Isu Fidlot : Datuk Seri Shaziman Mansor dan Zulhasnan Rafique sila jawab dakwaan ini..



Berdasarkan rekod kewangan syarikat projek ternakan lembu, Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC), PKR mendakwa terdapat lebih banyak penyelewengan dalam syarikat yang dimiliki oleh keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil.


Pada sidang media di lobi parlimen, setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution mendedahkan bahawa skandal itu kini merebak dan turut membabitkan beberapa pemimpin Umno lain.

1. Lembu-lembu bernilai RM5,281 yang disumbangkan pada tahun 2009 kepada Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Shaziman Mansor; dan RM2,640 kepada ADUN yang hanya dikenali sebagai 'YB Yunus'.

2. Lembu-lembu bernilai RM70,000 dikatakan dijual secara kredit kepada bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Zulhasnan Rafique pada tahun 2008; dan harga pembelian hanya dibayar sepenuhnya pada tahun 2009.

3. RM26,400 yang didakwa dibayar sebagai perbelanjaan yang dilakukan pada tahun 2008 oleh Shahrizat.

4. RM368,640 yang dikatakan digunakan bagi sewa pejabat dan dibayar kepada pengarah NFC - suami Shahrizat, Mohamad Salleh Ismail dan anak lelaki mereka, Wan Shahinur Izran.

Syarikat itu, sebelum ini, didakwa telah membelanjakan sebanyak RM250 juta dana awam yang diperuntukan dalam bentuk pinjaman mudah. Namun sehingga hari ini, tiada ulasan berhubung segala dakwaan yang dilemparkan dijawab.

Masalah berkaitan dengan operasi projek ternakan lembu NFC itu, pertama kalinya timbul semasa Laporan Ketua Audit Negara 2010 dibentangkan - Malaysiakini


***************************

NFC donated cattle to NS Umno leaders, paid Shahrizat’s expenses, says PKR
By Shannon Teoh

KUALA LUMPUR, Nov 16 — The National Feedlot Centre (NFC) donated cattle to Datuk Shaziman Mansor and a “YB Yunus” in 2009, as well as spent RM26,400 on expenses for Datuk Seri Shahrizat Jalil, PKR said today, suggesting more financial irregularities in the company owned by the women, family and community development minister’s family.

Its secretary-general, Saifuddin Nasution , told reporters that the national cattle farming project’s financial records show that RM5,300 of cattle was donated to Works Minister Shaziman on September 1, 2009.

The Machang MP also said the records showed that RM2,600 of cattle was donated on November 30, 2009 to “YB Yunus”, adding that “there is only one YB Yunus in Negri Sembilan.”

Datuk Yunus Rahmat is currently Klawang assemblyman and a state executive councillor.

“These transactions should not happen if the government is really monitoring NFC,” he said of the project.

He also told reporters NFC paid RM26,400 in expenses to Shahrizat, who is women, family and community development minister in 2008.

“If the NFC really has nothing to do with her, then she should not be involved in its operations let alone using it to pay for her expenses.

“The records do not say what it was for but I hope it was not for handbags or makeup,” he said.

Saifuddin also said RM70,000 worth of cattle was sold on credit to former Federal Territories Minister Datuk Seri Zulhasnan Rafique in 2008 who only paid off the debt in 2009.

PKR has repeatedly attacked the project and called for Shahrizat to resign over various allegations including over RM84 million in “loans” given by NFC to two other companies owned by her family.

This includes an upfront payment for a RM10 million luxury condominium in December 2009.

But both Tun Abdullah Badawi and Tan Sri Muhyiddin Yassin, who were prime minister and agriculture minister respectively when the project was awarded, have said that Shahrizat need not resign as she is not directly involved in NFC.

This came after Umno MP Datuk Bung Mokhtar Radin called on the Wanita Umno chief to quit instead of “troubling others” in Umno.

Shahrizat has called the allegations a political attack to “destroy Wanita Umno” and insisted her family “does not deserve what the opposition has said. They work very hard.”

The Auditor-General’s Report released last month had criticised the NFC, pointing out that it was now “in a mess”.

The report said production in 2010 was only 3,289 head of cattle or 41.1 per cent of the target set.

But Agriculture Minister Datuk Seri Noh Omar responded on October 31 that the project was a success as it met its target of 8,000 cattle by 2010 once 5,742 slaughtered cattle were taken into account - The Malaysian Insider

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

8 comments

comments
November 16, 2011 at 5:40 PM delete

bukti dah terang.. audit dah dibuat, duit sendiri xper..ne duit pembayar cukai

Reply
avatar
Anonymous
November 16, 2011 at 6:18 PM delete

Kata pak menteri kak Izaat tak ada kena mengena......sal pulak byk nama kak izaat keluar dalam issue ini...who's telling the truth?
sama je nak cover sesama sendiri..
org ramai tak bodoh ooh....

Reply
avatar
Ad
November 16, 2011 at 7:51 PM delete

Pepatah ada mengatakan,
rakap hisap tetek Ibu...
Sambil didendang lagu Saloma
Lembu Puan Izat punya isu
rakab dapat nama.

betul ke ni...kalau salah ko orang betulkan lah.

Sori rakap,aku gurau je.

Reply
avatar
albert magic
November 16, 2011 at 7:55 PM delete

dah seminggu lebeh scandal ni di dedahkan,MACC kata kes ni polis kena siasat, tak tau la polis dah siasat ke belum, tapi sebelum ni kes lembu MB Khalid Ibrahim cepat aje dia orang siasat

Reply
avatar
Anonymous
November 16, 2011 at 8:02 PM delete

senang2 je depa main2 /belanja duit rakyat , beri sumbangan pada yg dah kaya ...ada keluarga yg di luar bandar tu nak hantar anak belajar di bandar sebelum dapat duit biasiswa pun kena jual lembu yg satu2 nya..aku ingat kawan aku di jengka ..masa dia dapat universiti di Sabah mak dia jual lembu nak beli ticket Airasia ..dah habis belajar sampai skrg tak ada kerja....

Reply
avatar
tokeh lembu
November 16, 2011 at 9:58 PM delete

polis nak siasat ke kes lembu menteri ni,buat penat je korang buat laporan,tak di layanya...

Reply
avatar
BOMBO
November 16, 2011 at 11:00 PM delete

bodoh dulu kini dan selamanya bila senator Lembu bercakap bersaudara dgn senator Katak dlm kotak,kenapalah pilih pemimpin mcmni,kalau mcmni benarla kata Kueh Jala,menteri d pejabat Pengembala Menteri,MALASIA akan bankup 2019....dr segi apa jua kita dah ketinggalan oleh indonesia,vietnam,myanmar,padanla rakyatnya sentiasa cium burit...bodoh dulu kini dan selamanya...org mcm rakab/Akp/Ppas lah pesertanya...

Reply
avatar
November 17, 2011 at 5:01 PM delete

Satu lagi ..

Kepala lembu disumbangkan kepada beruk-beruk UMNO yang buat demo perarakan kat dpn pejabat PKNS tak lama dulu..

Mungkin ada dlm kandang NFC lembu yg dah takde kepala.. tolong check

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive