Anwar Ibrahim ambil tindakan undang-undang terhadap Utusan kerana Fitnah beliau.


Dalam satu kenyataan dikeluarkan lewat petang ini, Surendran yang juga seorang peguam berkata: "Menerusi peguamnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 17 Januari (hari ini) telah mengeluarkan notis tuntutan ke atas Utusan Melayu (M) Berhad yang merupakan pemilik akhbar Utusan Malaysia dan juga ke atas Editor Utusan Malaysia, meminta penarikan balik kesemua dakwaan, permintaan maaf dan ganti rugi."


Laporan BBC: Anwar mahu Utusan minta maaf

SHAH ALAM – Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memulakan tindakan mahkamah ke atas Kumpulan Utusan dengan menuntut agar ia menarik balik laporan-laporan yang menurutnya telah memfitnah beliau.

Utusan Malaysia menerbitkan laporan itu berdasarkan satu temu bual Anwar dengan stesen BBC baru-baru ini, susulan pembebasan beliau dari tuduhan meliwat.

Naib Presiden PKR, N. Surendren berkata, laporan akhbar itu mendakwa Anwar dalam wawancaranya bersama BBC telah meminta kerajaan mengkaji semula undang-undang yang melibatkan hubungan homoseksual di negara ini.

Menurut Surendran, Anwar sebenarnya mengatakan bahawa sebagai penganut agama Islam dan bagi orang bukan Islam di negara ini, umumnya percaya dan komited untuk menyokong kesucian perkahwinan antara lelaki dan wanita di Malaysia.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan lewat petang ini, Surendran yang juga seorang peguam berkata: "Menerusi peguamnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 17 Januari (hari ini) telah mengeluarkan notis tuntutan ke atas Utusan Melayu (M) Berhad yang merupakan pemilik akhbar Utusan Malaysia dan juga ke atas Editor Utusan Malaysia, meminta penarikan balik kesemua dakwaan, permintaan maaf dan ganti rugi." - Sinar Harian

**********************************************

DSAI Begins Legal Action Against Utusan Malaysia

I refer to certain reports published in the Utusan Malaysia newspaper on January 17th 2012 alleging that the Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim had made statements in a BBC interview calling for the legalizing of homosexuality.

These reports are defamatory, scurrilous, politically motivated and gutter journalism of the lowest kind.

In the BBC interview, the Opposition Leader whilst calling for review of archaic laws, went on to state that “we, Muslim and non-muslim generally believe and are committed to support the sanctity of marriage between man and woman in Malaysia. We do not promote homosexuality in the public sphere and domain”. Thus the Utusan Malaysia report is completely and blatantly false.

The UMNO-linked Utusan Malaysia newspaper has consistently published false, mischievous and scurrilous reports against the political opposition. Indeed, politically motivated and dishonest media reporting has become the norm among many mainstream media organizations such as Utusan Malaysia. This dismal state of affairs has been created, fostered and encouraged by the Barisan Nasional government.

In view of this, Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim has in the public interest begun legal action against Utusan Malaysia. Through his solicitors, Datuk Seri Anwar Ibrahim has on 17.1.2012 issued a demand notice against Utusan Melayu (Malaysia) Bhd which is the proprietor of Utusan Malaysia newspaper and against the Editor of Utusan Malaysia, demanding retraction of the above allegations, an apology and damages. He brings this action as a matter of principle and in vindication of the people’s right to fair media reporting.

Issued by,

N. SURENDRAN

VICE PRESIDENT
KEADILAN

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

17 comments

comments
Rauna
January 17, 2012 at 11:12 PM delete

Aku kagum dengan Anwar walau diasak oleh semua media arus perdana dan semua instrumen kerajaan durjana, beliau masih bertahan dan makin diterima oleh rakyat.

Pastinya Utusan Meloya tak akan meminta maaf sebab kalau kalah dimahkamah pun ada koporat keparat tajaan UMCO yang akan bayar gantirugi.

Apa punya rendah mentaliti akhbar arus perdana Malaysia... kalau dibuat bungkus nasi lemak pun aku tak lalu makan.... He he he...

Reply
avatar
Anonymous
January 17, 2012 at 11:30 PM delete

Yup2.... susah nak tengok utusan meminta maaf.... cuma kalau utusan kalah saman fitnah, orang2 sekeliling utusan yg akan tolong bayarkan saman tu.... cuma, rakyat perlu tahu kekalahan Utusan dalam setiap saman fitnah supaya "pembaca-pembaca setia" Utusan terbuka mata tentang apa yg telah berlaku....

So untuk tahu kekalahan fitnah ini, media PR perlu memperkuatkan hebahan di semua media supaya kekalahan fitnah utusan ini di ketahui umum...

Contoh kekalahan saman fitnah oleh Utusan terhadap Lim Guang Eng bulan lepas, berapa kerat yang tahu pasal berita tu? "Pembaca-pembaca setia" Utusan confirm x tahu.... So hebahan media oleh PR perlu diperhebatkan....

Reply
avatar
Anonymous
January 18, 2012 at 12:46 AM delete

Anwar bertmbah yakin sb semakin ramai rakyat yg bersama sama dia. kemana dia pergi dapat sambutan.


utusan tak de modal utk menandingkan kebolehan pemimpin be end yg lain terutama dlm umno dng kehebatan anwar.

cara mrk ialah memburukkan anwar bukan mengandingkan kebolehan pemimpin umngok b end dgn anwar.

mrk hny ada kebolehan. anwar pula ada kehebatan. tak terjangkau oleh mrk.

krn itu mrk memerlukan Hasan utk memburuk burukkan anwar.

Reply
avatar
Rauna
January 18, 2012 at 1:05 AM delete

anwar2..hebat btul ko kencing pencacai2 ko ek..peliwt tue ni dr mude lg mmg gile kuase..lps abim msk umno..dr jaw biasa2 lps tu tikam blakang ghafar baba..dpt jd timb presidn umno..dpt jd timb PM..lps tu abis kroni2 die dpt share..bapak die lg la..siap jd pengerusi IOI lg..skrng dh tue ganyut pon sibuk nk jd PM..dah2 la tu nuar..ms ko jd tpm pon bkn ko ade sumbngn sgt..hrga mnyk rndah ms tu sbb mmg satu dunia hrge mnyk rendh..org2 dlm perbankn sume tau ko nk naikkn interest ms krisis aritu ats nasht IMF..bdk2 hingusn blh la ko kelentong nuar oi..org bodo mcm ASD ni lg la sng ko kelentong..siang mlm kene kencing..amacam ASD..lumayan x nuar baya ko tiap bln...masyukk..

Reply
avatar
January 18, 2012 at 1:17 AM delete

jangan lupa Hassan Ali yer......

Reply
avatar
Anonymous
January 18, 2012 at 1:26 AM delete

Rauna ni isteri Rakab ke ??? hahahaha

Reply
avatar
January 18, 2012 at 1:53 AM delete

Buat yang guna nickname Rauna tu..

Kalau berani letaklah nama sebenar hang dan no kad pengenalan sekali..

Biar aku forward kepada DSAI dan Mahkamah sebab menghina keputusan mahkamah dan fitnah DSAI..

Dan supaya aku pulak boleh saman hang pasal fitnah aku..

Atau.. aku track IP Adress hang..

Reply
avatar
Anonymous
January 18, 2012 at 4:00 AM delete

MEME ASD NI AGEN AL JUBURI...

Reply
avatar
Anonymous
January 18, 2012 at 7:43 AM delete

surat khabaq umporno tu peduli apa kat saman...kalau kalah di mahkamah...depa guna duit zakat untuk bayar denda dan kos mahkamah.
Itulah umporno tak habis2 menyusah rakyat.

Reply
avatar
Anonymous
January 18, 2012 at 8:12 AM delete

Anuar skg :-

Turun harga minyak

pendapatan rm5000 tak dikena cukai

IPP yg mentedarah duit dihapuskan

Pendapatan Petronas akan didedahkan

Meningkatkan pelaburan krn keyakinan pelabur2 kpd Anwar/Pakatan

Anwar permata Islam yg menyinarkan bumi Msia.

KALAU NAK NAFI INI SEMUA RAKYAT TUNTUT NAJIB BERDEBAT DGN ANWAR !

Reply
avatar
January 18, 2012 at 11:23 AM delete

sdr ASD ...dua tiga ekor lembu umno selalu mengacau dlm komen2 dia org dlm blog2 nak menyakitkan hati penyokong2 PR. Sedangkan sy dah kenal DSAI dari 1974, demo kerana kesempitan sgt Rakyat dan bersama beliau dihadapan Kedutaan USSR jln Ampang membantah penaklukan keatas Afghanistan..DSAI begitu konsisten utk membela org2 yg dlm kesusahan.

Reply
avatar
Ngah Phg asal Melaka
January 18, 2012 at 11:39 AM delete

wahai sdr/sdri yg masih bersama umno..sy bukannya setahun dua dah kenal keatas kerajaan skrg dr zaman Tunku dan menunggu keputusan SPM `75, menangis kerana semasa Tun Razak meninggal dunia, sempat menunjukkan persembahan silat semasa Mahdhir/Menteri Pelajaran `75 masa beliau dtg keSek. Alam Shah, Cheras, Abdullah, Najib org yg dekat dgn tempat sy diMuadzam Shah(beberapa kali function dgn Dtk Maznah, ADUN/Tim Menteri Sumber}...SEKARANG ...umno memang penuh dgn kerosakan dan kejahatan tidak baik utk Malaysia dan rakyat. Beranilah berubah sdr/sdri dan tuan/puan utk kebaikan anak2/cucu2 kita

Reply
avatar
Anonymous
January 18, 2012 at 4:30 PM delete

Boleh..tak salah untuk aku berubah sekiranya pihak pembangkang TIDAK TERLALU AGRESIF mencari salah dan silap parti lain sedangkan pimpinan parti sendiri pun kucar kacir..bagaimana nak perintah negara ? Rakyat macam aku sentiasa memerhati ? Hatta kalau kerajaan sekarang buat tak kena pun aku protes jugak !!!
Yang aku sakit hati ialah cara pembangkang punya nak dapatkan sokongan rakyat, tapi tak pedulikan kebajikan dan manafaat yang boleh diberi sekiranya mereka ditakdirkan memerintah nanti.. Ini baru kuasai 3-4 negeri dah berbagai hak keistimewaan orang MELAYU cuba di hakis...!!

Reply
avatar
Anonymous
January 18, 2012 at 7:20 PM delete

Lingkup la nmpakny Utusan ni. RM50 juta bukanny kecik woo.. Klu menang, memang senang selama-lamany. Senang betul cari duit skrg ni. Itulah bahana fitnah bila tukang sambungny nk mngampu pemerintah.

Reply
avatar
Kekkei Genkai
January 19, 2012 at 10:27 AM delete

Salam.....wahai pro2 umno...memang pd zahirnya PR nk jaga anak2 buah mmg susah n nmpk kucar kacir...bukan korang xtau pn, jaga 100 ekor lembu lagi senang drpd jaga 10 orang manusia...mentadbir negara & mentadbir manusia adalah 2 perkara yg berbeza...FAHAM TAK!!!!??????? Kalau korang nk tgk cmner cara PR memerintah, bagi ler peluang PR memerintah...pastu dh nmpk kesan, baru ler nk wat penilaian.....ADA FAHAM TAK!!!????? sekurang2nya dalam tempoh 4 tahun PR memerintah, Pulau Pinang telah mengurangkan hutangnya dari RM630 juta kepada RM30juta jer....mcm tu punya impact pn x nmpk lg ker?

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 5:13 PM delete

mcm mana nak nampak...ada ka utuseks or tv nak keluar berita2x mcm nie...ada berani ?

Reply
avatar
Kekkei Genkai
January 19, 2012 at 7:26 PM delete

Tu pun silap2 kena saman 50 juta pun kerajaan bayar buta2 jer...ala, setakat 50 juta, apa la sgt....celah gigi jer.... :)

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive