'Ah Jib Gor ' Facebook Najib versi bahasa Cina dibanjiri sindiran..


Mungkin di luar jangkaan dirinya, cubaan Perdana Menteri Najib Razak untuk mendampingi komuniti Cina melalui Facebook telah mengundang kesan sebaliknya, apabila warga internet membanjiri laman rasmi Facebook versi bahasa Cina ini dengan sindiran dan kritikan yang tajam.


Tidak kurang komen yang menyasarkan isteri Najib Razak, iaitu Rosmah Mansor, misalnya mengajukan soalan nakal seperti "Nak shopping kat mana hari ini bersama isterimu? Apa jenama baru yang boleh kamu perkenalkan?", malah ada yang mengungkit semula nama "Altantuya Shaariibuu", wanita Mongolia yang diletupkan dengan C4 di Malaysia pada tahun 2006.

Laman Facebook ini menggunakan Ah Jib Gor (makna: abang Jib) sebagai namanya, membuatkan tidak kurang yang menganggap laman itu direka oleh warga internet yang sengaja menyindir Najib. Ini kerana "Ah Jib Gor" adalah nama yang digelar oleh pembangkang dalam ceramah, ketika merujuk kepada Najib Razak. Gelaran ini dipopularkan di ruang internet, sedikit sebanyak berunsur "sindiran" ketika digunakan. Bagaimanapun, laman ini akhirnya disahkan sebagai laman rasmi oleh Setiausaha Politiknya, Wong Nai Chee.

Ketika ditanya MerdekaReview mengapa laman itu dinamakan "Ah Jib Gor", sedangkan gelaran ini selalu digunakan untuk tujuan menyindir, Wong Nai Chee berkata ramai yang memberitahu Najib bahawa beliau digelar sebegitu. Malah, Najib sendiri menganggap panggilan sebegitu agak mesra, maka tidak mengapa jikalau digunakan, menurut Wong Nai Chee.

Tiada perbincangan politik

Bagaimanapun, laman "Ah Jib Gor" mengundang kritikan sebermulanya apabila menyatakan bahawa "tiada perbincangan politik" di situ. Admin menyatakan, "Sekali lagi anda diperingatkan, bahawa tiada perbincangan politik di sini, 'mengacau' tidak dialu-alukan. Anda boleh masuk dan melihat apa yang ada di sini, tetapi anda diharapkan berniat baik dan neutral, dan bukannya berniat jahat atau sengaja sabotaj. Kami sangat mengalu-alukan seandainya perbincangan berdasarkan fakta, juga perkongsian pengalaman hidup. Terima kasih!"

Kenyataan "tiada perbincangan politik" terus mengundang kritikan warga internet, mempertikaikan "Takkan rakyat bersembang soal cinta dan kasih dengan seseorang Perdana Menteri, jika bukan politik?" Kemudian ada pula yang mengalih topik ke shopping, beg tangan, Altantuya Shaariibuu, kapal selam dan sebagainya, memenuhi kehendak PM yang enggan membincang soal politik di laman ini.

Hampir semua soalan yang diajukan berlapik, misalnya ada yang memohon untuk membela lembu, ada pula ingin mengambil alih kontrak mengendali laman Facebook ini, menyindir peruntukan RM1.8 juta untuk Facebook Kementerian Pelancongan sebelum ini.

Terdapat juga warga internet yang cuba mengaitkan sikap "tiada perbincangan politik" ini dengan MCA pada zaman Ong Ka Ting menyandang jawatan Presiden. Pada ketika itu Ong Ka Ting cuba elak untuk menyentuh agenda besar politik, sebaliknya menumpu kepada soal kebajikan, sehingga mencungkil kritikan. Wong Nai Chee adalah ahli jawatankuasa pusat pergerakan belia MCA, dilihat berada dalam sekta Ong Ka Ting sebelum ini.

Bagaimanapun, Wong Nai Chee berkata kepada MerdekaReview bahawa ia bukan bermaksud tiada langsung perbincangan politik. PM akan respon kepada perkara yang mempengaruhi kehidupan orang ramai. Wong Nai Chee menjelaskan, Najib telah memiliki satu laman yang khas dalam bahasa Inggeris, maka laman versi bahasa Cina-nya tidak berniat untuk menjadi tiruan kepada laman tersebut. Lebih-lebih lagi, laman ini tidak berniat menampilkan imej Najib yang serius sebagai PM, tetapi sebaliknya.

Menurut pengamatan wartawan, respon rasmi laman ini terbahagi kepada dua, iaitu jawapan daripada Admin, dan kedua, jawapan daripada Najib setelah soalan diterjemahkan kepadanya. Sesetengah warga internet mengadu komen mereka telah dipadamkan admin, menyindir bahawa tidak usah menubuhkan laman Facebook seandainya tidak berani berdepan dengan kritikan.

Najib baru-baru ini hadir dalam majlis penayangan filem Cina tempatan, Ah Beng The Movie: Three Wishes. Ketika ditanya sama ada beliau faham apa yang dikisahkan filem tersebut, Najib menjawab dirinya cuba memahami jalan ceritanya melalui subtitle, dan adegan yang paling disukainya adalah apabila bapa Ah Beng mengambil keputusan untuk berhenti merokok, dan berjaya mengelak dari kebakaran rumahnya.

Jawapan Najib sedemikian lantas mengundang pertikaian warga internet, "Bagaimana pula pembinaan kilang pemprosesan nadir bumi Lynas yang bakal menghancurkan rumah orang?"

"Ah Jib Soh"


Tidak lama selepas laman "Ah Jib Gor" ditubuhkan, satu laman dengan wajah Rosmah Mansor ditubuhkan, bernama "Ah Jib Soh" (makna: makcik Ah Jib). Laman itu secara terang-terang menyatakan bahawa ia "perwatakan rekaan", kini menarik lebih 3,000 peminat.

Status yang diperbarui dengan memilih topik-topik tertentu, menyasarkan isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor, misalnya rambutnya, berat badannya, malah amalan menabung sejak zaman kanak-kanak - untuk membeli cincin intan, yang menjadi bahan sindiran warga internet sebelum ini.


MerdekaReview

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

23 comments

comments
Anonymous
January 19, 2012 at 2:10 AM delete

KALAU CINA SINDIR MELAYU KIRA NORMAL LA...

YG MELAYU BINGAI DOK SINDIR MELAYU TAMAK APA MACAM???

APA PUN SYABAS SEBAB PAS HANYA KULI BATAK KAUM BANGKAI JER.

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 3:02 AM delete

ARINI BLOG KO MACAM TAK CUKUP MAKAN JER???

Reply
avatar
PAS GANTI UMNO
January 19, 2012 at 4:03 AM delete

anony 2:10,setakat komen macam nie lebih baik tak payah komen,apalah bodoh sangat ko nie, melayu sindir pemimpin MELAYU UMNO,sebab banyak perabih duit rakyat, joli sakan, sombong,

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 7:29 AM delete

Anon 2.01 ni banyak sangat makan taikk UMNO sebab itu otak dia dah jadi bengap

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 7:32 AM delete

Melay mudah lupa tu sebab dia kata cam tu .Mana perginya saham bumiputera 52 bilon tu.Yu yang umno takut nak laksakan humkum Allah swt bab mca nak tarik diri dari BN adalah lebih teruk lagi diperkudakan olih mca

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 7:46 AM delete

apa pun ternyata maruah ah jib gor lebih teruk dr maruah org yg kena fitnah ah nuar gor.. he he he...

nak spin ah jib gor jd nama yg mesra.. langsung tak de idea pun PM smp ejekan pembangkang pun diterima pakai...

dan tentu bigmama setuju dgn nama mesra dia ah jib soh.. he he he..

aduh .. hehehe hahaha..

kalau cina sindir melayu bukan normal tp pelik.. sb kaum ini selalu nya diam diam ubi.. cuma praya baru kita tahu..

anon 3:02 am pagi pagi buta kau dah kata blog asd dah tak cukup makan. kita tenguk lepas jam 3 ptg nanti dan sekali malam jam 8 malam.. baru lah boleh ckp tak cukup ke atau terlebih makan.. bunyi cakap kau mcm org keciwa je ..HA! HA! HA!

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 7:55 AM delete

rasa nya ah jib gor pernah dlm satu perjumpaan dgn org cina.. dia kata kjaan bn tlh bg gran dan peluang ekonomi dan tambah kuota yg lebih kpd org cina..

aiya ... rakyat mau kjaan yg berinti griti .. bukan mau berinti rasuah ma.. rakyat mau kjaan yg bermaruah dan beramanah.. bukan kjaan yg byk rasuah sudah jadi nanah ma..

HA! HA! HA!

Reply
avatar
January 19, 2012 at 7:59 AM delete This comment has been removed by the author.
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 8:41 AM delete

LALUAN UTK IKLAN TP BUKAN JUAL KERETA ANTIK YG KONDEM.

IKLAN INI UTK ANON ANON PENCACAI UMNGOK UTK GUNA TAG RAKAB YG TLH BERUNDUR SENYAP SENYAP.

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 8:42 AM delete

Padan muka mat mongolia ni.

Kaum Tionghwa dah rejek kamu la. Kaum India pun dah rejek.
Kaum Melayu pun dah separuh rejek.

Hanya tinggal mereka yang masih bangang yang support Ah Jib Kor

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 9:19 AM delete

Bodoh punya Anon 2.10am. kalau Melayu nak sindir Cina buat lah sepuasnya. Nak sindir Porn Chua? Gasaklah. Nak sindir LGE? Gasaklah. Kami Cina adalah bertamadun tak macam hang Anon 2.10am sikit2 kata marah.

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 10:00 AM delete

Tajde posting lain ke ASD??

PASngok dah tak jaga hal ehwal Islam kat Selangor ni apa cer?

Kebinasaan la jawabnya bila orang jahil yang memegang kuasa hal ehwal Islam kat Selangor ni..Kena panggil ust Khalid la pasni..

Terbukti PAS hanyalah pencacai dalam PR..khakkk thuiii

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 11:14 AM delete

anon 10.00 - dr segi komen yg ko tulis aku pasti kau mengagungkan ustaz najib dan ustazah rosmah sbg role model pemimpin islam. Aku tak rasa kau alim dlm ilmu islam jauh lg la keturunan kau..dan sama juga aku tak rasa najib dan seluruh keluarganya tahu mendalam bab agama. So x kisahlah apa mazhab kau kurang2 hormat kepada org yg lebih ilmu agamanya tak kira apa saja fahaman melainkan jelas dia melakukan kesalahan seperti jamil khir. cuma aku harap gaji bulan2 yg kau terima dari najib buat kerja cybertrooper ni berkat, sbb buat masa ni aku tak rasa ia berkat.

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 11:15 AM delete

awat hassang ali islam lebih islam ke?
Dia malaun lebih buruk perangai drpd syaitan...
kah...kah...kah...

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 11:56 AM delete

bukan Ah Jib Soh tapi Ah Jib So Hai

Reply
avatar
dulu,kini selamanya jd keldai dap
January 19, 2012 at 12:15 PM delete

heheh..cayalah khalid brahim..tahniah sbb jd exco agama.tahniah jgk dap sbb perjya perkudakan pas selngor..ahahha..dulu kini selamanya pas jd keldai dap..lps ni xde dh nk serbu2 kelab2 mlm mcm hasan ali buat..xde dh isu2 psl murtad..lps ni sume bebas..hahaha..

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 1:33 PM delete

Pukikamk 12:15 masih nak pertahan hassang....
sihassang ni dah perkuda risalah yg dibawa oleh Nabi Muhammad...
jual agama kerana wang...hutang banyak...
apahal sultan tak pertahan hassang kalau dia betul bekerja utk islam?
sbb dia kaki putar..
kaki pelemah...
kaki islam lebih drpd islam...
kaki banyak hutang...
mulut celaka...
mulut lancau...
kah...kah...kah..

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 1:35 PM delete

kalau cina suruh mat monggol makan babi mesti dia makan...kerana UNDI

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 5:08 PM delete

Anon 3.33,

Hanya ini je hang boleh buat..
baik melancap biar dia terpancut2..
lagi satu haramjadah muncul...
kah...kah...kah...

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 6:05 PM delete

Pemimpin PAS dok abis duit kahwin baru POLIGAMI..

Pemimpin Melayu PKR duk kutip duit dari rumah urut & kedai judi dari konco-konco DAP.

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 6:08 PM delete

Hassan masih tak di lucutkan Jawatan di MAIS (Majlis Agama Islam Selangor)..bodohnya punya anom 1.33pm.

Lepas ni kalau ada kes khalwat & budak melayu teguk arak...boleh la rujuk kat Khalid Gagap (duit banyak tapi lom pernah tunaikan HAJI)...melayu versi PKR.

Reply
avatar
Anonymous
January 19, 2012 at 8:37 PM delete

anon 6:08 pm bodoh lembu entah apa lg lah.

psl hasan masih tak letak jawatan di MAIS lah maka MB ambil hal ehwal agama dan sultan pun perkenankan. kau cuma barua je nak bising pulak MB jaga agama.

tak semesti byk duit kena pergi haji. persedian mental dan kesucian hati dgn perbetulkan amal terlebih dahulu baru pergi. jgn pergi suka suka tapi rukun pun tak cukup.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive