PM umum pemansuhan ISA

Semalam ada orang suruh beli surat khabar milik UMNO hari ini.. dia kata simpan buat kenangan tapi aku tak belipun, aku baca online punya.. saja aku publish dalam Blog ni buat kenangan..



KUALA LUMPUR 15 Sept. – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960.


Berucap dalam perutusan khas Hari Malaysia yang disiarkan secara langsung di RTM malam ini, beliau turut mengumumkan pemansuhan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa.

Menurutnya, dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal di bawah semangat serta payung Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan bagi mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah supaya ketenteraman dan keselamatan awam sentiasa terpelihara.

“Pokoknya, akta-akta itu nanti bermatlamatkan untuk memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara.

“Seperti mana yang saya janjikan dalam ucapan sulung saya semasa saya mula-mula mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada 3 April 2009, bahawa ISA akan dikaji secara komprehensif. Sehubungan itu, suka saya mengumumkan pada malam yang bersejarah ini, bahawa ISA akan dimansuhkan terus,’’ kata Perdana Menteri.

Najib berkata, melalui undang-undang baru itu kerajaan akan tetap memastikan hak asasi mereka yang terbabit terpelihara.

“Apa-apa undang-undang yang diperbuat akan mengambil kira hak dan kebebasan asasi berlandaskan Perlembagaan Persekutuan.

“Undang-undang baru ini juga akan memperuntukkan tempoh tahanan oleh polis yang secara substansialnya lebih pendek daripada apa yang ada sekarang dan apa-apa tahanan lanjut hanya boleh dibuat dengan perintah mahkamah,’’ ujarnya

Bagaimanapun, Perdana Menteri berkata, undang-undang berkaitan keganasan masih dikekalkan bawah kuasa Menteri.

Di dalam ucapannya itu beliau berkata, kerajaan turut memberi komitmen bahawa mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya kerana ideologi politik.

“Kuasa untuk melanjutkan penahanan juga akan beralih daripada badan eksekutif kepada badan kehakiman kecuali undang-undang berkaitan keganasan,’’ katanya lagi.

Beliau menambah, kerajaan juga tidak akan teragak-agak untuk meminda atau memansuhkan undang-undang yang tidak relevan.

Dalam perkembangan berkaitan, Najib berkata, kajian semula terhadap beberapa undang-undang negara secara lebih komprehensif turut melibatkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

“Bagi Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan sebaliknya akan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga ia dibatalkan,’’ katanya.

Beliau berkata, kerajaan juga akan mengkaji semula Seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan mengenai kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan,

Namun katanya, kebenaran berhimpun diberikan selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan kelak di samping mengambil kira norma-norma di peringkat antarabangsa.


Nak tahu siapa suruh aku beli? Korang tengok kat SINI

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

4 comments

comments
Anonymous
September 16, 2011 at 3:08 PM delete

akp,

apa pun tak boleh......
cucuk bagi keras simpan dlm muzium.....
kah...kah...kah

Reply
avatar
September 16, 2011 at 4:01 PM delete

Bila kerajaan dah mansuhkan ISA bermakna pihak yang menentang ISA selama ni telah mencapai matlamatnya. Maka papan tanda dan banner anti ISA yang dipasang kerajaan Penang dan selangor bolehlah diturunkan .

Tanpa ISA maka rakyat akan melihat sejauh mana keikhlasan ahli politik dalam berpolitik . Rakyat mengharapkan tanpa ISA isu seperti perpaduan kaum , islam agama rasmi dan kedaulatan raja-raja tidak akan dimanipuasi oleh pemimpin yang takutkan ISA. Jika tidak pihak yang inginkan negara huru hara demi kepentingan politik akan menjadi hero jalanan tanpa ISA.

Reply
avatar
PengikutPenganutPAS
September 17, 2011 at 10:17 AM delete

moga rakyat jangan tertipu dengan strategi politik najib ni ye. . baca dan faham betol2 apa kata najib tau. . sama sekali tidak bole bertepok tangan gembira la kerana muslihat kata2 najib begitu jelas antaranya "buang 1 ganti tambah 2" (kira mcm buang isa ganti isa-isa) hahaha hihihi huhuhu

pr jangan leka dan tido dalam hal ni le ye hehehe

Reply
avatar
Anonymous
September 17, 2011 at 3:44 PM delete

kata penganutPas :"Rakyat mengharapkan tanpa ISA isu seperti perpaduan kaum , islam agama rasmi dan kedaulatan raja-raja tidak akan dimanipuasi oleh pemimpin yang takutkan ISA" tapi yang aku dok kerap nampak yang memanupulasikan isu2 tu puak-puak UMNGOK.. seperti mengurangkan kuasa raja, menfitnah puak2 kritian nak tubuh negara kristian di Malaysia, isu fitnah keganasan terhadap rally bersih (gambar pendemo pegang pisau) dan bla3..

Sepatutnya depa kena sumbat dalam ISA..

apa punya hujah PenganutPas.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive