Tanjung Piai : Mampukah PH Kekalkan Penguasaan?


Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Md Farid Md Rafik pertama kali ditemui penulis setahun lalu. Ketika itu beliau hadir di Institut Integriti Malaysia untuk merasmikan persidangan berkaitan integriti dan perpaduan. Pertemuan pertama memperlihatkan beliau seorang rendah diri dan mesra.

Meskipun Allahyarham masih baru dalam arena politik dan dalam pentadbiran kerajaan, tetapi memperlihatkan karisma untuk perjalanan lebih jauh dalam politik. Tetapi beliau telah meninggalkan semua lebih awal.

Sebelum meneruskan bicara politik, diucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham dan juga kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan juga parti beliau iaitu PPBM dan Pakatan Harapan.

Sebaik berita sedih kehilangan beliau tular, orang ramai khususnya peminat politik sudah mula bercakap mengenai pilihan raya kecil mandatori, yang perlu diadakan bagi kawasan Tanjong Piai.

Ketika dihubungi sebuah akhbar Sabtu lalu, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Azhar Harun berpendirian tidak akan mengumumkan apa-apa mengenai pilihan raya kecil sehingga semuanya selesai. Beliau mahu menghormati keluarga Allahyarham.

Pun begitu parti-parti politik utama, kerajaan dan juga pembangkang, sudah mula bersedia bagi menghadapi pilihan raya kecil secara langsung atau secara tidak langsung. Tanjong Piai akan aktif secara berperingkat mulai minggu ini.

SPR dijangka akan membuat pengumuman menjelang akhir bulan ini bagi memutuskan keperluan pilihan raya kecil.

Bagi PH ini merupakan pilihan raya keempat tahun ini selepas Cameron Highlands, Semenyih dan Rantau. Pilihan raya kecil kedua bagi PPBM selepas Semenyih.

Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke berkata PH akan berusaha mempertahankan kerusi Parlimen Tanjung Piai.

Sambil merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Md Farid, Loke yang juga Pengerusi DAP Negeri Sembilan berkata, semua jenteri PH perlu bekerja keras, baik di peringkat pusat mahu pun negeri.

“Kita akan menghadapi PRK Tanjung Piai dan ia menjadi ujian besar kepada kita dalam PH. Bagi mengenang jasa, budi dan sumbangan Md Farid, kita mesti mengembleng tenaga dan menggerakkan jentera untuk memastikan kerusi Tanjung Piai dipertahankan,” katanya.

Md Farid, 42, yang juga naib ketua Bahagian PPBM Tanjung Piai, meninggal dunia sekitar 6 pagi di Hospital Pontian akibat serangan jantung pada Sabtu lalu.

Undi rosak lebih besar

Beliau memenangi kawasan Tanjung Piai dengan menewaskan penyandangnya, Wee Jeck Seng (BN) dan Nordin Othman (PAS) pada pilihan raya umum 9 Mei 2018. Md Farid memperoleh 21,255 undi, Wee (20,731) dan Nordin (2,962). Md Farid merekodkan majoriti 524 undi. Dengan bilangan keluar mengundi 85.7 peratus undi rosak pula 841.

Kawasan parlimen itu terdiri daripada 53,528 pengundi dalam pilihan raya umum 2018. Daripada itu 56.8 peratus merupakan orang Melayu, Cina (41.64 peratus), India (1.01 peratus) dan baki adalah lain-lain.

Undi rosak sebanyak 841 dicatatkan lebih tinggi daripada majoriti calon memenangi kerusi itu. Kerusia Parlimen bernombor 165 terletak di penghujung Semenanjung, sebelah kiri negeri Johor.

Satu lagi pilihan raya kecil yang menarik untuk disaksikan ketika suhu ketegangan dalam pelbagai sudut agak tinggi pada masa sekarang.

Negeri Johor merupakan tempat kelahiran Umno, yang menandatangani perjanjian kerjasama dengan PAS lebih seminggu yang lalu di premis Umno iaitu PWTC di ibu negara. Umno tidak menjangka ia akan kehilangan kubu kuat politik – Johor dalam pilihan raya umum lalu. Keadaan berubah. Mengejutkan banyak pihak.

Dalam beberapa minggu lagi, kemungkinan besar awal November ini, akan ada pilihan raya kecil bagi pengundi Tanjong Piai memilih wakil rakyat baru. Satu ujian besar kepada PH ketika masih ramai cuba memahami makna dan signifikan Piagama Muafakat Nasional yang ditandatangani Umno-PAS lebih seminggu yang lalu.

Umno-PAS dilihat akan meneruskan kerjasama sebagaimana dilihat dalam tiga pilihan raya kecil lalu, mengelakkan pertindihan persaingan, sekali gus membawa kemenangan kepada Umno, parti dominan Barisan Nasional (BN). Adakah MCA akan memberi laluan kepada Umno untuk bertanding sebagaimana disaksikan di Cameron Highlands. MIC tidak bertanding sebaliknya Umno menurunkan calon. PAS juga tidak bersaing seperti di Semenyih dan Rantau.

Calon PAS memperoleh 2,962 undi – lima kali ganda undi majoriti. PAS akan menyokong calon BN dan Umno selari dengan semangat Piagam Muafakat Nasional?

Bagi PPBM ini ujian kedua bagi membuktikan populariti parti itu di tengah-tengah aliran sokongan kepada PH yang dikatakan mengalami penurunan disebabkan pelbagai isu keberkesanan pentadbiran, pergolakan politik dalaman dan sentimen perkauman dan agama yang semakin menebal.

Pilihan raya kecil Tanjong Piai diibaratkan ulangan pilihan raya kecil Johor Bahru yang mengisi lembaran sejarah politik negara akhir 1980-an semasa Umno berhadapan dengan krisis paling teruk dalam sejarah.

Tumpuan kembali ke Johor. Pilihan raya kecil yang sudah parti menarik. Dari Rantau, Negeri Sembilan ke Tanjong Piai.

Sumber dari SINI

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

12 comments

comments
Anonymous
September 23, 2019 at 5:46 PM delete

MAMPUKAH PH KEKAL PENGUASAAN..?
SOALAN BIJAK DARI SI BANGANG..
KO RASE ACNER ATOK PUNYA PERASAAN
TENGAH TIDO TELO ATOK BOLE GOYANG



KIKIKIKIKI...

#BMF

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2019 at 6:59 PM delete

Tabur pelbagai jenis janji akan menanglah ph di tanjung piai.
Klu boleh ubah laluan ecrl juga. Pasti menang besar!!!

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2019 at 6:59 PM delete

Tahniah untuk kekonon pejuang agama...bahasa anda memang melambangkan guru anda...guru kencing berdiri murid kencing berlari...

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2019 at 10:50 PM delete

Undi PAS lari ke BN dengan jumlah Undi MCA lari ke PH jauh.... banyak lagi yang lari ke PH.

UMPAS kena dedahkan kan piagam semasa berkempen. Pengundi bukan macam dulu.. Main percaya buta-buta pada pemimpin...


Gimik keluar parti Jangan pakai lagi lah... Dulu BN semasa memerintah suka buat macam tu..


Orang akan persoalkan Jika UMPAS kembali berkuasa.. Adakah PAS akan merestui hubungan Jho Low dengan Najib. ?

Jika calun PAS tolak terus...

Jika calun UMNO atau Bersatu.. kena berhati-hati sebab dalam UMNO ada orang baik... dalam Bersatu ada yang tak baik... dari segi kepimpinan dan tidak tunduk pada kerja yang merugikan rakyat..


Namun baik macam mana pun UMNO, mereka lemah kerana menyokong penyamun dan membisu dengan pemimpin yang jahit.


Walau tak baik, Calun Bersatu telah membukti kan keberanian dan menolak rasuah yang merasakan negara. Lama kelamaan mereka mampu jadi pemimpin yang di antara yang terbaik.



Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2019 at 11:14 PM delete

bukti penyamun dah tunjuk ke blomm..!?

undi rosak lebe banyak dari majority..!

kami mau 10k majority.. isu exco DAP klaim 1.39 jota, toksik gas di Pasir Gudang, jual assets hutang tetap bertambah, Jerubu ladang Teo Yeoh Bin di Indonesia, buy muslim first, ringgit turun saham OPCOM rompakan disiang hari, RM turun banyak lagi kena jawap dng tepat...

#majority10k

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 12:00 AM delete

Maaf..tidak menyertai mana2 parti sejak nuar memuki chinadoll.
Cuma geli hati dgn puak semburit yg merelakan diri dikencing hidup2 dgn janji minyak rm1.50 seliter..tolOL free..ptptn free dan tiada gst.
Harap tiada yg jadi tongong bila kuda tua yg hebat bercakap penuh retorik tapi dlm masa yg sama giat menyamun demi anak..proksi dan kroni.
Pernah ingin dipenjara jika menang tapi puak semburit yg tongong lantik dia jadi ketua.

Seronok tengok lakonan sandiwara puak semburit dgn kuda tuanya berlakon depan rakyat...hmmmm

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 12:02 AM delete

Betul...pengundi tak mcm dulu!

Hanya yg tak serik kena kencing kuda tua..cina dapigs dan mantan banduan liwat shj yg msh bertahan dgn pakatan semburit.

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 12:05 AM delete

Pemimpin semburit malas nak jawab semua tu. Dgn masa yg suntuk sebelum pru15 kena jarah banyak2 harta dan aset negara.
Rakyat cerdik shj faham mainan legasi 22tahun yg berkawtim dgn kapir harbi.

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 12:11 AM delete

Nak bercerita hal rasuah??!!!
Tokong punya kes rasuah boleh digugurkan.
Penjualan aset dan saham glc kpd individu yg disembunyikan.
Syarikat anak dpt tender bekalan minyak.
Adakah sebilangan kecil perkara di atas tiada unsur rasuah dpd bapak segala rasuah yg berdegar2 inginkan negara bebas rasuah???

Boleh tanya anwar dan sotong lapiji siapa bapak segala rasuah malaysia...????

Tanpa rasuah...anak..proksi dan kroni dia tak akan kaya melampau.

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 12:24 AM delete

Lupa...kenapa jho low yg dikatakan mudah utk ditangkap jika pakatan semburit menang sampai skrg tak tertangkap2???!!

Kerana dia adalah dalang utama dan jika ditangkap maka persepsi buruk ke atas najib akan lenyap.

Tapi raykat tak peduli sangat dah cerita najib asalkan dia tak bawa raykat berguling2 atas jalan raya mcm anwar.

Apa yg majoriti raykat fikirkan skrg ialah tak sabar menunggu pru15 utk kuburkan pemimpin2 pakatan semburit si kaki kencing.
Kos sara hidup makin meningkat..janji tggl janji..hutang makin bertambah..nilai ringgit jatuh dan aset negara dijual sewenang2nya.

Yg terbaru...ada syarikat glc diarah utk bailout syarikat kroni yg bangkrap.
Sama kes petronas diarah bailout syarikat anak kaki kencing ketika legasi 22tahun yg lalu.

Tiada perubahan...
Rakyat ditipu sama dgn slogan kononnya Bersih, Cekap dan Amanah tetapi tidak cekap dan amanah memimpin negara.

Tiada beza dgn slogan malaysia baru tetapi legasi 22tahun masih meneruskan permainan lama.

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 12:26 AM delete

Kerandut tua tapi kencingnya amat hancing.

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 10:23 AM delete

Anwar Ibrahim sah kena 'game' dengan Mahathir, kenyataan Kadir Jasin ini mengesahkan...

Apalah nasib, bersungguh Anwar mengesahkan yang dirinya pasti akan menjadi Perdana Menteri ke-8 pada Mei 2020, tidak lama lagi, hanya lapan bulan dari sekarang, bau-bau tidak enak sudah dihidu, malah mulut-mulut yang terang tanpa selindung mengatakan bahawa jawatan PM itu bukanlah mudah untuk Mahathir berikan dengan mudah kepada Anwar.

Kita tengok orang kuat Mahathir kata apa.

Kadir Jasin : ‘Dr M serah kuasa, 2020, 2030 atau… tidak dinyatakan’menjadi masalah,

ADOOII WALAWEY APA MAU CAKAP LA
SI PENIPU KAWAN KEPALA PEROMPAK
TAK SERIK LAGI 2 KALI SUDAH KENA
PADAN MUKA SPECIES UTARA HAPRAK

PKR masih diam membiarkan sahaja kena 'game' sedangkan mereka tahu, memang nyata Presiden mereka akan dibuang jauh-jauh tanpa belas buat kali keduanya oleh Mahathir.

#BMF

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive