Bila dah BODOH.. Ibrahim Ali bagi 'Funeral Payment' (Angpow putih) kepada Masyarakat Tionghua..


Inilah yang berlaku apabila seorang yang terkenal dengan sikap racistnya berpura-pura menerima baik golongan yang di bencinya selama ini…


Ibrahim Ali cuba untuk membuktikan kepada Masyarakat Tionghua bahawa beliau dan pertubuhannya iaitu PERKASA bukanlah sebuah pertubuhan yang racist.. oleh itu mereka telah mengadakan satu jamuan sempenan menyambut Gong Xi Fa Cai buat Masyarakat Tionghua.

Malangnya dengan sifat racist yang menebal dalam diri mereka, mereka jelas tidak ambil tahu sama sekali pantang larang Masyarakat Tionghua yang menyambut perayaan itu..

Jika diperhatikan betul-betul pada gambar di atas, envelope atau sampul ‘ang pow’ yang dihulurkan oleh Ibrahim Ali kepada masyarakat Tiong Hua yang hadir dalam jamuan sempena sambutan Gong Xi Fa Cai oleh PERKASA ianya adalah berwarna putih.

Samada Ibrahim Ali sedar atau tidak atau mungkin juga sengaja dilakukan Ibrahim Ali ianya adalah satu perbuatan biadap atau kurang ajar bagi masyarakat Tionghua.

Ini kerana angpow putih ditakrifkan sebagai PAK KAM atau funeral payment oleh masyarakat Tionghua dan adalah pantang bagi mereka untuk menerima pemberian sebegitu di hari perayaan mereka..

Tindakan Ibrahim Ali itu bukan saja tidak menghormati budaya Tionghua, malah menghina dan mencacatkan keindahan budaya masyarakat Tionghua.

Lain kali kalau tak tahu tanya!!

Tapi.. kalau kita minta dari Bank atau beli dari pasaraya tak ada rasanya diberikan atau dijual envelope ang pow warna putih..

SENGAJA atau TIDAK DISENGAJAKAN ni??

Pesan seorang sahabat.. "When giving money on festive or auspicious occasions, you should never put money in a white envelope or you would face the resentment of the recipient! Money wrapped in white envelopes is given when the occasion is sad, like funerals, when a gift of money is given to help with the funeral costs. This is called 'Pak Kum' money for the family of the departed. So if you ever come across a Chinese client please think twice about giving his or her fee in a white envelope although in our western countries it would be unlikely to offend."

***********************************************



PERKASA seru Cina bantu Melayu capai 30% ekuiti

PERKASA hari ini berkata, pihaknya menyokong tindakan afirmatif berasaskan keperluan, bagaimanapun sasaran 30 peratus pemilikan ekonomi Melayu seperti digariskan dalam Dasar Ekonomi Baru (DEB) tidak harus diketepikan.

"(Kita menyokong afirmatif) secara keperluan dan pada masa yang sama, dalam perkara berkongsi kek ekonomi, kami mahu mencapai 30 peratus itu.

"Kami berpegang kepada dasar afirmatif berdasarkan keperluan. Kami menyokongnya," kata presidennya Datuk Ibrahim Ali.

Malah, ahli parlimen Pasir Mas menegaskan pihaknya memperjuangkan perkara tersebut sejak awal penubuhannya, tetapi hasrat mereka disalah-ertikan.

Dakwanya, hal demikian berlaku disebabkan terdapat penulis blog dan laman web yang 'twist' perkara itu sehingga meletakkan imej yang buruk kepada NGO - yang lantang memperjuangkan hak Melayu dan Bumiputera itu.

"Saya harap tidak ada persepsi salah terhadap PERKASA," katanya dalam sidang media, selepas menghadiri Majlis Sambutan Tahun Baru Cina anjuran pihaknya di ibu negara hari ini.

perkasa open house 290112 ibrahim ali 2Mengulas lanjut, Ibrahim berkata, pihaknya juga mahu keadilan dalam pembahagian "kek ekonomi" di mana 40 peratus diperuntukkan kepada lain-lain kaum, 30 peratus Melayu/Bumiputera dan 30 peratus untuk pelabur asing.

"Masyarakat Tionghua telah maju jauh ke hadapan. Saya percaya hampir 50 peratus menguasai ekonomi negara.

"Ini membuktikan, walaupun di Malaysia majoritinya kaum Bumiputera, dan orang-orang Melayu, tetapi membuktikan betapa sifat toleransi kaum Bumiputera dan orang Melayu, saling bergantung antara satu dengan lain, (dengan) masyarakat Tionghua yang merupakan masyarakat perdagangan.

Sebab itu saya menyeru kaum Cina, kaum Tionghua yang menguasai perdagangan turut membantu kaum bumiputera dalam bidang-bidang yang mereka boleh bantu terutamanya dalam perdagangan dan perusahaan supaya esok nanti tercapailah matlamat 30 peratus. Ertinya kaum Melayu dan bumiputera akan bahagia.

"Jadi ini akan membantu keselamatan negara pada masa akan datang," kata Ibrahim yang juga anggota parlimen Pasir Mas.


Malaysiakini

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

22 comments

comments
Anonymous
January 30, 2012 at 12:24 AM delete

braem2..buduh sampai ke mati mung ni.

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 8:52 AM delete

wa caya lu la latok......lenkali kasi kawkaw sama sepet...HAHAHA

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 9:15 AM delete

Haiyaaaaaa......
Ini KATAK hilup lua alam woooooo...
Talak caye punyeeeeee.......
Mati-mati talak caye wooooo.....

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 9:21 AM delete

Kebodohan Ibrahim Ali memang terserlah kali ini.

Memang pantang bagi orang Cina diberi wang dalam sampul putih.

Hidup Ibrahim Ali!!!! You are the best.

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 10:29 AM delete

Brahim Geli begok!!! lain kali kalau tak tau adat orang cina pi la tanyak kat Zul Peliaq, makhluk dua alam macam hang juga!

Reply
avatar
January 30, 2012 at 11:46 AM delete

laaaaa ASD buat liputan pasal sambutan majlis tahun baru PERKASA

Aku ingatkan ASD buat liputan sambutan HANGAT yang rakyat berikan kepada majlis Tahun Baru Cina Pakatan HAram

Reply
avatar
Akula
January 30, 2012 at 11:54 AM delete

PPas..

tuh ajer yg ko bleh bg??
bodo..

Reply
avatar
Rauna
January 30, 2012 at 12:11 PM delete

Jenis menate lidah bercabang nih cuma ada 3....

1. Ular
2. Biawak
3. Brahem Ali

Hahahaha!!!

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 12:20 PM delete

hahaha tajam sungguh kata2mu PenganutPAS caiyok2 padan muka asd

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 1:15 PM delete

kah..kah...kah...
tajamnya kata2....
mai aku nak tunjuk kepala butuh yg tajam...
kah...kah...kah...

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 1:32 PM delete

hahaha gelihati dgn gaya bahasa penyokong pakatan harami......korang masa nga kor ming masuk umah melayu pakai kasut tak pula nak menyalak lebih2 yer hahahahhehehe ajaib la korang nih

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 1:33 PM delete

anon 1.15pm

btul nk tunjuk ker mai la aku nak tgk sgt nih

bgtau jer dmna

Reply
avatar
bakar
January 30, 2012 at 2:30 PM delete

penganut pas..anjing belaan umno...upah dah dpt tapi komen mcm taik

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 2:35 PM delete

ASD, mana liputan pasal rumah terbuka pakatan harami pulak??? ekekeke

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 2:54 PM delete

The only thing yang haram ialah PPas yang anak harammmmmm...jadah

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 3:56 PM delete

Sampul putih tu tandanya PERKASA nak dekat mampos...hahaha

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 4:05 PM delete

Bodoh tahap giler woo. Dh takut tk dpt sokongn PRU nnti. Mengelabah dh tu. Tian Chua kena explain laa..

Reply
avatar
pasrael
January 30, 2012 at 6:25 PM delete

hahaha..pr menuju kehancuran..oi pencacai bahawan pr..korng pon msti skong israel kn..hahaha

Reply
avatar
pr is dead!
January 30, 2012 at 6:28 PM delete

hj hadi dh xnk bersubahat n makin pening dgn politik dalaman pr..so die nk tarik diri..tp pok nik n nuar juburi yg gile kuase pujuk n merayu hj hadi utk tarik diri..

mb kedah plak prof terlebih pndai si aziz bari suh resign n msk bn sbb kenekn auku pd pel kuin..

mngkin lps ni nasha plak...cayalah pas..inila akibt yg korng perlu baya sbb bersekongkol dgn puak2 yg gilekan kuasa n munafikun...dlu dalaman pas xmcm ni.

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 6:44 PM delete

kaum cina pulak eluk beli kain putih (kapan) utk brahim ..

Reply
avatar
Anonymous
January 30, 2012 at 6:53 PM delete

kek ekonomi 30% utk bumiputra di rembat oleh izat famili. RM 250 juta tu agak agak nya lah 5% dr 30% kek ekonomi bahagian bumiputra.

jika di berikan kpd org yg betul dan amanah, kaum melayu dpt pertingkat kan utk menguasai ke jumlah 30%.

atau jika RM 250 juta diberikan kpd setiap org yg benar benar mengusahakan nya lg awal kita dpt jumlah 30%.

Ini kalau bg 30% skg pun tak berkembang dan tak bertambah. Mtk lg 30%. Dpt lg bhg 30% tu. sama jugak dr dulu.

bukan kaum cina tak nak tolong. tp sape nak percaya kalau kaum sendiri pun kena kencing..

Reply
avatar
Bombo
January 30, 2012 at 7:54 PM delete

sekarang perkosa brahim katak tak tahu menahu tentang sensitiviti kaum tiong hua sampul putih menandakan ekhsan mati,bodo betul perkosa ni buta sejarah,dah tua nak mati pun tak tahu resam adat kaum 1malasia maa,sebab itu kalau nak tubuh ngo tu ahli harus pandai baca sekolah tinggi tahap deegre atlist la....ni tak bodo tahap jamban byr 20sen...kankah kantoi...kan.kan.kan....anda berani bubar perkosa brahim katak...

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive