Patutlah Najib nak rampas Selangor dengan apa cara sekalipun....

SHAH ALAM, 23 Sept: Dalam tempoh enam bulan tahun ini, Kerajaan Negeri Selangor berupaya menambah simpanan tunai sebanyak RM200 juta, menjadikannya RM1,100 juta.

“Jumlah ini merupakan rekod kewangan paling baik negeri bertuah ini dalam tempoh 28 tahun,” kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Beliau menyatakan demikian pada Majlis Santapan Malam anjuran Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan di Pusat Konvensyen Shah Alam, malam tadi.

Selain Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, turut berangkat ialah Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah dan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.


Menurutnya, pada akhir tahun lepas, simpanan tunai Kerajaan Negeri Selangor berjumlah sebanyak RM918 juta.

Secara keseluruhan, katanya, kejayaan Selangor memperkasa pembangunan dan melestarikan kemajuannya adalah dengan restu, nasihat dan sokongan penuh Tuanku Sultan terhadap kerajaan negeri sekarang yang mengamalkan tadbir urus yang telus, bertanggungjawab, berhemah dan berhemat.

Katanya, Negeri Selangor juga telah menunjukkan peningkatan yang begitu ketara di dalam jumlah pelaburan dalam negeri.

Jelasnya, semenjak 2008 hingga Jun 2011, Selangor telah berjaya menarik pelaburan berjumlah lebih RM35,000 juta.

Ini bermakna, ujarnya Kerajaan Negeri Selangor sekarang bukan sahaja berjaya meningkatkan hasil negeri tetapi juga berjaya melaksanakan pengurusan kewangan dengan cekap dan berkesan.

“Walhal pada awalnya adalah menjadi kekhuatiran yang teramat sangat dalam diri patik selaku peneraju Kerajaan Negeri yang baharu untuk memikul amanah majoriti rakyat majmuk di negeri Selangor yang inginkan pembaharuan dalam erti kata hasil mahsul negeri dinikmati secara adil dan saksama dalam kalangan rakyat majmuk di negeri ini,” ujarnya.

Beliau menambah, demi kemaslahatan negeri dan rakyat negeri ini seluruhnya pula, Kerajaan Selangor sekarang melaksanakan dasar “Merakyatkan Ekonomi Selangor” yang mengandungi pelbagai program kebajikan bagi membantu rakyat majmuk pelbagai peringkat agar dapat sama-sama menikmati hasil pembangunan dan kemajuan negeri ini.

Menurutnya, melalui dasar itu, beliauk dan barisan kepemimpinan di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung bersependapat bahawa hasil bumi negeri Selangor ini adalah milik rakyat Sultan Selangor.

Oleh itu, katanya limpahan daripada hasil pembangunan dan kemajuan negeri ini sewajarnya dikembalikan kepada seluruh rakyat negeri Selangor supaya sama-sama menikmatinya.

Katanya, dengan penduduk negeri berjumlah 5.3 juta orang yang terdiri daripada Melayu sekitar 49 peratus; Cina sekitar 29 peratus, India sekitar 16 peratus, dan keturunan lain sekitar 6 peratus, mereka tanpa mengira kelainan bahasa, agama, latar belakang pendidikan dan kecondongan politik, adalah layak menerima bantuan menurut program dan skim yang ditawarkan oleh kerajaan negeri sejak Jun 2008, sejajar dengan misi menjadikan Selangor sebuah negeri idaman, maju dan berkebajikan.

Beliau berkata, sejak dasar itu diperkenalkan 100 hari selepas menerajui pentadbiran Negeri Selangor hinggalah Jun 2011; sejumlah RM500 juta telah disalurkan terus kepada rakyat Selangor.

Selain itu, katanya Skim Air Percuma 20 meter padu berjumlah melebihi RM387 juta, Skim Tabung Warisan (RM1.8 juta), Hadiah Anak Masuk Universiti (RM19 juta), Skim Usia Emas dan OKU (RM49 juta) dan Skim Mikro Kredit Luar Bandar dan Kemiskinan Bandar yang kini melebihi RM2 juta dan berbagai-bagai bantuan kemasyarakatan yang akan diberikan secara berterusan.

Dalam bidang pelaburan pula, beliau bersyukur kerana negeri Selangor terus didatangi oleh para pelabur dari dalam dan dari luar negara.

Katanya, sejak Januari hingga 30 Jun tahun 2011 ini sahaja jumlah pelaburan negeri Selangor bernilai sebanyak RM5,200 juta iaitu 18 peratus dari keseluruhan pelaburan di dalam negara.

Beliau menambah, pelaburan tersebut terdiri dari pelaburan domestik sejumlah RM2,100 juta dan pelaburan asing berjumlah RM3,100 juta.

“Ini bermakna Selangor berada di tempat teratas dalam keseluruhan pelaburan di dalam negara,” katanya.

Menurutnya, dari jumlah RM5,200 juta pelaburan tersebut terdapat sebanyak 135 projek yang terdiri dari 89 projek baharu dan selebihnya 46 projek sedia ada.

“Hal ini menjadikan Selangor jauh meninggalkan negeri-negeri lain yang kebanyakannya mempunyai tidak lebih dari 50 projek,” katanya lagi.

Jelasnya, melalui pelaburan RM5,200 juta di atas Selangor telah berjaya membuka ruang pekerjaan sebanyak 10,000 pekerjaan yang kebanyakannya di dalam bidang elektronik dan elektrikal produk.

“Selangor berbangga menjadi penyumbang terbesar cukai dalam negara iaitu sebanyak 21 peratus pada 2010 dan kita menjangkakan jumlah yang sama dapat kita unjurkan pada tahun ini jika tidak jumlah yang lebih besar,” katanya.

Rakyat Selangor juga, kata beliau menikmati hasil dari pengurusan hasil pasir yang kini dijalankan secara tersusun kerajaan negeri melalui anak syarikat kerajaan negeri; Kumpulan Semesta Sdn Bhd di mana peningkatan hasil pasir amat ketara sekali.

Katanya, pada tahun 2007, kutipan royalti hasil pasir hanya RM4 juta, 2009 sejumlah RM 5 juta dan pada 2010 melonjak kepada RM11 juta.

Menurutnya lagi, manakala pada tahun ini setakat bulan Jun telah mencapai kepada RM12 juta.

“Sejak ditubuhkan hingga setakat Jun 2011, Kumpulan Semesta telah berjaya mengumpul keuntungan berjumlah hampir RM50 juta,” katanya.


Harakahdaily

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

14 comments

comments
PengikutPenganutPAS
September 23, 2011 at 11:03 AM delete

PenganutPAS n rakab, cepat le buat brite n crite hentam mb s'gor ni. .

bole dpt ribu2 duit haram tau so tak ya le lagi nak bagi mak bapak dan anak bini kao org makan makanan babi dan anjing kurap tu le kan kan3.

antara kao org be2. . siapa cepat akan dpt ganjaran lebe so ape lgi. . cepat le ye. . jangan lepaskan peluang keemasan ni. .

masa tak akan menunggu kao orang.. ye la, manalah tau ada lagi kembang semangkuk nak potong stim kao org. . nnti 'mis sorukk' pulak kao org nnti . .

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 11:32 AM delete

pasal wang bukan najib....
mah janda yang terlebih suka...
kah..kah...kah

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 12:03 PM delete

ASD,

Thx post info terkini nie..

Bagi Pencacai Bee eNd..ape lg..komen lh..nnti x mkn plak..bak peribahasa.."X MELALAK, X MAKAN"..huhu..

Semoga kecemerlangan ini, dapat di teruskan, untuk membuktikan kpd semua (Bee eNd)bkn diorg yg memajukan M,sia..Amin..

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 3:48 PM delete

Kena britahu secara menyeluruh kpd rakyat M'sia ni dgn pencapain & kecemerlangn urus-tadbir pimpinan PR. Umno(BN) sudah tentu berbulu tengok & dengar berita ni.

Mcm ne negeri d bwh pemerintahn BN plak? Semakin maju dgn hutang ke?? Enjoy katak je tngok pemimpin depa ni. Ckp je mcm bagus.

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 4:39 PM delete

Sini mas banyak ma. Lui pun ayo banyak. Pak Khalid jaga jaga duit tu baik baik. Mesia punya ekonomi pun banyak teruk sekarang . saham hari hari jatuh...........jaga jaga

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 4:50 PM delete

Salam...

Segagap gagap TS Khalid.. beliau bijak "menjanakan" wang bagi Negeri Selangor DE untuk masa depan negeri dan juga rakyat...

Sehensem hensem (sbb guna Botox..) DS Khir Toyo.. beliau bijak "menggunakan" wang bagi menjahanamkan Negeri Selangor DE...

Cuma orang yg ada kepentingan wang yg akan menyokong ex-MB yang merosakkan dana kerajaan.. mengguna kesempatan diatas jawatan yg disandang utk kepentingan peribadi...

UMNO BODOH.. dulu, kini dan selama lamanya.

"Rakyak dipinggirkan.. kroni diutamakan"

Reply
avatar
September 23, 2011 at 5:24 PM delete

cakap ribu2, juta2 atau billion tak guna kalau manfaatnya tak diterjemah kepada untuk manfaat rakyat dan seluruh makhluk yang menumpang di langit dan bumi negeri selangor.

jangan jadi mcm bn, cakap manfaat untuk rakyat...

tapi manfaat sebenar untuk kroni, cukong2, dan jerung2...

untuk rakyat yelek, ciput, dapat hirup kuah pun disuruh bersyukur...

lancau...

tahniah n syabas anyway...

anda dah buktikan negeri2 yg diperintah parti bukan umngok bn lebih baik prestasinya...

pPAS, yang ni pun SPM gred 3 jugak ke?

kah!kah!kah!

lain kali cakap dengan fakta...

x de fakta, JANGAN AUTA.

kah!kah!kah!

Reply
avatar
rakab
September 23, 2011 at 5:25 PM delete

Alaaa...duit jual pasir.

Segala industri yang ada termasuk segala jenis perniagaan kat Selangor tuh,..BN yang usahakan!

Khald gagap cuma tukang kutip hasil aje!

Bukannya si gagap tebang tebas baru nak bukak tanah kat Selangor tu...

Benda semua Umno/BN dah siapkan...

Reply
avatar
rakab
September 23, 2011 at 5:31 PM delete

Pembetulan

Umno/BN usahakan perniagaan yang sah saja....yang haram tak berlesen tumbuh mcm cendawan lepas hujan tu ,...kerja si khalid gagap dan sekutu pakatannya.

kehkehkeh...

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 10:29 PM delete

rakab..

kepala puki mak kau... sekurang kurang wang hasil tak kira pasir ka.. apa ka.. dikumpul utk diguna bagi membangunkan negeri selangor...itu zaman UMNO/BN.. apa dia org buat.. duit segala disonglap..

kepala lancau mak lu rakab...

kalau jumpa aku luku kepala bodoh kau.. aku sepak muka kau bodoh...

UMNO BODOH.. dulu, kini & selamanya

P/S: ASD maaf.. si bahalol rakab ni kena maki baru sesuai.. sorry ok ASD

Reply
avatar
BOMBO
September 23, 2011 at 11:30 PM delete

rakab pukiayam ni tau keadaan sebenar diselangor,cuma dia sengaja naik darah kita,hujah dia utk menaikkan umnoporno semua dah lebur hancur sebabtu dia cari idea hanya berpandu kebolehan SPM3 ni sekadar tumpang sekaki,itulah pencacai umnoporno tak ada duit tak pandai kerja sama mcm pemimpin2 umno d atas...tolol,kalau songsang duit...aaaa No1

Reply
avatar
rakab sedang ketawa berguling-guling
September 24, 2011 at 12:32 AM delete

kahkahkah...
huaaaaaa......
kahkahkah....
haaaaaahuaaaa
kehkehkeh....
huuuuuuuhaaa..
huaaaaaa

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 1:05 AM delete

sah rakab koi meroyan..wakakak...

Alhamdulillah..aku di bumi selangor..dah merasa sedikit sebnyk kemakmuran yg dibawa...cuma ada saki baki puak UmNO pya sial..contohnya mcm air..aku x merasa air percuma sbb kawasan aku terikat dengan perjanjian syabas...kurengggg ajarrrrr....tapi 2 bulan lepas..Menteri Besar dah bantu..bil tu akan ditanggung kerajaan negeri. dan kerajaan negeri akan bayar pada syabas..sungguh peka kerajaan negeri selangor skrang...Syabas lah..Puas laa...asal rugi skit bertukar tangan....kerjaan beli balik....(itu baru kes air)..yg dok tanggung selama nie..kita lah rakyatnya...itu aku x masuk bab2x len lagi..kasi contoh satu cukup lah...klu x...sewel x berubat si rakab nie..hohoho....

Reply
avatar
Anonymous
March 28, 2012 at 2:19 PM delete

HIDUP HIDUP RAKYAT, PERTAHAN PERTAHAN HAK-HAK RAKYAT,

TOLAK TOLAK TOLAK UMNO...

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive