Mengapa Pakatan Rakyat sukar tawan Putrajaya

Satu analisa yang menarik oleh seorang Persara, aku yakin ramai diantara kita yang terlepas pandang perkara ini..

Seorang pesara menjadi tumpuan pihak pembangkang sewaktu pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Parlimen (PSC) bagi penambahbaikan pilihan raya, apabila beliau meminta mereka supaya melupakan sahaja niat untuk menawan Putrajaya di bawah sistem pilihan raya yang ada sekarang.


Dengan berbekalkan cetakan slaid pembentangannya, Ng Chak Ngoon (kanan) yang menyifatkan dirinya sebagai seorang pesara, membentangkan kepada anggota panel PSC dengan graf yang menunjukkan 222 garisan, dengan setiap satu lebih tinggi daripada yang lain.

Graf itu, kata Ng di sesi pendengaran di Kota Kinabalu semalam, digariskan mengikut jumlah pengundi kawasan pilihan raya bagi pilihan raya umum 2008.

"Semua di sebelah kiri (biru) dimenangi oleh BN, di sebelah kanan (merah) dimenangi oleh pembangkang. Kawasan pilihan raya BN sangat kecil dan kawasan pembangkang sangat besar. Jadi, apa yang berlaku di sini?"

Beliau mendakwa, ia bukan secara kebetulan yang semua orang di kawasan yang besar suka pembangkang dan semua orang di kawasan pilihan raya kecil suka BN.

NONESebaliknya, Ang mendakwa kawasan BN dipecahkan menjadi
kawasan yang lebih kecil untuk menambah bilangan ahli parlimen mereka.

Menurutnya, kawasan pilihan raya yang paling kecil - Putrajaya yang diwakili BN - hanya mempunyai 6,008 pengundi - tetapi kerusi Kapar - yang dimenangi pembangkang - mempunyai 112.224 pengundi, iatu 17 kali lebih daripada Putrajaya.

"Jika kita pecahkan Kapar kepada saiz Putrajaya, anda akan mempunyai 17 ahli parlimen dari Kapar dan bukannya seorang sahaja."

Jika semua kerusi sama saiznya, kata Ng, pilihan raya umum lepas akan menyaksikan keputusan di mana BN dan Pakatan Rakyat hanya akan mempunyai perbezaan tujuh kerusi di Parlimen dan bukannya 140 dan 82 seperti dalam keputusan sebenarnya.

Beliau juga menganggarkan jika sesebuah parti bergantung kepada semua kerusi kecil untuk memegang kuasa, maka ia hanya akan memerlukan 15.4 peratus daripada jumlah undi untuk membentuk majoriti di Parlimen.

Oleh itu, katanya, jka pembangkang fikir mereka boleh menawan Putrajaya, mereka boleh lupakan sahaja niat tersebut.


Malaysiakini

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

16 comments

comments
Anonymous
November 28, 2011 at 9:42 AM delete

KERAjaan UMNO memang asyik menipu...ada saja cara untuk menipu semata-mata nk kuasa bg mengenyangkan puak2 pimpinan atasan mereka.Wahai org2 yg bijak pandai mari kita berusaha bersungguh-sungguh menjatuhkan rejim UMNO ini.Sanggupkah kita dipimpin oleh PENIPU?

Reply
avatar
rakab
November 28, 2011 at 2:41 PM delete

Apa punya analisa bodoh !
Ada banyak faktor yang mempengaruhi pecahan kawasan pilihanraya.

Kononnya perbandingan antara parlimen Kapar dengan Putrajaya.

Kapar yang di wakili pakatan adalah 17 belas kali lebih besar dari Putrajaya,..maksudnya konon jika Parlimen Kapar di pecahkan boleh menyumbangkan kerusi parlimen yang banyak untuk pakatan !

Jika di pecahkan kepada 10 kawasan sekali pun, tak mungkinkah BN akan menguasai separuh atau lebih dari kerusi-kerusi itu ??
kerana bukan seluruh peti-peti undi dikuasai pihak pakatan !!

Reply
avatar
rakab
November 28, 2011 at 4:22 PM delete

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ada wakil rakyat dari parti itu yang hidup senang lenang selepas memegang jawatan berkenaan sehingga mengabaikan tanggungjawab mereka terhadap rakyat dan parti.

Berucap pada sesi penggulungan Kongres Nasional PKR Kelapan di sini semalam, Anwar dengan kesal berkata, perkara itu bertentangan dengan prinsip parti dan akhirnya menimbulkan masalah dalaman.

"Ada wakil rakyat yang kita tahu hidupnya lumayan sehingga lupa amanah dan kerja yang harus mereka lakukan dalam menaikkan lagi imej parti,” katanya.

Justeru itu katanya, wakil rakyat berkenaan tidak wajar diberi mandat untuk dicalonkan semula pada pilihan raya umum akan datang.

Terdahulu, Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail dalam sesi yang sama turut menegur wakil rakyat parti terbabit yang tidak menghadiri kongres .

Psssstt,...Nampaknya wakil rakyat PKR sendiri dah hilang minat dengan parti. Mereka tak yakin lagi dengan kemampuan PKR.

MP dan ADUN PKR tu tak respect pun pada Anwar, Wan Azizah serta pemimpin atasan PKR yang lain .

Padahal PRU13 dah semakin dekat !

Aku dah boleh ramal peluang PKR
dalam PRU tu nanti..

Reply
avatar
rakab
November 28, 2011 at 5:12 PM delete

Takda pilihan lagi. Mari ramai2 PILIHANRAYA JALAN KAKI!!!!

Reply
avatar
rakab
November 28, 2011 at 5:20 PM delete

anjing pkr yg menyamar aku kat atas ni,..apa yg jalan kakinya..??
komen biar laa jelassss...

Reply
avatar
Anonymous
November 28, 2011 at 5:22 PM delete

Trend biasa sekiranya Umno menang PRU..
1) harga air & letrik meningkat
2) harga barang meningkat
3) rasuah berleluasa
4) jenayah brmaharajalela

Reply
avatar
Anonymous
November 28, 2011 at 5:42 PM delete

Ramai betul Rakab dah dlm blog ni memang bangang betul lah nama rakab ni...

Reply
avatar
Anonymous
November 28, 2011 at 5:48 PM delete

jangan lupaa...kote anuat pon naik jugak ! huhuhu

Reply
avatar
Anonymous
November 28, 2011 at 5:50 PM delete

mangkok 5.42,

memang ramai minat ngan rakab !!
maklum ler,..fofularrr..
huhuhu

Reply
avatar
Anonymous
November 28, 2011 at 8:40 PM delete

JANGAN TAK TAU RAKAB TU ADALAH PENGAMPU UPAHAN UMNO.DIA BUKAN ADA OTAK.PEMIKIRAN DIA SAMA DENGAN LEMBU FIDLOT.SILAP-SILAP LEMBU TU PANDAI LAGI.KAH...KAH...KAH...

Reply
avatar
rakab the boss
November 28, 2011 at 11:51 PM delete

itu pun ramai yang nak menyamar aku...

heheheheee..

ANWAR BANGANG

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 9:25 AM delete

rakab oh rakab 4:22 pm

wakil rakyat PKR yg hilang minat tak jd masalah. Nama pencalunan utk jd wakil rakyat mencecah 24 hingga 30 org. Byk pilihan utk PKR.

sebaliknya umno, cuma ada 3 org je termasuk nama wakil rakyat yg menyandang.

satu pengakuan yg berani dr pemimpin PKR tak mcm UMNO semuanya indah kabar dr surat kabar Utusex.

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 9:25 AM delete

rakab oh rakab 4:22 pm

wakil rakyat PKR yg hilang minat tak jd masalah. Nama pencalunan utk jd wakil rakyat mencecah 24 hingga 30 org. Byk pilihan utk PKR.

sebaliknya umno, cuma ada 3 org je termasuk nama wakil rakyat yg menyandang.

satu pengakuan yg berani dr pemimpin PKR tak mcm UMNO semuanya indah kabar dr surat kabar Utusex.

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 9:29 AM delete

rakab the boss..

tlg jgn perasan la. yg menyamar kau tu sorg je. ramai yg kata kau bodoh tu aku percaya lah.

yg menyamar kau tu pun sb biar kau tu di anggap ada cerdik sikit.

kalau tak krn dia selama lamanya kita org kau mmg bodoh.

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 9:39 AM delete

rakab oh rakab 2:41 pm

Putrajaya tu kan kawasan yg telah maju dgn sekolahnya hospitalnya .. Lagi maju satu kawasan itu maka lebih besar lah kawasan nya, sepatutnya. tp Kapar yg kurang maju dibandingkan dgn Putrajaya pulak yg lebih besar. mmg tak masuk akal.

Kapar memerlukan ramai pembantu Wrakyat berbanding dgn Putrajaya yg hny goyangkan ekurnya.

apa lah kau rakab. kalau dipecah 10 kawasan yg menang Pakatan lah sbb mmg Pakatan yg memiliki kerusi tu skg. Setiap peti undi kelebihan kpd Pakatan !

kalau betul lah ckp kau.. mmg sah umngok/bee end tu tak reti buat kerja.. bukti umngok bodoh. yg jelas umngok penakut!

Reply
avatar
akuSYGrakab
November 30, 2011 at 2:32 AM delete

rakab2.........hang lah manusia yg amat bodoh yg paling sedih.kebodohan hang menunjukkan umno selama ni memang di naungi oleh pencacai2 macam ang.sbb pa aku kata umno bodoh mai sama2 baca yg apa aku tulis.

entry di atas menunjukan umno selama ni bodoh sbb tidak menfaatkan peluang bila berkuasa mentadbir kerajaan.umnolah yg patut dipersalahkan 100% bila bangsa lain menindas org melayu atas kebodohan umno.sbb apa aku kata macam tu?

mai aku tunjuk contoh terbaik kenape umno bodoh amat sangat bab entry tajuk di atas.aku nak tambah dari kajian yg pesara diatas tak buat mungkin pesara tu pun tak terpikir.
contoh:
daerah baling yg mempunyai 80 ribu pengundi yg 95& adalah kaum melayu.pd masa ni hanya wujud 1 parlimen iaitu parlimen baling.selain dari luas dan ramai pengundi.baling potensi untuk dipecahkan menjadi 3 parlimen.dan tak perlu takut.sbb dap,mca,mic tak akan bertanding sbb penduduk pengundi majoritinya adalah melayu.dan dari situ umno ngok boleh menambah kekuatan 3 kerusi parlimen yg diwakili oleh malayu daripada yg awalnya 1 kerusi parlimen shj.dan pecahan perlu dibuat demi menguatkan suara org melayu di parlimen.kawasan2 yg mempunyai kepadatan melayu yg mungkin melebihi 50k pengundi perlu diwujudkan parlimen baru.strategi ni perlu dibuat selain memudahkan pengurusan ketika hari pengundian nanti.tapi apa umno buat?hanya ada 222 kerusi parlimen di dewan negara.dan boleh tambah 20-30 kerusi yg wakilnya datang dari pengundi yg majoritinya melayu.tapi kenapa umno tak buat?itu yg paling sedih skali sbb umno mmg bodoh untuk menjaga kepentingan melayu.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive