Wikileaks dedahkan SPR pernah keluarkan 60,000 IC palsu

Kabel diplomatik Amerika Syarikat yang bocor mendedahkan bahawa bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mengakui beliau pernah mengeluarkan lebih daripada 60,000 kad pengenalan palsu kepada pekerja-pekerja asing di Sabah pada sekitar tahun 1990-an - atas arahan Umno.

Kabel yang dimuat-naikkan di portal pembocor maklumat Wikileaks memetik bekas ketua Rakyat Malaysia untuk Pilihan Raya Bebas dan Adil (Mafrel) Malek Husin sebagai mendakwa bahawa Rashid (kiri) mengakui perkara ini dalam pertemuan peribadi di rumah Rashid pada 25 Oktober, 2006.


Dalam kabel yang ditandakan sulit itu, Malek dilaporkan memberitahu pegawai Kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur bahawa Rashid juga mengesahkan Umno telah melancarkan kempen 'kotor' pada tahun 1990-an untuk merampas Sabah - yang dikuasai sehingga 1994 oleh PBS yang berada di barisan pembangkang ketika itu.

"Sepanjang dekad berkenaan, Umno memberikan kewarganegaraan dan kad pengenalan Malaysia kepada lebih 600,000 pekerja pendatang asing (kebanyakan mereka pendatang beragama Islam dari Indonesia dan Mindanao di Filipina) di Sabah, sebagai pertukaran untuk undi mereka pada pilihan raya negeri.

"Menurut Husin, Rashid 'mengakui secara peribadi telah mengeluarkan lebih daripada 60,000 kad pengenalan palsu di Sabah' bagi membantu Umno menguasai politik di sana," kabel itu dipetik.

Kewarganegaraan 'segera' dan hak mengundi untuk pendatang tanpa izin telah lama menjadi isu di Sabah, dengan pemimpin-pemimpin tempatan sama ada di dalam mahupun di luar BN berulang-kali menuntut penyelesaian daripada kerajaan persekutuan.

Walau bagaimanapun, tidak apa yang dilakukan berhubung tuntutan berkenaan.

Adalah didakwa keadaan semakin parah pada tahun 1990-an, dengan kesalahan diletakkan di bahu perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad kerana didakwa melancarkan apa yang kini dikenali sebagai 'Projek IC'. Ini adalah operasi haram yang didakwa membabitkan Jabatan Pendaftaran Negara, agensi-agensi kerajaan yang berkaitan dan ejen-ejen mereka - dengan tujuan meningkatkan undi Umno dan BN.

Pada pilihan raya negeri 1994, PBS - yang menguasai Sabah sebagai negeri pembangkang sejak tahun 1985 - mendapati majoritinya di Dewan Undangan Negeri (DUN) merosot dengan sebegitu mendadak.

Walaupun PBS akhirnya tumbang dengan rentetan beberapa pembelotan kepada BN, namun ramai yang menyalahkan 'Projek IC' sebagai punca kejayaan BN menerajui Sabah semula.


Malaysiakini

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

9 comments

comments
rakab
September 20, 2011 at 7:37 PM delete

Aku percaya perkara ni pernah berlaku.
Pada masa itu itu sabah diperintah oleh PBS dibawah kepimpinan Pairin Kitingan.

Pairin hendak menjadikan Sabah sebagai sebuah negeri kristian dan cuba membawa negeri itu keluar dari persekutuan Malaysia.

ketika itu orang Islam di Sabah ditindas dan dakwah Islam disekat.

Manakala gerakan kristian berjalan dengan begitu hebat,..gereja tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan.
Ramai orang Islam yang di murtadkan.

Sebab itulah 'operasi M' dilancarkan bertujuan merampas semula negeri Sabah melalui pru dan menyelamatkan umat Islam disana.

Walau bagaimana pun ianya bukanlah suatu perkara yang terlalu rahsia kerana semua pihak boleh melihat ianya berlaku.

wallahualam.

Reply
avatar
Anonymous
September 20, 2011 at 8:51 PM delete

Apa2 ajelah hang rakab... bodoh tak boleh diajar.. sat lagi ada komentar pedas untuk hang yang bangang ni..

sekarang sabah ditangan BN pun murtad masih juga berleluasa di negeri tu.. Islam lagu tu jugak di sabah..

Apa2 ajelah baangang!!

Reply
avatar
September 20, 2011 at 9:25 PM delete

mmg penghasut tahap si kitol la lu.. wikileaks bawak crita pasal seks songsang anuwar lu tak percaya, sekarang crita pasal jpn lu percaya plak.. mmg sial la lu..

Reply
avatar
rakab
September 20, 2011 at 10:50 PM delete

lembu 8.51,

Malang betul pkr dapat binatang ternak macam kau nih !!

bodoh berlapis-lapis..!!

bila ada pendapat yang berbeza aje,..mulalah kau nak memaki hamun.

Apa?!!..mak kau dulu betina sundal Pairin ker ?.

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 21, 2011 at 1:02 AM delete

Heran bin Ajaib..seingat aku time mula2 buat kad pergenalan time umur 12 tahun kena pi kt JPN..tak le pulak pejabat SPR..he he he he..agak2 le sikit nak buat cerita..

Reply
avatar
Anonymous
September 21, 2011 at 9:24 AM delete

KAHKAHKAH KPD ANJING2 BELAAN ROSMAH NI KALAU QURAN SEKALIPUN YANG SEBUT TENTANG KEBURUKAN UMNO PASTI DITENTANG HABIS-HABISAN KAHKAHKAH APA NAK HERAN? FCUK UMNO FCUK UMNO PIGS U COCKSUCKINGMOTHERFUCKER!

Reply
avatar
Anonymous
September 21, 2011 at 11:09 AM delete

AKP
apa yg kau nak hairan ni syaitan. umno penipu memanglah suka buat benda pelik2..tak payah dok hairan lagi. bangang betul lah kau ni akp.

Reply
avatar
Anonymous
September 21, 2011 at 11:11 AM delete

rakab
marah nampak bila kena maki. Kau baru lepas minum ke? umno ni dari dulu kini dan selamanya memang kai penipu.
By the way kau tu lembu, hanya lembu gila saja yg panggil orang lain lembu.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive