Mahkamah sahkan Guan Eng bukan Anti Melayu, Utusan didenda RM225,000

Oleh: Insyirah Zain



GEORGE TOWN - Mahkamah Tinggi Pulau Pinang petang tadi mengesahkan Ketua Menteri Y.A.B Tuan Lim Guan Eng bukanlah anti Melayu atau anti Islam sebagaimana yang difitnahkan oleh akhbar Utusan Malaysia.


Hakim Vargahse a/l George Varughese dalam penghakiman kewangan mengarahkan Utusan membayar denda RM200,000 kepada Guan Eng dan RM25,000 kos kehakiman.

Guan Eng dalam reaksi spontan di luar kamar perbicaraan menganggap keputusan hakim itu sebagai "kemenangan atas kebenaran".

Beliau berharap Utusan tidak lagi mengfitnah mana-mana pihak sebagaimana yang dilakukan oleh Ketua Editor Utusan, Zulkiflee Bakar dalam tulisan rencana "Kebiadaban Guan Eng" pada 20 Disember tahun lepas.

"Apa yang nak saya sebut (saya, kerajaan negeri dan DAP bukan anti Melayu), hakim telahpun sebut (putuskan).

"Saya rasa untuk Utusan kembali menjadi media masa yang bertanggungjawab, mereka haruslah bertaubat. Tetapi, saya yakin mereka tidak mahu bertaubat dan sanggup bayar saman (malu) ini.

"(Kemenangan) ini adalah langkah pertama, kita (Pakatan Rakyat Pulau Pinang) mesti berjiwa besar demi kepentingan rakyat," ujarnya di luar kamar perbicaraan, di sini.

Bercakap pada sidang media yang sama, peguam Jagdeep Singh menjelaskan kemukinan Utusan membuat rayuan di mahkamah untuk mengetepikan kemenangan anak guamannya, Guan Eng.

"Mereka berhak rayu tetapi mereka kena bayar kerana ini 'Kehakiman Kewangan'," ujarnya.

Perkembangan terbaru ini sekaligus memberi tamparan kepada pembangkang di negeri ini, khususnya Umno yang selama ini menuduh Kerajaan Negeri Pulau Pinang di bawah pentadbiran Guan Eng menindas orang-orang Melayu.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

30 comments

comments
Anonymous
December 14, 2011 at 6:59 PM delete

entah kali keberapa utusan disaman kerana cerita menipu tapi masih ramai yang bangang baca utusan

Reply
avatar
Anonymous
December 14, 2011 at 8:21 PM delete

Utusan takkan bangkrup selagi kosmo laris dipasaran.. JOM KITA BOIKOT KOSMO!!! www.wikimalay.blogspot.com

Reply
avatar
Anonymous
December 14, 2011 at 8:36 PM delete

baca Kosmo online je ...tak payah beli...

Reply
avatar
Anak kg pertama
December 14, 2011 at 8:41 PM delete

Puak2 Melayu PR pakat-pakat la bangga dan jilat LGE kerana memang saman dan perasan yg LGE bukan anti Melayu...tapi dalam hati LGE siapa yg tahu...strategi LGE berjaya pekena Melayu...jadi modal ceramah LGE di masa depan..

P/S: Bukan LGE sayang Melayu...sebenar LGE dok main wayang...nak pelikup Melayu..

Reply
avatar
Anonymous
December 14, 2011 at 8:44 PM delete

hakim kene bayar ni!! penipu. anuwar sendiri kata badan kehakiman penipu. aku percaya cakap anuwar. guan eng rasuah hakim !!

Reply
avatar
Anonymous
December 14, 2011 at 8:44 PM delete

Saman jagn tak saman ....saman sampai lingkup Utusan...

Reply
avatar
Libas
December 14, 2011 at 9:06 PM delete

rakab/ppas/akp yg kata LGE anti melayu,kalau kau kata anti mamak,aku percaya,mahkamah dah sahkan,yg bahlol apoint banggang adalah rakab/ppas/akp dan sexzuan,bodo lagi bahlol,langsung tak boleh percaya pencacai umno ni,pembohong besar,siapa nak percaya,kalau ahli2 umno kau boleh tipu laa....

Reply
avatar
December 14, 2011 at 9:47 PM delete

Anon 6:59 PM,

"Bangang" yang masih lagi baca Utusan tu hanya penyokong gerombolan saja. Aku tak baca apa-apa media cetak arus perdana sejak 1998 lagi. Berita TVpun aku tak tonton. Buat senak perut dan pening kepala saja sebab dah tahu akan ada fitnah dan diputar belit saja.

Reply
avatar
rakab
December 14, 2011 at 11:57 PM delete

Wahai lembu-lembu pakatan sekalian,
keputusan kes saman ke atas utusan ini adalah kes yang terpencil bagi menggambarkan sifat rasis LGE.

Ia berpunca dari sikap tak endah LGE dan kerajaan negeri P.Pinang
ketika penduduk-penduduk melayu kampung Pokok Assam dihalau keluar dari kampung halaman mereka.

LGE memang bersikap perkauman. semenjak dia menjadi ketua menteri,
hanya orang melayu dan India yang dihalau dari tanah mereka bahkan gerai serta premis perniagaan pun sering diganggu mahupun dirobohkan.

JAHANAM LGE !!

Reply
avatar
fidel castro
December 15, 2011 at 12:09 AM delete

saudara rakab..
siapakah kalau bukan LGE yang membela nasib seorang gadis yang di rogol oleh menteri,tiada melayu di ketika itu turut membela gadis itu sehinggakan LGE pula di penjara..di mana kah melayu ketika itu untuk membela melayu?

Reply
avatar
Anak kg pertama
December 15, 2011 at 12:34 AM delete

anon 12.09am

Hanya seorang gadis LGE selamatkan..sudah diangkat sebagai hero..oleh puak2 Melayu PR...tapi ada org yg telah mengangkat martabat kaum Melayu di bumi M'sia kau tak nampak..

P/S: Buta di mata, boleh dapat elaun OKU..tapi kalau buta hati, siapa yg nampak...

Reply
avatar
December 15, 2011 at 1:04 AM delete

Alhamdulillah......didoakan semoga AKP akan sentiasa mendapat perlindungan Allah swt

Reply
avatar
rakab
December 15, 2011 at 1:14 AM delete

fidel castro,

Kenapa kau tak tanya berapa ramaikah gadis melayu yang telah diselamatkan LGE ?? 10 orang ? 100orang ? atau 1,000 orang ??

Kes yang berlaku pada 1994 itu saja yang diulang sampai ke hari ni
sebagai bukti kononnya LGE tidak rasis. Kenapa cuma seorang saja..??

Kes yang LGE terlibat itu sebenarnya atas kepentingan politik Dap semata-mata...

Kerana ia melibatkan TS Rahim Tamby Chik , ketua menteri Melaka merangkap ketua pemuda Umno Malaysia ketika itu.

Jangan kau lupa, LGE adalah pemimpin muda Dap Melaka pada masa itu. Ianya adalah kempen politik LGE dan Dap di Melaka menjelang PRU 1995 yang kebetulan hampir tiba.

Reply
avatar
rakab
December 15, 2011 at 1:20 AM delete

fidel castro,

Sebenarnya LGE bukan menyelamatkan gadis itu,..sebab tidak berlaku pun kejadian rogol ke atas gadis tersebut..

Kes itu telah ditolak oleh hakim kerana tiada sebarang bukti mensabitkan kejadian rogol..

Sebaliknya LGE dihukum penjara kerana menghina mahkamah !!

Reply
avatar
rakab sengal
December 15, 2011 at 1:23 AM delete

....seronok betul aku tgk rakab tension. yg penting skrg utusan meloya beend kena saman. aku mmg dah lama sgt tak baca akhbar fitnah tu...

Reply
avatar
Anonymous
December 15, 2011 at 10:00 AM delete

Rakab budusss

kejadian rogol ke atas gadis tersebut memang ada tetapi mahkamah seperti biasa 'memekak'kan telinga terhadap saksi terutamanya nenek budak itu. Perbicaraan pon tunggang terbalik macam kes liwat anwar. heee

Kes itu telah ditolak oleh hakim kerana tiada sebarang bukti mensabitkan kejadian rogol sama seperti kes saifool yang kena liwat tapi tiada sebarang penusukan di juburnya, mahkamah tetap teruskan kata ada liwat, heeeee.

bangang kau rakab oiiiiii

Reply
avatar
Anonymous
December 15, 2011 at 11:24 AM delete

ingatla wei org2 islam semua. Yahudi dan nasrani akan sentiasa mencari peluang menghancurkan melayu dan islam..

Reply
avatar
Anonymous
December 15, 2011 at 11:27 AM delete

aku mmg sanjung LGE sb dia memberi sokongan dan membantu seorg tua yg cucu nya dibaham oleh buaya T.

Soi Lek lg teruk - anti Islam. tak de pun pencacai nak marah Soi Lek.

ni akp aku nak habaq, aku dah tenguk hati LGE. Hati dia tak mcm umngok. Hati dia penuh dgn rendah diri dan suka kpd kebenaran. Dia tak syg melayu tu ckp kau tp aku tahu dia sygkan semua manusia dng kehidupan ini. syg kau hny pd lembu.

anon 8:44pm ini lah akibat nya bila kehakiman di permainkan oleh kuasa politik. kita semua dah meragui nya dan padahnya akn bertambah parah lg.kepercayaan kita/rakyat tlh terhakis.

Reply
avatar
Anonymous
December 15, 2011 at 11:32 AM delete

peguam utusan nyata kurang cedik.
rakab yg sepatutnya jd peguam utusan.
sb rakab akan kaitkan tuduhan dgn bukti kg pokok assam dan ramai saksi org melayu dan india akan dibawa ke mahkamah menguatkan hujah yg LGE bersifat anti melayu dan rasis.

tp kalau rakab jd peguam. aku lah jd hakim. bukan denda utusan dng rakab masuk penjara.

PATI@Pejuang Allah Tegak Islam

Reply
avatar
Anonymous
December 15, 2011 at 11:53 AM delete

akp 12:34am

nak angkat.. angkat lah mertabat umno dulu. psl umno lah org melayu kita di pandang rendah.

anwar yg angkat merabat malayu/islam di peringkat antarabangsa .. kau hinakan. buat tuduhan dgn fitnah.

rakab oh rakab

krn LGE selamat se org gadis lah maka terselamat gadis2 lain. krn selepas itu tak de lg pemimpin jenis mcm tu. kalau tidak entah berapa ramai lah gadis melayu yg LGE kena selamatkan.

kalau pd masa itu umno yg dulu bertindak maka LGE tak dpt ambil kesempatan. dan kesilapan ini berulang hr ini dng isu shahrizat/NFC. kes ini bukan bersumber dr aduan tp lapuran PAC. so jgn marah kalau Pakatan yg menyelesaikan isu ini.

rakab oh rakab

tang mana tak de bukti tak tahu lah. yg aku tahu gadis itu melahirkan seorg anak. LGE ke penjara dan tambi tu dgn dua dua jwt melepas. skg jd taukeh video.
LGE skg Ketua Menteri PP.


PATI@Pejuang Allah Tegak Islam.

p/s kalau lah dgn belas ikhsan Allah aku masuk syurga dan diberi aku kebenaran utk memillih siapa yg aku hendak ajak masuk sekali di antara rakab/akp/LGE, maaf lah aku pilih LGE.

Reply
avatar
Anonymous
December 15, 2011 at 1:11 PM delete

Rakab, rakus, AKP dan seangkatan UMPORNO...

UMNOPORNO mana ada angkat mertabat melayu, angkat duit ada la, angkat bangla,indon dan mamak jadi rakyat utk menang undi, angkat lembu bawa pi masuk Condo, angkat menteri yg bagi statement banggang, angkat PM yg suka komisen dan bini tak tutup aurat, angkat menteri besar yg jadi kaya sekelip mata, angkat Ketua bahagian yg sapu semua projek utk dia. Yg dok sokong dan angkat tu pun jenis makan pagi kaih pagi, makan petang kaih petang, geng2 ni dok syok sokong sebab bila pemimpin masuk kampung depa yg syok sendiri sebab tengok pemimpin mereka boleh pakai BMW, Mercedes mahulah siap tangkap gambar. Dtg pulak bagi sijil penghargaan UMNO, ohhh bestnyer. Sebenarnya depa tak sedar depa kena tipu gan pemimpin yg tak amanah. Kesiaannnn

Betuii anak kg pertama?????



Anak Kg Belah 2

Reply
avatar
rakab
December 15, 2011 at 1:16 PM delete

kambing pkr 1.23AM,

Aku tak pernah tension pun berdepan
pecacai macam puak pakatan ni..
kalau aku tension tentu dah lama aku tinggalkan blog ASD ni..

tapi cuba kau tengok komen aku kat
sini,..setiap hari, setiap entri..
sebenarnya aku seronok dan teruja..
huahuahuaaaaa...

Reply
avatar
rakab lagi
December 15, 2011 at 1:23 PM delete

non 10.00AM,

Karpal Singh kata kalau suka sama suka, itu macam kalu takdak kes...
hakim tak boleh jatuh hukum..

kes rogol tak wujud !!

bangang lah kau ni...
Heeeee

Reply
avatar
rakab
December 15, 2011 at 1:38 PM delete

PATI OH PATI 11.53,

Melahirkan anak bukan satu bukti kejadian rogol telah berlaku..
suka sama suka pun beranak jugak !
heheheheee..

Hang jangan lupa,..Anwar yang jadi dalang menjatuhkan RTC pada masa itu pun terlepas dua jawatan juga,..dikerjakan RTC dengan buku 50 dalil....huhuhu

Reply
avatar
eh, rakab lagi
December 15, 2011 at 1:44 PM delete

Anak kg Belah 2,

Apa yang kau merapu ni, setannn...
penuh dengan hasad dengki dan buruk
sangka..

bawak, bawak laa mengucap selalu..

Reply
avatar
December 15, 2011 at 9:21 PM delete

bodoh punya AKP... nko mempersoalkan hati LGE mcm mana.... kata konon KGE main wayang.
hati BABI2 melayu yang pegang tampuk pemerintahan tu nko tahu sgt ke mcm mana ikhlasnya. nko ingat semua tu ikhlas? dah la semua kaki songlap duit, byk nyusahkan rakyat tu pon nko tak boleh nampak lagi. tak tahu la spesis ape nko ni AKP ngan RAKAB bodoh tu.
aku rase mak bapak korg berdua ni main salah lubang nkot dulu. tu yg kuar dapat anak yg bengap nak mampus tuh...

Reply
avatar
Anonymous
December 15, 2011 at 11:05 PM delete

PKR, we placed our trust in u ,so please don't let us down . And please don't be racist . It's impt to be fair n true..and productive for the people of course.

Reply
avatar
Anonymous
December 18, 2011 at 11:08 AM delete

rakab 1:16 pm

kau mmg tak tension bila masuk ASD tp kau akan tension kalau tak buka dan baca ASD.

aku pun mcm tu habis kuat 2 hr lepas tu mesti aku bukak ASD. tp bukan psl aku ada. Psl sedap aku nak bedal pencacai umngok. tu je.

karpal kata suka sama suka sbb tuduhan nya mcm tu tp bila bg keterngan sialfool ckp mcm kena paksa. yg ni pun mahkamah tak leh pasti kan mcm mana nak yakin dng proses perundangan. jd karpal nak kata bukan psl tak de kes. ayun!


rakab oh rakab

bila ada anak tentu boleh tutup terus teka teka siapa ayah sebenar. DNA thambu dng anak tu. tp mana berani dah di cabar dah.

oh rupanya Anwar pun terlibat utk selamatkan anak anak remaja di melaka. ingatkan LGE sorg je. Betul Anwar terlepas dua jawatan tp bodoh rakab mmg kau bodoh skg LGE KM PP dan Anwar Ketua Pembangkang. Thambu tu jugal video.

Reply
avatar
rakab
December 18, 2011 at 1:11 PM delete

PATI OH PATI [Pendatang Asing Tanpa Izin],

1...Memang aku suka berkunjung ke blog ASD ni sebab seronok dan teruja nak meluruskan pemikiran
songsang puak pakatan macam kau nih..!

2...Samada suka sama suka atau pun kena paksa,.. Hakikatnya Karpal Singh tak menafikan kejadian meliwat memang telah berlaku !!

Itulah fakta yang terpenting !!

3...Ada anak tak membuktikan seseorang gadis itu telah dirogol..
Boleh saja ia hasil hubungan sesama suka atau telah dibayar..

Reply
avatar
Anonymous
March 30, 2012 at 5:35 AM delete

klu menang adil lau tak menang korupsi

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive