Muhyiddin patut malu dengan kenyataan Bishop ini..

Jika Muhyiddin Yassin berkata hukum hudud masih belum sesuai untuk dilaksanakan di Malaysia kerana menurutnya hukum Allah itu akan hanya dapat dilaksanakan sekiranya keadaan negara ini benar-benar kondusif dengan memastikan keamanan dan keadilan benar-benar wujud terlebih dahulu.

Kenyataan yang secara tidak langsung mengakui bahawa memang tidak wujud keadilan dinegara ini..

Berlainan pula dengan pendapat seorang bukan Islam yang Majlis Ketua-Ketua Gereja Katholik Malaysia.


Dr Paul Tan Chee Ing, Presiden Majlis Ketua-Ketua Gereja Katholik Malaysia berkata Baginya adalah tidak betul bagi kerajaan menghalang Kelantan dan juga umat Islam di sana yang mahu melaksanakan suruhan agama mereka. Biarlah mereka laksanakan hudud jika itu yang mereka mahu kerana hukum tersebut hanya untuk umat Islam sahaja dan tidak melibatkan penganut agama lain.


Bishop Paul’s nuanced stance on Hudud
By Terence Netto

The reignited debate over the implementation of hudud law in Kelantan has drawn a nuanced response from what at first glance would be considered an unexpected quarter.

Catholic Bishop Dr Paul Tan Chee Ing, in his remarks made to Malaysiakini today, held forth on the subject and has come up with a stance he thinks is calibrated to meet the challenges the question of Islam poses to Malaysian society.

“One would think I should lack the presumption to weigh-in on the discussion, being non-Muslim and belonging to a religion that subscribes to the separation of the secular from the religious spheres,” being the titular head of Catholics in the Melaka-Johor diocese.

“But Islam is, above all, a political question and support for syariah, of which hudud is a part, is an obligation for the Muslim. Therefore a non-Muslim citizen such as me and a religious leader at that ought to have a say on this matter,” asserted the Jesuit-trained prelate.

“I say it’s time to allow Muslims in Kelantan, if they so desire, to implement syariah only for them and with that the hudud enactments provided non-Muslims are exempt from its implementation,” said the Bishop who is concurrently President of the Catholic Bishops’ Conference of Malaysia.

“Between the contention that the Federal Constitution is a colonial imposition and the obligation of Muslims to support syariah, I say the wiser non-Muslim stance would be to hold that if syariah is what Kelantan Muslims want and if we are given a cast-iron guarantee that it will not be implemented on us, we would not object to Muslims wanting it,” he argued.

“Bear in mind, this is not a question that is going to go away but it is not a question that will continue to be framed in the same terms as it is today in Malaysia,” continued the Bishop. “What do I mean by this?” asked the cleric who obtained his doctorate from Ecole ’Etude Science Social’ whose degree is from Sorbonne, the ‘Harvard of Europe’ in medieval times.

“You take the Arab Spring that has roiled nations in that arc from Tunisia to Syria. Do you see it as an Islamic uprising or a democratic insurgence? I hesitate to claim that it’s a democratic rising of peoples. You cannot tell for sure, but it is not specifically Islamic in character. I take the long view and see it all as part and parcel of the enduring debate between the Mutazilities and the Asharites in Islam.

“The former holds that you need reason to explain the world; the latter that God does not need reason and that He is all power and will. I pray the Mutazilites win the debate. I don’t know if that extraordinary man, the Menteri Besar of Kelantan, is a Mutazilite or an Asharite. Sometimes he sounds like a Mutazilite, sometimes like an Asharite.

“But that ambiguity is a good thing. It shows he is not dogmatic. I say let him and all who hold with him have their way so long as non-Muslims have iron-clad guarantees of their exemption.”

Bishop Paul Tan concluded his soliloquy this way: “I take the long view of history which is that the key question, in our times and in all times, is as the philosopher Nietzsche, incidentally an anti-Christian thinker, framed it: What is the fundamental constitution of reality?

“I claim that if your theological assumptions of reality are incorrect, you are headed for trouble in this world and that if they are correct, you will have the peace that surpasses all understanding. I am in favor of Kelantan Muslims having hudud implemented for them only.”

Malaysiakini

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

17 comments

comments
Anonymous
September 24, 2011 at 10:10 AM delete

Malunya jadi PENGANUT umNGOK nie, SAMPAIKAN PADERI PLAK NAK AJAR DEPA PASAL ISLAM KE?

-wakleman

Reply
avatar
September 24, 2011 at 1:25 PM delete

Aku Sbgi Rakyat Pun Malu dgn Kata2 Paderi nie.. tp kerajaan Umno ada tak perasaan malu nie?

Reply
avatar
KIBAS
September 24, 2011 at 2:20 PM delete

umnogok telingga yg tebal mcm kerbau mana pandai malu,malu tu mereka semua simpan kat juboq,maklum pemuja juboq katakan....

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 3:19 PM delete

Tok Guru(TG) ibarat Raihan dengan Islamnya
DSAI ibarat P.Ramle dengan Islam+modennya
Kapal Sing(KS) ibarat David Arrumugan dengan hindunya

Tiga2 saya minat kerana semua mendendangkan lagu betemakan keadilan dan kebajikan kepada rakyat.

Berkenaan Hukum Hudud,

Semua orang tahu PAS memperjuangkan Islam tapi tidak semua tahu tentang dan kelebihan hukum Islam(hudud)

Jadi untuk melaksanakan hukum hudud kena berkuasa(kerajaan), utk berkuasa kena menang pilihan raya, untuk menang pilihan raya kena dapat persetujuan umum(majoriti) untuk mendapat persetujuan umum (melayu+cina+india+lain2) kena berkempen,untuk berkempen kena pilih isu yang dapat diterima oleh semua
masyarakat termasuk melayu, cina, india, dan lain2(kerana dengan sokongan melayu shj sukar untuk PR untuk menang)

Jadi disini lebih baik mengutamakan isu lebih berkentingan seperti keadilan dan kebajikan(untuk mendapat persetujuan umum) daripada isu hukum hudud yang majority rakyat malaysia tidak begitu memahaminya, contohnya saya, selama ini saya hanya tahu hukum hudud dan saya sahaja baru tahu mengenai hukum qisof dan
takzim(mengetahui secara kebetulan bukan dari pengajaran Islam disekolah selama ini) temasuk dalam undang2 Islam dan saya tidak memahami kedua2nya itu. itu saya, dan saya percaya majoriti pemuda malaysia berAgama Islam tidak begitu memahami ketiga2 hukum Islam tersebut, macam mana pula dengan cina, india dan
lain2 ?. (yg kita perlukan untuk menang dan berkuasa), Sukar untuk orang menyokong atau mengatakan "YA" kepada perkara yang tidak difahaminya.

Implikasi daripada isu ini.

1) Menzahirkan lagi pencanggahan pendapat dalam PR ketika pilihan raya hampir tiba
2) Cina, india dan lain2 akan menjauhi PAS malah PR(kerana tidak faham dan memahami kelebihan hukum hudud)
3) Orang melayu Islam yg tidak faham dan memahami kelebihan hukum Islam dalam PR (terutama berfahaman moden/sekular contoh macam Zaid Ibrahim(bekas PR))
4) Semua rakyat malaysia yg tidak faham dan memahami kelebihan hukum Islam dan mengatakan hukum yang sedia ada lebih baik (contoh, fitnah BN mengatakan hudud membenarkan liwat isteri)

Disebabkan PAS memperjuangkan negara Islam dan hukum hudud maka Saya nak minta sangat TG dan PAS dapat fikirkan sejenak

Mana lebih baik PAS berlawan (mengenai Negara Islam) :

1) (sekarang iaitu sebelum PR MENANG dan membentuk kerajaan) dengan BN (tidak amanah dan korup) yang menentang PAS (hukum hudud) dengan penuh penipuan dalam pilihan raya (spt tuntutan bersih) dan penafian hak dalam media untuk berkempen dan memperjelaskan tentang perjuangan PAS( termasuk hukum hudud)(PERHATIAN: Semakin lama BN memerintah Semakin luas peluang untuk merancang penipuan untuk kemenangan selepas tsunami politik pada 2008, termasuk isu kewargenegaraan pendatang haram-dalam hal ini PR(pas) sukar untuk mengawalnya)

2) Atau (Selepas PR MENANG dan membentuk kerajaan) dengan DAP(KS)(mungkin termasuk Keadilan) yang menentang PAS( hukum hudud) dengan hujah, pendapat dan pandangan, tidak penipuan dalam pilihan raya serta memberi PAS hak dalam media untuk berkempen dan memperjelaskan tentang perjuangan PAS(termasuk hukum
hudud)(secara tidak langsung ketika ini keadilan dan kebajikan rakyat lebih baik dan terbela (melaksanakan buku jingga))

Reply
avatar
September 24, 2011 at 3:41 PM delete

masyaallah .lihatlah betapa senang nya jiwa dan fikiran umat islam dipengaruhi . pendapat pastor kristian diceduk dengan hati terbuka tanpa merujuk kepada quran dan hadis!!!!!

“Dialah yang telah mengutus RasulNya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar untuk dizahirkan atas seluruh agama yang lain sekalipun orang-orang musyrik membencinya” [TMQ At-Taubah 9):33].

Ayat di atas menerangkan dengan jelas bahawa Islam wajib dizahirkan, walaupun orang kafir
membencinya sekalipun. Dan Islam hanya akan zahir apabila hukum Allah atau hudud Allah
diterapkan.

Hudud ALLAH adalah terpakai kepada orang bukan islam juga . Adakah pastor itu menyokong sekiranya dia tahu dan faham akan Hudud ALLAH ??

Yang sependapat dengan pastor tu adalah Haji Hadi . Hudud PAS yang terkena kepada UMAT ISLAM SAHAJA.

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 3:47 PM delete

PenganutPas Bangang......
Hujah bodoh....
Faham dulu artikel tu....
Memang sah minum air kencing Rosmah Pendek....
kah...kah...kah..

Reply
avatar
rakab
September 24, 2011 at 4:59 PM delete

Penyokong pakatan nih dah lama hilang pedoman.

Apa saja bunyi yang mirip pada mereka,langsung mereka telan bulat-bulat.

Bila paderi tu jolok sikit mulalah melatah...bangang betol !

Takkan tiba-tiba paderi tu nak mengaku akan kebenaran hudud dan Islam!....kenyataan itu cuma umpan untuk memerangkap lembu-lembu macam kau orang nih supaya orang-orang Islam terus berbalah dan berpecah !!

Jangan baca yang tersurat jer...

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 6:33 PM delete

Main jolok-jolok?
Mat monggol je pandai jolok...
kak mah syok dijolok...i...
macam2 jenis manusia dia jolok....
kak mah pun kena jolok dgn macam2 manusia....
sebelum diterima najib....
jolok jgn tak jolok rakab ooi...
kah...kah...kah

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 8:50 PM delete

bukan saja muhyidin patut malu malah keseluruhan pimpinan umno patut malu.
umno kini dikuasai melayu tak ada ugama ethis sebab tu bila sesiapa saja cakap pasal islam depa jadi panik.
tengok sajalah komen gen otak lembu umno, ppas dan rakab...macam sayitan kan?

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 8:53 PM delete

rakab, hang ni toya lah!!
Dari ucapan paderi tu, yang tersirat tu ialah, hang pi peluk bini gedebok hang tu..hang ni tak guna, kecik2 tak nak mampos, bila dah besar mengelirukan orang.

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2011 at 8:45 AM delete

dia x pandai english gamaknyer..tue x faham....hihi..

oiii rakab...apa kata ameh antaq tong gas satu..hahaha....pembeli di kira majikan kan..kan..kan....so kiranya..hg nie org suruhan jea la...wakakaka

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2011 at 8:56 AM delete

PPas...hg ni cakap apa?? berpadukan Quran dan hadis??? awat selama ni kerajaan kita ni ikut Quran dan hadis ka?? dizahirkan..haha..kelakar la hg PPas. Hg pun mesti x tau hudud tue apa kan..sebb tue berat nak terima. Bila org Islam sendiri x faham perlaksanaan hukum hudud mcm mana nak laksanakannya. tapi kenapa dan mengapa? jawapannya senang ja sebab selama ini pemimpin kita pun x percaya dengan hukum Allah nie..sbb tue x laksanakannya.....(pemimpin yg dok kata dia islam sangat tue)..

Tapi kita pelik..bila paderi kristian plak mmeberi pendapat..hukum hudud ble diterima pakai. Melatah hangpa org UmNo yea...PPas..hang kena faham..depa bangsa asing mmg x faham apa itu hudud..kita kena laksana dlu dan depa akan perhati & pertimbangkan. Takkan nak suruh depa terima buta tuli (hangpa pun x terima) InsyaAllah..hukum Allah nie benar...bila kebenaran dah jelas..dengan mudah dorang akan terima...wahai PPas dan rakab...guna la akal skit....

Reply
avatar
September 25, 2011 at 9:59 AM delete

Aku heran lah kenapa bila seorang paderi cakap macam tu UMNO tak berapi-api nak marah ke, maki ke, sumpah ke, tak macam depa biasa lakukan kalau itu keluar dari mulut PAS, PKR, apalagi DAP. Sejak bila UMNO ni terkedu dalam syahdu mendengar khutbah paderi tapi melenting marah kat MCA, Gerakan. Patutlah trend baju UMNO yang dipakai oleh Eskay dan ulama2 UMNO sama je kolar macam baju paderi ni!

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2011 at 5:27 PM delete

kepala bapak ko rakab dan kepala bapak ko PP....!!!!

Reply
avatar
Anonymous
September 26, 2011 at 3:49 PM delete

sikit hari lagi gereja paderi ini mungkin akan di serbu pulak.. krn dakyah nya ttg hudud..

'..agama yang benar untuk dizahirkan atas seluruh agama yang lain sekalipun orang-orang musyrik membencinya..' .. pPAS bila diluluskan hudud ni tak dikenakan ke atas kau selagi kau tak faham.. apa lagi bukan islam.. kalau dilulus sekarang pun... sampai generasi kau yg 7 pun belum tentu dpt dilaksanakan ..

"DI LULUSKAN DAN PENERIMAAN .. penerimaan akan mengambil masa yg lama .. apa ingat lulus terus selepas 2 tahun potong tangan ke ... selepas lulus byk lagi yg kena buat ...


nak di luluskan ni pun entah entah kau dah di tibai dek mungkar nakir baru lah lulus ...

Reply
avatar
September 26, 2011 at 10:44 PM delete

astarfirullahhalazim anon 3.49 . bawak mengucap . petikan tu bukan pendapat aku . itu adalah ayat al-quran dari surah At-taubah. Politik-politik gak . ayat quran jangan main-main.

Allah dah firmankan hukum Allah kena laksanakan samada kepada umat islam dan jugak orang kafir . Itu kaedah untuk berlaku adil . tak perlu dibahaskan lagi .

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim,
“Bahawa Rasulullah Sallallahu ‘alihi wa Sallam telah pun menghukum rejam dua orang
Yahudi. Kedua-dua itu sebelum berzina telah merasai persetubuhan melalui perkahwinan di
dalam agamanya”.

Aku pasti Pastor tu tahu pasal hadis ini dan kisah disebaliknya . Tak susah nak faham apa yang tersirat disebalik pendapat pastor ni .

Bagi pastor tu jika hudud dilaksana untuk orang islam sahaja maka hukuman bagi kesalahan yang sama akan lebih berat dikenakan kepada orang islam. Orang bukan islam akan menganggap islam sebagai agama yang tidak adil .

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive