PANAS!! TV Indonesia sahkan Rakyatnya diberikan MyKad oleh UMNO

WikiLeaks telah mendedahkan satu kabel diplomatik Amerika Syarikat mengatakan bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mengakui beliau pernah mengeluarkan lebih daripada 60,000 kad pengenalan palsu kepada pekerja-pekerja asing di Sabah pada sekitar tahun 1990-an - atas arahan Umno.

Dalam kabel yang ditandakan sulit itu,pegawai Kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur telah diberitahu bahawa Rashid mengesahkan Umno melancarkan kempen 'kotor' sekitar 90-an untuk merampas Sabah - yang dikuasai PBS, ketika itu pembangkang, pada 1994.


Bila didesak oleh AMK untuk memberikan jawapan tentang pendedahan ini.. bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman menegaskan beliau tidak pernah mengatakan lebih 60,000 rakyat asing di Sabah telah diberikan kad pengenalan palsu dan diterima sebagai pengundi bagi membolehkan Umno-BN menguasai negeri itu.

Bak kata pepatah.. Bangkai gajah masakan boleh ditutup dengan nyiru.. bukan kata bangkai gajah.. Bangkai biawakpun tak boleh ditutup dengan nyiru..

Laporan oleh sebuah stesen TV yang berpengaruh di Indonesia iaitu SCTV dibawah ini membuktikan bahawa penafian oleh bekas Pengerusi SPR itu adalah bohong semata-mata..

Dalam laporannya ini pada 25 Ogos 2005, SCTV telah melaporkan bahawa parti terbesar Malaysia iaitu UMNO telah memberikan memberikan MyKad dan juga hak untuk mengundi kepada ribuan nelayan Bugis di Sabah yang berasal dari Indonesia..




Untuk lebih jelas sila klik pada image atau klik di (SINI)


Kalau malas nak klik sila baca dibawah ini..

Ribuan Nelayan Bugis Menjadi Warga Malaysia

25/08/2005 14:59
Liputan6.com, Sabah: Menjadi warga suatu negara adalah hak asasi manusia. Itu pula yang menjadi keyakinan ribuan nelayan asal Bone dan Enrekang, Sulawesi Selatan, yang memilih menjadi warga negara Malaysia. Mereka kini menetap di kawasan Batu Dua Laut, Sandakan, Sabah, Malaysia.

Beberapa anak Bugis sudah tak hafal lagi lagu Indonesia Raya. Sebaliknya, para bocah itu fasih melagukan Negaraku sebagai lagu kebangsaan mereka. Apa mau dikata, orang tua, kakek, dan nenek mereka telah memilih melepaskan kewarganegaran Indonesia dan beralih menjadi warga Malaysia sekitar 20 tahun silam.

Di Kampung Batu Dua Laut, sedikitnya ditinggali lima ribu nelayan keturunan Bone dan Enrekang. Mina, warga Enrekang, mengaku sudah tinggal di sana sejak belum memiliki anak. Pada awalnya nelayan keturunan Bone dan Enrekang memutuskan bermukim di tempat ini karena alasan ekonomi. Mereka menilai lebih mudah mencari ikan di perairan Malaysia. Meski sudah menjadi warga negara Malaysia, mereka tetap menjalani adat istiadat Bugis sampai saat ini.

Keberadaan para nelayan keturunan Bone dan Enrekang ini telah diakui pihak Kerajaan Malaysia. Sebagai bukti, mereka telah memegang may card, semacam kartu tanda penduduk. Bahkan, Partai United Malay National Organization (UMNO), partai terbesar Malaysia menjadikan mereka sebagai basis perolehan suara.

Eksodus warga Indonesia ke Malaysia karena alasan ekonomi juga dilakukan sejumlah warga yang tinggal di Desa Temajuk, Paloh Sambas, Kalimantan Barat. Warga yang sebagian besar nelayan dan petani itu kemudian tinggal di Kampung Telok Melano, Malaysia [baca: Pasukan TNI Meningkatkan Patroli di Perbatasan Malaysia].(DNP/Amin Alkadrie dan Kukuh Ariwibowo)- Liputan6.com


Sumber Info : Milo Suam

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

15 comments

comments
yobrizab
September 22, 2011 at 1:08 PM delete

rakyat sejati malaysia kantoi! nyahkan ameeno pada pru 13 ni!

Reply
avatar
Anonymous
September 22, 2011 at 1:27 PM delete

kalau dah teruk macan ini perangai umno bn orang melayu tak juga sedar entah le nanti diri endiri digadai puak umno bn kan kan kan.

Reply
avatar
Anonymous
September 22, 2011 at 1:28 PM delete

"Apa mau dikata, orang tua, kakek, dan nenek mereka telah memilih melepaskan kewarganegaran Indonesia dan beralih menjadi warga Malaysia sekitar 20 tahun silam."

Apa yang saya faham dari sini, ni cerita 20 tahun yang lalu, depa ni semua tukar jadi warga Malaysia. Jadi tak ada masalah la kalau anak cucu pun jadi warga Malaysia.

Reply
avatar
Anonymous
September 22, 2011 at 2:42 PM delete

Anon 1.28..

kau tak kutip ayat yang paling kontroversi : "Bahkan, Partai United Malay National Organization (UMNO), partai terbesar Malaysia menjadikan mereka sebagai basis perolehan suara.". Kenyataan ini sepatutnya dijadikan isu untuk diadakan siasatan...

Reply
avatar
Anonymous
September 22, 2011 at 3:02 PM delete

Pengarah JPN & Imigresen adalh org yg prlu jawab isu ni. Jgn buat2 bodoh je. Jenayah, sosial dh semakin teruk. Kotaraya pn dh jadi mcm bndar utk warga asing. Fuhhh... tak ada otak pnya kerajaan.

Reply
avatar
PengikutPenganutPAS
September 22, 2011 at 3:08 PM delete

rakab dan PenganutPAS cakap, ini smua tipu, dusta dan bohong belaka, ini propaganda pr kerana kalau tak cakap macam ni mak bapak dan anak bini rakab dan PenganutPAS akan kebuluran (lebe truk dri kebuloq kt afrika)

ayohhh cepat la cik rakab dan PenganutPAS membentuk perkataan, menyusun ayat, mencipta keajaiban tulisan untuk menafikan brite dan crite dongeng ni ye

Reply
avatar
September 22, 2011 at 3:10 PM delete

biasalah PR kelebihan diri sendiri dah tak ada , ungkitlah perkara 20 tahun lepas tu . apa tak ungkit yang 50 tahun lepas , 100 tahun lepas . Wak AG era tu pun jawa gak ...nik aziz orang siam ....hahahhahah

Reply
avatar
PengikutPenganutPAS
September 22, 2011 at 3:37 PM delete

wak AG era tu pun jawa gak ?
nik aziz orang siam ?
PenganutPAS orang gila !. . hehehe. . gila buat fitnah kerna nak duit haram sebab kemaruk nak bagi mak bapak dan anak bini makan.. hahaha hihihi huhuhu

Reply
avatar
Anonymous
September 22, 2011 at 3:40 PM delete

Penganut Pas ni memang bodoh....lagi banggang. Satu masa nanti tidak hairan Malaysia ni boleh jatuh ke tangan warga asing. Ini semua kerja bodoh orang UMNO....termasuk pengikut Rakab dan Penganut PAS. Konon nak terus berkuasa akhirnya negara tergadai. Fikir le guna otak.....

Reply
avatar
PengikutPenganutPAS
September 22, 2011 at 3:51 PM delete

ape le kao ni anonymous 3.40pm. . PenganutPAS dan rakab ni kan pendatang haram dan baru dapt i/c so syarat untuk kekal kt m'sia ialah mesti trus-trusan hentam pr. .
tak kalu kena anta balik ke neraka (oppsss negara la) asal, buat keje dulu smula le iaitu baso berak dan bontot babi tonyok air lioq basi. .
so harap kao fahami le situasi PenganutPAS dan rakab ye. .

Reply
avatar
Anonymous
September 22, 2011 at 4:04 PM delete

UMNO bak askar kehabisan peluru sanggup lakukan apa saja asal boleh teruskan hidup.. berita baiknya PM masa tu masih hidup untuk melihat hasil idea brilliant beliau, alhamdulillah.

Reply
avatar
September 22, 2011 at 4:51 PM delete

kalau PR dapat memerintah nanti kita dakwa semua peghianat negara ni dan sumbat mereka ni dlm jel.

Reply
avatar
September 22, 2011 at 5:35 PM delete

sebelum dia orang jadi warganegara , dia orang tu pegang status PR . tapi tak puak sokong Pakatan Rakyat .

Yerlah takkan penat penat tukar warga negara alih alih nak pegi sokong calon PM pakatan rakyat yang dah tahu tergelincir akidah dan tidak bermoral . elok elok nak negara yang makmur , silap ari bulan lingkup teruk dari negara asal diaorang .

Cerdik jugak imigran bugis ni . tak macam penyokong PR ......

Reply
avatar
Anonymous
September 22, 2011 at 6:12 PM delete

Hooray. Melayu jual tanahairnya.

Hidup Melayu.

Saban hari, PM orang Bangla.

Inilah kebijaksanaan Melayu.

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 22, 2011 at 11:48 PM delete

Tunggu le berapa hari lagi..tut..tut..wartawan Indo minta maaf lagi...silap kali kedua...macam cincin 24j

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive