Salahguna Zakat: Jamil Khir upah Blogger UMNO untuk pertahan dirinya?


Samada benar atau tidak aku kurang pasti.. tapi beberapa strategi yang telah digariskan untuk digunapakai oleh Blogger UMNO yang dikatakan telah diupah oleh Jamil Khir untuk mempertahankan dirinya dari serangan berikutan terdedahnya penyalahgunaan wang zakat oleh Ketua Audit Negara nampaknya telah digunapakai.


Antaranya ialah ‘asnaf fisabilillah’ dan pelbagai cerita bohong mengenai rumah Anwar, termasuk kolam renang dalam rumah kelihatan telah digunakan mereka…

ISU ZAKAT, STRATEGI BLOGGER UMNO DIDEDAH

Oleh :AZMAN ARIFFIN

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Mejar Jeneral (B) Jamil Khir Baharum telah memanggil sekumpulan blogger UMNO ke pejabatnya untuk taklimat cara-cara menjawab isu penyalahgunaan wang zakat bagi tujuan yuran guaman.

Selain penjelasan berterusan melalui media arus perdana, para blogger UMNO telah diperuntukan sejumlah wang untuk menggunakan blog masing-masing bagi membantu Jamil Khir menjawab isu tersebut di alam siber.

Antara maklumat-maklumat yang diarahkan kepada blogger UMNO untuk menjawab ialah:-

1. Yuran guaman tersebut dibayar oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) menggunakan wang zakat kerana pertikaian undang-undang tersebut melibatkan pihak Majlis, bukan individu.

2. Membangkitkan soal pembayaran yuran guaman oleh kerajaan negeri Selangor dalam kes menghina Sultan Selangor oleh ADUN Seri Muda, Shuhaimi Shafei yang menurut sumber tersebut adalah masalah peribadi dan tidak membabitkan kerajaan negeri (tapi yuran guaman masih dibayar kerajaan negeri).

3. Membangkitkan soal penerimaan zakat pelajaran oleh anak-anak Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang dikatakan tidak layak kerana selain Ahli Parlimen, Khalid juga adalah seorang jurutera yang mampu menampung kos pengajian anak-anaknya.

4. Memberi gambaran bahawa perkara ini sengaja dipolitikkan kerana melibatkan ketua pembangkang.

5. Mewujudkan ‘asnaf fisabillilah’ untuk menutup penyalahgunaan dana zakat bagi tujuan yuran guaman.

6. Pemberi maklumat yang membekalkan ‘payment voucher’ kepada PKR telah dikenal pasti dan akan dikenakan tindakan disiplin termasuk pembuangan kerja.

Penulis difahamkan ada beberapa ketetapan lain juga telah diputuskan tapi oleh kerana maklumatnya tidak lengkap, penulis tidak yakin untuk menyiarkannya di laman ini.

Selain penulis juga perlu melindungi sumber yang mendedahkan perkara ini kepada penulis.

Ada diantara strategi yang disebutkan diatas sudah pun mula digunakan, seperti dalam contoh ‘asnaf fisabilillah’.

Penulis difahamkan bahawa sebelum ini, kategori ‘asnaf’ tersebut tidak wujud (atau dormant) tapi sengaja diadakan untuk melepaskan Jamil Khir dari sebarang tuduhan salah laku.

Mungkin PKR boleh mengesahkan maklumat mengenai kewujuduan asnaf ini melalui sumber dalaman yang membekalkan salinan ‘payment voucher’ tersebut, sebelum beliau dikenakan tindakan disiplin seperti yang disebutkan di atas.

Kelihatannya Jamil Khir dan UMNO begitu bersungguh-sungguh untuk menutup isu ini dengan segera. ‘Kesungguhan’ Jamil Khir itu menimbulkan banyak tanda tanya – apa yang sebenarnya cuba disembunyikan?

Penulis difahamkan yang Jamil Khir tertarik untuk menggunakan pendekatan sama yang oleh Shahrizat dan suaminya dalam isu National Fedlot Corporation (NFC) dengan menggunakan sepenuhnya kekuatan blogger UMNO untuk mematahkan hujah Pakatan Rakyat.

Selain dari isu wang zakat, blogger UMNO juga diarahkan untuk membela Jamil Khir dalam soal pembinaan rumah mewahnya yang dibeli pada 1994 untuk dibandingkan dengan rumah Datuk Seri Anwar di Segambut Dalam. Pelbagai cerita bohong mengenai rumah Anwar, termasuk kolam renang dalam rumah, telah direka cipta untuk disebarkan.


Sumber : Sabahkini

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

15 comments

comments
Anonymous
January 17, 2012 at 8:55 PM delete

kpd blogger umno.. ingat yg lain lain tu boleh dianggap ringan oleh kamu.. tp ini duit zakat.. kamu dan saya juga bertanggung jwb kpd anak yatim dll..

Reply
avatar
January 17, 2012 at 9:08 PM delete

kalau pihak yang mentadbir HENDAK gunakan duit zakat sebagai asnaf fisabillillah untuk mempertahankan institusi agama tu sendiri masih boleh diterima .

dalam hal MAIWP ni memang ada duit untuk pentadbiran yang bukan dari hasil zakat .

Lainlah cerita dengan puak-puak PAS semasa perintah Terengganu Anak ExcoAbu Bakar Chik 2 orang dan YB Bakar Abdulah rembat duit zakat untuk belajar kat luar negara.

Anak ayam tambatan PKR pun macam tu jugak . anak YB khalid Samad rembat Rm13000 dari lembaga zakat selangor. Tak caya klik sini

Yang pastinya MB Selangor si khalid tu pernah nak guna duit Baitul Mal ( tabungan terkumpul zakat ) untuk urusan pentadbiran kerajaan selangor pada 2009 . tak pasti lah aku mufti dan sultan benarkan ker tidak . tu yang PKR dengki sangat dengan MAIWP tu .

Reply
avatar
Anonymous
January 17, 2012 at 9:52 PM delete

kalau boleh, tak payah lah susah susah nak ganti... antara keperluan guaman dgn bersepah sepah lg kaum muslim dan mualaf yg memerlukan yg mana patut didulukan? rupanya ppas pun ada share jugak dpt habuan...

kalau terang dah boleh tak payah lah nak .. guna kan duit (zakat?) utk upah blogger...

yg aku tahu anak anak sesiapa pun kaya ke tak ke asalkan belajar aliran islam diperuntukkan duit bukan utk emak bapak tp utk anak anak tersebut yg belajar agama

kalau betul MB Selangor pakai mana lapuran audit nya? mana pengesahannya?

skg baru nak cakap.. dah tersepit nak jdkan isu..

Reply
avatar
TokWan Pencen
January 17, 2012 at 10:28 PM delete

Tok nak pinjam sama wang zakat nak ganti motor buruk Tok niii boleh tak?, 6 bulan nanti Tok dpt peruntukan Tok ganti balik laa wang zakat tuu kat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan.

Reply
avatar
rakab BODOH
January 17, 2012 at 10:48 PM delete

Bodoh PenganutPas...kalau apa yg sebut betul ttg Khalid, sudah lama dah disoal siasat MACC. Nak tipu pun tak pandai tipu. Bodoh macam rakab!

Reply
avatar
Rauna
January 17, 2012 at 11:21 PM delete

Aku sokong Rakab bodoh.

Reply
avatar
Anonymous
January 17, 2012 at 11:54 PM delete

yg sah ialah mmg guna duit zakat utk bayaran guaman kes qazaf anwar.

kalau ada duit utk pentadbiran bukan dr hasil zakat tang mana pulak dtg hujah guna duit zakat asnaf fisabillillah utk kes guaman qazaf.

sepatutnya maiwp lawan mahk sivil utk dibicarakan.

sudah sudah lah tu.. ini duit zakat. dia akan bg blogger alasan tak sengaja dan dia betul betul tersilap dan menyesal.

Guna duit zakat bukan pakai alasan tp hukum.

Reply
avatar
Anonymous
January 18, 2012 at 8:23 AM delete

Asnaf al gharimin - orang orang yang berhutang berhak menerima bantuan dari wang hasil zakat.
Persoalan nya sekarang adakah dia berhutang hingga tak mampu bayar dan kedua ada kah dia berhutang tu kerna nak menyara hidup nya untuk kembali kepada normal - kembali kepada hidup mewah yg normal adalah.

Reply
avatar
Anonymous
January 18, 2012 at 10:36 AM delete

fatwa ppas "masih boleh digunakan utk fisabillah"...kepala butuh mak hang. Tak perlu tegak benang basah
lebih baik hg kulum peliaq jamil katek biar dia tegak selama2nya...
kah...kah...kah...
fatwa lancau...
macamana pula fatwa najib kaki kongkek/memburit....
kah..kah...kah...

Reply
avatar
Anonymous
January 18, 2012 at 10:38 AM delete

la .....muka penyamun ni lagi...
barua boleh berlakon 40 penyamun dia ganti ibrahim pendek..
kah...kah...kah...

Reply
avatar
anti umno
January 18, 2012 at 10:47 AM delete

buka lah mata serta minda kalau yang songlap itu tak tahu agama tak pa lah betapa punya bodoh manusia tak ada akal ke ? ini soal duit zakat guna untuk nafikan pertuduhan qazaf lak tu fikirlah mana agama kamu macam hassan ali juga meroyan . dasar melayu bangsat

Reply
avatar
Anonymous
January 18, 2012 at 1:09 PM delete

tak habis lagi perangai musibat ppas...

Reply
avatar
Anonymous
January 18, 2012 at 6:17 PM delete

Duit zakat, duit EPF, duit lembu, duit income tax semuanya hak milik UMNO.

Engkorang tak suka, engkorang boleh belah.

Hidup UMNO. Mampus Rakyat.

Reply
avatar
rauna rakab
January 18, 2012 at 6:53 PM delete

rembat sampai habis gunakan untuk umno bn yahudi,kalau melayu tak setuju cara mereka lu orang bolih undi pakatan rakyak ok.humban umno bn dalam jamban najis najib

Reply
avatar
MoSE
January 18, 2012 at 8:14 PM delete

Assalamualaikum...

Sekiranya menteri boleh gunakan duit zakat utk byran guaman dan dibawah asnaf fiisabilillah.. maknanya tidak menjadi masalah jugak kepada muslim muslimat yg ada kes guaman syarie utk memohon bantuan zakat kononnya berjuang di jalan Allah.

APa masalahnye jika menteri boleh mohon.. rakyat muslim pun boleh mohon dan diluluskan jugklh.

Wassalam

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive