Mahathir kata isytihar harta kepada SPRM lebih telus dari isytihar kepada umum..


Bagi menunjukkan ketelusan kepada umum Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Abu Kassim Mohammed dikatakan telah bersetuju dengan cadangan Presiden Majlis Peguam S. Ambiga supaya aset ahli-ahli politik terutama di kalangan anggota kabinet dan kehakiman didedahkan kepada umum.


Ini kerana semua anggota kabinet kini mengisytiharkan harta mereka setiap tahun kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tetapi ia tidak didedahkan kepada umum. Cadangan mengisytiharkan harta anggota kabinet pernah dicadangkan oleh bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 2008.

Bagaimanapun lain pula dengan pendapat Tun Mahathir, beliau berkata menteri kabinet perlu bersifat telus dan jujur dalam apa juga perkara, termasuk mengisytiharkan harta mereka dan keluarga kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sahaja.

Istiharkan harta kepada SPRM dikata telus dan jujur? ya lah... SPRM boleh diperkuda pemimpin UMNO.. kalau istiharkan kepada rakyat teruk pulak nak cover up nanti..

Dr M: Menteri enggan isytihar harta patut letak jawatan

Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata menteri kabinet perlu bersifat telus dan jujur dalam apa juga perkara, termasuk mengisytiharkan harta mereka dan keluarga kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Bekas perdana menteri itu berkata sebelum ini menteri kabinet hanya wajib mengisytiharkan harta mereka kepada perdana menteri sahaja.

"Jadi ia adalah sesuatu yang baik jika dapat isytihar pada satu badan yang tidak ada kepentingan politik dan neutral," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran MCA di Kuala Lumpur, hari ini.

Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas mengenai cadangan Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah supaya anggota pentadbiran Persekutuan termasuk menteri kabinet menyerahkan salinan fail pengisytiharan harta mereka dan keluaraga kepada SPRM.

Bagaimanapun, Dr Mahathir berkata maklumat tersebut tidak perlu dimaklumkan kepada masyarakat umum kerana ia akan mengundang pelbagai spekulasi dan fitnah.

"Jika ia diketahui umum, akan timbul pelbagai tohmahan dan fitnah. Kita tak mahu perkara itu berlaku. Orang ramai hanya akan memberi perhatian terhadap perkara itu dan bukan kepada soal perpaduan dan pembangunan negara kita," katanya.

Dr Mahathir juga berkata jika mereka yang menjadi menteri enggan bersikap telus, termasuk mengisytiharkan harta, mereka patut meletakkan jawatan secara sukarela sebelum dipecat.

- Bernama

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

15 comments

comments
Anonymous
January 23, 2012 at 11:41 PM delete

SPRM telus?? geli ketiak aku dngarny. Smpai skrg ni brdiam diri pasal kes PM. Dah ramai pun pegawai SPRM yg kaya-raya hasil rasuah. Rakyat je tk nmpak sbb pandai cover..

Reply
avatar
Anonymous
January 23, 2012 at 11:47 PM delete

Dulu ini mamakkuty mengapa tak isytihar? Patut ini ular lidah bercabang mengisytiharkan hartanya yg dulu sampai 2004.

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 12:23 AM delete

isytihar harta pada sprm?
baik tak payah.
kalau takda apa2
takkan burung tempua
bersarang rendah.
ooii... madey nyanyok.
lu ingat rakyat
bodoh
bangang
tolol
bahlol
macam lu ka?

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 12:32 AM delete

Pd SPRM ini tak payah istihar harta.. bila kekayaan pak menteri luarbiasa dah boleh siasat..

kalau mcm tu sama jugak lah dng istihar kpd PM saje.. setakat istihar tindakan utk simpan rekod..

Kalau tak de apa apa.. tak perlu segan segan ..

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 12:54 AM delete

'"Jika ia diketahui umum, akan timbul pelbagai tohmahan dan fitnah. Kita tak mahu perkara itu berlaku. Orang ramai hanya akan memberi perhatian terhadap perkara itu dan bukan kepada soal perpaduan dan pembangunan negara kita," katanya'

Biler dah terlalu lamer kerja menipu org, dia org lain maish bangang lagi.. bawak2 la bertobat. anak2 pn dah kaya melampau , apa lagi lu mau ..

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 1:30 AM delete

Sprm ? U make me laugh , joke of the awal tahun ....semua boleh kautim punya....

Reply
avatar
BOMBO
January 24, 2012 at 9:22 AM delete

sprm luu beranikah..luu istiharkan bapak luu hishyamburutddin dan kwnnya tungkuk adnan muka mayat tu anda beranikah kan,kan,kan takpayah harta pm atau mamakdir dan sewaktu dgn nya,rakyat bijak menilai harta menteri2 pasola,baru jdi timb menteri dah jutawan patahlagi menteri yg nak bawa jawatan kekubur mcm menteri entot2,nuh omar..kesian..hari2 cakap bohong pada rakyat bahwa dia the best.kalau luu cakap dgn ppas,rakab memang terbalik jawapannya spesis mcmni akan merosakkan rakyat termasuk dirinya....

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 9:26 AM delete

Patutnya ikutlah KM dan exco Penang yang telah istihar harta dengan format mereka sendiri .

Kenapakah pengistiharan harta tidak termasuk harta-harta yang dimiliki oleh ahli keluarga seperti pasangan dan anak-anak. Umum mengetahui, pindahan nama aset dan harta di atas nama keluarga dan "proxy" adalah biasa bagi seseorang yang ingin menyembunyikan jumlah hartanya.
Simpanan yang diistiharkan hanya melibatkan simpanan tetap atau "fix deposits". Bagaimana dengan akaun simpanan, akaun bersama dan akaun semasa?
Mengapakah beberapa EXCO tidak mengisytiharkan simpanan tetap mereka? Apakah EXCO seperti Dr P. Ramasamy tidak lansung mempunyai saham dan akaun simpanan tetap? Takkan Unit Trust pun tak ada?
Kenapakah akaun sebegini mudah untuk dilakukan mengambil masa 4 tahun untuk dikemukakan?
Pengistiharan pendapatan melalui gaji dan elaun EXCO, elaun ADUN dan elaun ahli-ahli lembaga pengarah syarikat-syarikat yang mereka terajui seharusnya dilampirkan bersama supaya Rakyat boleh menilai bagaimana harta berkenaan diperolehi. Kenapa ruangan berkenaan dibiarkan kosong?
Apakah YB Abdul Malek Abdul Kassim tidak mempunyai sebarang harta, saham, rumah, simpanan di Bank? Apakah harta yang beliau ada hanyalah Proton Tiara dan Honda CRV 2.0? Tidak masuk akal langsung!

LGE kata patutnya bukan kepada SPRM tetapi kepada juraudit bertauliah . Cakap senang lah maaa ... kau tu istihar harta tak pakai juruaudit bertauliah pun . Format borang istihar harta pun reka sendiri . Akhirnya rakyat diperbodohkan dengan sindiket lakonan exco penang.

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 11:32 AM delete

harta berpikul lambat lah dihisab diakhirat nanti , banyak soalan ditanya dan tak boleh kelentong nanti , halal haram akan diambil kira , itu pun manusia tak mahu ambil iktibar dari harta karun .

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 12:17 PM delete

Jadi bolehkah Mahathir jadi teladan dan mengisthiyarkan hartanya kepada SPRM?

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 12:27 PM delete

Tak habis habis denga mamak pukimak ini. Bercakap macam dia seorang yang tahu semua dalam dunia ini. Sebenarnya yang dia cakap itu haramjadah untuk menyelamat kulit dia saja. Tak ada satu pun untuk kebaikan umat. Mari kita ramai ramai doakan supaya dia tercekek hingga mampus. Masalahnya, masih ramai orang Melayu yang percaya dengan pembohongan dia. Tak tahula apa nak jadi dengan orang Melayu ni. Otak pun dah layu.

Reply
avatar
PENYAMUN TENGAH KETAR LUTUT SKRG
January 24, 2012 at 1:07 PM delete

BAGI AKU KITA SEMUA AMBIK IKTIBAR APA YG BERLAKU PD KHIR TOYO, KESALAHAN YG DIA LAKUKAN ADALAH SEMASA DIA JADI MB SELANGOR... MASA TU DI MANA SPRM? SELEPAS SELANGOR JATUH KE TANGAN PR, BARULAH KES NI DI BAWA... MAKNANYA, SPRM TAK BOLEH NK BERTINDAK MASA DIA JADI MB.

UMNO/BN PON SAMA, KITA RAKYAT MALAYSIA AKAN BAKAL TERKEJUT BERAPA BYK HARTA2 PEMIMPIN2 UMNO... SETELAH MEREKA KALAH... SEMUA AKAN TERBONGKAR.

SEMASA ITU, SEMUA YG DI BAWA KE MAHKAMAH AKAN MENDAPAT SAKIT, SUPAYA KES TERTANGGUH... SAMA MCM KES SUHARTO DAN HOSNI UMNO MUBARAK.

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 5:34 PM delete

anon 9:26 am

kena lah bermula dr mana mana..

yg mcm KM dan Penang pun Be End takut nak ikut.. sbb nya persoalan mcm anon 9:26 am akan berlanjut lanjutan..

Be End pun termasuk Mahathir declare lah tanpa juruaudit bertauliah.. tak pe... mengapa sy kata begitu, sb Pakatan sebenarnya tahu mana harta mrk..jika mrk tak declare maka mrk akan masuk perangkap..

contoh seorg exco declare dia cuma ada sebuah kereta dan sebiji kereta.. mana mana rakyat akan tahu sebenarnya dia ada 3 biji rumah.. dan sprm akan guna kuasa seterusnya mengapa si mamat ini tak declare harta tsbt..

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 5:35 PM delete

kalau psl harga minyak.... psl kemelesetan ekonomi... suara suara mengatakan jika dibanding kan dgn .......... tp mengapa yg ini tak pulak dibandingkan dgn Thailand yg istihar kan harta?

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive