Bil Perhimpunan Aman akhirnya berjaya diluluskan...



Rang Undang-undang Perhimpunan Aman akhirnya diluluskan Dewan Rakyat selepas perbahasan kira-kira tiga empat jam oleh enam anggota parlimen.


Rang undang-undang itu - yang mengharamkan demonstrasi jalanan dan membenarkan perhimpunan lain dengan beberapa syarat ketat - lulus dengan undi suara ketika ketiadaan anggota Pakatan Rakyat yang keluar dewan sebelumnya.

Rang undang-undang itu dibahaskan oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh), Abdul Rahman Dahlan (BN-Kota Belud), Lim Guan Eng (DAP-Bagan), Abdul Hadi Awang (PAS-Marang), Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) dan P Kamalanathan (BN-Hulu Selangor).

Ia kemudiannya diikui penggulungan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz.

Ahli parlimen Pakatan bertindak keluar dewan hari ini bagi membantah tindakan kerajaan yang enggan membawa rang undang-undang perhimpunan aman untuk dibincangkan di peringkat jawatankuasa terpilih.

Mereka juga membantah keputusan Yang dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang hanya membenarkan ahli parlimen kanan pembangkang untuk berbahas.

Pada 24 November lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membentangkan rang undang-undangi tu di Parlimen yang didakwanya meliputi hak bukan sahaja kepada penganjur dan peserta untuk menyertai perhimpunan secara aman tanpa senjata malah turut mengambil kira kepentingan awam dan masyarakat setempat.

Rang undang-undang berkenaan dibacakan untuk kali kedua selepas dibentang untuk bacaan kali pertama pada 24 November lalu.

Bagaimanapun, bil itu menerima bantahan daripada pelbagai pihak dan dikatakan mencabuli semangat sebenar perhimpunan aman.

Ia dikatakan lebih teruk daripada Seksyen 27 Akta Polis. Antaranya, didakwa mengenakan sekatan yang terlalu banyak dan memberi terlalu banyak kuasa budi bicara kepada pihak polis.

Selain itu, rang undang-undang itu juga memperuntukan denda RM20,000 terhadap peserta perhimpunan berbanding RM2,000 dalam Akta Polis, jika sabit kesalahan.

Jumaah lalu, Kabinet bersetuju untuk melakukan enam pindaan terhadap rang undang-undang itu selepas mendapat bantahan beberapa pihak termasuk pembangkang dan masyarakat sivil.


Malaysiakini

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

16 comments

comments
November 29, 2011 at 8:08 PM delete

Kerajaan ZALIM yg meluluskan undang2 atas kepentingan sendiri, bukannya utk Rakyat...Anak Muda kata ".....Pergi Jahanam UmnoBn!!! "

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 9:10 PM delete

selama ni pemhimpunan pun tak ada yg bawa senjata.. yg bawa senjata polis je........
Vote Bee Nee out!!!!!in GE13...

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 10:11 PM delete

Petanda Umno nk brkuburlah tu gamakny..

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 10:20 PM delete

aikkk kenapa ditunjuk gambar ahli majlis peguam yang buat bantahan jer ...

puak puak LGBT ada jugak buat bantahan . kenapa tak tunjukkan gambar diorang sama. kesian kat diorang yang memberi sokongan kepada pakatan haram menentang RUU Himpun Aman tu .

takut ker nanti orang akan kata pakatan haram menyokong sex bebas ??? walhal dalam hati tu , suka sangatlah dengan puak puak LGBT ni . hak asasi manusia lah katakan ..... Ambiga kan Mursidur AM Pakatan Haram

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 10:40 PM delete

berita yg tidak menggembirakn PM M'sia..

Justice and Development Party (PJD) leader Abdelilah Benkirane has been appointed as Morocco's prime minister following his Islamic party's victory in parliamentary elections.

King Mohammed VI received Benkirane in the town of Midelt on Tuesday and named him prime minister, the Associated Press reported.

The Islamic party won 107 seats in the 395-seat parliament in Friday's elections.

The elections were held after the anti-government protests forced the monarch to introduce constitutional reforms and announce early elections.

Under the country's new constitution, the king must choose a prime minister from the party that won the most votes in the parliamentary vote.

The PJD must now assemble a governing coalition. Several parties have already expressed their interest in an alliance.

The Islamic party had earlier announced that it plans to form a coalition with all three parties.

The alliance would have a majority of 224 seats.

AGB/JR/IS

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 10:54 PM delete

Dengar cerita jaga sekolah pun ada menyamar sebagai peguam dalam perhimpunan tu . betul ker ??

Aidi Rafizul bin Idrus Ibrahim,sepupu rapat kepada Nurul Izzah telah ditahan pihak polis pada 4 petang tadi bersama seorang rakan di sebuah rumah di Pampung Paya.

Idrus Ibrahim adalah abang kepada Anwar Ibrahim.

“Aidi didapati positif dadah jenis Syabu selepas ujian air kencing di Balai Polis Bandar Perda sebentar tadi”

“Aidi adalah pegawai khas kepada YB Law Choo Kiang Adun PKR Bukit Tambun dan juga salah seorang bekas pemimpin AMK Pulau Pinang”

Reply
avatar
Anonymous
November 29, 2011 at 11:51 PM delete

nak habaq mai..

dok letih aku dok nengok puak2 umngok bebai ni.hangpa ni semua aku nak tanya tak sedaq kat diri ka apa.dulu masa ayaq belum free hangpa nak simpan duit pun payah bukanka?la ni dapat juga dok nak simpan,takda2 pun dapat la simpan rm1o sebulan pasai free dah bukanka?ok la tu.dok nak jadi langau.ketegaq betoi.

Reply
avatar
rakab
November 29, 2011 at 11:54 PM delete

Anak sedara Anwar penagih dadah !!
bekas AMK merangkap pembantu khas YB pkr lagi..

Ini lah rupanya reformis anak muda
yang diharap memimpin negara..

chehh !! piiiiiraaaaaahh..

Pssst,..kawan baik ASD tuu..

Reply
avatar
Anak kg pertama
November 29, 2011 at 11:56 PM delete

MP of PR hanya boneka aje...makan gaji buta..duit rakyat juga yg habis..

Datang pulak peguam2 of PR yg tak reti undang2 perlembagan..bantah tak kena tempat....kena faham le..yg boleh bantah/bahas adalah MP sahaja yg berada dlm parlimen ketika itu diwaktu diberi peluang utk dibahas...tapi malangnya MP of PR semua keluar dewan..bukan nak bahas habis-habisan...

P/S: Nampak sangat MP of PR tak reti berhujah didewan...MP of PR dicontrol oleh tangan2 diluar dewan saja..tapi bila diceramah2 berapi-api hujah mereka...didewan macam tikus keturi...MP bidang terjun

Reply
avatar
rakab
November 29, 2011 at 11:57 PM delete

oooiii pak badaq,

hang tak berendam hari nih ??
maklum laa..ayaq free....

Reply
avatar
Anonymous
November 30, 2011 at 12:37 AM delete

nak habaq mai..

kata2 hang takda akhlak.mai belajaq sama kami.hang tengok mat sabu.lembut ja cakap.hang ikot umngok pasai tu la hang gopla.beli vcd ceramah mat sabu,hang belajaq.

Reply
avatar
rakab
November 30, 2011 at 12:53 AM delete

laa hang belajaq dengan Mat Sabu rupanyer...patut pon gapla jingga !

hang tak tanya pasai phonesex dia kaa..? jangan hang tuntut ilmu pikat bini orang dengan mat sabu,
..dah laa...

ni aku habaq mai ni..

Reply
avatar
Anonymous
November 30, 2011 at 1:13 AM delete

nak habaq mai

ok la hang belajaq dengan lim kit siang.akhlah dia ni pun tiptop.

Reply
avatar
rakab
November 30, 2011 at 1:50 PM delete

badaq ayaq,

Lim Kit Siang tu bukan ke mursyidul am hampa yang baru ??

ni aku habaq mai..

Reply
avatar
Anonymous
November 30, 2011 at 4:38 PM delete

KEPALA BUTOH UMNGOK-APCO. Bela Negara konon. Puii.. Babi Negara ada la.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive