"Mesej rakyat amat jelas iaitu mereka tidak lagi percaya kepada kerajaan PH untuk menerajui pemerintahan negara ini.

"Keputusan Tanjung Piai merupakan referendum rakyat yang menolak kerajaan hari ini.

"Kerajaan tiada pilihan lagi selain daripada membubarkan parlimen," kata Ketua Pembangkang, Ismail Sabri Yaakob yang juga naib presiden Umno dalam suatu kenyataan.

Tu kata Ismail Sabri.. nampak sangat kurang cerdiknya..

Ini pula pendapat seorang penganalisa politik..

Penganalisis politik, Prof Dr Jayum Jawan, berkata keputusan PRK yang memihak kepada Barisan Nasional (BN) itu tidak mewakili suara rakyat secara keseluruhan sebaliknya hanya manifestasi pengundi di Parlimen Tanjung Piai. 
“Gesaan pembangkang ini tidak relevan. Tiada sebab untuk menggunakan keputusan PRK itu untuk melakukan sesuatu yang lebih besar seperti dicadangkan pembangkang. 
“Menang di Parlimen Tanjung Piai bukan bermakna jika Parlimen dibubarkan esok, mereka (pembangkang) boleh menang dan menawan semula kerajaan Persekutuan,” katanya kepada BH, hari ini. 
Jayum juga dilaporkan berkata kepada Berita Harian, Majlis Mesyuarat Presiden PH perlu mengekalkan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri sehingga penggal Parlimen Malaysia ketika ini berakhir. 
“Jawatan Perdana Menteri bukan milik Majlis Mesyuarat Presiden PH. Ia milik rakyat. Rakyat saja berkuasa memilih. Siapa mahu menjadi PM kena rujuk kepada rakyat. 
“Lagi pun mandat Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) ialah mandat Dr Mahathir. Kenapa beliau perlu diganggu. Jika hendak jadi Perdana Menteri, dapatkan mandat sendiri dari rakyat,” katanya.. laporan penuh di SINI

Dan ini pendapat DS Anwar Ibrahim..

KUALA LUMPUR - Kerajaan tidak perlu berundur biarpun sudah menerima tiga kekalahan pada Pilihan Raya Kecil (PRK), kata Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim. 
Beliau berkata, sebaliknya Pakatan Harapan (PH) perlu mempunyai beberapa tindakan yang lebih berkesan bagi memulihkan keyakinan rakyat. 
Menurutnya, PH menerima kekalahan yang mengejutkan dalam PRK tersebut. 
"Tetapi kekalahan satu atau dua tiga kerusi, tidak menyebabkan kerajaan harus undur. 
"Kerajaan adalah mandat untuk terus berkhidmat kepada rakyat," katanya kepada media di lobi Parlimen hari ini. 
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai desakan pihak tertentu yang meminta kerajaan membubarkan Parlimen semata-mata kerana tidak mendapat kepercayaan rakyat... laporan penuh sila baca di SINI

Kemaruk sungguh depa tu nak jadi Kerajaan semula... hmmm

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

15 comments

comments
Anonymous
November 18, 2019 at 4:11 PM delete

KIKI TAK KEMARUK NAK RAMPAS KUASA
KLU KEMARUK PERAK DAH LEBUR SEMUA
SAJA KASI GELI2 DAN BERGURAU SENDA
POPCORN TAMBAH TEPUK WAYANG NK MULA


KIIKIKI... KITE NAK TAMBAH POP CORN SAMBIL TEPUK SAPA YG LINGKUP DOLU


#BMF

Reply
avatar
November 18, 2019 at 4:12 PM delete

Mau nya taK. Tgk akaun bank, bilangan 0 makin Kurang. Sumber Yg tak Dari mane ade yg kena rampas, Yg disorok tak bleh usik, Takut kantoi. Dia Dah dpt penyakit pas la. Time ceramah, Yg dtg melimpah ruah, Kata Itu tanda rakyat Sokong. Masuk pru, PRK. Kalah. Aku tau Pasal aku baca harakah dulu. Menang kat tempat ulu2 Dah Kata rakyat Sokong. Kat sabah pun kalah, tu tak nak cakap plak. Biase la tu. TaK bodoh Bukan umno bn pas la. Kalau tak, takkan la baru lepas pru dah minta bubar parlimen... Mcm belanja pru atok dia Yg sponsor... Yg seko sebok nak berkuase. Yg seko lagi, teringin nak berkuase. Ingat kalau Umno menang, Dia nak keje bagi lebai kongsi kuase. Lantak pi la Korang. Nak income Lebih. Pegi duduk pantai timur... Situ la tempat Korang.

Reply
avatar
Anonymous
November 18, 2019 at 6:41 PM delete

Dah tiba masanya kerajaan PH berasaskan reformasi dikepalai(maksud PM la) oleh reformis tulen. Sudah cukup masa kita beri kpd seorang yg bukan reformis, malah tak keterlaluan jk dilabel sbg anti-reformis, menjadi ketua kerajaan PH. UBAH segera PH sebelum terlambat. Sekurang2nya beri peluang kpd kerajaan yg benar2 berasaskan prinsip reformasi memerintah supaya kita boleh serah kpd rakyat utk menilainya. Dan seorang reformis tulen tak belanja lebih rm300K utk kepentingan diri dan keluarga kemudian nak cakap pasal pejuangan rakyat....itu dah mula nak ikut gayah Rosmah!!

Reply
avatar
Anonymous
November 18, 2019 at 7:45 PM delete

Kat sabah kalah kerana otak dapigs mrk pekat. Kuasai ekonomi dan kuasai politik adalah motif utama mrk. Tempat majoriti melayu dan bumiputera berbeza. Tapi di tanjung piai berlainan krn ia menunjukkan raykat menolak pakatan semburit dgn jelas.
Rakyat peduli apa dgn kantung umno pas kosong jika benar tuduhan para mahacai kerana turun mengundi adalah pilihan hati rakyat. Skrg modal kempen tak perlu besar...buat blog..buat grup wshap..telegram..fb dan bnyk lagi medium dah mampu goyangkan penipuan pakatan semburit. Skrg bukan era peeM ke4 yg menguasai akhbar dan televisyen.
Klu tun mangkuk bubar parlimen awal dan dgn kempen secara siber dah cukup menjatuhkan pakatan semburit. Belum lagi jika diadakan kempen jelajah besar2an.
Nak salahkan raykat??!
Salahkan tun mangkuk dan menteri2nya yg tongong serta mangkuk mentadbir negara. Janji sosio ekonomi negara dan raykat makin bagus tapi semuanya ke laut china selatan. Yg jelas merasuah dilepaskan..yg menyemburit dilepaskan..yg menjual aset negara diagung2kan..dan janji dikencing2kan.
Sikap tun mangkuk yg masih mengutamakan anak..proksi dan kroni tidak dapat dinafikan. Tak berubah langsung krn mgkin itu hajatnya sekian lama setelah dicantas oleh kerajaan terdahulu.
Maka nak mendabik dada konon pakatan semburit hebat...memang hebat!!!
Hebat menipu!
Jadi sblm mengutuk org lain...ko kutuk kemangkukan tun mangkuk dan menteri2nya mentadbir negara. Jangan salahkan umno pas atau mana2 parti yg menentang pakatan semburit.
Nasihat awal...baik tun mangkuk lepaskan jwtn kpd anwar dgn segera sblm dia dicemuh dan dihina jika kalah pru15.
Atau anwar tak perlu pegang jwtn peeM langsung jika tempoh pendek krn jika kalah tun mangkuk akan kutuk kaw2 anwar dan proksinya jika pakatan semburit kalah pru15.

Reply
avatar
Anonymous
November 18, 2019 at 7:56 PM delete

Patutnya Dr M jd pm 1 tahun aje. Bg la kt Anwar pulak. Rakyat pun nak rasa ada stail pm baru mengurus & menerajui negara. Mumgkin ekonomi negara akan bagus.. InsyaAllah.

Reply
avatar
Anonymous
November 18, 2019 at 8:41 PM delete

Otak macai mmg bangang.
Persoalan mudah yang tidak perlu dilakukan post mortem atau menyalahkan pihak lain.
Sekarang kuasa di tangan rakyat dan maklumat di hujung jari.

Seronok ker kena kencing?

Reply
avatar
Anonymous
November 18, 2019 at 8:50 PM delete

Anwar nie sembang jer lebih...
Otak mengurus ekonomi agak lemah...daim sendiri kata.
Dulu pernah jadi punaisihat ekonomi kerajaan negeri selangor dgn gaji rm1. Yg nyata tiada pelabur yg dtg ke selangor krn ke luar negara hanya memburukkan kerajaan sedia ada.
Balik buat tuntutan melebihi gaji seorg menteri besar. Hampeh!!!
Rekod jijik skandal seks masih menghantui pemikiran rakyat. Mungkin kalau anwar berani bersumpah laknat menafikannya mengangkat kembali reputasi kaki sembang lebihnya.

Mgkin naik jer anwar sebagi pm minyak akan turun rm1.50 seliter.

Reply
avatar
siape pngdar bideo semburit?
November 18, 2019 at 9:03 PM delete

nuar kalu jd PM , minyak bole turun rm1.50?

kalu xbole, duduk diam2 mkn gaji MP..

nuar lgi byk klentong..mmnjg jr nnti skit tgkuk n sakit tulang blkang..

Reply
avatar
I
November 18, 2019 at 9:26 PM delete

Dengar kata zaim rupanya... memang dsai lemah dan bodoh .. yakni lemah menggunakan kuasanya pada masa jadi TPM dan bidoh masa jadi TPM pasal tak gasak wang negara cukup2....

Reply
avatar
Anonymous
November 18, 2019 at 10:10 PM delete

Anwar nie gabra lebih...klu dia tenang dan jaga kemaluan...lama dah dia jadi pm.
Setakat gasak wang tu...mana2 yg pegang jwtn tinggi tak heran. Istana dia di segambut klu gaji tpm dia dulu jangan haraplah dapat bina istana juta2.
Masing2 ada proksi dan kroni!

Reply
avatar
Anonymous
November 18, 2019 at 10:19 PM delete

Dia isytihar harta dalam rm10juta.
Logik gaji tpm zaman peeM ke4 yg kedekut dpt kutip sampai rm10juta?
Org lain pegi kempen prk rantau dlm masjid...dengar azan pegi solat. Dia dalam azan berkumandang tergesa2 cabut lari keluar masjid. Mcm ada simpan saka yg kepanasan.

Reply
avatar
November 18, 2019 at 10:45 PM delete

Dah tau rakyat berkuasa pilih pm..bagi rakyat yg pilih laa..bubar parliment...biar rakyat yg tentukan..
Sembang boleh tahan..

Reply
avatar
Anonymous
November 19, 2019 at 9:27 AM delete

Sedang memcari sebab2 mengapa DAP sangat beria-ia menjadi Brother Anwar Bin Ibrahim PM ke - 8. Tentu ada sebabnya...!!?
Perlu diingatkan supaya jangan jadi seperti Melayu PAP di Singapura yaa..!! Apa yang mereka dapat...!?

Berdasarkan pada anggota DAP Melayu yg berpaling tadah dahulu maklumat sahih ialah..

Amerika Syarikat akan dapat pangkalan tentera di Port Dickson banyak lagi yang akan dirasakan. Haramjadah yg mendapat..!!

Reply
avatar
Anonymous
November 19, 2019 at 10:44 AM delete

Baru jd menteri biasa dah belanja beratus ribu utk diri dan keluarga. Klu tak kena saman haritu sudah tentu guna kuasa utk elak bayar. Klu diangkat jd PM, siap la Rosmah 2.0. Nauzubilah

Reply
avatar
November 19, 2019 at 11:25 AM delete

Bodoh betul lah pembangkang ni! Dulu masa BN berkuasa pun banyak kalah dalam PRK tapi takde pun kecoh2 macam ni. Bubar parlimen tu hak PH. HAK PH. Adalah bodoh untuk PH dengar cakap musuh. Musuh memanglah nak buat kacau bilau dan hanya mangkuk2 serta dungu2 je yang fikir kalah prk wajib bubar parlimen. Kalau benda tu wujud, dah tentulah demokarasi berparlimen Malaysia kucar kacir. Mana taknya kerajaan kena bubar tiap kali kalah PRK. Pastu tubuh kerajaan baru kemudian bila dia pulak kalah prk, kena gak bubar parlimen! Tak ke gila benda tu. Prk tak sama dengan PRU. Kalau menang PRU maka ganjarannya adalah menjadi kerajaan sepenggal. Kalau menang prk, ganjarannya ialah jadi adun atau MP, apa pulak kesnya nak suruh bubar parlimen ni? Ni lah kebodohan orang2 UMNO serta bangangnya pembangang! Kononnya ahli politik tapi sistem demokrasi yang Malaysia guna pun tak faham. Kerjanya asyik nak menyamun je!

Nick.
Cape Tiger.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive