Dulu PAS Tuntut Najib, Rosmah Isytihar Harta.. Sekarang Isytihar Harta Boleh Timbulkan Rasa Dengki Pulakdah...


Ketua Penerangan Pas Pusat, Nasrudin Hassan pada 15 Mei lalu memberi keyakinan pimpinan dan ahli Pas terbuka untuk mengisytiharkan harta dan aset mereka.

“Pas tiada masalah untuk isytiharkan harta dan aset seperti arahan yang dikeluarkan Perdana Menteri.

“Isu yang penting ialah integriti, adakah harta yang diperoleh itu dengan cara yang halal atau melalui penyelewengan. Jika ia diperolehi dengan cara salah, ia tetap salah,” katanya.

Menurut Nasrudin, pengisyiharan harta ini bukanlah wajib seperti penjawat awam, sebaliknya terbuka untuk sesiapa yang ingin isytihar.

“Isytihar harta ini terbuka, bukan suatu yang mewajibkan. Lagipun pemimpin Pas bukannya kaya pun,” katanya lapor Sinar di SINI

Berita Harian pula pada 28 Jun 2019 melaporkan...

PAS mahu mengkaji secara mendalam tujuan kerajaan mengemukakan cadangan mewajibkan semua Ahli Parlimen termasuk pembangkang mengisytiharkan harta.
Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, berkata walaupun parti itu bersetuju secara prinsip terhadap cadangan itu, ia mahu tahu apa tujuan sebenar undang-undang berkenaan hendak diwujudkan. 
“Secara prinsip kami tidak ada masalah untuk isytihar harta. Tetapi kita akan lihat bentuk usul dan tujuan usul terbabit, apakah munasabah atau tidak? Dalam sebuah Hadis Rasulullah SAW menyuruh supaya harta yang ada tidak dihebahkan, kerana ramai pendengki kata Rasulullah. 
“Dalam Islam harta akan ditanya dari mana (sumber) kamu dapatkan harta dan ke mana kamu belanjakan harta. Apakah di tempat yang halal atau haram. 
“Kata Saidina Ali, harta yang halal akan dihisab dan yang haram akan diazab,” katanya

Tiba-tiba hari ini bila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Liew Vui Keong membentangkan usul bagi mewajibkan semua Ahli Parlimen serta pasangan dan anak mereka mengisytiharkan aset masing-masing menjelang 1 Oktober ini.

PAS berpendapat bahawa pengisytiharan harta akan menjejaskan keselamatan harta dan individu tersebut, di samping akan menimbulkan rasa dengki terhadap pihak lain.

Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata demikian sebagai merujuk usul yang akan dibentangkan kerajaan di parlimen. 
“Ia melibatkan isteri, anak-anak.. kalau kita lihat dalam Islam, hadis nabi sebut, Tuhan bagi kamu harta, jangan kamu heboh kepada orang ramai kerana dengki orang ramai.
“Soal keselamatan bila kita isytihar, keselamatan harta dan invididu perlu diambil kira,” katanya kepada pemberita di lobi parlimen hari ini. 
“Apa asas pengisytiharan harta? Negara kita dah ada undang-undang dan ada akta-akta cukup yang sedia ada. Hasil-hasil (pendapatan) masih kita lapor kepada LHDN (Lembaga Hasil Dalam Negeri) setiap tahun. 
“Saya fikir tak ada keperluan. Pembangkang tak ada akses kepada projek-projek kerajaan. Apa keperluan isytihar? Kalau pihak kerajaan betul (perlu), kerana ada akses kepada kerajaan untuk ambil projek. 
“Kita tak sokong usul ini melainkan dipinda satu landasan undang-undng dalam akta. Kalau motion (usul) sahaja no point (tak ada makna).

"Jangan gopoh, kita kaji implikasi. Jangan kita terdesak, kita buat nanti tarik balik. Kena teliti sebelum bentang,” katanya.

Hmmm... kenapa?.. takut ke?

Kata Tuan Ibrahim, tiada keperluan bagi ahli parlimen pembangkang untuk mengisytiharkan harta, memandangkan mereka tiada akses kepada projek-projek melibatkan kerajaan.

Tuan Ibrahim lupa ke bahawa Kelantan dan Terengganu dikuasai oleh PAS sekarang ni..?

Kan Nasruddin dah kata tu.. "Pemimpin Pas bukannya kaya pun,”.. jadi kenapa nak timbulkan isu keselamatan kalau tak kayapun?

Tapi... tahun 2015 dulu.. Malysiakini melaporkan

PAS menuntut Datuk Seri Najib Razak mengisytiharkan harta susulan laporan mendakwa terdapat pergerakan tunai daripada badan dikaitkan dengan 1MDB ke akaun peribadi perdana menteri. 
Parti Islam itu juga menuntut isteri perdana menteri Rosmah Mansor mengambil tindakan sama susulan laporan sensasi dan mengejutkan media antarabangsa Wall Street Journal (WSJ) hari ini. 
“PAS menggesa Najib untuk mengambil langkah strategik – iaitu melakukan pengisytiharan harta, hutang, pendapatan dan perbelanjaan beliau bersama isterinya untuk membersihkan nama segera. 
“Bank-bank yang dinamakan perlu dijadikan saksi dalam pengisytiharan harta ini supaya ia nampak telus dan berwibawa,” kata Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man.
Hmm.. kena kat kepala orang lain boleh pulak?.. bila kena kat kepala sendiri berbagai hujah dikeluarkan..

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

6 comments

comments
Anonymous
July 1, 2019 at 9:16 PM delete

KHAZANAH LANTIK CEO ORANG LUAR DARI CHINA .... TEPUKKKK MACAI TEPUKK..!!



PUNAH HARTA KHAZANAH NEGARA
MACAI TERKINJA RIANG RIA LAGI
KARMA FITNAH MENDAPAT MENGENA
KEPTAN KUNYIT@THIR BUAT TAK PEDULI


KEPTEN KUNYIT@THIR BUAT TAK PEDULI
ANAKCUCU KRONI TAK SELAMAT LAGI
WAYANG SEMBURIT MERECIK HAWAW KINI
KEPTEN KUNYIT@THIR HILANG KAWALAN SKG INI


KEPTEN KUNYIT@THIR VS KEPTEN AMERIKA @THOR YG AGUNG
KUTIPAN BOX OFFICE PECAH PANGGUNG LAGI
WAYANG SEMBURIT KEPTEN KUNYIT@THIR PECAH PUNGGUNG
SKANDAL JUBO DIJAMIN KEPTEN KUNYIT @THIR AJEMIN PERDANA MENTRI



SELAGI MALAYSIA AVENGERS DIKETUAI OLEH KEPTEN KUNYIT@THIR... BABI PUN BOLE TERBANG TINGGI..


KIKIKIKI..

miajalipahJR

Reply
avatar
July 2, 2019 at 7:03 AM delete

PAS kan sudah terbongkar sebagai parti kaki kelentong dan kaki makan suapan UMNO maka tak hairanlah PAS tambah satu lagi perangai buruk iaitu kaki putar belit dan perangai munafik. Bila ulamak2 PAS memfatwakan berbohong itu patuh syariah (hanya jika ianya melibatkan kepentingan dunia ulamak2 PAS) maka adakah kita yakin mereka akan ishtihar harta2 yang mereka songlap? Dan bila dah jadi kaki kelentong, adakah ulamak2 PAS akan berlaku jujur dalam perishtiharan harta mereka? Sedangkan bekas ketua Ulamak PAS pun boleh putar belit kononnya kereta Porsche yang dia beli tu adalah kereta anak dia, maka ulamak2 bawahan pun akan ikut kencing berlari untuk menipu ahli2 mereka yang jahil lagi taksub itu.

Apa2 pun lah hujah yang dikuarkan oleh ulamak2 sampul PAS untuk menutup ketamakan dan nafsu mereka melahap duit2 dan reta syubhah mereka, satu perkara yang mereka tak dapat nafikan mahupun sembunyikan adalah fakta bahawa mereka adalah kaki makan suap dan mereka sanggup berbohong dan menipu dan meminda hukum agama bagi menghalalkan tabiat makan duit suap. Fakta ini bukannya datang dari luar malah satu pengakuan yang jelas dari pimpinan PAS sendiri. Faktanya mereka tu bukannya ulamak sebenar dan parti mereka bukan parti islam sebenar malahan mereka hanyalah ahli2 politik yang mengejar dunia dengan memperalatkan islam dan ajarannya. Lain kata, PAS ni sama malah mungkin juga lebih teruk dari UMNO dalam hal makan dan baham duit syubhah ni sebab pangkat dan label Islam yang mereka pakai itu adalah pembohongan dan penipuan semata2. Janganlah umat Islam tertipu lagi dengan golongan2 "Qaru" yang dok berserban dan berjubah ni kerana mereka itu adalah ibarat anjing2 yang berkeliaran mengejar tulang semata2 dan mereka itulah "najis mughalazah" yang wajib umat islam jauhi.

Nick.
Cape Tiger.

Reply
avatar
Anonymous
July 2, 2019 at 10:40 AM delete

Perangai Pas yg munafik dah terbukti dlm banyak hal termasuk urusan mengisytiharkan harta. Sekejap keluar fatwa begini, kemudian boleh berubah 180° selepas berbaik dgn umno. Masa sekutu dgn PR kata begini, tapi bila bermusuh dgn PH terus berubah begitu. Ini bukan fatwa berasaskan agama tapi kelentong politik semata2. Skrg hadi nak cuba kelentong non muslim konon dia akan pertahankan hak mrk, nak cuba guna kaedah TGNA semata2 krn nak dapat undi mrk. Aku sbg muslim melayu pun takkan percaya cakap hadi lg, inikan pula non muslim yg dah serik dgn sikap munafik beliau!

Reply
avatar
Anonymous
July 2, 2019 at 10:57 AM delete

tok kencing lagi tok...kencing banyak banyak...walaun nganga je ni...haus kencing tok tu...jual jangan tak jual...walaun borong abis segala hadith palsu tok tu...jual la nama nabi tok tu, tapi jangan lupa, akhirat nanti jangan lupa masuk neraka yang tok tempah tu...

jual agama kat dunia...sampai akhirat jangan buat buat lupa pulak...

Reply
avatar
Anonymous
July 2, 2019 at 4:36 PM delete

Tapi... tahun 2015 dulu.. Malysiakini melaporkan PAS menuntut Datuk Seri Najib Razak mengisytiharkan harta susulan laporan mendakwa terdapat pergerakan tunai daripada badan dikaitkan dengan 1MDB ke akaun peribadi perdana menteri.
Parti Islam itu juga menuntut isteri perdana menteri Rosmah Mansor mengambil tindakan sama susulan laporan sensasi dan mengejutkan media antarabangsa Wall Street Journal (WSJ) hari ini. Dari petikan tersebut, sila PAS tolong beri alasan munasabah kenapa sikap PAS berubah sejak (bergabong) bersama UMNO.

Reply
avatar
Anonymous
July 19, 2019 at 5:32 PM delete

Cilaka betoi org pas ni

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive