Subsidi Gula: Lain yang dipersoalkan, lain pula yang Ismail Sabri jawab..


Apa yang menjadi persoalan dalam isu subsidi gula ini ialah mengapa subsidi untuk gula perlu ditingkatkan sedangkan harga gula dipasaran dunia sedang mengalami penurunan?


Ini kerana Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mendakwa kerajaan UMNO/BN telah meningkatkan kadar subsidi gula sebanyak 20 sen kepada 54 sen sekilogram bagi mengekalkan harga gula pada RM2.30 sekilogram ekoran "kenaikan kadar gula dunia.".


Selepas mengalami peningkatan pada nilai USD29.47 (RM89.66) setiap seratus paun pada Julai 2011, harga gula mengalami penurunan berterusan setiap bulan, dengan USD28.88 (RM87.87) pada Ogos, USD26.64 (RM81.05) pada September, USD26.30 (RM80.02) untuk Oktober, USD24.52 (RM74.60) pada November, dan USD23.42 (RM71.26) untuk Disember pada kadar seratus paun.

Laporan penuh sila baca di SINI dan juga di SINI

Itu adalah fakta.. cuba korang baca apa jawapan dari Ismail Sabri mengenai hal ini menurut apa yang dilaporkan oleh Lidah Rasmi UMNO, dalam jawapannya ini beliau langsung tidak menyentuh tentang hal harga gula dunia yang didakwanya telah meningkat tapi hanya menyalahkan pihak Pakatan Rakyat..


Pembangkang dibidas isu subsidi gula


BERA 29 Jan. - Parti pembangkang dibidas kerana melemparkan tohmahan kononnya kerajaan menambah subsidi gula daripada 20 sen kepada 54 sen bagi tujuan memancing undi pada pilihan raya umum akan datang.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, tohmahan pembangkang itu tidak benar sama sekali kerana semua yang dilakukan kerajaan adalah semata-mata untuk mengurangkan beban rakyat.

"Mereka kata kita tambah subsidi gula daripada RM262.41 juta kepada RM567 juta pada tahun ini adalah untuk pilihan raya.

"Ini semua tidak betul. Seperti yang saya jelaskan sebelum ini, kalau kita tidak tingkatkan subsidi bermakna harga gula akan naik. Kalau harga gula naik bermakna produk-produk sampingan yang lain juga akan turut meningkat," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Jamuan Sambutan Tahun Baru Cina Parlimen Bera di sini, hari ini.

Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah turut berangkat menghadiri majlis tersebut dengan dihadiri Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob bersama lebih 3,000 penduduk sekitar daerah ini.

Ismail Sabri menegaskan, sekiranya subsidi gula tidak dinaikkan, harga bahan mentah itu akan meningkat di pasaran. Sekali gus, akan mengakibatkan harga produk-produk lain akan naik.

"Sekiranya ini berlaku, maka tidak ada gunanya kita berusaha mengurangkan beban rakyat tetapi harga barang meningkat dan ini akan menjejaskan usaha kita dalam membantu rakyat," katanya.

Dalam perkembangan yang sama Ismail Sabri berkata, beliau tidak menolak kemungkinan akan berlakunya kegiatan penyeludupan gula ke negara jiran akibat kenaikan produk itu di pasaran dunia.

Jelasnya, kerjasama erat kementeriannya dengan agensi penguatkuasaan seperti Unit Pencegahan Penyeludupan dan Polis Diraja Malaysia akan sentiasa dipertingkatkan bagi membendung kegiatan tersebut.

"Saya amat berharap setiap rakyat perlu mempunyai rasa tanggungjawab dan cintakan negara dengan tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang merugikan rakyat serta negara itu.

"Kesedaran ini perlu ada dalam diri, jangan hanya kerana sedikit keuntungan kita jual maruah negara," katanya.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

19 comments

comments
Anonymous
January 30, 2012 at 9:34 PM delete

Syarikat pembekal kroni beli dari pengeluar dengan harga pasaran dunia dan jual kat rakyat dengan harga yang mahal.........sampai bila pun harga tak turun-turun. Siapa tak nak untung besar...hahahahaha!

Reply
avatar
rauna rakab
January 30, 2012 at 10:06 PM delete

memang dasar para peminpin umno bn dari atas kebawah hidup mewah menyamun hak rakyat ,perhatikan kehidupan keluarga mereka kaya raya dengan rasuah penipuan dan seribu macam penyelewengan ,mampus nanti biar mereka jawap dengan api neraka kan kan kan.

Reply
avatar
Rauna
January 30, 2012 at 10:22 PM delete

Selagi mana produk2 asas ini diserahkan kepada kroni UBN, selagi itulah rakyat menderita dengan kenaikan harga barang. Harga mesti dinaikkan kalau tidak macamana nak kongsi keuntungan dengan menteri dan ahli politik UBN. Berdasarkan konsep inilah UMCO jadi kaya raya dan rakyat papa kedana.

Reply
avatar
January 30, 2012 at 10:42 PM delete

Bodoh punya Pakatan Haram . Macam ni ker jenis otak yang nak perintah Malaysia .

Meh nak bagitau . Gula diniagakan berdasar kontrak hadapan . 2 jenis gula . Refined dengan raw. Jenis raw nilah yang Malaysia beli . Harga kontrak listing pada bulan tertentu dengan deliver lebih kurang 3 bulan dari contract date. MQO adalah 100k paunds.

Dlm dagangan IntercontinentalExchange ICE ( utk raw sugar ) listing nya dalam bulan March USD25++, May USD23++, July USD26++ and October USD28++.

Yang Pakatan bodoh pegi ambik harga gula refine kat pasaran London Futures Exchange (LIFFE) tu apa kejadahnya ... tak sekolah ker ??

Harga gula tempatan January 2012 , kosnya adalah harga kontrak Raw Sugar pada Oktober 2011 iaitu USD28++ . Start dengan penghantaran disember 2011 atau januari 2012

Harga ni naiklah bongok . Berbanding dengan harga Raw Sugar kontrak pada July 2011 yang dihantar pada Oktober atau November 2011.

Nilah bahana kalau asyik dok cari kesalahan orang lain . Akhirnya nampak sangat bodohnya Pakatan Haram ni . Masalah sendiri tak selesai-selesai . bodoh-bodoh nak masuk politik.

ISmail Sabri gak jauh lebih bijak dari puak-puak pakatan haram ni .

Reply
avatar
Rauna
January 30, 2012 at 11:32 PM delete

Sekarang Refine sugar London Future Exchange LIFFE No. 5 contract sedang turun sekarang.
Raw sugar New York ICE No. 11 contract pun sedang turun sekarang.
Aku nak tengok 3 bulan lagi harga turun ke tak.

Kalau dah log price tu buat apa nak ugut rakyat harga gula akan naik kalau tak dengan subsidi kerajaan???

UBN nih tak habih2 nak suruh rakyat puji depa..... boddo. (diikut nada Ustaz Azhar Idrus cakap)

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 11:44 PM delete

Kalau hang nak niaga gula sebagai commodity cara future contrek , tu kalau harga future contrek turun masa delivery tu hang punya pasal ....apa nak menyusahkan rakyat....kalau hang untung rakyat bukan dpt apa pun... Gula bahan kerperluan asas apa nak niaga cara contrek ...pakai cara trading biasa je lah ....

Reply
avatar
January 31, 2012 at 12:02 AM delete

pehhhh ... hebat idea penyokong pakatan haram ni .... nak niaga gula guna trading biasa jer .... hahahhah

Apa kau ingat ladang gula tu kat belakang rumah kau . ker kat chuping. Kalau kat Argentina macam mana ??? ngok betul lahhh

Kalau harga gula jatuh sekarang maknanya pada bulan 4 atau 5 nanti subsidi kerajaan akan kuranglah. Harga gula malaysia kan disubsidi oleh kerajaan . kalau tak bagitahu ,,,, rakyat yang bendul macam penyokong pakatan haram ni tak tahu bersyukur.

( pengeluaran gula malaysia dikuasai oleh FELDA )

Reply
avatar
Anonymous
January 31, 2012 at 12:41 AM delete

Apa Penganut Pas baghal oiiiii... yang pasti isu besar seperti altantuya, komisyen kapal selam, NFC dan banyak lagi belum dijawab kerajaan dan ini semua untuk songlap duit rakyat dan dispinkan isu gula dan video seks setiap hari..

PPAS.. spin jangan tak spin.. baghal!!

Reply
avatar
Anonymous
January 31, 2012 at 12:45 AM delete

Woi lembu PPAS!! mana hujah hang pasal NFC? Kah...kah...kah... hanya spin bila satu2 isu boleh makan sikit!! tapi pengecut dan penakut untuk berhujah pasal NFC!! kah...kah..kah
mampus lu PPAS

Reply
avatar
Bombo
January 31, 2012 at 12:56 AM delete

kalau ketua dah bengap,yg bawah2tu lagi bengap,apa yg bijak sangat menteri pasola tu,kalau kau kata rakyat tak sengsara dan bergelomang kenaikan harga barang,hidup rakyat lebih selesa baru kau boleh kata menteri pasola tu cekap dan layak kita lantik sebagai pemimpin,ni otak siput mcm towke petai kat pasar lambak,kau cakap kat kita mana satu projek mail sabri selama 3thn pegang menteri subsidi brg mana satu yg menyenangkan nasib rakyat...anda berani hurai...glumour aje lebih..kan,kan,kan..org mcm ppas bongok senang d tipu dan layak digelar mat tin kosong...kah3..

Reply
avatar
Anonymous
January 31, 2012 at 12:59 AM delete

Tak payah lah nak ceramah pasal kerajaan beri subsidi ni. Berbilion duit cukai kami dah hilang lesap dalam kes-kes seperti PKFZ,LEMBU NFC,PERWAJA,SUNTIKAN KEPADA MAS,SUNTIKAN KEPADA SYARIKAT ANAK MENTERI UMNO, AP,DEB 50 BILION LESAP ENTAH KE MANA PERGINYA, STADIUM RUNTUH,MAKMAL RUNTUH.Kalau orang umno saja yang kena bayar cukai tak apalah sebab mereka memang suka kena tipu.Masalahnya sekarang ni bukan harga gula saja yang jadi begini, contohnya petroleum.Jadi, minta tolong pada pendokong umno, tak payah lah nak cerita pasal subsidi, rasa termuntah dan meloya rasa tekak ni.

Reply
avatar
penternak_lipan
January 31, 2012 at 3:15 AM delete

penganutpaspone....
menyalak tak abis2 keja hang..meh nak bagi sifir mudah kat hang.supaya otak hang dapat membezakan perbezaan angka2

gula...
peningkatan 304.59j dari 262.41j kepada 567j dan dikongsi 29j rakyat

NFC.
projek 250j hanya diberi kepada 1 keluarga mami ijat selak kain.yg rakyat malaysia haram tak pernah merasa hasil dari 250j dari projek NFC tu.

jadi gunakan otak reput hang yg ada saki baki leh pikir tu nilai balik sifir mudah ni...ngok.lagi satu aku nak tanya jenis2 gula Refined dengan raw tu terbahagi kepada brapa jenis pulak?

Reply
avatar
Anonymous
January 31, 2012 at 4:54 AM delete

Apasal rakyat kena tanggung ...kalau trading commodity gula rugi , sendiri tanggung lah...

Reply
avatar
Anonymous
January 31, 2012 at 7:50 AM delete

ni sekoq lagi menteri gula bakal menyusul sebagai THE KING OF SUGAR hahahahhaha tahniah sabri teruskan auta anda rakyat skrg bijak membaca dan menilai setiap tutur kata anda....wait n c..

Reply
avatar
Anonymous
January 31, 2012 at 9:20 AM delete

ppas bodoh ooi
ppas bodoh ooi
ppas bodoh ooi
ppas bangang ooi
kah..kah...kah...

Reply
avatar
bakar
January 31, 2012 at 11:43 AM delete

WOII ANJING SURUHAN ROSMAH SI RAKAB DAH KENA PECAT KE ATAU DAH MAMPOS? KAHKAHKAHKAH LAMA XDENGAR MENYALAK?

Reply
avatar
Anonymous
January 31, 2012 at 3:54 PM delete

Hoi PenganutPas,,belagak macam pandai,,tapi hujah macam pukimak hang,,,,,

Reply
avatar
Anonymous
January 31, 2012 at 6:36 PM delete

tapi masa harga gula dinaikkan tak pulak ikut diniagakan berdasar kontrak hadapan.. hrg gula yg diniagakan murah tp dinaikkan pd harga yg berikutnya iaitu harga mahal. sedangkan gula yg sampai diniagakan dgn harga yg murah. harga kontrak us23 ttp dinaikkan sbb bulan tsbt us28. patutnya lagi 3 bulan baru harga gula kita naik.. ini tidak minggu depan je terus naik.


kalau harga petunjuk tak menentu mengapa tak setkan harga syiling. contoh bulan may usd23 mengapa tak beli masa ini. kenapa setiap 3 bulan sekali? bukan 6 bulan sekali?
apakah kita mesti tunggu 3 bulan baru beli gula walaupun hrg nya mahal sdgkan pd bulan ke empat nya harga gula turun.. tak de ke org yg baca dan forecast harga gula ni?

apa yg pemimpin pakatan betul lah.. subsidi gula akan ditambah rm 262 juta ke rm 567 juta .. dr bg duit pd keluarga izat baik bg pd rakyat.. tak gitu pPAS?

ok skg harga gula berapa ikut kontrak niaga.. ?

Reply
avatar
ssalamayat
February 1, 2012 at 2:35 PM delete

PenganutPas beli gula seringgit tiga kupang, rakyat biasa beli gula $2.30 sbb dia ada kad ahli umno. betoikan PenganutPAs???? khharrrrrggg....ptuiiii.... hang memang haram jadah PenganutPas...

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive