Masalah air di Kelantan, Muhyiddin hanya nampak kuman di seberang laut..



Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berjanji masalah air yang melanda Kelantan akan diselesaikan segera sekiranya rakyat negeri ini memberi mandat kepada Barisan Nasional (BN) untuk memerintah pada pilihan raya umum akan datang.


Muhyiddin berkata, nasib rakyat Kelantan hanya akan terbela jika mereka menyokong BN memandangkan kerajaan Pas Kelantan sudah terbukti gagal menjaga kebajikan rakyat meskipun telah memerintah selama 21 tahun di negeri ini.

"BN memberi jaminan masalah air ini akan diselesaikan segera. Kita jamin masalah rakyat adalah keutamaan dan tidak boleh dibiarkan begitu sahaja.

Itu janji-janji Muhyiddin buat penduduk Kelantan.. janji untuk mendapatkan undi..

Jika rakyat Kelantan terpedaya maka nasib rakyat Kelantan akan sama dengan mereka-mereka yang membuat aduan mengenai permasaalahan air di tempat mereka didalam negeri-negeri jajahan UMNO/BN dibawah ini..

Aduan yang pertama ini datangnya dari negeri Johor sendiri.

Masalah Air Sejak Bertahun Lama
September 13th, 2011

Assalamualaikum wbt

Saya merupakan salah seorang anak peneroka di Felda Sri Ledang, Ledang. Saya amat berharap sekiranya pihak aduan rakyat dapat membantu peneroka felda ini mengatasi masalah bekalan air.

Setiap tahun pada musim perayaan masalah ini akan timbul. Bukan pada tahun ini sahaja, tetapi sejak generasi terdahulu lagi.

Untuk pengetahun pihak aduan rakyat, kawasan Felda ini kerap kali dikunjungi Timbalan Perdana Menteri dan berada di bawah kawasan ‘jagaan’ beliau. Namun masalah ini seperti tiada jalan penyelesaian.

Dimanakah kebenaran ‘Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan’?

Saya amat berharap pihak aduan rakyat dapat membantu kami mencari punca kenapa timbulnya masalah ini.

By: NURSUHADAH

Ini aduan dari Negeri Sembilan..

Tadika Kemas tiada bekalan air
August 3rd, 2011

Semalam 31.07.2011 saya telah balik ke kampung saya, Kampung Denai Keroh Sepri, Pedas, Negeri Sembilan. Saya telah diberitahu oleh emak saya bahawa Tadika Kemas di kampung ini telah di potong bekalan airnya oleh JKKK kampung tanpa sebarang alasan.

Ini amat menyukarkan kanak-kanak serta guru tadika berkenaan untuk menjalankan aktiviti seharian di tadika. Setakat hari ini kata emak saya tadika berkenaan mendapat bekalan air daripada ehsan seorang penduduk kampung yang membenarkan pihak sekolah berkenaan mengambil air dari rumahnya.

Itu pun keadaan masih sukar kerana guru serta pembantu tadika tersebut terpaksa mengangkut air menggunakan baldi. Mohon Aduan Rakyat menyiasat segera aduan ini.

Sekian, Terima Kasih.

By: Hamidah

Juga aduan dari Negeri Sembilan

Gangguan bekalan air di Felda Raja Alias 3

October 20th, 2011

Saya mewakili penduduk di Felda Raja Alias 3, Bandar Baru Serting, Bahau, Negeri Sembilan. Di sini saya ingin meluahkan masalah yang di hadapi oleh semua penduduk di sekitar kawasan ini. Bekalan air sering terganggu di sini sehingga berminggu-minggu dan semasa keadaan ini berlaku tiada satu bantuan pun diberi.

Saya amat terkilan dengan pihak SAINS (Jabatan Air Negeri Sembilan) jika kami hubungi pegawai bertugas selalu memberi alasan yang tidak masuk akal. Antara alsan yang sering digunakan ialah paip pecah tak masalah tersebut tak boleh selesai dalam masa 1 mggu tak kan pekerja nya tak menjalan kan tugas makan gaji buta shj ke?

Saya sudah bosan dengan masalah ini. Setiap minggu mesti gangguan bekalan air akan berlaku. tak kan tiap2 minggu paip pecah. Jika kami tak bayar bil bekalan di potong tapi wajar kah perkhidmatan sebegini yang kami terima. Saya berharap sgt pihak aduan rakyat turun dan siasat di mana silap nya masalah ini.Jika berlaku hal ini kami tak mandi, tak masak paling susah jika ada anak kecil

By: siti

Ini pula dari Sarawak..

Tiada bekalan air sejak 2009
September 13th, 2011

Kami penduduk kampung Daun Singgai, Jln Bung Gadung, 94000 Bau Sarawak selalu mengalami gangguan bekalan air.

Komplen telah dibuat kepada JKR BAU, TALIKHIDMAT, PEJABAT DAERAH BAU dan KPDNKK kuching tetapi masih tiada tindakan dilakukan untuk mengatasi masalah ini sejak komplen pertama saya yang dibuat pada tahun 2009.

Pekerja JKR memberi alasan: “ramai orang guna air sebab itu tiada air”.Alasan yang sama setiap kali buat komplen.

Setiap bulan kami membayar bil air tetapi isi kandungan tiada (air). Wakil rakyat pun entah kemana? wakil rakyat hanya tunjuk muka sekiranya ada pilihanraya.

Bumiputra di semananjung selalu dibela kenapa di Sarawak bumiputra diabaikan?

By: FRANCIS MICHAEL

Dan yang ini pula dari Sabah..

Bekalan air di Sundar, Lawas
October 7th, 2011

Salam Sejahtera

Sesungguhnya saya merasa amat kecewa dengan masalah pembekalan air di Kawasan Sundar – Lawas yang sudah bertahun-tahun tidak pernah selesai. Masalah ini sebenarnya sudah lama berlaku dan tidak pernah diselesaikan.

Tekanan air yang sangat rendah dan kadang tidak ada bekalan air langsung selama berhari-hari, sehinggakan penduduk kampung terpaksa menggunakan air tadahan hujan dan air sungai untuk keperluan harian. Ada juga yang terpaksa bangun seawal 3am untuk menadah air paip kerana pada siang hari nya,tekanan air sangat rendah dan kadang-kadang langsung tidak ada.

Malangya, walaupun bekalan air yang langsung tidak mencukupi ini, penduduk kampung terpaksa membayar bil air seperti sediakala dan ini menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan penduduk kampung.

Saya berharap pihak-pihak tertentu & juga kerajaan dapat mengambil perhatian dan langkah yang wajar untuk mengatasi masalah ini.

Sekian.

By: Jenny Layun


Banyak lagi aduan yang telah dibiarkan begitu saja oleh Kerajaan UMNO/BN di ( SINI)

Jadi… kesimpulannya disini ialah.. Muhyiddin hanya nampak kuman diseberang laut..

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

16 comments

comments
Anonymous
November 24, 2011 at 6:05 PM delete

Hanya orang yang buta hatinya tidak nampak permainan kotor UMNO untuk merampas kembali Kelantan. Tp aku rasa dh lebih 20 tahun UMNO masih mencuba tp dengan taktik yg sama. Boleh terus bermimpi wahai pemimpin2 UMNO bersama pecacai2 lain.

Reply
avatar
rakab
November 24, 2011 at 7:10 PM delete

Ternyata kerajaan Pas kelantan telah gagal menjalankan tanggungjawabnya.

Air adalah keperluan asas rakyat.
Kalau yang ini pun kerajaan Pas
tak mampu buat, macammana nak menegakkan syariat Allah ??

Dah lebih 20 tahun !! bukan 2 tahun !! malu laa pada rakyat jelata..

di mana saja Pas perintah, di situ laa masalah keperluan air timbul..
cakap tak serupa bikin..

Rakyat Kelantan jangan terus di perbodohkan oleh kumpulan 'taliban
malaysia' tuu..
cukuplah,..cukup !!

Reply
avatar
rakab
November 24, 2011 at 7:18 PM delete

Kalau setakat sebuah tadika tak ada bekalan air paip di Johor tu,
...bukannya perkara besar pun..

Itu masalah masyarakat setempat, antara JKKK dengan pihak tadika tersebut.

Itu bukan masalah kerajaan negeri Johor..

Nak bagi alasan pun biarlah cerdik sikit..

lain laa masalah air di Kelantan,
memang nyata kelemahan khawarij Pas sendiri..

kerajaan Pas Kelantan lembikkk...!

Reply
avatar
rakab
November 24, 2011 at 7:51 PM delete

itulah kalau umno tak curi duit minyak kelantan sudah tentu Pas sudah selesai masalah air. yg curi duit itu pulak nak ugut pulak. macam inilah perangai apco-ameno yang jijik dan busuk hati!!! kononnya nak perjuangkan hak melayu, ptuiiiii , pariah!

Reply
avatar
rakab
November 24, 2011 at 8:07 PM delete

hahahahaaa...wooi mat indon yang menyamar aku,..

Banyak lagi negeri lain di Malaysia ni yang tak ada royalti minyak,..tapi boleh pulak menyediakan bekalan air bersih mencukupi kepada rakyat mereka.

Pas memang lembikkk...jangan nak cari alasan..

Reply
avatar
Anonymous
November 24, 2011 at 8:11 PM delete

ini lah pemikiran dan perangai pemimpin melayu umngok.. cuma isu air yg mrk nampak.. kalau isu air ni dah lama bermasalah dan tetap jugak pas yg menang maka cari lah isu yg lebih penting dan boleh mengubah kehidupan rakyat kelantan.

dr dulu kau org main isu air.. dah lah tu..

kalau harga myk dinaik kan utk rakyat berjimat maka isu air di kelantan secara tak sedar mengajar org kelantan berhati hati mengunakan air..

Reply
avatar
November 24, 2011 at 8:17 PM delete

Wednesday, November 23, 2011E-COLI KELANTAN !! PAS CELAKA KELANTAN BUNUH RAKYAT SENDIRI ?!!



PERBEZAAN gigi kanak-kanak yang sihat dan kekurangan fluorida di Wakaf Baru, Kelantan.


RAMAI yang mungkin tidak sedar. Selain tercemar dengan kandungan logam berat yang melebihi paras dibenarkan, air di Kelantan juga menjadi faktor masalah kereputan gigi dan gigi berlubang di negeri itu. Ia berikutan kurangnya sebatian fluorida dalam bekalan air.


Maklumat ini bukan andaian tetapi fakta yang tidak dapat disanggah. Gejala kereputan gigi ini disebabkan hanya lima daripada 29 loji rawatan milik Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB) yang mempunyai sistem pemfluoridaan atau 17.9 peratus.


Kelima-lima loji itu pula sering berdepan masalah penyelenggaraan, akhirnya menyebabkan ketiadaan fluorida dalam air terawat kepada orang ramai. Ia pencapaian terendah berbanding negeri lain di Malaysia yang mana kebanyakannya hampir mencecah 100 peratus.


Kementerian Kesihatan menetapkan julat kandungan florida dalam air 0.4 hingga 0.6 ppm. Malangnya, sejak 2006 sehingga kini, jumlah penduduk Kelantan yang menerima air terawat berflorida berkurangan.


tqpisau





jauhnya syurga utk pok nik....
Posted by AAKJ at 10:35 PM

Reply
avatar
Anonymous
November 24, 2011 at 8:19 PM delete

rakab oh rakab 7:18 pm

kalau permasalahan tsbt jd pengetahuan umum dan aduan sampai masuk dlm akhbar bukan lg masalah JKKK atau pihak tadika lg .. dah jd masalah pemimpin yg tidor.. sbb perkara ini akan diminit kan oleh JKKK dan dihantar kpd mrk. kalau tak de JKK sesekali pemimpin turun lah padang bukan sesekali pilihanraya turun padang.

kampung aku, bila hujan air melimpah masuk rumah org umngok. setiap kali hujan sbb dibina parit baru setengah siap. mesy umno dia adukan spy di ambil tindakan. berbulan dan 3-4 kali senyap tak de tindakan. panggil wakil DAP. kelam kabut umngok cemas 'mengapa panggil DAP' 'mengapa..' tu je cara nak ajar org umngok ni..

Reply
avatar
rakab
November 24, 2011 at 9:54 PM delete

Ternyata kerajaan Umporno telah gagal menjalankan tanggungjawabnya.

Air adalah keperluan asas rakyat.
Kalau yang ini pun kerajaan Umporno
tak mampu buat, macammana nak menegakkan syariat Allah ??

Dah lebih 50 tahun !! bukan 5 tahun !! malu laa pada rakyat jelata..

di mana saja Umporno perintah, di situ laa masalah..
cakap tak serupa bikin..

Rakyat MAlaysia jangan terus di perbodohkan oleh kumpulan 'taliban
malaysia' tuu..
cukuplah,..cukup !!

Reply
avatar
rakab
November 24, 2011 at 9:55 PM delete

Kalau setakat sebuah tadika tak ada bekalan air paip di Johor tu,
...bukannya perkara besar pun..

Itu masalah masyarakat setempat, antara JKKK dengan pihak tadika tersebut.

Itu bukan masalah kerajaan negeri Johor..

Nak bagi alasan pun biarlah cerdik sikit..

lain laa masalah air di Kelantan,
memang nyata kelemahan khawarij Umporno sendiri..

kerajaan Umporno Kelantan lembikkk...!

Reply
avatar
rakab
November 24, 2011 at 9:56 PM delete

hahahahaaa...wooi mat indon yang menyamar aku,..

Banyak lagi negeri lain di Malaysia ni yang tak ada royalti minyak,..tapi boleh pulak menyediakan bekalan air bersih mencukupi kepada rakyat mereka.

Umporno memang lembikkk...jangan nak cari alasan..

Reply
avatar
rakab....
November 24, 2011 at 10:22 PM delete

apa pulak nak ugut ugut, tolong dulu baru kita undi,
kami dah lama tertipu oleh penipu

Reply
avatar
Hanis
November 25, 2011 at 1:19 PM delete

terdesak betol penyokong pr..
sampai terpaksa copy/paste kemudian ubahsuai kenyataan encik Rakab...
jahatnya pr ni..

Reply
avatar
Anonymous
November 25, 2011 at 1:22 PM delete

nampak sngt bodohnyer macai pakatan
tak mampu berhujah lagi..

Reply
avatar
Anonymous
November 25, 2011 at 10:23 PM delete

dah tau kelantan ada masalah air pusat hendaklah tolong bukan siar aje kat media burukkan org..ingat memburukkan org lama lama dia jgk diburukkan

Reply
avatar
rakab
November 26, 2011 at 1:16 AM delete

Non 10.23,

Kerajaan pusat dah lama bagi bantuan RM600 juta untuk selesai masalah air di Kelantan tu..
kenapa tak berubah ? mana pergi duit ?

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive