Scandal NFC: Chua Soi Lek pula belasah Shahrizat


Kata Chua Soi Lek "Kerajaan Barisan Nasional (BN) khususnya Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil telah menguruskan skandal Pusat Fidlot Nasional (NFC) dengan lemah, dan menyebabkan masyarakat melihatnya sebagai “sangat teruk”.


Mungkin beliau bermaksud Scandal ini kelihatan teruk dimata masyarakat kerana Kerajaan BN dan juga Shahrizat telah gagal untuk menyembunyikannya dari diketahui masyarakat..

Kerajaan Barisan Nasional (BN) khususnya Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil telah menguruskan skandal Pusat Fidlot Nasional (NFC) dengan lemah, dan menyebabkan masyarakat melihatnya sebagai “sangat teruk”, menurut Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Presiden MCA itu menjelaskan, Shahrizat telah “dinasihatkan dengan lemah” berhubung perkara itu selepas ia dibangkitkan oleh Laporan Ketua Audit Negara 2010 dan menambah, Shahrizat seharusnya mengambil tindakan awal apabila berhadapan dengan desakan untuk meletak jawatan.

“Mereka harus menangkap lembu menggunakan tanduknya. Tindakan pertama adalah mengaudit. Mendedahkan secara terbuka berkenaan skandal tersebut,” kata Dr Chua kepada The Malaysian Insider dalam temubual eksklusif di ibu Pejabat MCA di sini.

Menurutnya, sejumlah RM250 juta dana kerajaan dalam NFC “mempunyai masalah”, yang kemudiannya dimanipulasi pembangkang di media.

“Berikutan mereka (pembangkang) mempunyai maklumat, mereka akan menggunakannya sebagai platform dan tindakan mereka itu memburukkan keadaan.

“Dan kerajaan BN bertindak sangat perlahan dan tidak telus sepenuhnya,” katanya.

Namun begitu, Dr Chua menyanggah dakwaan bahawa Datuk Seri Najib Razak membisu berhubung isu tersebut tidak bermakna beliau mempertahankan Shahrizat atau mana-mana menteri Kabinetnya.

Beliau menegaskan pihak polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah melakukan siasatan dan kerajaan juga telah mengumumkan perjumpaan dengan firma perakaunan untuk mengaudit akaun National Feedlot Corporation’s (NFCorp).

NFCorp diusahakan oleh suami Shahrizat dan anak-anaknya.

Tambah Dr Chua, sekiranya audit berkenaan mendedahkan kecelaruan dalam NFC, Shahrizat seharusnya tahu tindakan yang harus diambilnya..

“Beliau bukan ahli junior (dalam Kabinet), beliau sudah bertaraf senior.

“Firasat saya merasakan Shahrizat berkemungkinan tidak mendapat khidmat nasihat yang betul, dan juga mungkin menurutnya, jika Wanita Umno menerimanya, tiada masalah terhadap perkara itu,” tambahnya.

Shahrizat dilihat beroleh sokongan padu daripada perwakilan Umno ketika Mesyuarat Agung Umno baru-baru ini walaupun menerima kecaman hebat daripada masyarakat dalam pertuduhan skandal NFC.

Shahrizat juga memohon cuti selama tiga minggu daripada jawatan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, supaya siasatan penuh dapat dijalankan. Malahan, beliau turut memfailkan saman fitnah sejumlah RM100 juta terhadap penuduhnya dalam PKR.

Projek penternakan lembu menjadi tajuk hangat selepas Laporan Ketua Audit Negara 2010 mengeluarkan terdapatnya kecelaruan dalam projek yang diurus tadbir oleh keluarga Shahrizat tersebut.

Sejak itu, PKR telah membuat beberapa siri pendedahan termasuk pembelian dua kondominium mewah di Bangsar, Kuala Lumpur, dan dituduh menggunakan dana kerajaan tersebut untuk perbelanjaan peribadi keluarganya.

Parti pembangkang itu itu turut menuduh keluarga Shahrizat menggunakan sejumlah RM600,000 daripada dana NFC bagi membiayai pembayaran bil kad kredit mereka pada 2009.

Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli mendakwa suami Wanita Umno, dan anak-anaknya yang menjadi lembaga pengarah NFC, menggunakan dana daripada RM250 juta untuk projek berkenaan bagi membayar bil kad kredit yang berjumlah melebihi RM10,000 sebulan sepanjang tahun tersebut.

Namun begitu, pentadbiran NFCorp menepis dakwaan tersebut dan menegaskan penggunaan kad kredit tersebut adalah untuk kegunaan perniagaan.

Mereka turut menafikan tuduhan dana RM250 juta itu telah dipindahkan ke akaun mereka sebelum perjanjian pinjaman tersebut dimeterai.

Terjemahan oleh Jalan Pulang

Artikel asal..

Soi Lek: BN, Shahrizat handled NFC scandal poorly

KUALA LUMPUR, Jan 21 — The Barisan Nasional (BN) government, particularly embattled minister Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil, handled the National Feedlot Centre (NFC) controversy poorly, causing the public to perceive the project as “real rotten”, says Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

The MCA president said Shahrizat was “poorly advised” on the matter after it was highlighted in the Auditor-General’s Report 2010, adding that, as a senior minister, she should have known what to do when faced with resounding calls for her resignation.

“They should have caught the bull by the horns in the early days. First, by having an audit. Having an open book about it,” Dr Chua told The Malaysian Insider in an exclusive interview at the MCA headquarters here.

Performing an audit early on might have dispelled some of the suspicion, said Dr Chua.
He noted that the RM250 million federally-funded NFC project “has problems”, which was further exacerbated by the opposition’s “spinning” in the media.

“Because they (the opposition) have the information, they would release it in stages and this would give the impression that it is real rotten.

“And the BN government, in their response, has been very slow. And they have not been very open,” he said.

Despite this, however, Dr Chua disagreed that Datuk Seri Najib Razak’s silence on the issue meant the prime minister was protecting Shahrizat or the rest of his Cabinet.

He pointed out that the police and the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) had initiated investigations, while the government had also announced the appointment of an accounting firm to audit the National Feedlot Corporation’s (NFCorp) finances.

NFCorp is run by Shahrizat’s husband and children.

Dr Chua added that should the audit uncover any irregularities in the NFC, Shahrizat would then “know what to do”.

“She is not a junior member (of Cabinet), she is a senior member.

“My feeling is that probably she has not been well-advised and she probably thought that if Wanita Umno could accept it, then it should be okay,” he said.

During the just-concluded Umno annual assembly last year, Shahrizat, who is Wanita Umno chief, appeared to receive the support of the wing’s members despite drawing flak from the public over her alleged involvement in the NFC.

Shahrizat is on leave to facilitate investigations.
Shahrizat has since applied for three weeks’ leave from her duties as Women, Community and Family Development minister pending the outcome of investigations. She has also filed a RM100 million defamation lawsuit against her accusers in PKR.

The cattle farming project hit national headlines following the Auditor-General’s 2010 report last year and continued to hog the limelight after it was linked to Shahrizat’s family.

PKR has since made several revelations relating to the scandal, including NFC’s purchase of two luxury condominium units in Bangsar, Kuala Lumpur, and the alleged use of project funds to pay for Shahrizat and her family’s personal expenses.

The opposition party also alleged that Shahrizat’s family had used nearly RM600,000 from the NFC project funds to pay for their credit card bills in 2009.

PKR strategic director Rafizi Ramli claimed that the Wanita Umno chief’s husband and three children, all of whom sit on the NFC board, used funds from the RM250 million cattle farming project to pay credit card bills averaging over RM10,000 per month each across the year.

But NFCorp’s management has maintained that the credit card expenses were solely for business purposes.

It has also denied allegations that funds from the RM250 million government loan were channelled into its accounts before the loan agreement was signed.

The Malaysian Insider

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

10 comments

comments
Rauna
January 21, 2012 at 3:00 PM delete

'Sangat teruk' menasihati 'sangat teruk' = sangat2 teruk.
Soi Lek terbukti sangat teruk dengan skandal seks yang orang UMNOK pulak terhegeh2 sokong dan Kak jat sangat teruk dengan Lembunya. Eloklah sama2 teruk. Jangan jadi beruk sudahlah...

Kak Jat kajul terjojol dapat sokongan padu perwakilan ketika mesyuarat agung UMNOK. Memanglah terbukti haprak disokong padu oleh haprak...

Rakyat tak ada apa2 pilihan kecuali tumbangkan BN pada PRU13... Hidup Rakyat!!!!

Reply
avatar
Tokwan Pencen
January 21, 2012 at 3:09 PM delete

Kata Jat "pening pening aku mcm nii, Menteripun dah mula komen mampus laa aku kali ini, nak saman member tak boleh". "Ini semua laki aku punya pasal laaa anak anak aku ikut aja, baik akau saman laki aku untung untung Najib ambil aku lagi PRU13 nanti".

Reply
avatar
Anonymous
January 21, 2012 at 4:36 PM delete

pelik pelakon sex bagi nasihat......
siapa angkat penipu ni?
kah...kah...kah...

Reply
avatar
CHUA SOI SEKS MUSUH DLM SELIMUT UMNO
January 21, 2012 at 8:22 PM delete

KENAPA UMNO MASIH TAK PERCAYA YG CHUA SOI LEK INI ADALAH "GUNTING DLM LIPATAN" KE ATAS UMNO...

NANTI KITA TENGOK APA LAGI TINDAKANNYA MENJELANG PRU-13 NANTI...

Reply
avatar
Anonymous
January 21, 2012 at 11:31 PM delete

BAGUIHLAH....PELAKON PORNO BAGI NASIHAT KEPADA LEMBU2 DALAM UMNO.

Reply
avatar
penternak_lipan
January 22, 2012 at 2:45 AM delete

apapun kita jgn komen..nanti macai2 ammenot akan marah bila mengetahui rakyat telah mengutuk penasihat ulamak amenot shahibul semak chua soi sex ni..
-dia telah mengeluarkan fatwa yg kedai nombor ekoq kena buka di kelantan.amenot menyokong
-dia telah mempertikaikan salam pakai sarung tangan.amenot telah menyokong.
-dan dia menyokong penuh dan tidak berbelah bahagi mengenai islam sederhana yg di anjurkan oleh pm.najis
dan kesimpulannya...ahli amenot nak lantik dia jadi menteri di jabatan perdana menteri bahagian agama menggantikan jamil katik.

Reply
avatar
Anonymous
January 22, 2012 at 8:21 AM delete

dia pun cakap dgn nada yg sgt sgt lemah.. kalau cara kjaan be end menguruskan nfc dgn lemah siapa pengurusi be end? Hasan Ali ke?

oooi wanita umno hang kena perli kena sindir dgn kaki sex ni hang tak tau ka? di sebalik kata soi yg izat tlh di beri nasihat oleh org yg salah .. iaitu bila kamu wanita umno menerima kesalahan tsbt dng menyokong penuh semasa perhimpunan .. dgn menyokong tu soi kira nasihat lah..

ini bukan isu pakatan..bukan isu umno atau be end... ini isu rakyat.

Reply
avatar
rakab bodoh
January 22, 2012 at 8:40 PM delete

Lebih baik keluarga kak jat bela babi dengan duit sebanyak itu bolih untung berlipat ganda kan kan sebab perangai pun serupa khinzir kan kan kan

Reply
avatar
Anonymous
February 23, 2012 at 9:25 PM delete

Sian saja, CSL nak nyatakan kepada umum, cina rembat billion.....mamak rembat ratusan juta aja.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive