PANAS!! Najib diugut Peneroka Felda..



Umpama kata pepatah 'Ditelan mati emak, diluah mati bapa' itulah yang sesuai buat Najib kini, Hari ini Golongan Peneroka yang boleh dianggap sebagai 'Fixed Deposit' undi Barisan Nasional telah memberikan kata dua kepada Najib.


Dalam satu sidang media hari ini, Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP) telah memberikan kata dua kepada Najib Tun Razak supaya membuat pilihan.. pilih antara undurkan Isa Samad dari jawatan Pengerusi Felda atau Peneroka yang berjumlah 1.6 Juta warga peneroka akan memberikan undi kepada Pakatan Rakyat..

Jika diundurkan Isa Samad kemungkinan besar kita semua rakyat Malaysia akan mengetahui apa sebenarnya yang telah berlaku antara Najib dan seseorang di sebuah Hotel di Port Dickson semasa Isa Samad menjadi MB..

Dikekalkan pula Isa Samad sebagai Pengerusi Felda.. Barisan Nasional bakal menjadi pembangkang selepas PRU13 yang akan tiba nanti..


**********************************

Peneroka Felda beri Najib kata dua, Isa Samad atau undi

KUALA LUMPUR, 28 Nov ― Dilihat sebagai bantahan terbuka kali pertama, badan yang mewakili peneroka Felda hari ini menggesa Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad berundur secara terhormat dan mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menunaikan permintaan itu jika inginkan undi pilihan raya umum ke-13.

Gesaan itu dibuat pada satu media di sini hari ini oleh Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP), yang diiktiraf secara rasmi oleh Felda, mendakwa mewakili 1.6 juta warga peneroka dan sekitar 120,000 peneroka dari 11 wilayah Felda di seluruh negara.

Desakan itu dibuat ketika pentadbiran Najib bersiap sedia menghadapi pilihan raya umum ke-13 dan mengharapkan sokongan padu peneroka Felda yang selama ini dianggap sebagai kubu kuat Umno-BN.

Selain menggesa Isa, yang mengetuai Felda sejak setahun lalu, JKPP juga menggesa Pengarah Seranta Felda Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid dan Ketua Pegawai Eksekutif Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd, Datuk Sabri Ahmad agar berundur sama.

Desakan itu memuncak ketika proses menyenaraikan Felda Global Ventures sedang giat dijalankan.

Langkah penyenaraian itu diumumkan oleh Najib ketika membentangkan Bajet 2012 pada 7 Oktober lalu.

“Di atas segala polemik, isu dan masalah yang timbul, JKPP dan (Gerakan Persatuan Wanita) GPW dengan ini sebulat suara mengusulkan kepada Tan Sri Isa Samad, Datuk Sabri Ahmad dan Datuk Noor Ehsanuddin agar mengundur diri secara terhormat dan jika hasrat kami ini tidak ditunaikan oleh YAB Persana Menteri, jelaslah sokongan peneroka Felda semasa pilihan raya umum ke-13 tidak lagi diperlukan oleh kerajaan memerintah,” kata kenyataan media itu.

Sidang media itu dikendalikan oleh Pengerusi JKPP Shamsuddin Othman yang juga salah seorang ahli lembaga pengarah Felda.

Turut hadir pada sidang media hari ini ialah sembilan naib pengerusi JKPP Wilayah.

Pada sidang media hari ini, Shamsuddin, 59, (gambar) menyenaraikan masalah dan isu dihadapi oleh pihaknya termasuk dakwaan ketua peneroka itu dihina oleh Isa, ketiadaan maklumat yang cukup mengenai proses penyenaraian dan tindakan Seranta Felda ‘Umno’ mengganggu peneroka.

Kenyataan media menyebut Isa pada satu taklimat mengenai proses penyenaraian di Kuala Pilah pada 12 November lalu telah menghina Shamsuddin dengan mengeluarkan ayat seperti “jika budak kecil,saya dahlempang”, “munafik”, “pembohong”, “penipu”, “jika saya jumpa saya akan lutu dia”- video sila lihat di ( SINI )

Shamsuddin berkata, dalam pengalamannya sebagai seorang peneroka ini kali pertama seorang pengerusi menghina ketua peneroka sebegitu rupa.

Kenyataan itu menambah, “JKPP dan GPW yang mewakili majoriti ahli Koperasi Permodalan Felda menolak pelantikan Tan Sri Isa sebagai Pengerusi Koperasi Permodalan Felda melalui kuasa menteri koperasi dan meminta kerajaan menghormati hak demokrasi ahli-ahli Koperasi Permodalan Felda dan Undang-undang Koperasi Permodalan Felda.”

Kenyataan itu menambah, JKPP dan GPW juga tidak bersetuju dengan keluaran akhbar pojok 1Suara yang disalurkan dananya oleh Seranta Felda dan Jabatan Perdana Menteri.

“JKPP dan GPW ingin mencadangkan supaya unit Seranta Felda Jabatan Perdana Menteri ditutup dan pegwai-pegawai Seranta Felda yang terdiri daripada anak-anak Felda yang berniat ikhlas membantu masyarakat Felda diserapkan secara tetap dalam organisasi Felda,” katanya lagi.


The Malaysian Insider

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

19 comments

comments
Anonymous
November 28, 2011 at 8:43 PM delete

wahai org2 felda....sedar2lah....umno tu lintah darat yg akan menghisap darah mu sehingga kering.

mereka menggunakan wang jerih pedih peneroka seperti duit mak bapak mereka....dah berpuluh tahun anda hidup dibawah cengkaman dan pemerasan mereka. tak kan anda sanggup hidup sebegitu hingga ke anak cucu anda akan menerima nasib yg sama.

lihat saja lagak samseng dan biadap isa samad kpd wakil peneroka....tidak kah ini satu penghinaan kpd seluruh peneroka?

gelombang meruntuh keangkuhan umno sedang bergerak kuat diseluruh negara dan insyaAllah perubahan akan berlaku dlm pru13 nanti apabila parti pengkhianat bangsa melayu ini ditumbangkan.

ayuh kita bergerak bersama...kerana masanya sudah tiba lembu2 umno ini dikandangkan.

Reply
avatar
Anonymous
November 28, 2011 at 9:05 PM delete

naq habaq mai..

betoi tu anon.hang nah hidup dok gembira mai ikot kami.hang tengok la ni kami dapat ayaq free dah.

Reply
avatar
Anak Felda Insaf
November 28, 2011 at 9:06 PM delete

Takkan dek kerana rombongan ke kelantan lepas mengundi, kain batik dan sekampit beras anda penghuni felda sanggup merelakan umnobeend lintah darat ni terus bermaharajalela mengaut keuntungan berjuta ringgit utk diri dan kroni.Dah cukuplah tu.....

Reply
avatar
Anonymous
November 28, 2011 at 9:39 PM delete

Sepatutnya pada hari ini FELDA merupakan di antara penduduk yang terkaya di M'sia , tapi tidak ada kemajuan langsung penduduk2 FELDA ...sanggup di perkudakan oleh UMNOOOO.Kesian mrk2 itu , itu pun masih mengundi Bee ENDe.....bangkit lah untuk perubahan

Reply
avatar
rakab
November 28, 2011 at 10:49 PM delete

kacang lupakan padi. orang Felda sudah nyanyok tak dpt nilai. sudah bagi banyak masih tak syukor. hang semua nak Pakatan biarlah apa saja. Apco-Ameno tetap akan bermaharaja dgn bantuan indon dan bangla. hang semua tak diperlukan lagi hehehe...

Reply
avatar
Anonymous
November 28, 2011 at 11:05 PM delete

dgn melantik isa samad si pengamal rasuah ini menerajui felda, mengesahkan bahawa umno itu adalah parti yang tidak berperinsip serta satu barah kepada bangsa melayu.

UMNO ADALAH PENGKHIANAT BANGSA MELAYU....dan sebagai barah perlu di buang dgn segera demi kesejahteraan agama, bangsa dan negara.

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 12:02 AM delete

sanggup ker peneroka FELDA dok bawah Pakatan Haram .

Nak ker peneroka dipimpin oleh peliwat dan pelanggan pelacur sebagai perdana menteri .

rela ker peneroka menjadi rakyat kepada kerajaan DAP.

tak ingat ker peneroka kepada broker tanah rancangan seperti tuan ibrahim tuan man .

dan apakah pakatan haram akan memberi tumpuan kepada rancangan felda sepertimana Najib buat sedangkan majoriti penyokong pakatan haram adalah golongan cina di bandar .

sembang jer bolehhhh lahhhh .....

Reply
avatar
rakab
November 29, 2011 at 12:04 AM delete

UMNO = FELDA

FELDA = UMNO

pakatan boleh terus bermimpi...

HIDUP UMNO

HIDUP FELDA

Reply
avatar
Planter Yang Azali
November 29, 2011 at 6:39 AM delete

Prinsip Utama industri sawit adalah pemilikan ladang dan kilang adalah dimiliki orang yang sama. Ini adalah amalan biasa (normal oil palm industry practice) yang di amalkan olih semua pegiat saperti THaji, IOI, KLK dan lain2 pegiat(players). Kelainan dalam Felda yang memisahkan pemilakan ladang dan kilang telah mengakibatkan timbol masaalah pertikaian kadar perahan. Kilang berusaha seberapa daya yang bolih menipu kadar perahan. Ladang pula berusaha menuai sebanyak mukin btb tak kira mutu buah (optimum ripeness). Padang pegiat yang mengamalkan normal estate practice yang tidak memisahkan pemilikan ladang dan kilang masaalah kadar perahan tidak belaku sebaliknya mengujudkan suatu kerjasama antara kilang dan ladang untuk mengoptimum pengeluaran btb dan minyak. Olih sebab Felda telah terkelicih keluar daripada landasan normal estate practices maka timbullah masaalah kadar perahan, kadar kemiskinan peneroka hingga terpasa berhutang untuk tanaman semula. Pemilikan pengilangan termasuk penapisan serta pemasaran seharusnya dimiliki oleh peneroka barulah tidak tempang pejalanan urustadbir Felda. Felda tidak seharusnya mejadi pemilik pengilangan serta aktiviti2 hiliran yang lain peranan Felda hanya sebagai agensi pelaksana saja dari mula dahulu hingga sekarang. Pemilikan Felda keatasan pengilangan adalah satu rompakan hak peneroka sebab tidak bolih ada dua stakeholders dalam industri peladangan. Ini adalah standard practice yang diamalkan olih players lain saperti KLKepong, IOI, Kulim, THaji dan lain2. Amalan2 pincang Felda selama ini yang tidak mengikot noma2 dan landasan industri peladangan yang dipratik olih players yang lain telah menjejaskan pendapatan peneroka.

Reply
avatar
akrab
November 29, 2011 at 9:58 AM delete

Aku lagi suka kalau Najib kekalkan Isa Samad jadi Pengerusi FELDA, biar UMNO cepat mampus dalam PRU nanti. HAHAHAHA.

Reply
avatar
November 29, 2011 at 11:22 AM delete

Najib betul-betul serba salah. Telan mati Rosmah, luahpun mati Rosmah. Kalau dua-duapun mati mana nak cari ganti? Takkan nak harap bantal peluk saja?

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 12:02 PM delete

kelakarlah hujah IbnAbdHalim ni ...

typical puak puak PAS .. dengan kopiah hijau dan janggut yang nampak macam alim tapi dalam fikiran hanya ingatkan perempuan dan sex sahaja

.... emmmmmmmmm ... alim alim kucing gitu .... orang yang macam nilah ambiga cukup suka ... hehehhehh ...

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 12:41 PM delete

anon 12:02 pm

siapa yg dok teringat kan psl perempuan dan sex...

pd aku IbnAbdHalim ckp psl bini.. rosmah tu bini Najib.

agaknya bg anon maksud bini tu cuma ttg sex... kawin sb sex je.

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 12:51 PM delete

anon 12:02 am

peneroka felda tlh berani berubah.

apa yg najib ingin laku kan dan tlh lakukan tidak memenuhi amanat ayahandanya. kalau najib ikut perncangan yg tlh tersusun oleh ayahandanya maka spt kata anon 9:39 pm warga felda adalah yg terkaya di Msia.


rakab 12:04 am tak reti yg buat gesaan bukan Pakatan.. ttp Gesaan itu dibuat pada satu media di sini hari ini oleh Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP), yang diiktiraf secara rasmi oleh Felda. Kau hny nak sedap kan hati kau .

Jawab lah komen Planter Yang Azali.

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 2:37 PM delete

Kalau diamati komen2 pecacai termasuk rakab jelas mereka masih merasakan mereka berada dibawah zaman Dr Mamak. Byk kali aku katakan jgn samakan pemikiran orang lain dgn pemikiran cetek puak pecacai kerana buruk padahnya. Ini bukan isu tak kenang budi tp bila tuan sendiri khianat adakah kita masih mahu menjilat bontot tuan? Sgt dayus golongan ini hanya sekadar upah ciput sanggup menggadai bontot mcm shitfool.

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 6:21 PM delete

mesti si rakab anjing umno tu akan kata si Planter Yang Azali tu memfitnah.. betul tak anjingggggg??

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 10:59 PM delete

"...Jika diundurkan Isa Samad kemungkinan besar kita semua rakyat Malaysia akan mengetahui apa sebenarnya yang telah berlaku antara Najib dan seseorang di sebuah Hotel di Port Dickson semasa Isa Samad menjadi MB."

Ini cerita lama semasa saya di Seremban dan disampaikan oleh seorangh ustaz kerajaan. Isa yang menutup kes khalwat Najib dengan seorang artis di PD. Samalah cerita Muhammad Mohd Taib (Mike Tyson) menadah muntah Mahathir semasa lawatan ke Felda Sg Buaya. Isa Doraemon ini adalah perasuah dan dibawa ke Felda untuk melingkupkan Felda.

Warga peneroka wajib bangun dan tentang perancangan perompak2, perasuah, golongan tamak haloba sebelum terlambat. Lihat saja apa terjadi kepada Bank Bumiputra, MAS, Pos Malaysia dan berbagai institusi selepas diswasta.

Reply
avatar
konan
March 15, 2012 at 7:12 PM delete

ada juga peneroka yang kerja sebagai guard

Reply
avatar
May 9, 2012 at 8:00 AM delete

UMNO bertangungjawab menetaskan Umat Melayu Naif Otak!
Umat Melayu Naif Otak!
Umat Melayu Naif Otak!
Umat Melayu Naif Otak!

jadilah BN tu Beban Negara!
Beban Negara!
Beban Negara!
Beban Negara!

PRU 13 nanti tolak UMNO menangkan ABU.
Asalkan Bukan UMNO!
Asalkan Bukan UMNO!
Asalkan Bukan UMNO!

Nyahkan BN yg jadi Beban Negara.
Beban Negara!
Beban Negara!
Beban Negara!

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive