Tol perlu dihapus kerana Syarikat Kroni sudah kaut RM18Billion


Keuntungan berlipat kali ganda yang diterima oleh syarikat konsesi kutipan tol-tol di Malaysia disifatkan sebagai maha firaun oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.


Ini berdasarkan kepada maklumat yang diterima oleh Lim lanjutan daripada soalan yang dikemukakan beliau di dalam parlimen tahun lepas berkenaan kutipan tol di Malaysia.

"Maklumat yang diperolehi jelas menunjukkan beberapa syarikat mengaut untung yang sangat besar, maha besar dan maha firaun," ulas Ketua Menteri Pulau Pinang itu.

Lim memberi contoh pembinaan Lebuhraya Utara Selatan yang memperuntukkan kos pembinaan sebanyak RM 6 billion tetapi menerima pulangan sebanyak 308% daripada modal yang dikeluarkan. Ini memberi jumlah kutipan dan pampasan berlipat ganda daripada kos asal iaitu sebanyak RM 24.3 billion.

"Ini bermakna mereka telah mencapai keuntungan sebanyak RM 18.3 billion dan inilah dikatakan keuntungan maha firaun. Sedangkan mereka boleh mengutip tol sehingga Disember 2038 sehingga ke anak cucu cicit kita.

Jesteru, Lim menjelaskan sekiranya Pakatan Rakyat berjaya menawan Putrajaya, Beberapa lokasi kutipan tol akan dihapuskan terutama kepada syarikat yang sudah menikmati keuntungan besar selama ini.

Lim juga mempersoalkan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Noh Mohd Yaakob bahawa jika tol dihapuskan, negara ini akan muflis sedangkan keuntungan diperolehi jauh lebih tinggi daripada modal yang dikeluarkan.

"Saya kata tidak. Malaysia tidak akan muflis. Dan sekiranya dia masih yakin dengan kenyataannya, marilah berbahas berdasarkan fakta dan bukan sekadar serangan yang tidak masuk akal.

"Saya harap beliau tidak takut untuk berbahas tentang isu penting seperi isu ekonomi dan kos hidup rakyat ini. Malah sekiranya tol dihapuskan, inflasi juga akan turun," jelas Lim lagi sambil mencabar Noh Yaakob untuk berbahas dengannya secara terbuka mengenai isu ini.

Sementara itu setakat 31 Disember 2010, Lebuhraya Metramac memperolehi hasil kutipan keuntungan tertinggi dengan pulangan setakat 2010 sebanyak 877% iaitu RM440 juta dengan kos pembinaan cuma RM 45 juta. Lebuhraya Kuala Lumpur - Karak turut dicatat keuntungan besar sebanyak RM1.4 billion dengan kos pembinaan RM 451 juta selain tempoh konsesi selama 38 tahun.

Manakala Keuntungan konsasi Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) yang dibina dengan kos RM1,08 bilion telah memcatat keuntungan RM1.61 bilion. Manakala tempoh konsasinya selama 34 tahun.


Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

32 comments

comments
Anonymous
January 20, 2012 at 10:01 AM delete

1. nor yaakob - mamak
2. lim guan eng - cina

satu cadangan untuk senangkan rakyat,
satu lagi untuk kayakan orang yang sudah sedia kaya!!!

rasa2 cina lagi pandai kira dari mamak...

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 10:08 AM delete

kalau berani debat la nor yaakob.
sembang mcm lembu jer negara ni akan muflis. kalau dah rasa tadbir negara dah reti lebih baik pegi tadbir lembu kat jat tu. bodoh punya lembu..

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 10:33 AM delete

LGE pun tak perangai bangsat firaun...
kat msia banyak umno yg perangai macam firaun
kah...kah...kah...

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 10:54 AM delete

Kita sebagai org Melayu harus sokong businessman melayu. Saham saham konsesi highway ini semua dipegang org melayu walaupun kroni UMNO. Berat sama dipikul. Ringan sama dijinjing.

Ini pulak Cina nak potong keuntungan kroni UMNO. Mana boleh?

Org melayu tak perlu segan ikat perut dan hidup susah asalkan bangsa kita dapat segelintir Towering Malays.

Harga tol tinggi takpe. Kita pakai jalan lama. Harga gula tinggi takpe. Kita kurangkan makan gula. Hari beras tinggi takpe. Kita makan ubi kayu. Asalkan kroni kami kaya raya. Kita susah takpe. Sekali sekala dapat duit bantuan RM 500.00 kira dah berbaloi.

Hidup UMNO. Mampus Rakyat.

Reply
avatar
Tokwan Pencen
January 20, 2012 at 11:16 AM delete

Hapus Tol, ada dlm buku Jingga. Tunggu menang PRU13 jee, ayuh org kampung,org bandar,cikgu pencen, polis pencen,tentera pencen dll lain2 pencen,anak muda,pelajar2 U,ayuh kita sokong PR.
Negara akan "makmur" dibwh kerajaan baru.

Reply
avatar
January 20, 2012 at 11:24 AM delete

LGE tu akauntan. Pasal angka dia memang tahu . Tapi dia tak cerita habis . Yang dok dengar cerita dia tu pun fikir sekerat jalan jer .

Selama PLUS wujud ni tak perlu bayar gaji pekerja ker , tak beli aset lain macam tow truck , tak maintain jalan ker , tak buat landscape ker , tak bayar interest bank ker , tak bayar cukai kepada kerajaan ker ??

Sebelum projek PLUS dulu , LGE berani ker nak melabur RM 6 billion buat lebuhraya ??? Masa tu bapak kau jugak yang bising bila kerajaan berbelanja buat lebuh raya .

Alih alih sekarang anak dia pulak yang salahkan kerajaan sebab bagi kepada swasta buat lebuh raya .

Reply
avatar
HaHaHuHu
January 20, 2012 at 11:54 AM delete

Semua diatas tak cerdik.... HANYA PenganutPAS je yang cerdik...

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 11:57 AM delete

Ada yang bodoh dalam pengurusan kewangan rupanya...

Yang dipertikaikan kenapa 300% keuntungan yang diterima oleh syarikat dari kos pembinaan? Dalam islam juga dilarang untuk mengaut keuntungan yang berlipat kali ganda kerana ianya berunsur menekan pengguna. Mengenai kos pengurusan, ianya boleh diuruskan dengan berhemah dan sudah pasti kos tidak meningkat sehingga 300 peratus atau 100%...

Kerana apa berlaku? kerana manusia tidak puas dengan kekayaan, semakin besar untung semakin besar harta mereka simpan untuk keluarga dan kroni..

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 12:17 PM delete

Woit PPas yg bangang,
Huhahuhu pun si pendek akal,

bila dah kaut keuntungan banyak, diversify kepada kerja lain ....jadi kakitangan, segala peralatan ys sama boleh digunakan...bahalul
tak kan kerja menyamun je puak umnot ni...

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 12:24 PM delete

PenganutPAS dan non 12:17PM

Keuntungan bermaksud setelah ditolak kos operasi, penyelengaraan dsb.

Takkan itu pun tak faham...putaq belit betui la hang ni...mcm cibai

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 12:41 PM delete

Anon 11.57 AM

Setuju bgt... kos pengurusan boleh dikurangkan dgn pengurusan yang berhemah bukan membazir dan korupsi.

PRU13 ni tak tau pulak berapa byk PLUS dll GLC kena sponsor BN.

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 12:49 PM delete

anon 12.24,

cibai tu sumbat dalam puki mak hang..
kalau tak faham statement aku jgn komen...
hang punya english boleh duduk celah kangkang mah janda...

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 2:49 PM delete

Projek jalanraya dah siAp ....patut di serahkan balik pada kerajaan .....hutang pun dah beres di byr dari kutip2 tol hari2 ......sekarang sepatut nya Free ....kos tol memamg m' bebankan rakyat.......So mari kita undi PR di GE13 , jadi tk lagi byr Tol ....UmnooooBN ni semuanya kena charge ....Tapi Menteri rasuah2 gila2 ...rakyat miskin...

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 3:03 PM delete

Highway free? Kerajaan nak tanggung semua kos operasi ka?

Cakap biar cerdik, jgn macam orang tak pas SRP..huahuahua

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 3:17 PM delete

Kepala butuh anon 3.03,

Duit kerajaan duit rakyat la tu..
jgn jadi bangang macam keldai...
kerajaan hanya susun perjalanan wang rakyat agar tidak membazir...
Ambil lampu dan air satu baldi...
suluh air dlm baldi bagi terang dan lepas tu minum..
baru boleh berakal sikit...
otak sampah berulat...
tapi kerajaan sekarang adalah haramjadah...

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 3:49 PM delete

Byk projek2 mega yg membazir boleh buat ,membazir tak apa, tak kan highway tak boleh maintain...bodoh nya ..kalau tak layak memerintah negara ,step down je lah , beri kpd yg lebeh cerdik...menyusahkan rakyat je

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 3:53 PM delete

Tol tak pernah turun naik je ....Tak apa kita turun kan mrk...

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 4:05 PM delete

Highway di finance/pinjaman olih gabungan Bank2 , di byr oleh pengguna ...dah habis concession dan hutang pulanglah balik pada kerajaan , apa nak pungut dari pengguna2 lagi.....maintaince tak kan kerajaan tak boleh buat ....melainkan dah bankcrupt , dek rasuah dan pembaziran
..cukup lah tu dah untung billion2..

Reply
avatar
January 20, 2012 at 4:09 PM delete

bunuh je umno ni lah.diorg la punca fitnah bergelombang kt msia ni

LOL Aje : Selepas Cap Jari, Cap Punggung Pun Ada

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 4:22 PM delete

Is not about Melayu , Cina atau India , it's about membebankan rakyat ...pengguna2 dah byr hutang buat highway ,apa lagi pulang lah balik kepada kerajaan...kerajaan mempunyai tanggungjawab social utk tidak membebankan rakyat ..kalau kerajaan skrg tidak mampu , bermakna kerajaan tak cerdik dan seterus nya tak layak utk menguruskan negara.....Then please step down...

Reply
avatar
THAILAND LEBUHRAYA LG PJG XADA TOL
January 20, 2012 at 4:42 PM delete

SALAM SEMUA, SATU AJER PERTANYAAN, KENAPA KAT THAILAND, LEBUH RAYA MCM MALAYSIA, BANGKOK KE NARATHIWAT, LURUS, BESAR, PANJANG... TAPI TAK ADA TOL????????????
BOLEH TAK ORG2 UMNO, RAKAB, PENGANUTPAS...KOMEN SIKIT!!!

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 6:22 PM delete

soalan ppas berani ker LGE melabur RM 6 billion? jgn kan LGE ... aku pun berani...

tunjukkan je grand dan kelulusan kementerian yg kita dpt projek lebuhraya.. bukan kita cari bank manager ..

setuju dgn anon 4:05 pm. dan dulu masuk mahkamah nak dedahkan perjanjian konsessi.. belum dlm perjanjian ada pulak extension lagi..

ini ppas nak sokong pun fikirkan lah keuntungan pd rakyat.. tenugk lah kl ke selatan pukul 10 mlm pun berderet kereta, lori dan bas.. kt bukan tak tau buat maint rm1 juta tp hebuh berjuta juta.. langgar besi pembahagi jalan atau tiang lampu kena saman sb sya konsessi tuntut insuran..

Reply
avatar
January 20, 2012 at 6:31 PM delete

TAK SETUJU TAPI KURANGKAN TOL SETUJU,BAGAIMANA KAMI NAK BELA ANAK DAN BINI KAMI BILA TOL DI HAPUSKAN SEDANGKAN KAMI PEKERJA TOL HAMPIR 80 PERCENT MENYOKONG PAKATAN

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 7:11 PM delete

Pekerja2 di absorb dalam kerajaan then , ....

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 7:21 PM delete

Aku setuju dgn bobleman.. kekalkan tol utk fikirkan rakyat yg juga pekerja tol.. tapi kenakan tol pada kadar minimum cukup sekadar penyelenggaraan dan lain2 spt gaji dan alatan lain. bukan lagi utk ambil untung kerana kos 6 billion tu dah lama diperolehi.. barulah win-win situation..

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 7:33 PM delete

PLUS-Pantang Lalu UMNO Sapu.Duit kalau banyak peminpin UMNO simpan kat luar negeri,mata wang Malaysia jatuh le.Ini satu dari sebab barang naik.

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 8:42 PM delete

Project LRT yg baru nak jalan ....absorb lah pekerja2 di situ .....ramai yg pengalaman ....daripada byr CEO mrk gaji berpuloh ribu sabulan...macam sykt air gaji CEO je ..berjuta setahun...Rakyat juga yg mengeluh ....gi balik kerja kena Tol , balik kampung raya pun kena Tol

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 9:01 PM delete

KALAU ORANG DUDUK KAT SHAH ALAM
KIRI, KANAN ,DEPAN, BELAKANG, ATAS BAWAH ,TOOOOOOOOOOOOOL

OIIIII TADAK TAHAN OIIIIIIIIII

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 9:03 PM delete

ITU SEBAB ORANG SHAH ALAM TAK KAN PANGKAH BN, HARAP HARAP PKR MENANG
BUANG TOL KAT BATU TIGA TU PUN KIRA OK

jom kita buang tol

Reply
avatar
rauna rakab
January 20, 2012 at 10:30 PM delete

Penduduk selangor dah tak sokong umno bn termasuk lah kebanyakan bekas tentera ,pie mampus lah umno bn bangsat penghianat dan petualang negara dan rakyat

Reply
avatar
Rauna
January 20, 2012 at 11:34 PM delete

Macam dulu era Samy Bulu, Tol jalan Kuching habis tempoh konsesi pun mau kutip lagi tol dengan alasan mau bayar maintenance... Haprak tahap gaban. Dulu rakyat diperbodohkan sokong BN. Tak kan sampai sekarang pun nak bodoh jugak??

Samy Bulu kata, 50 sen naik tol pun mau kira ka? Kalu tak mau bayar pigi jalan kampung lar!! Rakyat dulu bodoh percaya, takkan sampai sekarang pun nak bodoh jugak....

Yang pegang konsesi tu saper? Kalu tak kroni mesti sepupu sepapat UMNGOK. Sama jugak macam kes kak Ijat kajol terjojol. Mooooohhhhhh!!

Reply
avatar
Rauna
January 20, 2012 at 11:41 PM delete

Gua pure punya melayu aaaa...
Tapi gua mau cakap ini aaa...
HIDUP LIM GUAN ENG!!!
MAMPUS UMNO!!!

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive