MB Pahang kata wartawan akhbar berbahasa Cina 'Stupid' (Video inside)

Video laporan diakhir entry..



KUANTAN, 10 Mac - Apa sudah jadi dengan Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Adnan Yaakob (foto) agaknya. Jika dulu di awal tampuk kuasanya sebagai MB, beliau pernah menunjukkan isyarat lucah di Hari Pencalonan Pilihanraya Kecil DUN Sanggang, Temerloh. Isu itu hangat diperkatakan, hingga beliau digelar MB Samseng, Adnan Samseng, MB Lucah dan banyak lagi.


Kemudian, beberapa tahun yang lalu beliau sekali lagi mengamuk. Kali ini kepada wartawan media arus perdana ketika beliau berucap di Sidang DUN Pahang.

Selepas lebih 10 tahun berlalu, Adnan dilihat sudah kembali "normal" dan gelaran samseng, lucah dan sebagainya mula hilang begitu saja. Namun, entah apa kenapa tiba-tiba kita dikejutkan dengan tindakan MB Pahang itu memakin hamun dan menghalau wartawan akhbar berbahasa Cina dari membuat liputan programmnya.

Kejadian berlaku di sebuah hotel terkenal di sini pagi tadi. Beliau ketika itu hadir ke acara pembukaan Pesta Buku di hotel terbabit. Ketika melihat wartawan berkenaan, Adnan tiba-tiba menjerit dan menghalau wartawan-wartawan terbabit supaya keluar dari hotel itu.

Tidak cukup dengan itu, Adnan juga menggelarkan mereka sebagai "Wartawan Bodoh (Stupid)", sambil disaksikan oleh orang ramai yang berada di situ. Semua panik melihat gelagat Adnan, namun masing-masing tidak mampu berbuat apa-apa dan sekadar tergamam melihat aksi MB Pahang itu.

Sebelum ini kami pernah melaporkan semua wartawan akhbar berbahasa Cina dihalang masuk ke satu forum pro-Lynas yang dianjurkan oleh Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Pahang di RTM Pahang Januari lalu.

Kini, kejadian yang sama berlaku dan lebih memalukan ia melibatkan MB Pahang sendiri. Soalnya sekarang, wajarkah seorang Menteri Besar berperangai seperti itu?. Mengamuk dan menghalau wartawan adalah satu tindakan yang tidak wajar sebenarnya.

Namun, mungkin Adnan punyai sebab tertentu untuk berbuat demikian kerana beliau tahu bahawa akhbar berbahasa Cina telah membuat liputan meluas terhadap projek kilang memproses rare earth Lynas Corporation yang kini dibantah rakyat.



Sumber: Addin


***********************************************

Ini dari Malaysiakini..

MB Pahang 'meletup' panggil wartawan 'bodoh' lapor isu Lynas

Menteri Besar Pahang, Datuk Adnan Yaakob hari ini naik angin terhadap wartawan akhbar berbahasa Cina, dengan berulang kali memanggil mereka "bodoh" kerana melaporkan kenyataan yang dikatakan dibuat olehnya bahawa sisa radioaktif Lynas boleh dibuang ke dalam Sungai Lembing.

Menurut laporan di beberapa akhbar berbahasa Cina, Adnan juga menolak kamera yang dipegang oleh seorang jurugambar yang sedang mengambil gambarnya yang sedang naik angin itu.

adnan the manBeliau kemudian mencabar jurugambar tersebut supaya menyiarkan gambar esok dan mewujudkan saat yang janggal sewaktu sidang akhbar di Kuantan itu.

Tiga wartawan kemudiannya memutuskan untuk meninggalkan sidang akhbar tersebut.

Semuanya bermula apabila Adnan secara tiba-tiba membangkitkan kontroversi loji nadir bumi Lynas, yang dijadual memulakan operasi berhampiran dengan Gebeng, selepas beliau merasmikan sebuah pesta buku di Kuantan hari ini.

Adnan memberitahu wartawan bahawa beliau tidak pernah mencadangkan sisa radioaktif itu dibuang ke dalam Sungai Lembing, dan berkata ia hanyalah satu contoh yang diberikan oleh Ketua Pengarah Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB), Datuk Raja Abdul Aziz Raja Adnan pada satu majlis makan malam.

Katanya, Raja Abdul Aziz berkata terdapat banyak gua di Malaysia yang boleh dijadikan tapak pelupusan sisa seperti di Sungai Lembing.

Dengan nada tinggi, Adnan berkata, beliau tidak pernah kata bahan tersebut boleh dibuang di Sungai Lembing.

Sungai Lembing merupakan sebuah bandar lombong bijih timah yang terletak kira-kira 40km di barat laut Kuantan. Hari ini, kebanyakan lombong bawah tanah di situ tidak lagi beroperasi.

Adnan turut dimarahi Kuantan MP Fuziah Salleh - salah seorang penentang kuat pembinaan kilang Lynas.

"Awak lapor saya kata begitu. Jika MP PKR Kuantan, Fuziah Salleh mengatakan perkara yang sama, maka dia juga bodoh. Semua akhbar Cina dan wartawan yang melaporkan berita itu adalah bodoh.

"Mereka boleh saman saya! Saya juga boleh saman mereka."

Apabila seorang wartawan cuba untuk menerangkan kepadanya, Adnan menyampuk: "Tidak perlu hendak jelaskan. Saya terima SMS yang mengatakan akhbar Cina melaporkan saya mencadangkan sisa itu dibuang ke Sungai Lembing..

"Anda lapor tanpa mengesahkannya sendiri, ini adalah benar-benar bodoh."

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

8 comments

comments
Anonymous
March 11, 2012 at 10:06 PM delete

Mb pahang cap ayam,sedarlah sikit org phg,aku tumpang kesian kat org pahang,pm pun org pahang,anak murid ngan guru memang memang patut dikuburkan pru ke 13,asalkan bukan umno dulu kini dan selamanya

Reply
avatar
March 11, 2012 at 10:11 PM delete

Salam semua...

MB pahang ni masih terbawa perangai cikgu sekolah lagi.

Tungguuuu masa pembalasan akan tiba

Pesanan pada MB
"Kalau nak cantum dua beri bermagnet, jangan dari arah yang sama."

Reply
avatar
Anonymous
March 12, 2012 at 1:02 PM delete

sesekali tu ikut jugak tenguk melody. tv3. dlm slot redah!! atau bila gossip lebih berupa kan fitnah ke .. kebanyakkan artist terutama artist perempuan boleh jawab dng tenang dan relax.


ini belum kena mcm shahrizat .. apa lagi kena mcm anwar ibrahim...

Reply
avatar
Anonymous
March 13, 2012 at 4:01 AM delete

good job denan. jangan kasi muka sama itu cina. saja nk cari pasal.

Reply
avatar
penternak_lipan
March 13, 2012 at 5:16 AM delete

anon ngok atas aku ni

cari pasal tak cari pasal...MB pahang ni berjaya memiskinkan negeri dengan utang negeri antara yang terbanyak..jadi berbanggalah wahai rakyat2 pahang dengan MB lu orang..wehehe...saman dari syarikat balak tu dah settle ka blum adnan sempit?

Reply
avatar
Anonymous
March 13, 2012 at 7:41 PM delete

lu tanya le mb pahang tu satu kilo untuk memurnikan rare earth tu perlu berapa ton asid yang tak dapat di recyclekan dan nak buang kat mana singapura pun tak mau slag timah untk cuci kapal dia sebab radio aktif ni kan pula rare earth yang 100 kali tinggi bahan radio aktif pegawai doe ni pun bodoh australia pun tak mau sisa ni yop memang pegawai lembu

Reply
avatar
Anonymous
March 16, 2012 at 12:36 AM delete

NEGERI PALING BANYAK HUTANG????
dari sumber mana lu dapat nih?
SUARA KELDAIAN???

Reply
avatar
Anonymous
June 7, 2012 at 3:19 AM delete

buat malu aku je sbg org pahang..tgk muke musibat die pn dh tau perangai macam anjing..

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive