Sejak bila KWSP dijadikan sebagai BANK?

Pengurus Besar, Perhubungan Awam, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Nik Affendi Jaafar menegaskan pada 1 November 2010, tujuan utama penubuhan KWSP adalah sebagai skim simpanan nasional untuk menyediakan jaminan kewangan kepada ahli semasa persaraan mereka.

Bagi mencapai objektif ini, KWSP sentiasa berusaha memastikan nilai simpanan ahli semakin meningkat bagi membolehkan mereka menjalani kehidupan persaraan dengan selesa.


Kenyataan beliau itu dibuat berikutan dari tersiarnya satu surat daripada ‘Anita Za’aba’, Klang, Selangor, yang disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia pada 30 Oktober 2010 berhubung dengan cadangan untuk membolehkan simpanan KWSP digunakan bagi mengerjakan ibadat haji.

Nampak tak??

Seorang penyimpan dalam KWSP mencadangkan agar simpanan KWSP digunakan bagi mengerjakan ibadat haji dan jawapan dari Pengurus Besar dari KWSP ialah cadangan Anita Za’aba itu tidak menepati tujuan ahli mencarum dengan KWSP dan juga bercanggah dengan objektif penubuhan KWSP.

Itu bila penyimpan sendiri memberikan cadangan untuk menggunakan simpanan KWSPnya.. tapi cuba lihat berapa Billionkah yang dipinjamkan KWSP kepada 13 peminjam yang kononnya layak tanpa sebarang jaminan dari Kerajaan..

Laporan yang membuatkan aku tertanya-tanya...

1. Sejak bila pula KWSP diiktirafkan atau diwartakan sebagai BANK ?
2. Sejak bila pula KWSP boleh memberi pinjaman kepada syarikat koprat ?
3. Berapa peratus kah faedah yang dikenakan oleh KWSP kepada peminjam tersebut?
4. Kenapa tidak diberikan kemudahan pinjaman tersebut kepada pencarum pencarum KWSP?
5. Boleh tak KWSP senaraikan peminjam peminjam yang telah diluluskan dan prestasi syarikat tersebut membayar balik pinjaman tersebut ?
6. Bolehkah KWSP senaraikan syarikat syarikat koprat yang gagal membayar balik pinjaman yang telah diluluskan dan berapa kah jumlah NPL tersebut?
7. Apakah cagaran atau jaminan dan siapa kah pihak yang memberi kuasa atau kelulusan pinjaman tersebut?
8. Apakah tindakan KWSP kepada syarikat syarikat yang gagal membayar ansuran bulanan yang ditetapkan ?
9. Apa kah jumlah minima dan jumlah maksimah sesuatu pinjaman tersebut?
10. Kenapa syarikat syarikat tersebut tidak membuat pinjaman terus kepada pihak bank yang berdaftar di Malaysia ?

*******************

KWSP lulus pinjaman RM55b tanpa jaminan k'jaan

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah meluluskan pinjaman bernilai RM55.1 bilion tanpa sokongan jaminan kerajaan.

Bagaimanapun, Laporan Ketua Audit Negara 2010 mendapati hanya satu daripada 13 peminjam yang layak mendapatkan pinjaman tanpa jaminan tersebut. Peminjam berkenaan diberi pinjaman RM21.3 bilion.

azlanDaripada 12 baki penghutang tersebut, dua daripadanya dikecualikan daripada jaminan kerajaan kerana mereka mempunyai penarafan kredit yang tinggi.

Pinjaman kepada kedua-dua pihak berkenaan berjumlah RM7.3 bilion.

(Penjelasan dalam laporan maklum balas Perbendaharaan terhadap isu utama dalam laporan Ketua Audit Negeri mengenai aktiviti badan berkanun bagi 2010 - menyebut kedua-duanya ialah Khazanah Nasional Berhad dan Tenaga Nasional Berhad).

Menurut Laporan Kedua Audit Negara itu lagi, KWSP juga telah meluluskan 15 pinjaman bernilai RM35.69 bilion sehingga 31 Disember 2010.

azlanDaripada 15 pinjaman yang diberikan - menurut laporan itu - dua diluluskan kepada syarikat bukan subsidiari kerajaan walaupun mempunyai jaminan kerajaan - masing-masing bernilai RM1.24 bilion dan RM5 bilion.

(Penjelasan dalam laporan maklum balas Perbendaharaan terhadap isu utama dalam laporan Ketua Audit Negeri mengenai aktiviti badan berkanun bagi 2010 - menyebut kedua-duanya ialah Assets Global Network [AGN] dan Valuecap Sdn Bhd.)

KWSP menjelaskan AGN dimiliki sepenuhnya Syarikat Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD) dan oleh itu, merupakan syarikat subsidiari kerajaan.

Valuecap dimiliki oleh tiga syarikat induk, iaitu Khazanah, Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP) dan Permodalan Nasional Berhad (PNB) dengan masing-masing memegang peratus kepentingan yang sama.

Menurut penjelasan itu lagi, Valuecap adalah mirip kepada agensi kerajaan memandangkan dua daripada pemegang sahamnya adalah merupakan agensi kerajaan - Malaysiakini

*****************

KUMPULAN WANG SIMPANAN PEKERJA

Saya merujuk kepada surat daripada ‘Anita Za’aba’, Klang, Selangor, yang disiarkan
dalam akhbar Utusan Malaysia pada 30 Oktober 2010 berhubung dengan cadangan
untuk membolehkan simpanan KWSP digunakan bagi mengerjakan ibadat haji.

KWSP ingin menegaskan sekali lagi tujuan utama penubuhan KWSP sebagai skim
simpanan nasional adalah untuk menyediakan jaminan kewangan kepada ahli semasa
persaraan mereka. Bagi mencapai objektif ini, KWSP sentiasa berusaha memastikan nilai
simpanan ahli semakin meningkat bagi membolehkan mereka menjalani kehidupan
persaraan dengan selesa.

Kelonggaran KWSP membenarkan ahli membuat pengeluaran pra-persaraan seperti
perumahan, pendidikan, umur 50 tahun dan membiayai rawatan penyakit kritikal adalah
sebagai persediaan persaraan dan untuk meningkatkan kualiti hidup mereka.

Dalam hubungan ini, sebarang cadangan untuk mengeluarkan simpanan KWSP bagi
tujuan bukan persaraan akan menjejas dan mengurangkan jumlah simpanan ahli untuk
persaraan mereka.

Oleh yang demikian, cadangan Anita Za’aba tidak menepati tujuan ahli mencarum
dengan KWSP dan juga bercanggah dengan objektif penubuhan KWSP.


NIK AFFENDI JAAFAR
Pengurus Besar
Perhubungan Awam
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja
Tarikh: 1 November 2010

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

17 comments

comments
rakab
October 28, 2011 at 8:44 PM delete

Fight ASD !..fight hard !

Lepas KWSP, nak burukkan agensi yang mana pulak,,?

Kalau tak bagi pinjaman, KWSP nak dapat pulangan dari mana ?...dari mana nak ambil duit nak bayar dividen pencarum ?.

Bangang Anwar dah berjangkit pada kau pulak..!!

Reply
avatar
Khas buat ASD,..lepas baca sila delete
October 28, 2011 at 8:48 PM delete This comment has been removed by a blog administrator.
avatar
Anonymous
October 28, 2011 at 9:04 PM delete

kepada rakab. Kau jangan la bebal. Kalau nak dapat dividen duit tu kene labur bukannya bagi pinjam. Buatnya duit tu tak dapat balik kan ke rugi. Bebal, bongok dan bangang umporno dah berjangkit dengan kau.

Reply
avatar
October 28, 2011 at 9:23 PM delete

anon 9.04 yang sangat cerdik .

Kenapa kau tak bagi contoh KWSP nak labur kemana ??? Labur kat ASB ker?? Ker nak labur bukak kilang kicap?? beli syer kat BSKL ker ??? hahahhahhah .... dah keldai tu keldai lah jugak takkan boleh jadi kancil .

Doktrin Pakatan Haram : Timbulkan rasa "suka untuk membenci" ( love to hate ) .
Stateginya adalah timbulkan isu , masalah atau peristiwa yang boleh membunuh karektor atau memberi gambaran subjek itu zalim , rasuah , rasis , kronisme , nepotisma dll bagi menimbulkan rasa benci rakyat secara berterusan.

Reply
avatar
Anonymous
October 28, 2011 at 9:32 PM delete

rakab, P.PAS, bagilah, pinjamlah, aku peduli apa? Kasi brankrup negara Msia, aku peduli apa? Tak nak Anwar jadi PM, aku peduli apa? biar negara Msia hancur, aku peduli apa? biar UMPORNO sapu duit rakyat kering kelontang, aku peduli apa? aku hanya seorang insan tak ada harapan diMsia lagi... hancurkanlah Msia kerana Ketuanan UMPORNO!

Reply
avatar
October 28, 2011 at 9:52 PM delete

Yang mula-mula komen kat atas tu bukan Rakab.. tapi manusia bacul yang takut nak guna nama yang selalu dia guna dalam Blog ni..

Jadi jangan hentam Rakab..

Buat yang mengaku Rakab tu.. sebelum ini KWSP tak pernah memberikan sebarang pinjaman yang dilakukan untuk mencari keuntungan ialah melabur macam yang PenganutPAS kata tu..

Buat PenganutPAS pula,, aku timbulkan isu ni pasal duit aku dan juga duit semua yang bekerja disimpan disitu untuk kegunaan kita dihari tu..

Masaalah sekarang kita tak tahu siapa yang pinjam, kita tak tahu berapa peratuskah faedah yang dikenakan kepada peminjam tu..

Tindakan memberikan pinjaman ini jelas tidak selari dengan penubuhan KWSP..

Kalau nak menyokongpun janganlah samapi diri sendiri susah.. tak ada faedah tu..

Reply
avatar
BOMBO
October 28, 2011 at 11:19 PM delete

itulah Ppas kalau nak sokong umnosextu jgnlah sampai seluar dlm sendiri pun dikoyak buat derma kat ahli2 umnosex,ingat2lah rakyat kita ingat mereka senang nak kumpul duit utk hari tua,lepas tu kwsp senang2 nak pinjam pada Ppas(contoh)dahlah sukahati nak sebut berapa % hujung tahun....ada kita tau...hantam sajalah labuuu...

Reply
avatar
Anonymous
October 29, 2011 at 9:42 AM delete

rakab n penganut Pas memang manusia bangang dan bebal mungkin byk makan duit haram kot sbb itu otak dia jd miring sikit xleh nak berfikir, masa anwar jd TPM dan menteri kewangan dulu dia memang x bg pinjam duit kwsp kecuali utk bail out sykt perkapalan anak mahathir berapa billion? tanya lah rakab dan p.Pas mungkin dia lebih tahu sbb mrk pencacai tegar umnongok.bodoh punya org.kmdn mahathir nak soh tlg lg sykt anak nya tp anwar bantah sbb duit kwsp adalah duit pekerja...dan inilah bermula nya konspirasi detik2 hitam anwar.

Reply
avatar
October 29, 2011 at 10:52 AM delete

KWSP memang mempunyai hak undang-undang untuk menolak permintaan Anita Za'aba . Kalau simpanan anita di Tabung Haji dah cukup anita boleh pergi haji , kecualilah anita nak keluarkan duit sebab nak pegi haji dengan pakej swasta.

Soal ValueCap ni dah timbul sejak 2002 lagi . KWSP dah nafikan . Tapi masih timbul supaya akhirnya orang ramai akan percaya dengan cerita BOHONG dan FITNAH yang direka ini .Korang boleh baca sini KWSP Nafi Pembabitan Dalam Valuecap Sdn. Bhd

Doktrin Pakatan Haram . PENIPUAN DAN PEMBOHONGAN berulang-ulang akan dapat mempengaruhi fikiran dan pertimbangan rakyat.

Reply
avatar
Anonymous
October 29, 2011 at 11:10 AM delete

ha..ha..ha..PPas masuk perangkap sendiri.hang memanglah sebelah muka hantu lagi sebelah muka syaitan.
Bila guru besar sekolah cina anak LGE pi nafikan yg anak dia raba tetek bini hang dan bila pompuancork ti nafikan, hang kata hang masih tak percaya. Lani bila kwsp nafikan, awat yg kata sudah memadai...hang ni betui2 double standard, wahai anak haram!!!

Reply
avatar
Anonymous
October 29, 2011 at 11:13 AM delete

pemimpin umnoooo penyamun tarbus, tengok samseng2 umno semua pakai songkok 3 jengkal..ala tarbus. pasal ni depa takut terkencing2 bila BN kalah, nanti habis pemimpin2 umnooo pakat masuk jail....kalau ikut aku, aku baris kan depa di dataran merdeka...aku sula hidup2...first tu go mahathir, bapak segala pembohong, lepas tu najib, bapak segala dayus.

Reply
avatar
Anonymous
October 29, 2011 at 11:15 AM delete

pPas
Read my words....I hate umnoooooo
fuck you pPas! umnooo most stupid DOG!!!!!

Reply
avatar
Anonymous
October 29, 2011 at 12:54 PM delete

PENCACAI UMNO MASIH BELUM SEDAR2 LAGI YANG DEPA NI BODOH!!! MASIH CUBA UNTUK BERHUJAH DAN AKAN BERHUJAH LAGI AKAN DATANG!!! SIBODOH YANG TAK TAHU DIA BODOH DAN LEBIH MALANG TAK MAHU MENERIMA KEBODOHANNYA YANG JELAS NAMPAK BERTAMBAH BODOH!!

Reply
avatar
rakab
October 29, 2011 at 2:35 PM delete

eh! eh! ada orang pakai nama aku hentam ASD dan pakatan..!!

eeeiii...confuse, confuse..

suka hati hang laa...

heheheheeee...

Reply
avatar
Anonymous
October 29, 2011 at 11:57 PM delete

..

pPAS 9:23 pm yg tak tempat dlm otak kau utk cerdik.

aku bg tahu kau.. plus, telekom, indah water, byk lg syarikat syarikat yg boleh dpt keuntungan 120% diberikan kpd kwsp sbg pemegang saham terbesar bg 80%

Pas tu kau nak naik kan tol ke gula ke letrik ke... rakyat tak bising punya.. tp tak, kwsp dapat lah habis kuat 30% sbg pemengang saham .. bg pinjaman je lebih dr jumlah saham dlm pelaburan..

raya korban ni pPAS jgn lah makan otak lembu.. cukup lah bodoh yg dah ada tu...

Reply
avatar
Anonymous
October 30, 2011 at 12:07 AM delete

..

oleh krn syarat2 utk mengeluarkan wang kwsp mestilah mendptkan kelulusan dr panel yg terdiri dr wakil pekerja, ngo ngo, maka penglibatan org ini tlh dikurangkan. Dulu tujuan melabur pun sangat ketat iaiut hny dlm bidang bidang tertentu
Tidak cukup dng itu syarat syarat utk melabur wang dlm dana juga di longgarkan dan dipermudahkan.

soalan aku kpd pPAS, kalau kwsp boleh benarkan kita keluarkan duit kwsp utk melabur dlm dana jd apa masalahnya keluarkan duit utk kerja kan haji.

aku tlh mengeluarkan wang kwsp aku utk dana.. jd aku tahu mengapa faedah sentiasa tak naik atau kurang . sbb mmg dia nak kita melabur dlm dana, satu risiko yg tinggi...

untung mcmana pun lah kwsp, jgn hrp lah nak dpt faedah lebih..

Reply
avatar
Anonymous
October 30, 2011 at 8:51 AM delete

Nak tanya sikit orang umno bn ini apa yang mereka bolih buat.Bagi projek rugi bagi kilang tutup bagi wang disapu habis joli anak bini jadi pengurus tak amanah jahil hukum buat undang undang cakap tak serupa bikin dah dapat projek bankrap hidup segan mati tak tau bila. Yang pakar mereka bolih buat ialah makan rasuah makan sapu habis hak rakyat, melayu juga yang bangang dan bebal asyik sokong mereka kan kan kan

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive