Keluarga Shahrizat belanja RM593,000 dari dana NFC dalam masa satu tahun.


Dalam usaha memberi tekanan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk bertanggungjawab terhadap skandal projek ternakan lembu Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC), PKR hari ini membuat satu lagi pendedahan mengenai dakwaan penyalahgunaan dana NFC.


Kali ini, dakwa pengarah strategi PKR Rafizi Ramli, empat ahli keluarga Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil membelanjakan RM593,500 pada tahun 2009 dengan kad kredit yang wangnya dari dana NFC.

Menurut Rafizi, empat ahli keluarga yang memegang jawatan pengurusan dalam NFC telah menggunakan kad kredit yang bayarannya dituntut dari NFC bagi perbelanjaan antara RM122,402 dan RM182,525 setiap seorang.

Mereka adalah suami Shahrizat, Datuk Mohammad Salleh Ismail, iaitu pengerusi NFC, anak lelaki mereka yang berusia 31 tahun, Wan Shahinur Izmir (pengarah eksekutif), seorang lagi anak mereka Wan Shahinur Izran yang berusia 27 (ketua pegawai eksekutif) dan anak perempuan mereka Wan Izzanah Fatimah (pengarah) yang berusia 25 tahun.

“PKR tidak ada pilihan kecuali terus membongkarkan pelbagai penyelewengan yang ada di dalam rekod kami untuk meningkatkan tekanan politik terhadap Datuk Seri Najib Razak untuk bertindak dengan telus dan tidak berdolak dalih,” kata Rafizi dalam satu kenyataan hari ini.

Menurutnya, petang esok pada jam 2 petang, aktivis PKR yang diketuai Fariz Musa akan membuat satu lagi laporan di Balai Polis Dang Wangi mengenai perbelanjaan kad kredit oleh keluarga Ketua Wanita Umno itu yang didakwa melampaui batas.

Mengenai kenyataan Izmir, semalam, bahawa NFC masih menjalankan "perniagaan seperti biasa" walaupun Sabtu lalu kerajaan mengumumkan bahawa aset syarikat berkenaan telah dibekukan sementara menunggu sisatan, Rafizi mempersoalkan sama ada Najib hanya membuat kenyataan kosong tanpa memberikan arahan khusus, atau NFC mengingkari arahan yang dikeluarkan oleh kerajaan.

Katanya, tindakan “membekukan aset NFC” sepatutnya bermakna:

- Sebarang perbelanjaan selain dari membayar gaji pekerja-pekerja yang bertugas dalam operasi penternakan lembu (seperti yang dimandatkan di dalam perjanjian pembiayaan oleh kerajaan) perlu dibekukan;

- Pengurusan sedia ada yang terdiri dari kaum keluarga Shahrizat tidak dibenarkan membuat sebarang keputusan bersabit operasi, kewangan, sumber manusia dan keputusan-keputusan penting lain;

- Sebarang pemindahan wang keluar dari NFC, termasuk pembayaran gaji dan perbelanjaan syarikat-syarikat lain yang dimiliki oleh keluarga Shahrizat perlu dihentikan serta-merta; dan

- Sebarang keputusan mengenai aset atau struktur syarikat dan pelaburan tidak dibenarkan dibuat bagi mengelakkan pemindahan aset.

Menurut Rafizi, secara lazimnya dalam amalan korporat yang berdasarkan tata kelola yang baik, apabila seseorang disiasat akibat tuduhan pecah amanah, beliau tidak dibenarkan masuk ke pejabat dan digantung serta-merta bagi mengelakkan cubaan menghapuskan bukti.

“PKR mengulangi desakan supaya Najib bertindak lebih berani dengan menggantung penglibatan kaum keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil di dalam operasi NFC dan melantik pentadbir korporat (corporate administrator) untuk mengambil alih pengurusan dengan mandat membongkar semua penyelewengan yang telah berlaku,” katanya lagi.


Malaysiakini

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

8 comments

comments
rakab
January 16, 2012 at 5:31 PM delete

Anwar nak halalkan aktiviti gay
kalau dia jadi PM...

Bombo ngan rauna suka ler tuu...eh,
awat tok wan pencen pun senyum lebar ??

ASD..?? hehehe...mana ler tahu kaannnnnnnnn...

Reply
avatar
Anonymous
January 16, 2012 at 5:40 PM delete

Rakab pulak nak halalkan perbelanjaan dana rakyat oleh keluarga Shahrizat............senang senang belanja $10k sebulan dari duit rakyat. Rakab satu sen pun tak dapat...

Reply
avatar
Anonymous
January 16, 2012 at 8:24 PM delete

rakab ni bodoh.. aku rasa macam nak curi jer duit dia... lepas tu aku kata ko ni gaykan... gay mana patut ada duit..

Reply
avatar
Anonymous
January 16, 2012 at 9:10 PM delete

najib halalkan memburit dgn sesiapa dia suka...
kah...kah...kah.....
mat monggol kaki burit pun boleh disokong....
lawak...
sepatutnya najib dah lama disumbat dalam lubang burit
kah...kah...kah...

Reply
avatar
Anonymous
January 16, 2012 at 10:51 PM delete

Spin jgn x spin rakab ha..ha.. Lain dicerita, lain di hujah..

Reply
avatar
nenek rakab
January 17, 2012 at 2:44 AM delete

rakab dah x leh pusing citer.. kesian aku tgk pencacai nie..

Reply
avatar
Anonymous
January 17, 2012 at 7:25 AM delete

Fuck you lah rakab!!

Reply
avatar
rakab umno
January 17, 2012 at 9:53 AM delete

Berita panas Hassan Ali akan berganding bahu dengan Ummi Hafilda menjelajah seluruh malaysia kempen mengaibkan YB Anuar Ibrahim dan pakatan rakyat.Lepas tu mereka berdua akan bersanding diatas pelamin umno bn yahudi kan kan kan .

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive