Betulkah Anak Muda Undi Pakatan Tak Mengaji Kitab?


Kata Haji Abdul Hadi Awang ketika merasmikan Muktamar Dewan Muslimat PAS di Bukit Gambang Resort City, dekat Kuantan, Pahang, disebabkan 30 % golongan anak muda melakukan kesilapan bila menumbangkan BN telah mengundang mudarat lebih besar dengan memilih PH.

"Tiga puluh peratus pengudi muda (mengundi PH) yang berumur 21 tahun yang tak mengaji kitab, (tidak) mengaji agama, (tapi) mengaji dengan telefon bimbit, mengaji dengan Facebook, mengaji dengan WhatsApp.

"Kefahaman (mereka) dalam masa singkat, dengan WhatsApp, (kemudian) membuat sikap politik," katanya.

"Politik bukan kajian dua tiga minit (tetapi) untuk beberapa tahun akan datang, akhirnya (mereka) membuat keputusan yang salah,"

"Kerana marahkah Umno, kelambu dibakar; marahkan nyamuk, kelambu dibakar. Sembilan puluh peratus bukan Islam mengundi PH,"

Hmmm... betoi ka tu??

Ni jawapan dari BIRO Agama Pemuda Bersatu Nasional..

BIRO Agama Pemuda Bersatu Nasional kesal dengan ucapan Presiden PAS Haji Abdul Hadi Awang, seperti yang dilaporkan media, bahawa 30% anak muda yang berumur 21 tahun ketika mengundi Pakatan Harapan (PH) sebagai tidak mengaji kitab dan tidak belajar agama.

Mereka sebaliknya hanya bergantung kepada telefon bimbit, Facebook dan WhatsApp untuk menentukan sikap politik ketika mengundi sehingga kerajaan Barisan Nasional (BN) tumbang dalam pilihan raya umum yang lalu, kata beliau. 
Saya menonton dan meneliti rakaman ucapan beliau yang disampaikan lebih dari satu jam ketika hadir di Muktamar Tahunan Dewan Muslimat PAS ke-59 2019 di Gambang, Kuantan pada 15 Jun lalu. 
Laras ayat sebegitu sangat tidak sesuai dengan kedudukan beliau sebagai tokoh politik dan agamawan yang disegani.

Membuat tuduhan umum dalam bentuk merendahkan tahap intelek orang lain iaitu 30% anak muda berumur 21 tahun adalah satu tindakan yang melanggar adab susila agama apatah lagi dilakukan oleh tokoh agamawan seperti beliau.

Perbezaan pilihan mengundi pada pilihan raya umum yang lalu sudah tentu bukan tiket menghalalkan tindakan tersebut. 
Hadi mendakwa sikap politik 30% anak muda itu telah menyebabkan kerajaan BN kalah kepada Pakatan Harapan (PH) pada 9 Mei 2018. 
Kesimpulan ini sangat membingungkan kerana yang menolak BN pada PRU14 bukan sahaja anak muda tetapi juga PAS yang turut menentang BN. 
Dalam sebuah ceramah sempena Himpunan Bangkit Pertahan Kelantan di Padang Perdana, Kota Bharu pada 16 Mac 2018, Hadi secara jelas, lantang dan terbuka menegaskan komitmen PAS untuk bukan sahaja melawan PH, tetapi juga untuk melawan BN.

Hakikatnya, PAS juga bersama-sama membantu menumbangkan BN dalam PRU yang lalu apabila meletakkan calon bertanding melawan calon PH, BN dan bebas. 
Amat pelik, apabila hukuman tidak membaca kitab dan tidak mempelajari agama hanya diberikan kepada anak muda sehingga jatuhnya BN tetapi gelaran yang sama tidak diberikan kepada PAS yang diketuai oleh Hadi sendiri? 
Marilah kita sama-sama mengamalkan politik matang dan sejahtera seperti yang sering dilaungkan oleh PAS sendiri termasuk bukan membalas dendam melalui ucapan dan gelaran buruk sehingga mampu menjatuhkan maruah tokoh agama mahupun Islam itu sendiri.

Hormati perbezaan pilihan parti politik dan bukannya menyuburkan amalan label melabel seperti yang berlaku ini.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

19 comments

comments
Anonymous
June 18, 2019 at 9:52 PM delete

SetPol Anwar minta Azmin letak jawatan segera...!!

KALAU TAKUT MENGUNYIT
JANGAN CUBA MENGENYIT2
KALAU TAKUT DILAMBUNG BIJAN
JANGAN BUAT RUMAH TEPI JAMBAN


KIKIKI...


VIDEO ASSMIN DAH TULAR MENGUNYIT
BULAN DEPAN WAYANG AL JUBORI PULA
PERANG KUNYIT CIVIL WAR DAH MERELIT
TEPUK SEMUA TAMBAH POP CORN SEGERA

MEMANG GEN Y BODOH MCM LEMBU
FITNAH ATOK BERSATU JADI PELURU
ASYIK BACA & KAJI WSSUP SLLU
AKHIR MENYESAL MALANG TAK BERBAU


KIKIKIKIIKI... MUAHAHAHHH MUAHAHIEEUU

HUKUM HARAM SOKONG MANA MANA KEM KUNYIT TAU ...
HUKUM HARUS TONTON PANJI KUNYIT MANA MELINGKUP DULU...


miajalipahJR

Reply
avatar
Anonymous
June 18, 2019 at 10:06 PM delete

Tak boleh juga nak salahkan anak muda 100%. Mereka telah dijanjikan manifesto IBLIS seperti hapus PTPTN, hapus tol, minyak 1.50 seliter, pendidikan percuma disemua peringkat dan berbagai lagi sebelum PRU14. Kini segala2nya terbukti hanyalah PENIPUAN2 iblis dan mereka berhak menuntut janji2 tersebut.

Reply
avatar
Anonymous
June 18, 2019 at 10:12 PM delete

Jangan ribut2, jom raikan MALAYSIA BAHARU DUBUR MENDUBURI, LIWAT MELIWAT, TIPU MENIPU, FITNAH MEMFITNAH, LAW OF THE JUNGLE, RASIS, LBGT. Ianya benar2 menjadi inpirasi alaf MALAYSIA BAHARU buat anak2 kecil, remaja dan muda mudi. Ianya sangat baik untuk masa depan Malaysia dalam jankamasa pendek dan panjang. JOM SEMUA AYUH RAIKAN!!!!

Reply
avatar
Anonymous
June 18, 2019 at 10:52 PM delete

Manifesto PAS yang ko tulis tu. Cuba check betul-betul sebelum nak kencing orang. Hahahahahahahaha.

Reply
avatar
Anonymous
June 18, 2019 at 10:56 PM delete

Peminat isu kunyit macam macai di atas mungkin betul jenis yang tak baca kitab. Artikel pun tak baca main komen. Hahahahahahaha......Kalau baca kitab tapi rasa sombong, angkuh, ujub, bongkak, riya' dan meninggi diri macam Iblis pun apa guna? Masuk Jahanam juga akhirnya.

Reply
avatar
Anonymous
June 18, 2019 at 10:58 PM delete

Kena fight hardware dan software terhadap iblis2 yang tulis manifesto... hidup MALAYSIA BAHARU LIWAT MELIWAT. Jadikan DUBUR MENDUBURI amalan penyokong2 Malaysia Baharu...

Reply
avatar
Anonymous
June 18, 2019 at 11:03 PM delete

Cuba baca manifesto IBLIS korang ni. Inilah "Iblis sebenar" yang kita cari. Hahahahahahahahaha.

Selain itu menghapus Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dan menggantikan dengan sistem cukai yang lebih adil. Malah ketika menggunakan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) kita juga melihat banyak kekurangan selain banyak berlaku ketirisan dalam hasil tanpa cukai.

"Kita juga akan melupuskan hutang peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), kerana sekiranya tidak ada ketirisan, peruntukan yang ada cukup untuk meringankan beban pendidikan anak muda," katanya pada sidang media pelancaran manifesto berkenaan di sini, malam ini.

Selain itu Hadi yang juga Presiden PAS berkata, kadar bayaran tol juga akan distruktur semula bagi mengurangkan kos hidup rakyat menerusi semakan semula perjanjian konsesi tol yang melebihi 15 tahun.

"Kadar tol sepatutnya makin hari makin turun, bukan makin hari makin naik, bergantung kepada kajian yang dibuat, secara mudah, kita pernah hapuskan tol di Terengganu pada 1999. Alternatifnya (untuk tampung) kita tambah cukai kepada kalangan korporat dan industri," katanya.

Reply
avatar
Anonymous
June 18, 2019 at 11:10 PM delete

Ikut kitab yang aku baca digalakkan baca surah Fatihah 7x surah Qursi 7x surah 3 qul 7x kalau macai duduk bersama Iblis. Iblis pun pandai buat manifesto sekarang. Bukan aku cakap, macai yang cakap. Hahahahahahaahahaha.

Reply
avatar
Anonymous
June 18, 2019 at 11:15 PM delete

Let's fight MALAYSIA BAHARU DUBUR MENDUBURI LIWAT MELIWATI hardware and software... kata seorang menteri Malaysia, he..he..

Reply
avatar
Anonymous
June 19, 2019 at 4:25 AM delete

Ikut manifesto Allah, jgn ikut ikut manifesto kunyit, inilah hasilnya. Mengunyit.

Reply
avatar
Anonymous
June 19, 2019 at 5:01 AM delete

Panas !!!!!!
Anwar Nafi Penyokongnya Jadi Dalang Sebar Video Seks. Masa Bang non kantoi berjubo dng Saiful disalahkan orang lain. Masuk kandang majkamah menyorok blakang Kapal Sink, tangguh bicara tertutup... ari ni Assmin skrip sama pelakon lain.. kantoi berjubo salah kan orang lain...
Atok jugak makan karma fitnah sampai mampos...!! Sedap berjubo makan sorang, kantoi berjubo salahkan orang.... mme babi punya orang... pelik orang mcm ni kaya rata, dihirmati, dijulang, dipuja puji.. orang berprinsip masuk longkang... hebat takdir tuhan ... burit. sungguh...!!

Azmin Sepatutnya Saman Haziq, Bukannya Tuduh Orang Lain – Pengerusi PKR Perak

Azmin Sepatutnya Saman Haziq, Bukannya Tuduh Orang Lain –
Ketua PKR Perak, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak menggesa Timbalan Presiden Azmin Ali mengambil tindakan undang-undang terhadap Haziq Aziz, dan bukannya melemparkan tuduhan terhadap orang lain berhubung video seks sejenis yang cuba dikaitkan dengannya.

Farhash berkata tuduhan sembarangan hanya mencelarukan isu tersebut, sedangkan persoalan asasnya adalah, adakah dia terlibat dalam video itu.

“Kalau betul bukan dia, dia patut saman Haziq,” katanya ketika dihubungi FMT menerusi nombor telefon tempatan.

“Dia sendiri ke depan, hantar setiausaha politiknya, Hilman Idham buat apa?” tambahnya, merujuk kepada laporan polis dan qazaf yang difailkan selepas terdedahnya video seks sejenis itu.

Farhash turut ditanya mengenai dakwaan dia bersama Haziq ketika pegawai kepada ketua penerangan PKR itu ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2), dan dakwaan dia sudah melarikan diri ke luar negara.

Beliau menafikan kedua-dua dakwaan itu, dan hairan kenapa tumpuan dialihkan kepadanya.

“Saya tidak tahu bagaimana perkara ini mengaitkan diri saya,” katanya.

Minggu lalu, Haziq menggemparkan negara apabila mendakwa Azmin pasangannya dalam satu video seks sejenis yang tersebar di media sosial.

Reply
avatar
Anonymous
June 19, 2019 at 7:17 AM delete

Bang Non kata TAK MASUK AKAL isu video semburit..

Memanglah tak masuk akal LoL..
Masuk juboq dan mulut jer..

kan kan kan cai...

Reply
avatar
Anonymous
June 19, 2019 at 9:43 AM delete

MiajalipahJR ni ahli syurga.....apa yg ditulis tiada nilai dosa pahala.

Reply
avatar
June 19, 2019 at 10:14 AM delete

Anak muda tak undi perompak Umno... Tu je...

Reply
avatar
Anonymous
June 19, 2019 at 10:33 AM delete

Bolehkah orang yg mengeluarkan pandangan spt ini dipanggil ulama tulen? Ulama politik ada la. Siapa yg ingin mendalami agama syumul disaran agar menjauhi ulama2 politik supaya ilmu agamanya tak tercemar. Harap org muda yg taksub kpd ulama politik spt hj hadi dan geng2 pas dia boleh faham, insyaAllah

Reply
avatar
Anonymous
June 19, 2019 at 10:53 AM delete

Elok juga dengar ulama mcm ni dari Ulama Tun Dr Mahathir... Ulama Azmin Ulama Anwar Aljub dan Ulama MujaHid Mujadah...



alahai...

Reply
avatar
June 19, 2019 at 2:57 PM delete

Org umno mmg suka cerita seks, cerita menjubo. Cerita skandal altantuya xnak komen ke wahai macai...

Reply
avatar
Anonymous
June 19, 2019 at 3:10 PM delete

2.57

itu orang umno yg dah berambos dari umno.... tiada kena mengena dengan umno sekarang.... siri berjubo fasa 2 di mulakan oleh "BEKAS" ahli UMNO



ade fahammmmmm..!!!!

Reply
avatar
June 20, 2019 at 6:57 AM delete

Ucapan Hadi dalam muktamar terbaru parti usang adalah manifestasi ketakutan dan rasa panik PAS menghadapi penolakan secara besar2an anak2 muda kepada politik tunggang agama yang dibawa oleh PAS. Anak2 muda sedar bahawa PAS membawa politik khurafat dan bidaah bila mengaitkan sokongan parti politik dengan keimanan dan syahadah. Syahadah dan keimanan takde kena mengena dengan sokongan kepada parti politik dan anak2 muda sedar akan pendustaan PAS ini kerana mereka lebih celik agama dari orang2 yang kononnya "celik kitab" tetapi buta ilmu.

PAS atau lebih khususnya pimpinan PAS sedar bahawa tanpa cerita2 tipu dan bidaah kononnya PAS adalah parti "islam", PAS tiada langsung asas untuk mendapat sokongan dari rakyat terutamanya orang2 melayu. Hadi sedar bahawa tanpa sokongan anak2 muda, PAS akan mati beragan dan mati pucuk serta mandul. Tanpa sokongan dan undi anak2 muda, mimpi basah Hadi dan geng2 lebai sampulnya tak kesampaian. Cita2 nak dapat gaji besar dan goyang kaki makan gaji buta di Putrajaya (sepertimana yang mereka buat di Kelantan) akan hangus dan tak kesampaian sehingga menjadi hajat yang tak sampai sebelum mereka mati.

Amat lah malangnya bagi Presiden PAS dan geng2 lebainya tak sampai hajat duduk di Putrajaya sedangkan seteru besarnya iaitu Parti Amanah dan Mat Sabu dah pun dapat merasai nikmat jawatan kerajaan dan merasai keterujaan memegang kuasa mentadbir negara. Sangat hina rasanya seorang "ulamak besar" ditakdirkan Allah SWT hanya menjadi lebai kampung yang hanya dapat memerintah sekumpulan "ternakan2" sedangkan Mat Sabu yang tak reti berbahasa inggeris dan tak khatam baca kitab sudah mendapat pernghormatan dan pengiktirafan dunia sebagai menteri.

Malu sungguh Hadi dan PAS bila orang yang dilekehkan sebagai nyamuk dan "bukan ulamak" mendapat penghormatan kurniaan Allah SWT sedangkan Hadi yang dijulang oleh walaun sebagai "ulamak besar Rusila" aka lebai kampung hanya mampu jadi Presiden Parti pembangkang yang tetap berkekalan jadi pembangkang walaupun dah 60 tahun dok masuk PRU.

Ini semua adalah kafarah dari Allah SWT atas kemungkaran Hadi dan PAS memperguna dan memperalatkan agama demi nafsu dan ketamakan mereka untuk mengejar dunia. Anak2 muda yang dilabel oleh Hadi sebagai "buta kitab" itu mendapat hidayah dari Allah SWT untuk menumbangkan sang penyamun dan sang pengkhianat negara sedangkan tok2 Puru dan lebai2 sampul yang kononnya baca kitab, dibutakan dan dihalang oleh Allah SWT dari mendapat manfaat dari kitab yang mereka baca itu. Manakah yang lebih mulia dan elok di sisi Allah SWT? Anak2 muda yang tak mengaji kitab tetapi sedar dan berani menentang kemungkaran dan kebathilan berbanding lebai2 nafsu yang kononnya mengaji kitab tetapi menyokong kemungkaran dan berdiam diri dan menolak untuk membela keadilan hanya kerana mengejar sedikit duit dan harta dunia?

Jelas sekali Hadi dan PAS sudah hilang hidayah dari Allah SWT akibat memakan duit haram dan duit rasuah sehingga tak mampu melihat hidayah yang telah meresapi anak2 muda sehingga mereka berjuang dan berjaya menjatuhkan sang kleptokrat yang bertopengkan Islam dan Melayu. Sesungguhnya kemuliaan di dunia dan akhirat menunggu anak2 muda yang menolak rasuah demi menentang kemungkaran manakala hukuman berat dan hina menanti sang "ulamak" yang bersekongkol dengan para penyamun dan para pengkhianat bangsa dan agama.

Nick.
Cape Tiger.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive