LTAT: Najib Dan Hishamuddin Meludah Ke Langit Ke?


"Najib dan Hishamuddin mengkritik kerajaan untuk prestasi buruk LTAT ketika ini sedangkan sebenarnya masalah itu berpunca daripada mereka," kata Presiden Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot) dalam satu kenyataan.

Presiden Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot), Mohamed Arshad Raji merujuk kritikan terhadap Kementerian Pertahanan selepas ia diumumkan bahawa LTAT mempunyai keuntungan bersih sebanyak RM221 juta untuk tahun kewangan 2018, iaitu penurunan sebanyak 51.9 peratus daripada 2017.

"Terdapat tujuh penemuan penting mengenai penyelewengan dan kelemahan kewangan. Daripada jumlah itu, dua adalah kecuaian yang serius dan melibatkan ketidakcekapan yang sebelum ini diterajuibekas perdana menteri (Najib) dan bekas menteri pertahanan (Hishammuddin)," katanya.

Pihak pengurusan LTAT yang baharu sebelum ini telah melantik Ernst & Young untuk melakukan audit ke atas LTAT.

EY dilantik pada bulan Februari 2019 dan tempoh pengauditan adalah di antara Tahun Kewangan 2017 dan Tahun Kewangan 2018.

Berikut adalah pandangan Ernst &Young tentang kelemahan yang terdapat di LTAT yang telah disiarkan oleh Astro Awani

1 - Perolehan tertahan (Retained Earnings) telah terjejas akibat terlebih bayar dividen
- Pulangan aset lima tahun LTAT dari TK2014 hingga TK2018 adalah lebih rendah daripada kadar dividen yang diisytiharkan. 
- Ini telah menyebabkan dividen LTAT membayar pada kadar yang lebih tinggi daripada apa yang mampu. 
- Untuk menguruskan keadaan ini, LTAT akan membangunkan dasar dividen yang munasabah, yang termasuk menentukan kadar pulangan minimum pelaburannya. 
- LTAT kemudiannya akan mewujudkan rangka kerja peruntukan aset strategik untuk memenuhi kadar dividen yang dijangka minimum.

2 - Aset LTAT dinyatakan lebih tinggi dari apa yang ada, bagi tahun 2015 hingga 2017
- Ini disebabkan kegagalan untuk menjejaskan salah satu pelaburan besarnya apabila kebolehpulihan dana itu tidak pasti selepas penjual yang menjamin pembelian semula saham diisytiharkan muflis di Malaysia pada tahun 2015. 
- Kegagalan untuk menjejaskan pelaburan telah menyebabkan lebihan aset LTAT antara 2015 dan 2017. Hasilnya, penurunan nilai sebanyak RM55 juta perlu dibuat dalam keputusan FY2018.

3 - Due Diligence tidak dilaksanakan dengan betul
- Latihan ketekunan (Due Diligence) kewangan dan teknikal tidak dilakukan oleh LTAT sebelum melabur dalam syarikat di atas. Ia bukan berdasarkan dasar dan prosedur pelaburan yang baik.

4 - Aset harta tidak terjual
- Penilaian ini juga menemui beberapa masalah dengan aset hartanah tidak terjual bernilai RM45 juta. 
- Ia berkaitan dengan 88 unit kondominium yang tidak terjual sehingga Disember 2018, walaupun transaksi disiapkan dalam Tahun Kewangan 2015. 
- LTAT sedang berusaha untuk mempercepat penjualan unit-unit yang belum dijual. 
- Melangkah ke hadapan, LTAT dengan berhati-hati mempertimbangkan potensi pulangan dan kepakarannya sendiri dalam pembangunan hartanah.

5 - Meningkatkan risiko isu kelebihan dan kecairan sejak tahun 2014
- Terdapat banyak jualan saham yang menguntungkan dan peningkatan ketara dalam pemegangan saham LTAT Boustead Holdings Berhad dan anak syarikatnya yang disebut harga (Kumpulan BHB). 
- Ini telah menyebabkan terlalu banyak tumpuan dalam segelintir syarikat di bawah stabil Kumpulan BHB. 
- Pendedahan LTAT kepada BHB Group meningkat hampir 50% daripada RM2.1 bilion kepada RM3.1 bilion manakala bilangan saham berkaitan meningkat sebanyak 83% daripada 833 juta saham dalam TK2014 kepada 1.525 bilion saham dalam TK2018. 
- Untuk tujuan ini, LTAT akan melaksanakan inisiatif peruntukan aset strategik seperti yang dinyatakan di atas.

6 - Dividen tertunggak daripada anak-anak syarikat yang tidak diterima
- Dividen yang tinggi yang diisytiharkan untuk TK2017 oleh beberapa syarikat subsidiari tidak dibayar sepenuhnya dan masih tertunggak sehingga tarikh ini. 
- Dalam menangani ini, LTAT menilai semula keupayaan anak-anak syarikatnya untuk membayar dividen, dengan mengambil kira prestasi dan kedudukan tunai masing-masing.

7 - Kurang kawalan dalam unit amanah saham
- Amalan membeli unit amanah agar ahli menerima bonus istimewa didapati merugikan kemampuan LTAT untuk mengawal dan menguruskan Dana secara aktif. 
- LTAT mahupun ahli-ahli tidak dapat menguruskan pegangan unit amanah sehingga titik persaraan. 
- Melangkah ke hadapan, LTAT mungkin mempertimbangkan jalan pelaburan lain yang akan membolehkan Lembaga LTAT lebih baik memenuhi objektif utamanya. 
- Laporan audit ini mendakwa, kesemua kelemahan kewangan yang dilaporkan, berlaku semasa Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin memegang jawatan Ketua Eksekutif (CEO) LTAT.

Siapa Tan Sri Lodin tu?..


Sepatutnya Najib dan Hishamuddin tu relax sat dulu.. Kalau nak kutuk kerajaan PH tentang kerugian LTAT, tunggu la selepas tahun kewangan 2019.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

6 comments

comments
Anonymous
October 2, 2019 at 7:54 PM delete

maklumat berkenaan Jho Low 2.0 , mamat ni bekas pecacai Najib/Rosmah ... baca di sini utk gambar-gambar berkaitan

https://forum.lowyat.net/topic/4845744

Reply
avatar
Anonymous
October 2, 2019 at 8:40 PM delete

Klu nak tengok rugi...era tun mangkok jadi peeM ke4 dan era tun mangkok jadi peeM ke7.
Kewangan negara makin tenat dan penjualan aset dan saham syarikat glc yg masih menguntung kpd kroni tidak memberi manfaat kpd raykat. Hanya menguntungkan kroni tun mangkok semata2.
Dividen dan bonus makin menurun atas alasan plbagai hanya sekadar retorik utk menutup kelemahan sambil menyamun demi anak..proksi dan kroni.
Mansuh gst ganti dgn sst tidak mengubah apa2. Kos sara hidup makin meningkat.
Tun mangkok ke hulu ke hilir pegi luar negara tidak mampu membawa sebarang pelaburan besar. Hanya membawa hutang berganda dan pingat dan darjah yg tidak membawa erti kpd negara. Yg boleh dibangga pun hanya memuji hasil pelaburan kerajaan lalu di depan delegasi asing. Bangang!!!!
Ekonomi lemah...perpaduan antara masyarakat dlm negara juga lemah. Menteri2 bangang yg gagal serta tidak mampu membawa perubahan. Tun mangkok kata lain..menteri bangang kata lain. Mcm tiada mesyuarat antara menteri. Paling seram dan jijik ialah menteri semburit dipertahankan seolah2 budaya lgbt diagung2kan.
MANGKUK YG BANGANG!!!!

Reply
avatar
Anonymous
October 2, 2019 at 10:21 PM delete

peeM ke6 paling pandai jaga negara.memang legend Sauk berbilion ringgit.

Reply
avatar
October 6, 2019 at 10:18 AM delete

PM ke6 paling hebat lejen avengers power rangers dpt sauk berbilion masuk poket belaja berjuta2 dlm 1 hari anak bangsawan konon bangsat ada lah

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive