Khalid Ibrahim Exco Agama Selangor - Apa Kata Khalid Samad


SHAH ALAM - Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengambil pertimbangan yang tepat apabila mengambil alih portfolio Hal Ehwal Islam agar institusi agama Islam di Selangor iaitu Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dapat dipantau beliau sebaik mungkin.


Timbalan Pesuruhanjaya III Pas Selangor, Khalid Abdul Samad berkata, dengan kedudukan sebagai Menteri Besar, sudah pasti Abdul Khalid boleh mengendalikannya dan meluruskan perkara yang ‘bengkok’ dalam Jais dan Mais termasih soal zakat dan isu-isu yang ditimbulkan tetapi tidak diberikan jawapan wajar.

“Kalau diletakkan orang baru, kita khuatir dia mungkin akan dipermainkan oleh Umno yang akan menggunakan Jais dan Mais untuk kepentingan mereka dan itu akan menimbulkan masalah tetapi kalau Menteri Besar (Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim) yang pegang, baru bertemu buku dengan ruas,” katanya.

Khalid berkata, lebih elok portfolio itu dipegang Abdul Khalid kerana beliau lebih arif dan berpengalaman mengendalikan berbanding individu lain yang memerlukan masa untuk menguasai portfolio tersebut.

“Tiada masalah Menteri Besar pegang kerana pilihan raya dijangka sudah menghampiri, Exco yang diberi tanggungjawab memerlukan masa untuk menyesuaikan dan memahami selok belok portfolio berkenaan. Ia akan menjadi sedikit masalah bagi orang baru untuk mengendalikannya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafiei berkata, kenyataan Pas dipinggirkan apabila Abdul Khalid mengambil alih portfolio Hal Ehwal Islam hanyalah andaian pihak media.

“Tidak timbul soal Pas dipinggirkan kerana itu adalah andaian pihak media untuk memainkan isu sahaja. Setiap keputusan yang dibuat (oleh Abdul Khalid), yang sudah pun diperincikan dalam mesyuarat parti,” katanya.

Beliau berkata, rombakan dan pertukaran portfolio bukan suatu perkara yang mengejutkan kerana setiap kali sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor, soalan ditujukan kepada Abdul Khalid.

“Itu jelas menunjukkan semua portfolio adalah tanggungjawab Menteri Besar. Kita harus faham, apabila disebut Menteri Besar dan Exco Kerajaan Negeri, kebertanggungjawaban terletak di bahu menteri besar,” katanya.


Sinar Harian

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

16 comments

comments
Hamid
January 19, 2012 at 7:56 PM delete

Ini mesti ada kena mengena dgn perkenan raja. Memang sudah dijangka.

Reply
avatar
January 19, 2012 at 8:59 PM delete

khalid samad kata khalid ibrahim boleh pantau JAIS dan MAIS sebab UMNO akan menggunakan badan itu untuk kepentingan mereka . BODOH punya hujah .

JAIS dan MAIS tu dibawah Sultan lah . Ini lah masalah bila orang islam sendiri prasangka buruk pada badan islam sebab rasa diri dia lebih islam dari orang lain .

yang pasti bila PAS pegang hal ehwal agama , pihak DAP bimbang akan kehilangan undi dikalangan pengundi Cina .

bila tak bagi PAS portfolio tu , puak-puak PAS ni boleh dicountim. pengundi cina tak boleh . Jadilah PAS ni balaci seumur hidup .

Khalid yang pernah mintak maaf dengan pastor tu pegang portfolio agama , maka akan kukuhlah syiar Islam Liberal di selangor .

Maka akan bersorak dan berpestalah puak-puak kristian Selangor . Labanya tentu pegi kepada Elizebeth Wong yang pegang remote control khalid ibrahim. Berjogetlah Hannah Yeoh , Theresa Kok , Xavier Jayakumar dan Tony Phua .

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 11:21 PM delete

Aku merupakan penyokong pakatan namun dengan perlantikan MB sendiri menjadi exco agama maka ianya akan menjadi modal oleh UMNO dan pencacainya seperti Penganut PAS akan mendakwa yang PAS sememangnya menjadi kuda tunggangan PKR dan DAP.. mereka akan mempersoalkan kenapa exco agama tidak diberikan kepada yang layak seperti ahli dan pemimpin PAS!! Pakatan kena menjawab dan bertanggungjawab di atas apa yang mereka lakukan. Kesan kepada setiap keoputusan amat besar kepada parti dan pakatan..

bagaimana ASD? anda ada hujah untuk ini?

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 11:29 PM delete

Diharapkan YB Khalid Ibrahim boleh memtimbangkan semula penyerapan exco dibawah beliau.. pencacai UMNO seperti Penganut PAS akan cuba spin isu ini buktinya sekian lama tak wujud si penganut pas ni (sebab isu2 lain tak boleh spin)tiba2 hari ini menjadi parasit..heheheee

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 11:35 PM delete

Anon 11.21 dan 11.29, patutnya korang jgn layan komen ppas tu.. sbb kalau pas yg pegang sekalipun ko ingat ppas tu akan senyap ke? Tentu sudah ada pertimbangan dan kataputus yg telah dibuat antar pkr dan pas.. Khalid samad pun dah jelaskan pun.. jgn cepat melatah..

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 12:15 AM delete

Bila khalid ibrahim yg bertgg jwb ke atas jais dan mais maka maklumat dan penjelasan lebih mudah dan tepat diberikan pd baginda sultan. ini krn mmg ada parasait umno dlm jab tersbt. buat lain ckp lain. terutama perbelanjaan dan kos operasi.

mmg jais dan mais dibawah sultan ttp bukan org sultan yg berkerja di jab tsbt. tentu sultan pun dimaklumkan yg khalid jg hal ehwal agama.

anon 11:21 pm tak semetinya begitu sb sebelum ini exco agama diberi pd PAS tp rupanya jd kuda kayu umno. sy tdak menidakkan pemimpin PAS yg lin yg penting PAS/PKR/DAP eratkan lg kerjasama. ingat DAP bukan marah pd PAS tp pd Hassan.

nampaknya utk berbaik dng bangsa dan agama lain hny pemimpin umno yg buat tak jd kesalahn.

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 1:08 AM delete

penganut pas ko xyah bt komen bodohla...duk men isu bangang nie kunun2 dap ngn keadilan kontrol pas mende la...khalid ibrahim tue lbh baik dari Jamil Khir yg ada gelaran ust n pegang KAGAT dlu..smpai rembat duit zakat nk byr kes mahkamah melibat hukum qazaf...x kebangang kunun2nya parti yg nk pejuangkn Islam,melayu dan bangsa bleh rembat duit zakat utk lawan hukum n undg2 Islam!!!

ko main isu nie skit pn x jln...org dpt menilai mane yg lbh baik or buruk skrg nie..cpt atau lmbt jer..lps pilihanraya nie diaorg bgla exco agama kt PAS..

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 8:18 AM delete

sebagai ahli PAS kita cukup berpuas hati dengan kenyataan yb Khalid tak payahlah p/pas yg tidak pernah menjadi ahli PAS nak jadi batu api kat sini buat memalukan diri sendiri sahaja.

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 8:26 AM delete

hahaha penyokong pakatan harami masih nak belit2kan cerita lagi memang eloklah pas jadi pak turut saja dalam pakatan harami ......klu lu olang terdengar2 kata2 dr hassan semalam dia kata amar makruf nahi mungkar almost ZERO utk dilaksanakan sebab nk turut kata DAPig yg konon pejuang kebebasan HAHAHHAHAH

kasihan dgn penyokong pakatan harami

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 9:02 AM delete

PPas,
just one word...pukimak

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 3:08 PM delete

Kesian PAS, macam LEMBU dicucuk idung..disuruh kekiri, kekiri..disuruh kenanan, kekanan..


Maruah mana oi PAS??? Sial

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 3:09 PM delete

skg hasan dan zul kulim boleh masuk umno lah utk laksana nahi mungkar je dulu aku nak tenguk.. salahguna kuasa dan fitnah !

kita lupakan DAP... kita mtk Presiden UMNO buat kenyataan yg Hasan dan Zul jadi Menteri Agama.. aku rasa kita org tak kisah guna duit cukai kita org pun.. tp kalau tak berani atau dia tak mampu buat.. kau cium punggung lembu nfc sb kita org dah guna kan duit cukai byr gaji beruk 2 ekor tu !!

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 3:22 PM delete

Macam najib pun lembu dicuck hidung...
nasi kangkang pun dia kena...
nak mentadbir negara tapi takut bini....

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 4:08 PM delete

kepada penyokong UMNO cermincerminkanlah diri sebelum nak buat komen kat PAS muka tempek bedak jubur penuh taik hihiiihiiihhuhuuu hahahaaa.

Reply
avatar
Anonymous
January 20, 2012 at 6:05 PM delete

lauk tambah utk anon 4:08 pm

Bodoh tak bodoh penyokong umnotak bedak jubur taik tu terus di pakai .. patutnya jemur lah kasi kering.. he he he..

Reply
avatar
pas keldai dap??
January 21, 2012 at 5:49 PM delete

hahhaa..terbukti pas ni keldai dap n pkr..sbrnya ni satu ujian je dr dap utk pas..dieorg nk tgk pas mrh ke x dgn perlntikan org pkr jd exco agama..rupenye pas xmarh pon..mlh skong plak...org dap pon bergembira sbb pas mmg sng diperbodohkn..ke mmg bodo..hahah

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive