Najib salahguna kuasa lantik Isa Samad sebagai Pengerusi Felda.

SEREMBAN – Angkatan Muda Keadilan (AMK) Negeri Sembilan membantah tindakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang melantik Pengerusi Felda Mohd Isa Abdul Samad sebagai Pengerusi Koperasi Permodalan Felda (KPF) kerana pelantikan itu tidak menepati tiga syarat undang-undang kecil KPF.

Ketua AMK Negeri Sembilan, Mohd Nazree Mohd Yunus berkata tindakan Najib melantik Mohd Isa jelas menyalahi tiga syarat yang terdapat dalam undang-undang kecil KPF.


Menurutnya, undang-undang kecil itu menyebut “Seseorang yang dilantik menjadi Pengerusi KPF mestilah merupakan seorang Peneroka Felda atau Anak Peneroka Felda atau memegang jawatan tetap di dalam Felda.”

Tegas beliau, “Mohd Isa bukan seorang Peneroka Felda. Bukan juga bukan anak Peneroka Felda dan bukan seorang yang berjawatan tetap di dalam Felda. Jawatan beliau sebagai Pengerusi Felda hanyalah jawatan bertaraf kontrak.

“Maka jelas disini Najib menyalah guna kuasa dengan melanggar undang-undang kecil KPF”, kata Mohd Nazree.

Malah pelantikan Mohd Isa oleh Najib juga tidak ada merit kerana prestasi Felda sendiri tidak baik sejak beliau menjadi Pengerusi Felda.

Kes-kes saman peneroka terhadap pengurusan Felda menunjukkan kegagalan pentadbiran Mohd Isa yang jelas menindas peneroka.

“Pinjaman Felda daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja sebanyak RM6 billion juga berlaku ketika Mohd Isa menjadi Pengerusi Felda. Malah Najib melantik Mohd Isa pada bulan Ogos lepas ketika Pengerusi KPF asal Dzulkifli Abdul Wahab sedang mengerjakan Umrah di Mekah.

“Saya difahamkan pelantikan Mohd Isa menggantikan Dzulkifli ini dibuat tanpa pengetahuan Dzulkifli sendiri yang juga merupakan Pengarah Besar Felda dan Ahli Lembaga Pengarah yang lain,” ujar Mohd Nazree.

Mohd Nazree berkata Najib harus menjelaskan kepada umum terutama warga Peneroka Felda apakah rasionalnya beliau melantik Mohd Isa dalam keadaan tergesa-gesa dan jelas melanggar undang-undang kecil KPF.

“AMK Negeri Sembilan mendesak agar pelantikan Mohd Isa ditarik balik dan dibuat siasatan bagaimana proses pelantikan boleh dibuat tanpa prosedur yang betul. Kita bimbang pelantikan seumpama ini boleh menjejaskan integriti pengurusan KPF”, ulas Mohd Nazree lagi.

Sementara itu, Timbalan Presiden PKR Azmin Ali, ketika diminta mengulas isu tersebut berkata beliau sedia maklum isu tersebut dan isu tersebut akan dibawa ke Sidang Parlimen pada bulan Oktober ini.

“Yang pasti pada Sidang Parlimen bulan hadapan kami (Pakatan Rakyat) akan buat satu kejutan atau pendedahan besar berhubung kes ini”, kata Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak.


Free Malaysia Today

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

9 comments

comments
PengikutPenganutPAS
September 23, 2011 at 5:28 PM delete

kata rakab atau PenganutPAS kpd AMK: ini fitnah !!!

dgn kenyataan sebegini mudah maka dapat le rakab atau PenganutPAS ni duit haram beribu2 dari sekutu apco. . lepas le duit blanja minggu ni. .

disebut "atau" kerana hanya seorang je bole dapat habuan haram ni. . kira sape cepat dia dpt le ye. . so kena le depa ni bersaing sesama sendiri. . selamat berjaya le ye.....

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 6:26 PM delete

Fitnah...

Fitnah kepala Mak Bapak dia orang..

dua2 ekor tu bawa sial pada keluarga mereka.. dah la bodoh.. bodoh tahap sial..

Due ekor wujud di sini nak tunjuk kesetiaan pada UMNO/BN..

Kesetiaan kepa hanggok...

BENCI UMNO/BN

P/S .. maaf ASD,,aku mmg benci pada 2 ekor tu...dan sekutu bodoh mereka.

Reply
avatar
rakab
September 23, 2011 at 6:48 PM delete

Mak bapak mana lah yang malang dapat anak sewel macam si anon 6.26 ni!

Bahaya orang gila macam nih dibiarkan berkeliaran,...umpama puaka tak bertuan!

p/s...sorry ASD, bahasa kasaq sikit!..memang disengajakan.

Triple P,

hush..huusrhhh!..hari dah petang, pii masuk kandang..

haaaaaaa hiiiiiiiiii huuuuuuuu

Reply
avatar
September 23, 2011 at 8:14 PM delete

Sebabnya Isa Samad dilantik ialah kerana kalau ikut undang2 kecil Felda tu peneroka Felda yang nak jadi pengerusi mana ada kelulusan PHD, paling tinggi pun SPM 3. Diaorang ni tak faham2 ke? berbuih mulut penganutPAS cakap sapa2 yang kelulusan setakat SPM 3 hanya boleh jadi Mat Sabu aje.

Reply
avatar
omaq
September 23, 2011 at 8:32 PM delete

pandai hampa mengai si rakab ni no....muakakaka....yang sekoq lagi tak kluaq lagi tu...jolok kuat sikit bagi dua2 melatah...

takdak depa ni ASD tak meriah...KAHKAHKAH...

Reply
avatar
KIBAS
September 23, 2011 at 11:03 PM delete

Isa dah dimansuh felda saja blum mansuh Isa,najis kena bertanggungjawab dgn Isa felda,dia selalu kutuk org skrang org kutuk dia,bagi mampuss pukimak ni...

Reply
avatar
rakab nak sembelih kibas
September 24, 2011 at 12:44 AM delete

kibas,

kalau marah pada isa samad,..awat hang sebut pukimak hang sendiri pulak !!

hang gila ke atau biol ?

kehkehkeh...

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 11:13 AM delete

mat pendek ni apa pun tak boleh.......
kah...kah...kah...

Reply
avatar
Anonymous
October 8, 2011 at 11:12 PM delete

fm zam bangang...ahli kpf tu bukan saja peneroka tetapi juga petugas kumpulan syarikat felda yang terdiri dari professional. setakat phd pun bukan saja ada tapi agK RAMAI JUGA. sebagai salah sorang professional di kumpulan ini,aku juga risau tentang perkembangan yg berlaku,apalah baik dan bijaknya si ketot samad tu,peganng negeri berpenggalp-penggal pun hapah tak mmenggiorkan langsung(aku org p/dickson),ada kes lagi,si najib pun sejak jaga felda dan di bawanya geng bakke dulu pun rasanya merimaskan kita orang-cuba chek la sikit pelaburan di luar negeri tu yg telah dibuat,dimainkan oleh mat salleh amerika saja,ini dia kacau pula kpf, lagi si ketot pula di bawa masuk,takut syer bapa aku dan aku sendiri lebur.....

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive