2030 Atau 2050?.. Tidak Pasti Bila Anwar Jadi PM...


Tiada tarikh khusus mengenai peralihan kuasa daripada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad kepada Presiden PKR, Anwar Ibrahim yang dinamakan sebagai penggantinya, menurut A Kadir Jasin.

Kadir yang juga penasihat media dan komunikasi perdana menteri berkata, tiada dokumen Pakatan Harapan yang menyebut mengenai tempoh masa.

Ada lima janji yang dipersetujui oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan iaitu Tun Mahathir jadi pengerusi PH, Tun M untuk memimpin PH pada Pilihanraya Umum ke 14 yang lalu, seterusnya Tun M menjadi perdana menteri, memohon keampunan untuk Anwar dan seterusnya menyerahkan jawatan kepada Anwar.

"Namun, persetujuan itu dalam mana-mana dokumen pun tidak dinyatakan tarikh.

"Tahun 2020 ke, 2030 ke atau 2050 pun tak dinyatakan bilakah tarikhnya,” katanya sebagaimana dipetik Bernama.

Terdahulu, Kadir yang berucap kepada pelajar Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di Kuala Terengganu, yakin Dr Mahathir akan mengotakan janjinya.

Dalam temubual bersama Bloomberg minggu lepas, Anwar berkata beliau menjangka akan menyandang jawatan perdana menteri sebelum 2020.

Presiden PKR itu turut menjelaskan tiada tanda mana-mana parti yang memperkenalkan, mempromosikan atau melobi orang lain untuk jawatan itu.

“Ia tidak menghalang individu lain yang mempunyai cita-cita,” katanya sambil menggambarkan mereka sebagai "tidak relevan."

Mengulas lanjut, Mahathir mengulangi beliau akan meletak jawatan seperti yang dijanjikan di tengah spekulasi yang tidak dapat disangkal bahawa Malaysia akan menyaksikan pengulangan semula tahun 1998 antara perdana menteri dan Anwar.

"Saya akan mengumumkan (tarikh itu) nanti, tetapi saya akan mengotakan janji saya," katanya.

Perbincangan itu terjadi susulan Mahathir dikatakan memilih Menteri Hal Ehwal Ekonomi Azmin Ali sebagai pilihan kedua untuk menggantikannya.

Bagaimanapun, Azmin yang terpalit dakwaan isu video seks menyukarkan rancangan tersebut.

Azmin yakin video berkenaan merupakan kerja orang dalam PKR yang mahu merosakkan kerjaya politiknya dan polis turut mendakwa seorang pemimpin parti politik menjadi dalang di sebalik video itu.

Polis masih menyiasat perkara ini namun Ketua Polis Negara, Abdul Hamid Bador mendakwa proses pengenalan wajah gagal mengaitkan Azmin dengan video itu.

Anwar berulang kali menafikan terlibat dalam video seks itu walaupun setiausaha politiknya antara yang ditahan dalam hubungannya dengan kes berkenaan.

Sementara itu, Kadir ketika memberi ucapan menegaskan keperluan untuk meletakkan kepercayaan terhadap media arus perdana sebagai sumber utama berita yang boleh dipercayai selain media sosial.

“Media arus perdana mempunyai wartawan dan editor untuk memastikan kesahihan maklumat.

"Ini berbeza dengan media sosial, ia bukan sumber berita... ia boleh digunakan oleh sesiapa sahaja untuk mengatakan apa sahaja yang mereka mahu seperti di kedai kopi.

“Oleh itu, kita tidak boleh dikelirukan, maklumat yang betul hanya boleh didapati daripada akhbar, radio, laman berita dan televisyen," katanya.

Selain itu, bekas ketua pengarang Kumpulan News Straits Times mengakui terdapat segelintir pegawai kerajaan PH yang bergantung pada media sosial dan juga Whatsapp serta tidak membaca akhbar atau menonton berita di televisyen lapor Malaysikini

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

25 comments

comments
Anonymous
September 24, 2019 at 12:03 PM delete

Apa kah sebagai orang besar dan berpengaruh mereka tidak perlu ada perancangan? Apa lagi dalam soal ambil alih kuasa.

Kadir cakap mengarut kerana terasa diri nya terlalu berani di sebab kan hanya dia sahaja yang bersuara menegur kerabat Johor dengan kata kurang ajar. Dia sudah hilang kebijaksanaan..

Ikut logik akal orang biasa peringkat cawangan pun boleh berfikir.

Kerajaan di bentuk 5 tahun sekali. Sebab itu Mahathir cuma boleh jadi PM 2 tahun sahaja. Dan Anwar jadi lagi 3 tahun bukan sahaja untuk memastikan pemtadbiran negara berjalan lancar tetapi Anwar perlu juga bersiap untuk PRU akan datang.

Boleh ke Mahathir jadi PM tanpa Anwar dan boleh ke Anwar bebas dan seterusnya jadi PM penganti tanpa Mahathir ?


Mahathir perlu bertanggung jawab menjaga keharmonian negara. Walaupun selepas ini tidak ada lagi demo atau desakan untuk Mahathir letak jawatan, akibat nya akan lebih teruk dari akibat reformasi. Ke mana dan bagaimana masa hadapan negara yang di impikan oleh Mahathir?



Reply
avatar
September 24, 2019 at 1:27 PM delete

Jawab mudah kan senang.

1. Azmin taknak anwar jadi PM
2. Tun M 50/50 nk serah jawatan pada anwar
3. Anwar gagal mendapat sokongan majoriti MP

Tun M letak jawatan pun, anwar belum tentu dapat jadi PM.

bankami.blogspot.com

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 2:35 PM delete

Soalnya siapa yg ada kaliber utk jd pm? Tlg beri cadangan

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 2:43 PM delete

Apa ke bodoh suma pengkomer mengomen ngomen nihhh..???

Jijah ikan sepat kan Timbalan Perdana Mnteri buat apa kat situ...!!??

makan gaji buto ke slama ni si jijah tuhh..!!!?

yang wak jemin dan bang non lebih sudi dari kuah pasal ape....!???

bagi kat jijah la


puiiii..!!


#buymuslimfirst

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 4:01 PM delete

Bagi jer kat yb mujahid...
Kuat sokongan dpd golongan lgbt...

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 4:03 PM delete

Tak pun bagi pada mat sabu...
Meriah sikit negara dgn lawak dan baling mic nya..

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 6:42 PM delete

Makin lawak rasanya menonton adegan puak semburit mengejar kuasa dan harta.
Bukan main korang nak penjarakan mahdey dan skrg korang kena game oleh mahdey.
Nyanyuk2 org tua tu tapi bab menjaga kuasa dan ekonomi anak..waris..proksi dan kroni tetap diutamakan. Selagi dia bernyawa dan jika ada sesiapa yg cuba kacau periuk nasi dan lubuk emas mrk akan jadilah spt najib.
Hanya tertangkapnya jho low mampu merungkaikan fitnah legasi 22tahun nie.
Selagi ada kuasa dan harta...untuk meneruskannya kena kawtim dan hulur menghulur.
Tak payah cakaplah hal anti rasuah kalau hanya retorik sahaja.

Kata-kata seorg perasuah dan penyamun jangan dipercayai sangat. Keutamaan hidup mrk demi anak..waris..proksi dan kroni.
Raykat pula diminta ikat perut....nasiblah

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 6:51 PM delete

Bertenang...
Reformasi dah sejuk beku krn kesilapan bangang anwar

Nak tggu mahdey letak jawatan kena minta bantuan dgn manusia yg tamak di sekelilingnya.
Sesiapa yg pernah dimewahkan dan menjadi jutawan yg berpengaruh tidak akan mungkin bersetuju mahdey melepaskan jawatan.
Mrk pon dah banyak melabur utk menjatuhkan kerajaan terdahulu dan tak semudah itu mrk melepaskannya kpd anwar.
Mgkin assmin mampu menjadi boneka mrk tapi bersetujukah raykat dgn pelaku semburit.
Anwar pula sampai skrg gagal dan cuak membuktikan fitnah meliwat dan memuki dgn bersumpah laknat.

Org bodoh mgkin tak peduli dgn seks lgbt tapi yg ada agama merasakan sesuatu yg jijik berpayung di bwh pemimpin sebegitu.

Ada kebolehan berpidato tapi bangang bab menjaga kemaluan.

Reply
avatar
I
September 24, 2019 at 7:20 PM delete

Banyaknya batu api dan pencacai kt sini. Dah pandai sangat jadi peramal nasib orang....

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 9:36 PM delete

WAHAI PENDUDUK TG PIAI SEMUA
MINGGU DOPAN DODAK KORANG SAMPAI
DEPA BAGI DODAK KORANG SAPU SAJA
TIME UNDI KASI AJAR SAMPAI LUNYAI
MAJORITY 10 RIBU KITA CUBA CAPAI



... TAK MUSTAHIL 10K MAJORITY KALAU ISU KLAIM EXCO DAP 1.39 JOTA, GAS TOKSIK DI PASIR GUDANG, JERUBU KILANG EXCO ALAM SKITAR TEO YEO BIN, JUAL ASSETS NEGARA,
DAN KEMPEN BUY MUSLIM FIRST HENDAKLAH DIGUNAKAN SECARA TEPAT DAN BERKESAN... BANYAK ISU LAGI ALAAHAII...!!

#10KMAJORITY


UNDI ROSAK LAGI TINGGI MAJORITY
PUDIN GHUYUP PH PENGARAH STRATEGI
FULL SWING ALL THE ISSUE KITA KASI
BIAR TELO ATOK GOYANG MENARI NARI


KIKIKIKIKIKI...

BUBBLE TEALIVE VIRAL KERAS MCM GULI
HARAM DAN BOIKOT TEALIVE SUPPORT #BUYMUSLIMPRODUCT

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 11:13 PM delete

PAS TOLAK ANWAR JADI PERDANA MENTERI
RAMAI SUARA RAKYAT MEMPERTIKAIKAN ANwAR LAYAK SEBAGAI PIEM.

KESIANN...!!

HADI AWANG TOLAK ANWAR PULAK
HAJAT TAK SAMPAI MAKIN GALAK
LAM ATI PANAZZ GILA BERGOLAK
PADAN TU PENIPU KAWAN PEROMPAK.!

ALASANNYA IALAH : BAGAIAMANA ANUAR LAYAK MENJADI PEMIMPIN RAKYAT SEBUAH NEGARA. SEDANGAKAN PARTI PKR SENDIRIPUN DIA TIDAK MAMPU PIMPIN - HADI AWANG

#BMF

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 11:22 PM delete

Tang Memali... perkara kecik .
Sebab piagam nasional.... tamat terus kafir mengkafirkan UMNO.

Pasal liwat ... tahu pulak mengungkit pada hal yang perkenankan pengampunan pada Anwar ia lah Agong.

Berdemo dah tak sesuai sekarang ni bukan sebab sejuk.. Tapi kali ini rakyat akan memguna kuasa memgundi kerana sistem lebih telus dan bersih.

UMPAS sedar.. Nak demo pasal sistem atau hudud dah tak boleh di guna pakai lagi.. Sekiranya nak berdemo kena guna isu perkauman atau isu agama.

Orang melabur peduli apa siapa jadi PM. sekiranya ekonomi maju, mereka jugak yang untung.. Mereka telah lama kuasai pasaran dan ekonomi.

Yang tak senang duduk jika Anwar jadi PM ia orang politik dan orang sekeliling Mahathir.

Hal sama akan berlaku apabila Anwar jadi PM dan di minta berundur. Dalam PAS sahaja yang tak serupa macam tu.

Dalam PAS sahaja tak macam tu sebab takut dengan doa Hadi Awang.

Apa pun.. Yang pelik orang politik ni ialah ajak rakyat berani berubah. Berani tukar kerajaan... Tapi mereka pulak takut bila nak tukar PM.

Tukar PM je pun bukan tukar kerajaan.

Kalau ikut Hadi nak kekal kan Mahathir kena lah kekal kan kerajaan. Kena bagi Bersatu menang pulak kali ini.

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2019 at 11:49 PM delete

Anwar dapat sokongan MP KECUALI MP PAS dan UMNO.

Anwar nak jadi PM tak perlu Azmin sukq atau tidak. Umur Mahathir dah lebih dari bonus. Doa hanya Mahathir cuma panjang umur bukan Mahathir terus hidup.

Macamana dapat 50/50 tak tahu lah... Tempuh 2 tahun dah nak tamat. Kalau sampai 3 tahun pun masih Mahathir PM... alang-alang habis kan lah tempuh sampai 5 tahun.

Anwar kena lepas kan rasa tanggung jawab pada negara dan terus bersara.

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2019 at 12:01 AM delete

Majoriti 10 ribu...

Dulu pun yakin menang sebab tiga penjuru... Berpuluh kerusi...


Harap Bersatu letak Kadir...

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2019 at 12:47 AM delete

Kadir ada tulur ka masuk bertanding..jadi pengarah mefia lagi masyuk..janji pandai putar alam..

Reply
avatar
September 25, 2019 at 1:06 AM delete

Yalah.. itu dr sudut pandang kau nak guna isu prk t. Piai.. kau ingat penduduk2 t.piai tak ikut perbicaraan 1mdb di mahkamah ke.. begitu tak berakalnya org2 umno.. dulu masih menyokong najib.. sedangkan agong telah murka...

Reply
avatar
September 25, 2019 at 6:48 AM delete

Masih ada lagi nak jadikan penyamun dan penyangak sebagai pemimpin? Itu bodoh namanya. Setakat hari ni tiada isu rasuah yang dikaitkan dengan PH. UMNO dan PAS dah takde isu selain menjadikan permusuhan agama dan bangsa sebagai modal. Isu tu isu lapuk dan umat Islam sendiri tolak. Kempen BMF? Berapa ramai umat islam sendiri tertindas dan teraniaya disebabkan kempen ni?

Kempen BMF tu bukan bermatlamat kepada akidah tapi lebih pada politik. Politik untuk menghukum orang bukan islam kerana mengundi DAP dan PH. Itu sebenar matlamatnya. Ramai melayu yang dah sedar bahawa kempen BMF ini tak lebih dari taktik politik laknat UMPAS yang bertopengkan Islam. Tak hairan, sebab PAS memang parti penunggang agama. Rakyat perlu sedar UMNO adalah parti perosak bangsa manakala PAS parti perosak agama. Penyatuan kedua2 parti perosak ni akan membawa bencana kepada agama, bangsa dan negara. Penyatuan UMMAH? Takde dengar pun tapi sebaliknya penyatuan nasional, yang bermakna ianya penyatuan keBANGSAan bukan penyatuan akidah. Jangan kena tipu!

60 tahun UMNO memerintah, melayu terpinggir dan miskin, FAKTA! Harta negara banyak tergadai, TH, Felda serta Khazanah hutang bertimbun, FAKTA! Berdekad2 PAS pegang Kelantan serta sepenggal pegang Kedah dan Terengganu, HABUK PUN TARAK, FAKTA! Banjir serta isu bekalan air sampai hari ni tak selesai walaupun beratus juta dah disalur, FAKTA! PAS adalah satu2nya kerajaan negeri yang tak mampu dan tak berbakat untuk tadbir diri sendiri sehingga duit gaji dan duit untuk menguruskan pentadbiran sendiri pun tak ada, harap kat Pusat untuk hidup. Tapi berangan2 nak pegang Putrajaya? Nak suruh Malaysia lingkup diperintah lebai2 low IQ ni? Rentikan je lah cita2 Pak Pandir panjat pokok buloh tu, wei!

Nick.
Cape Tiger.

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2019 at 7:18 AM delete

Cape Tiger

AKU RASA PANTUN SAJA DAPAT JAWAB
PEMBAYANG MAKSUD PAS UMNO SEMUA LAH
FAKTA BUKTI MEMANG SI PENGKHIANAT
SEBAB SUMA PENGKHIANAT BERAMBOS SUDAH

... YG FAKTA BUAT TAIK DAH BERAMBOS DAN BERSATU DLM PH...


#BMF

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2019 at 7:28 AM delete

Cape Tiger

suma fakta haramjadah si pengkhianat yg berambos dari pas umno sedang jual assets negara khazanah orang islam...

ingat itu FAKTA sekarang tengah berlaku..


cakap siang pandang2 bila orang cakap malam kau membuta pulak...

fakta ade...!?


#bmf

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2019 at 8:28 AM delete

Ko ingat penduduk tanjung piai tak tahu keadaan semasa KERAjaan semburit skrg.Janji2 yg dikencing dan harta negara yg dilelong dan siapa pembeli2nya.
Bapak penyamun nak mengajar raykat jadi 'bersih'?
1mdb antara najib dan mahkamah dan sekurang2nya apa yg najib pernah lakukan utk kebaikan rakyat pun ada benarnya.
Selagi dalang utama jho low tak kena bicara ia hanya persepsi.
Sama dgn kes bmf forex yg hilang rm33b era peeM ke4 sehingga terbunuh akauntan yg cuba mengaudit urusan pelaburan bangang tersebut. Raykat tak pernah lupa wlpun mahdey kata dia dah insaf.
Insaf konon tapi hasil usaha org terdahulu senang lenang dijual dan kpd 'siapa' ia dijual. Belum lagi salah satu glc diarah bailout syarikat kroni yg bangkrap. Sama kes dgn bailout syarikat anaknya yg lingkup oleh petronas suatu masa dahulu.

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2019 at 8:43 AM delete

Tiada kes rasuah era pakatan semburit???
Kes terowong..banglo..penjualan aset negara kpd individu yg tidak diketahui..bailout syarikat swasta kepunyaan kroni dgn wang glc....
Bila kuasa dah di tangan...mulut kata 'malaysia bersih' tapi tangan masih menyamun. Hipokrit.

1mdb..hanya permainan politik utk meneruskan hayat pakatan semburit. Salahlaku peeM ke4 lagi banyak tapi dia hebat berkata2 sehingga kepala raykat habis dikencingnya.

BMF...tiada unsur boikot hanya ingin membantu ekonomi org melayu dan bumiputera.
Cukuplah sindiran mengatakan mrk adalah penyumbang 90% cukai berbanding org2 melayu bumiputera dari segi perniagaan.

Nampak sedikit demi sedikit usaha peniaga cina utk mengurangkan persaingan dgn menurunkan harga barangan keperluan di pasaran.

Cina jiran aku tak jadikan ia suatu isu besar dan dia seronok krn dapat mengurangkan kuasa dominan pemborong2 dan pengilang2 besar di negara ini.

Ko tak nak sokong...lantak ko!!!
Tapi kpd yg mengutamakan dahulu BMF jangan diperlekehkan usaha mrk.

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2019 at 8:44 AM delete

Dia buta atau sengaja tak nampak kerana masih mabuk dikencing sejak hari pertama pru14.

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2019 at 8:55 AM delete

Klu lepas 3tahun tak guna anwar ambik alih krn keadaan skrg tak memihak kpd pakatan semburit.
Kalah pru15 nanti biar mahdey yg tanggung. Anwar cuci tangan dan boleh bersara dgn baik.

Cuma kena perhatikan selalu org2 di sekeliling mahdey tu. Tak akan mungkin mahdey insaf jika masih bersama dgn proksi dan kroni2 nya yg tamak.
Paling nyata skrg ialah penjualan aset negara dan siapa pembeli2 individu?
Projek ecrl yg dibatal dan disambung balik dgn pelabur2 baru terdiri dpd rakan dan proksi.
Syarikat swasta rakan yg bangkrap dan di bailout dgn wang glc. Senario sama dgn syarikat anaknya yg bangkrap dan di bailout oleh petronas.
Projek tanpa tender terbuka masih berlaku wlpun tidak dibenarkan dlm janji2 ph.
Dan yg lain2 tu kita tengok2lah nanti....

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2019 at 10:45 AM delete

Kerajaan ph tak jujur setelah diberi mandat oleh rakyat. TM masih dengan gaya lama dengan berharap rakyat percaya dengan segala kata-katanya.
Tiada pembaharuan ketara dan lebih kepada menumpang nama hasil kerajaan lalu.
Tak perlu bercerita ttg janji 100 hari dan janji-janji sebelum pru. Semuanya hancing dan hancus.
Untuk menyelamatkan diri agar diterima rakyat asyik berbicara tentang 1mdb dan salah umno dan pas andai tengkuk mereka hampir patah.
Skandal kewangan dan aset negara yang dijual sewenang-wenangnya. Hutang bertambah, pembaharuan cukai langsung tidak mengubah apa-apa, ketegangan antara kaum, skandal seks luar tabie dan banyak lagi tidak membawa keuntungan kepada TM untuk meneruskan pentadbirannya. Walaupun pernah ada pengalaman tetapi situasi era internet tidak sama dengan 22 tahun TM menjadi pm.
Belum 2 tahun banyak kegagalan dan keburukan yang rakyat nampak.
Andai anwar diberi peluang untuk mengganti TM selepas 2 tahun mampukah dia melakukan sebarang perubahan?
Mampukah anwar berkuasa atau hanya boneka kepada parti yang lebih dominan dalam ph kerana rakyat tahu sikap dan cara anwar yang mudah bermuka-muka untuk meraih simpati dan sokongan.
Sebagai rakyat biasa kita hanya mampu mengharap sebuah kerajaan yang benar-benar jujur mengutamakan kesejahteraan rakyat.

Reply
avatar
Anonymous
September 27, 2019 at 7:03 PM delete

Syarikat subsidiari petronas dlm perkiraan utk dijual oleh atok.
Bersusah payah petronas naikkan tapi senang2 penyamun besar nak jual.
Memang sial lah KERAjaan semburit nie!!!!

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive