Benarkah Rosmah belanja RM325,000 di Sydney? - cerita dari pemilik Butik itu..

Semalam, akhbar Sydney Morning Herald (SMH) melaporkan isteri Perdana Menteri itu berbelanja sehingga A$100,000 (RM325,000) di sebuah butik di Sydney dua minggu lalu.

Menurut Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar, jika sekali lagi akhbar Australia membuat laporan tidak benar mengenai tabiat berbelanja mewah Datin Seri Rosmah Mansor, maka satu tindakan undang-undang perlu diambil terhadap akhbar dan sumber berita akhbar tersebut.

"Jika Rosmah dan Najib enggan berbuat demikian, ia memberikan gambaran kepada rakyat bahawa apa yang dilaporkan itu betul seperti yang berlaku apabila Najib enggan mengambil tindakan undang-undang terhadap begitu banyak akhbar di serata dunia yang pernah mendakwa tentang kaitan beliau dengan kes Altantuya Shaariibuu.

"Kalau banyak kali sangat dilihat takut mengambil apa-apa tindakan undang-undang, rakyat akan percaya apa yang dilaporkan mengenai Najib dan keluarganya itu benar," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Sementara kita menunggu apakah penjelasan Datin Seri Rosmah Mansor dan juga suaminya Datuk Seri Najib Razak terhadap laporan akhbar Australia semalam itu apa kata kita baca pula kisah sebenar tentang pembaziran ini dari pemilik butik tersebut..


Carl Kapp's couture capers in KL

A burgeoning Aussiewood fanbase already lusts after Carl Kapp's chic draped silk evening gowns and killer tailoring, but now Kapp can add political stylist to his repertoire.

On December 30, the South African-born, Sydney-based designer (pictured below, backstage at his debut Australian Fashion Week show last May) took a call from someone claiming to work in the Malaysian government, asking about the availability of limo parking near his Paddington store/studio.

Shortly afterwards, Kapp found himself receiving a party of six and being introduced to the "the First Lady of Malaysia", Rosmah Mansor.

Kapp was told that the group had come straight from Sydney department store David Jones, which is in its first season selling Kapp's brand.

Having apparently become so smitten with his collection, Rosmah wanted to see more. After making multiple selections in Kapp's Paddington store, which was already filled with regular customers, he proposed a far more civilised private appointment.



Around 6pm the following day, in other words New Year's Eve - a time when most Sydneysiders who are not already away on summer holidays are either securing a harbour vantage point for Sydney's celebrated NYE fireworks or else fleeing the madness which descends on the city at this time - Kapp was summoned to the penthouse of The Darling Hotel at Pyrmont.

Officially opening to the public in April, the penthouse is part of the revamped Star casino and boasts spectacular views of Darling and Sydney Harbours.

A perfect fireworks viewing position in other words - which, according to The Darling, was definitely operational that night and costs anywhere from AUD 15,000-20,000 per night.

There, surrounded by samples, fabric swatches, sketches and Rosmah's many attendants, who appeared to be gearing up for a New Year's Eve party, Kapp was introduced to a casually-attired Malaysian Prime Minister Najib Razak.

"It was unbelievably surreal" Kapp told frockwriter.

"He was really nice, very friendly. They were obviously relaxing, snuggling up and looking very happy together. He was just curious, he didn’t have to be there.

He made a comment at one point about the way I was dressed, saying something like 'In Australia, you guys don’t dress up, it’s all very casual'.

He also asked if I knew of any good menswear stores in Australia. I mentioned Harrolds and sent him there, but I wasn't sure if it was open. Then he told me he has all these suits tailor-made by an Italian brand. Obviously he likes his bespoke suits".

Rosmah wound up ordering 61 silk pieces from Kapp's Spring/Summer 2011/2012 and Autumn/Winter 2012 collections. Not being a standard size in Kapp's range and notably, in need of far more modest attire for Malaysia, a predominantly Muslim nation, all of the garments are being custom-fitted.

"Everything has to be covered: long sleeves, down to the ground, with no bare ankles or wrists, lots of pants and then layered with other pieces such as dresses" said Kapp, who is also being flown to Kuala Lumpur next month for fittings.

Below are some pieces from Kapp's SS1112 runway show and (bottom) his AW12 lookbook, which include some of the items ordered by Rosmah.



According to the Malaysian High Commission in Canberra, the Malaysian PM was in Australia at the time on a "private visit", which included some golf.

A rather interesting manner for Najib to see out 2011, a year in which he visited our shores on it now appears at least three occasions: in March, his first trip down under since taking office in 2009 and then again in October for the Commonwealth Heads of Government summit in Perth.

In Perth, discussions were continued with Australian PM Julia Gillard over the hugely controversial Malaysia Solution asylum seeker swap proposal which was first floated in May, but scuppered by Australia's High Court in August.

Kapp politely declined to mention the size of the order. Based on the average prices in his collections - which start at AUD 400 and reach several thousand dollars - frockwriter estimates it could be approaching AUD 100,000. Kapp was paid upfront.

Fantastic coup for Kapp, however frockwriter can't help wondering just what Malaysia's media might make of the news. Politics is a nasty business and miffed local designers, annoyed by Rosmah's patronage of a Sydney-based designer for such a large chunk of her wardrobe, may be the least of her problems.

Since Najib took office, the knives have been out for his wife. Dubbed by some uncharitable critics as a Malaysian Imelda Marcos, her expensive tastes have been well documented. It is unclear whether these photos have been digitally manipulated.

If not, then she may own at least eleven Hermès Birkin handbags. Pending the type of leather used, the latter can reach six figures. Last month, the Malaysian blogosphere speculated that Rosmah could be the mystery bidder at the centre of the sale of a red crocodile Birkin with white gold and diamond hardware in the US for USD 203,150 - reportedly the most expensive handbag ever sold at auction.

Earlier last year, the Malaysian media whipped itself into a frenzy over Rosmah's alleged purchase of a USD 24million ring from New York jeweller Jacob & Co - claims which attracted the attention of Malaysia's Anti-Corruption Commission. The claims were flatly denied. According to subsequent reports, the ring was briefly in Malaysia for "exhibition purposes".

In November, Najib was forced to respond to a report in The West Australian that his daughter had purchased AUD 60,000 worth of goods from David Jones and that a "first lady" bought AUD 150,000 worth of pearls during Perth's CHOGM summit. Najib told the Malaysian press that his daughter was not in the country at the time and his wife did not purchase any pearls - prompting The West Australian to publish a correction about Najib's daughter being in Perth at the time.


http://frockwriter.blogspot.com/2012/01/carl-kapps-couture-capers-in-kl.html

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

16 comments

comments
Bombo
January 22, 2012 at 9:35 PM delete

Dimana ada duit disitu ada rasuah mansur enak nya berbelanja,no limit kalau kaya dari keringat rakyat mcm emelda marcos pengkianatlah namanya,duit d kumpul dari bayi sampai tua kerepot baru nak berbelanja..masuk akal,kan,kan kan ppas boleh tumpang sekaki...
Kebanyakan rakyat tak izinkan puak ni berhabisan buang duit jika benar guna duit rakyat,rakyat harus talkinkan selamanya

Reply
avatar
January 22, 2012 at 9:39 PM delete

seronoknya bce paper luar negara!!!diorang sgt teluih dalam wat repot,hahahhaa

Controller NES Terbesar Di Dunia(Video)

Reply
avatar
Anonymous
January 22, 2012 at 10:54 PM delete

duit komisyen kapal selam & jet pejuang tak habih2 lagi maa...

Reply
avatar
Rauna
January 22, 2012 at 11:10 PM delete

Pesan aku kat big mama...
Kalau makan banyak biarlah diam2. Jangan bila kenyang nak tunjuk perut kat orang...

Reply
avatar
1nation.
January 23, 2012 at 3:17 AM delete

offtopic,
Heran aku nengok tahap kebodohan puak karat biru, kita panggil umno jadi umngok, dia pun ikut tukar jadi pasngok. kita gelar profesor pro kerajaan= prof. kangkong, dia pun ikut tukar prof pro pakatan = prof. kangkong, takde nama lain ker??? sawi ka, bayam ka... skg sudah confuse mana 1 kangkong kerajaan, mana 1 kangkong pakatan.
YANG PALING CIKAI, DLM CERAMAH PAKATAN PANGGIL PEE M = AH JIB GOR, DIA PON BUKAK FB LETAK NAMA AH JIB GOR.
Teringat aku kat lirik lagu orang kita(wings),'orang kita ketawa, biarpun diseksa'= org umngok la tu. low class minded.

Reply
avatar
Anonymous
January 23, 2012 at 9:15 AM delete

Bigmama belanja pakai wang rakyat biar dia lah. Sebagai seorang isteri perdana menteri dia tau lah resiko nya. Yang bangang nya , Biar lesap berjuta- juta maseh juga melayu mengundi BN........macam tak tauladan. Bangang dari umno bangga dengan pembangunan tapi tak tahu apa itu pembangunan. Mereka anggap pembangunan tu bangunan mewah, peralatan canggeh, bandar raya pesat. Mereka lupa kemajuan meliputi semua aspek. kalau pembangunan negaranya pesat dari segi menyeluruh tak kan ekonomi negara meredum dan perpaduan tergadai. Rakyat perlu di maklumkan dengan ni.

Reply
avatar
Anonymous
January 23, 2012 at 9:53 AM delete

Sepatutnya kau orang tak boleh bising bila dia orang belanja mewah,kan kau orang semua dah ditutup mulut dgn duit RM500..tak gitu.

Reply
avatar
Anonymous
January 23, 2012 at 10:57 AM delete

Kalau mampu apa salahnya berbelanja. Jgn bandingkan gaji/kemampuan kita dgn dia. Cina yg kaya-raya tu, mangkuk tandas pun dibuat dari emas. Utk apa & kenapa terpulang, kerana mereka mahu & berkemampuan. Lebih baik berbelanja dgn duit yg ada dari ada peruntukan beratus juta, tapi tak buat apa-apa. Simpan bawah bantal. Tau-tau duit dah habis... Dunia tak merasa, akhirat tak dapat pahala. Pemimpin yg tak pandai berbelanja utk diri dan keluarganya (memadai dgn apa yg ada) menggambarkan pemimpin itu berfikiran jumud/statik yg juga tak pandai berfikir utk menambah hasil negara/negeri.

Reply
avatar
AnakSelangor
January 23, 2012 at 1:23 PM delete

Anon 10.57,
Aku rasa tak ada siapa pun pertikai kehendak dan nafsu Rosmah nak berbelanja besar.. Persoalannya mana dia dapat duit sebanyak tu dan keluar belanja pulak macam nak beli pisang goreng kat tepi jalan je.. Tak ada rasa bersalah langsung..

Reply
avatar
Anonymous
January 23, 2012 at 5:16 PM delete

gua ingat bukan A$100.000
tapi A$200.000, agaknyalah.
ertinya 700,000 ringgit malaysia.
kah... kah... kah... lawaknya.

Reply
avatar
Anonymous
January 23, 2012 at 7:00 PM delete

.

pertama sekali kita org islam. tak boleh boros! so walaupun dah ada duit dia tak boleh berbelanja cuma untuk pakaian dgn hrg yg mahal. dan kalau diperhatikan gambar di atas designer ni pakar dlm fesyen ala ala barat.. bila masa dia pakai fesyen mcm tu..? dan mana pergi nya designer fesyen islamik yg dia jd penaung..?

kalau dia boros ..ada kemungkinan cita cita dia ialah mesti setahun dpt kan berjuta.. tak kira macam mana dah set mesti masuk berjuta juta.. maka mungkin dia berbelanja dulu dimana duit belum dpt.. kalau tafsiran ini betul parah lah kita yg jd rakyat kpd PM Najib.

mmg ada cina kaya raya buat mangkuk tandas dr emas.. tahu tak skg harga emas berapa?? dan harga emas selalu akan naik. jd bezakan emas dng fesyen pakaian pulak.

Adakah sikap boros Imelda tlh menambah hasil negara filipina? Berbelanja boleh tp jgn boros.. secara singkat boros ..beli mahal mahal pakainya sekali dua.. beli mahal mahal tp beli jual harga murah.

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 10:14 AM delete

Anak Selangor, Anon 7.00.

Boros adalah subjektif. Adakah semua orang perlu makan mee RM3.50 sepinggan dikedai mamak termasuk jusa, ketua pengarah, toke balak dan CEO supaya dikatakan tak boros?. Jika office boy membeli pen berharga RM200 itu boleh dikatakan boros tapi jika CEO menyelitkan pen berharga RM5 dibajunya itu dikatakan kedekut. Bersederhana bermaksud berbelanja mengikut kesesuaian pendapatan. Orang yang berpendapatan tinggi tapi menyimpan duit dan sentiasa tidak membeli apa yg dihajati sedangkan ia berkemampuan utk mendapatkannya bererti orang ini menjadi 'hamba kpd hartanya sendiri'. Seorang penyanyi wanita pernah menderma RM100,000.00 kpd badan kebajikan. Jika dia manderma sebanyak itu, berapa pula dia sanggup ber'shopping' utk dirinya sendiri?. tentu lebih dari itu. Adakah kita hendak menuduhnya mendapat duit sebanyak itu dgn cara tak halal?. Saya yakin Najib berkemampuan kerana beliau telah menjadi MP sejak berumur 22 tahun. Seorang pion yg dah bekerja hampir 40 tahun pun juga memiliki sedikit-sebanyak harta, kereta dan rumah sewa. Walaubagaimanapun saya yakin jumlah yg dilaporkan akhbar Sydney Morning Herald telah diperbesarkan, hakikatnya beliau berbelanja tidaklah sebanyak itu.

Anon 10.57

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 5:25 PM delete

anon bangang dan bahlol 10.57...

Kau tanya dulu gaji si najib berapa sebulan? Ada dekat RM100,000 ke? aku percaya dengan hutang sana dan hutang sini kurang dari separuh tinggal gaji memanda menteri ni.. Kalau business man atau business women belaja aku tak hairan tapi dengan gaji menteri yang tak sampai 6 angka mustahil nak berbelanjan sehingga 6 angka lebih!! nengok pada logiklah bangang!!

Kau bagi perumpamaan dengan CEO yang gaji bulanan 6 angka! gaji memanda menteri tak sebesar CEOlah mangkok!! apa ke bangang contoh hang bagi ni!! siol!

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 6:02 PM delete

Anon yg gajinya tinggal separuh 5.25

Saya yakin pendapatan bulanannya mungkin mencecah RM100,000 s.b memandangkan gaji ketua pengarah jabatan kerajaan RM10,000 boleh sampai RM30,000 jika dicampur elaun. Kancil yg tak pandai bersyukur sahaja yg amat dengki bila melihat gajah berak besar. Bersyukur dan berbelanjalah mengikut kemampuan sendiri, jgn dengki dgn kemampuan orang lain. Kedengkian tak akan memindahkan harta orang itu kpd kita.

Ann 10.57

Reply
avatar
Anonymous
January 24, 2012 at 6:07 PM delete

anon 10:57 / 10:14 am

aku. nak tambah apa yg anon 5:25 pm

tolong lah compare kan dgn isteri isteri ex pm kita.. dua dua mrk tu pun dah bertahun tahun jd MP..

ex pm kita tak kaki enjoy dan kaki ... dan kak ros tentu dah kaki joli sejak berlaki kan najib.. dulu sebelum jd isteri PM mcm mana dia berbelanja.. kalau taste mcm ni mungkin dia berbelanja setengah dr gaji laki dia..

kau kira najib punya gaji.. tak kan lah rumah dia tak pernah diubahsuai .. tak pernah tukar kereta.. sekolah anak lg... belanja anak anak ..

yg pion nya pandai kau kira kereta dan rumah sewa (tanah pusaka) ..

dan belum pernah pulak aku dengar penyanyi wanita yg derma rm100,000 tu kaki shopping dan seorg yg boros. dan kalau dia boros beli pakaian pun mmg patut sb dia lawa dan cantik..

itu sbb kabinet kena istiharkan harta supaya rakyat tahu sumber harta tu betul.. tak de lah kita tuduh dan sangka yg buruk !

Reply
avatar
Anonymous
January 25, 2012 at 12:50 PM delete

Anon 6.07

Lain orang lain cara. Kita pun tak suka kalau semua PM dari dulu s'pai sekarang punyai citarasa yg sama. Saya amat setuju memang sepatutnya semua menteri/timb., MB & EXCO istihar harta semasa pegang jawatan bukan selepas 3 tahun, termasuk MB & EXCO negeri tokong besar tu. Disini saya bukan menyokong sikap boros tetapi saya beri pendapat bahawa orang yg tak pandai berbelanja sebenarnya tak pandai mencari duit. Jika ada duit tapi disimpan, dapatkah kita pastikan waris tak boroskan duit tu selepas kita mati?. Lihatlah seorang MB tu, rumah sendiri pun tak berubah, bagaimana hendak berfikir mengubah(memajukan) negeri?. Zuhud konon. Mungkin dia boleh terima tetapi rakyat perlukan p'gunan & pekerjaan bukan duduk tepi longkang/tong sampah makan ceramah aje. Pemimpin yg agrasif membahagiakan keluarga juga akan agrasif berfikir bagaimana utk membahagiakan rakyatnya. Tambah pendapatan sendiri. Gaji cina tokey genting RM325,000 s.b. Melayu gaji 5 angka sebulan dan setahun, cina gaji lima angka sehari...

Anon 10.57

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive