Myanmar luluskan 'Akta Perhimpunan' yang lebih baik dari Malaysia..



Mat Sabu berkata Malaysia sekarang menanggung malu yang amat sangat kepada dunia luar kerana layan demo Bersih 2.0 dengan begitu zalim.Malah jiran kita Singapura dan Indonesia turut kutuk Malaysia kerana bersikap zalim kepada demo Bersih 2.0 9 julai lalu.


"Sekarang ni dalam dunia ni hanya ada dua negara saja yang amalkan undang-undang jakun (undang-undang rimba) iaitu Malaysia dan Myanmar.Cukup teruk.Malaysia lagi teruk daripada Mynmar, pakai baju kuning pun tangkap." – sepenuhnya sila baca di ( SINI )

Jika Mat Sabu mengatakan Malaysia lagi teruk daripada Mynmar.. memang benar kenyataannya itu, berita dibawah menyokong kenyataan Mat Sabu itu..

Yang menjadikan Malaysia lebih teruk dari Myanmar ialah ..
The Bill will require demonstrators to inform the authorities about their assembly "five days in advance", Upper House member Aye Maung of the Rakhine Nationalities Development Party was quoted as saying by AFP.

Pihak berkuasa Myanmar perlu diberitahu tentang Demo yang akan diadakan 5 hari sebelum demo tapi di Malaysia notis 30 hari diperlukan untuk mendapatkan kelulusan sebelum demo itu diadakan..
“Undang-undang ini merupakan satu cara untuk menghalang Pakatan Rakyat untuk memberi penjelasan kepada rakyat secara berterusan mengenai perkara yang berbangkit kerana permohonan untuk mengadakan perhimpunan yang merujuk kepada ceramah dan sesi dialog dengan rakyat memerlukan kelulusan 30 hari sebelum perhimpunan itu diadakan,” kata Anwar Ibrahim di ( SINI )

*************************************

Myanmar Parliament passes Bill allowing peaceful protests
04:45 AM Nov 25, 2011

YANGON - The Myanmar Parliament has passed a Bill that allows citizens to protest peacefully, the latest in a series of reforms since a civilian government took power in March.

The Bill will require demonstrators to inform the authorities about their assembly "five days in advance", Upper House member Aye Maung of the Rakhine Nationalities Development Party was quoted as saying by AFP.

He said that protestors will be allowed to hold flags and party symbols but must avoid government buildings, schools, hospitals and embassies. The Bill needs to be signed by President Thein Sein to become law.

The move comes four years after the "Saffron Revolution", mass protests led by monks which were brutally put down by the military government. More than 30 people were killed, hundreds jailed while others were forced to escape as refugees to the United States.

Myanmar has embarked on a series of reforms since the army nominally handed over power in March to civilians after the first elections in two decades.

Its overtures have since included calls for peace with ethnic minority groups, some tolerance of criticism, an easing of media controls, the release of about 200 political prisoners and more communication with pro-democracy leader Aung San Suu Kyi, freed last year from 15 years of house arrest.

In a landmark development, Ms Suu Kyi has expressed her intention to run for Parliament in coming by-elections, a decision that was expected after her party, National League for Democracy, decided last week to rejoin mainstream politics.

In recognition of the promising reforms, South-east Asian leaders last week approved of Myanmar as chairman of the Association of South-east Asian Nations in 2014, paving the way for a more influential role.

Myanmar also won a powerful endorsement last Friday when US President Barack Obama announced Secretary of State Hillary Clinton would visit the resource-rich country, the highest-ranking American to do so in more than 50 years.

Washington has, however, said it wants to see more reforms before considering lifting economic sanctions imposed in response to rights abuses by its former military leaders.

Mr Kyaw Hsan, Myanmar's Information and Culture Minister, told reporters last week that more reforms were in store. "We are hoping for a more open country with a thriving democracy and one that is active in the local, regional and international arena." - Agencies

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

7 comments

comments
Anonymous
November 26, 2011 at 6:46 PM delete

umno mmg kalut gapla jingga,jangan kata myanmar,nak habaq mai cambodia pun kta x celen.bithday raja dia rakyat dapat cuti tiga hari,pemimpin dia sayang rakyat tau dak,sini satu hari ja,bagila kita cuti dua minggu.pi la mabuk umno woi!mampuih la hang.

Reply
avatar
rakab
November 27, 2011 at 10:04 AM delete

yea ke Myanmar lagi baik drpd Malaysia ??

Kalau begitu kenapa ramai Myanmar
datang carik makan kat sini ??
pelarian depa pun berhabis nyawa
masih sanggup asal dapat berlindung di Malaysia.

hang pikiaq ler sendiri...

Reply
avatar
Anak kg pertama
November 27, 2011 at 10:57 AM delete

Tahap cetek otak puak2 PR nak bandingkan Malaysia ngan Myanmar..kenapa hanya nak banding akta tu aje..cuba bandingkan lain2 pencapaian kedua2 negara...baru betul..

P/S: Rakab taip kt atas tu pun puak2 PR dah tahu nk jawab...

Reply
avatar
Anonymous
November 27, 2011 at 1:59 PM delete

aku nak habaq mai kat hangpa dua org kat ateh.hang tengok anwar berahin jadi pm nanti.birthday agung dia bagi dua minggu cuti.raya puasa tiga bulan.anwar hati baguih bukan mcm hangpa dua org.podahh.hang tengok dia naik2 ja terus kami dapat ayaq free.nak habaq mai dulu masa air tak free kita mandi 2 kali ja sehari nak jimat2 hang tau dak.kita semua bukan org senang bukan ka?la ni nak habaq mai aku mandi ikot mood teruihh.paling sikit 7 kali sehari.anwar baguih.

Reply
avatar
rakab
November 27, 2011 at 3:01 PM delete

amboooooi,..hang mandi tujuh kali sehari noooo,...apa tak cukupkan dua puluh kali..??

hang ni orang kaa..atau badak ayaq ??

heheheheeee...

Reply
avatar
penternak_lipan
November 29, 2011 at 3:23 AM delete

rakab macai
kalau anon tu nak mandi 100 kali pun.bukan guna badan hang...yg hang sakit hati pasepa.dan penting bil ayax dia tak sampai 30k sebulan.macam badak betina kat sri perdana mandi.tak kecut2 pun..lagi kembang ada la.

Reply
avatar
Anonymous
January 6, 2012 at 11:03 PM delete

pk jangn ikut emosi weh...
PKR nak bals dendam je lah..
nape mase naak merdekakan negare geng-geng pengkhianat ni tok nenek depa x bejuang sekali? syukur lah hang pa x dok myanmar,kalu x hang pa pun sama mcm myanmar belakang umah aku mermpat dtg malaysia ..... myanmar lebih baek konon..tuih.. x bersyukyukur celik mate negare aman,cambodia bagusus?? piirah...dtg malaysia jual kain doh...

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive