Air Kelantan terkotor?.. bukan Kelantan tapi Perlis sebenarnya...

Photobucket

Berikutan dari laporan Khas Mingguan Malaysia Ahad lalu yang melaporkan data rasmi Panduan Industri Air Malaysia 2011 mengenai bekalan air bersih di seluruh negara mendapati Kelantan menduduki tempat paling bawah sehingga dilabelkan sebagai negeri yang memiliki air kurang selamat dan berisiko.


Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed menggesa Kerajaan Pas Kelantan mengambil tindakan segera untuk mengatasi masalah kualiti air yang digunakan oleh rakyat di negeri ini kerana ia mengancam kesihatan dan nyawa pengguna.

Betulkah Kelantan menduduki tempat paling bawah sehingga dilabelkan sebagai negeri yang memiliki air kurang selamat dan berisiko?

Perhatikan laporan dari Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dibawah ni..

Photobucket

Photobucket

Dari laporan di atas negeri mana yang airnya paling kotor?

Baca apa komen TG Nik Aziz berkenaan propaganda Lidah Rasmi UMNO ini..

"Air Kelantan Terkotor?"

1. Saya telah ditanya pagi tadi selepas Mesyuarat Koridor Ekonomi Wilayah Timur (ECER) pagi tadi berkenaan laporan muka hadapan Mingguan Malaysia pada 20 November 2011 yang membawa tajuk “Air Kelantan Terkotor?”. Saya pada mulanya beranggapan tidak perlu untuk memberikan respon terhadap laporan akhbar Utusan Malaysia (Keluaran hari Ahad : Mingguan Malaysia) yang sudah diketahui umum sebagai akhbar yang tidak bertanggungjawab terhadap fakta dan seringkali melanggar etika kewartawanan. Saya kira masih ramai yang belum lupa bagaimana Utusan Malaysia pernah memainkan isu “Kristian Agama Rasmi Negara” satu ketika dahulu yang terbukti kemudiannya sebagai satu pembohongan semata-mata.

2. Namun, dibimbangi isu yang dimainkan ini menimbulkan polemik yang berpanjangan, saya telah mengarahkan Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerja Raya, Utiliti dan Alam Sekitar Negeri Kelantan Dato’ Mejar ( B ) Md Anizam Abd Rahman untuk memberikan kenyataan menjelaskan perkara yang sebenar. Bagaimanapun, sebagai respon awal sebelum kenyataan lanjut dikeluarkan, saya ingin menarik perhatian terhadap beberapa fakta sebenar yang disorok dari pengetahuan umum oleh Utusan Malaysia.

3. Pertamanya, sukalah saya merujuk kepada surat yang dihantar oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) kepada Pengurus Besar Air Kelantan Sdn. Bhd (AKSB) yang bertarikh 30 Oktober 2011 yang memaklumkan prestasi kurang memuaskan beberapa buah negeri seperti yang termaktub di dalam Laporan Pencapaian Pematuhan Kualiti Air Terawat Bagi Parameter QAP Seluruh Negara bagi tempoh Januari hingga Julai dan Januari hingga Ogos 2011 yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia Putrajaya.

4. Negeri-negeri yang menunjukkan prestasi kurang memuaskan itu ialah Kelantan, Pahang, Wilayah Persekutuan Labuan, Perak dan Perlis. Berdasarkan lampiran yang diberikan, kandungan E-Coli yang terdapat di dalam air terawat yang dibekalkan oleh AKSB dinilai sebanyak 0.88%. Ia lebih rendah jika dibandingkan dengan negeri Pahang (1.12%), Perak (0.90%), Perlis (1.21%) dan Wilayah Persekutuan Labuan (1.01%). Saya sedia maklum bahawa tahap yang dianggap tidak memuaskan ialah jika melebihi 4%, namun untuk dikatakan kandungan air terawatt di Kelantan sebagai yang tertinggi E-Coli ialah satu tuduhan rambang yang berniat jahat.

5. Saya juga ingin melahirkan rasa hairan terhadap data yang dikemuakan oleh Utusan Malaysia yang dikatakan dirujuk kepada Panduan Industri Air Malaysia 2011 sedangkan data rasmi Panduan Industri Air Malaysia 2011 masih belum dikeluarkan dan hanya akan dikeluarkan kebiasaannya pada pertengahan tahun berikutnya iaitu sekitar bulan Jun 2011. Dari manakah Utusan Malaysia memperolehi maklumat yang masih belum dikeluarkan ini?

6. Hakikatnya apa yang disebut oleh Utusan Malaysia ini hanyalah satu lagi pembohongan yang jelas untuk memburuk-burukkan kerajaan negeri Kelantan. Jelas sekali, laporan ini tidak lain hanyalah merupakan satu usaha untuk menggunakan air Kelantan membersihkan najis lembu yang bernilai RM250 juta.

7. Nasihat saya, bertaqwalah kepada Allah SWT kerana apa yang ditulis akan disoal olehNya di akhirat kelak. Janganlah sampai fitnah yang ditabur ini menggerakkan tangan orang-orang yang dizalimi untuk melafazkan doa ke atas penabur-penabur fitnah. Ini kerana, doa orang yang dizalimi tidak akan ditolak oleh Allah SWT.

Sekian, terima kasih.



Yang Amat Berhormat Dato Bentara Setia Menteri Besar Kelantan.

Bertarikh : 25 Zulhijjah 1432H bersamaan 21 November 2011

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

15 comments

comments
ad
November 22, 2011 at 3:11 AM delete

laporan ini tidak lain hanyalah merupakan satu usaha untuk menggunakan air Kelantan membersihkan najis lembu yang bernilai RM250 juta.
Adakah sesuai jika kita gunakan akhbar yang tak laku ini dijadikan
sebagai tisu untuk mencalit tahi lembu.

Reply
avatar
kawan orang kecil
November 22, 2011 at 6:30 AM delete

umno2..dasar putar belit..
kalau dikutuk johor tak selamat kemain lagi marah..
padahal kelantan selalu kena dengan bn..

tunggu la azab kubur nanti..

Reply
avatar
Anonymous
November 22, 2011 at 9:05 AM delete

Pukimak lu umno......
lu air tak kotor tapi hati banyak kotor...
makan nasi kangkang mah janda lagi terlebih kotor...
najib minum air burit ziana lagi kotor...
umno cibai....
kah...kah...kah...
Masih ada penyokong tegar umno tapi depa minum air kotor yg sama....
bahalul....
kah...kah...kah...

Kelantan so far so good....
Pandai rakyat kelantan mengunakan air....

Reply
avatar
Anonymous
November 22, 2011 at 9:27 AM delete

Ini isu serampang banyak mata

1. Cuba pesongkan tumpuan rakyat mengenai isu shahrizat lembu dan pembaziran rm250juta wang rakyat.

2. Usaha terakhir pihak2 tidak bertanggungjawab dalam menghalalkan usaha membina empangan baru di sempadan selangor pahang. UMNO/BN selangor sebelum tewas pada 2008 telah rancang bina empangan ini malah telah membuat pinjaman yg berkaitan. Oleh kerana PR ambil alih selangor maka projek ini tergendala tp masa yg sama mereka terpaksa bayar balik pinjaman. Sbb itu mereka menerusi kementerian berkaitan sentiasa ada perkara buruk berkenaan isu air lembah kelang. PR Selangor mengambil langkah untuk mengenalpasti masalah dari akar umbi bukan menambah liabiliti syarikat Syabas yg kemudiannya dikenakan kepada rakyat. Igt jika ikut perjanjian asal air lembah kelang akan naik buat kali ketiga pada 2011 ini. Inikah kerajaan yg mendahulukan rakyat? Anda pilih yg mana kaca mana cincin 24juta.

Reply
avatar
rakab
November 22, 2011 at 9:33 AM delete

penyokong pas dgn anak kmpung pertama dua ekor anjing umno akan kata begini "surat mcm ni nenek aku pun boleh buat...apa bukti kesahihan surat tu"

Reply
avatar
najib
November 22, 2011 at 10:10 AM delete

wahai rakab bodo,aku nak jemput ko datang ke parlimen pekan. Kawasan pm yang ko sayangi dan ko jilat.nnti kite mandi sama2 ek air kat sini

Reply
avatar
Anonymous
November 22, 2011 at 11:55 AM delete

Nenek-nenek UMNO mana reti tulis surat rasmi ikut saluran yang betul. Cuba tengok nenek yang jaga lembu tu, main redah je dapat RM250juta, siap beli kondo lagi. Tu tak kira lagi nenek yang sekor lagi tu, tup-tup dapat cincin RM25 juta... tup-tup dapat gelang, tup-tup naik aji, tup-tup pi majlis berhala, tup-tup Hawaii, dan macam-macam lagilah.

Reply
avatar
Anonymous
November 22, 2011 at 1:48 PM delete

lu tak payah komen pakai nama rakab la...9.33,
lu babi pakatan takdak telo ka..
lu perbodohkan diri sendiri.

malangnya rakyat kelantan duduk bawah pas...

Reply
avatar
kelantan darul berhala
November 22, 2011 at 3:17 PM delete

mcm2 klate ni..air kotor..neg xde kje..satu negeri org klate menyemak kt negeri org lain..time ry je higway karak jem sbb org klate blk serentak...berhala besar2 pon byk..hiv plak paling tinggii..dasyat neg di bwh kepimpinn pas ni..ahahhah

Reply
avatar
Anonymous
November 22, 2011 at 3:19 PM delete

ape lg pok nik..saman la utusan tu kalo btul die menipu..hahahaa..ape..xbrani...tkt ek.ahhhaa...tu fakta la wahai mat ganja asd..trima la fakta yg air klate kotor..exco mnum air brsih..rkyt mnum air perigi n sngai..pru13 kita tuka gov klate

Reply
avatar
Anonymous
November 22, 2011 at 7:28 PM delete

nak tutup isu lembu, dia mainkan isu air ,dia ingat rakyat tolol macam dia ke inilah kerja umporno

Reply
avatar
Hashim
November 23, 2011 at 3:18 PM delete

Jangan mudah percaya dengan cakap orang munafik. Baca betul2 dulu laporan Utusan Malaysia baru hurai.

E.coli antara bahan berbahaya dalam air Kelantan, ada arsenik, mangan,besi kenapa tak tunjukkkan bukti.

Tuhan bagi akal supaya kita fikir, bukan percaya puak yang suka menipu rakyat.

Yang penting laporan tu untuk selesaikan isu air di kelantan. aku sokong laporan tu.

Reply
avatar
baruaUMNO
November 26, 2011 at 3:35 AM delete

hashim...macai melayu yg berkiblatkan utusex.
itu hang punya pasal la nak sokong ka apa ka.hanya rakyat kelantan yg tahu keadaan airnya.hang duduk luar jgn menyalak lebih..tapi kenapa tak didedahkan e.coli juga pengandungi paras yg tertinggi di negeri johor perlis,pahang,perak dan w.p labuan. skali jika betul.dan jika laporan utusex betul2 untuk membantu rakyat.tak perlu dikursuskan pd satu2 negeri sahaja demi menjaga kesihatan dan kebajikan rakyat.perlis yg airnya ada e.coli tertinggi patut juga didedahkan demi kepentingan rakyat.jgn ada double standard dalam melaporkan berita demi kepentingan rakyat.dan jika tidak pasti.sila rujuk akbar arus perdana yg lain atau dapatkan sumber dari laman sesawang kementerian atau jabatan yg terbabit.
apapun nak pesan dekat hang ni...ngok dan bahalol hang tu jgn dikongsi dalam sini kalau tidak dapat maklumat lengkap.perlu di ingat pembaca2 dalam blog sini semua berpikiran terbuka waima dia pro atau anti pembangkang.dan tujuan hujah disini adalah kepentingan untuk pengetahuan rakyat yg memerlukan maklumat tambahan.nak terima atau tidak terpulang pada pembaca masing2.yg penting pendedahan sesuatu cerita mestilah menyeluruh dan jgn menggelapkan sebahagian lagi sumber berita seperti yg lakukan oleh utusex.

ada paham wahai hashim nangoi?

Reply
avatar
Anonymous
February 17, 2012 at 4:09 PM delete

kata kat kelantan air kotor tapi negeri dibwah jagaan kau kena AGE penyakit bawaan air.padan muka UM@@ kata kat orang akhirnya kena atas muka sendiri.kesian kat orang perak.

Reply
avatar
Anonymous
May 7, 2012 at 5:31 PM delete

Eh, bising negeri Kelantan air terkotor..jaga negeri sendiri dulu..kalau ditulis, air di Kelantan kotor, boleh gak diterima..tapi bukan terkotor!
Aku dok kat Perlis. (air tercemar la..)

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive