Kartun Terbaru Utusan Malaysia Hina Hukum Hudud



Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka menyelar sikap Akhbar Utusan Malaysia yang di lihat menjadikan isu Hudud sebagai bahan jenaka.


Memetik sebuah karikatur di dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 26/9/2011, menunjukkan seseorang berserban yang merujuk kepada Musyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Aziz sedang mendengar lagu sambil berbaring. Karikatur tersebut juga menggambarkan irama yang keluar dari alat muzik tersebut dengan perkataan “ Hu..hu..hu..dudd..dudd..” .

Karikatur itu cuba menggambarkan bahawa Tuan Guru Nik Aziz telah membangkitkan isu lama, iaitu isu Hudud yang menjadisebutan ramai pihak akhir-akhir ini.

Muhamad Aizat Bahrudin, Ketua Penerangan Pemuda PAS Melaka (gambar)berkata, "sikap akhbar Utusan Malaysia yang menjadikan isu Hudud ini sebagai bahan lawak dan jenaka.adalah keterlaluan Sedangkan mempermainkan-mainkan hukuman Allah merupakan suatu dosa besar."

Tambahnya lagi, "hudud adalah hukuman yang di syariat oleh Allah. Ianya bukan hukum buatan manusia tetapi ia datang dari Allah. Penghinaan terhadap sesuatu yang datang dari Allah itu adalah sama dengan penghinaan kepada Allah."

Hari ini hukum Hudud telah digambarkan dengan wajah yang begitu hodoh seolah-olah perlaksanaannya merupakan suatu jenayah. Akhbar arus perdana begitu hebat mempolemikkan isu ini dengan pelbagai tafsiran dan pandangan akal.

"Satu demi satu penghinaan dilakukan terhadap undang-undang Islam. Jika sebelum ini Utusan menghina hukuman zina, hari ini kepada hudud pula. Esok lusa hina Allah dan Rasul pula secara terang-terangan." tambahnya lagi

Dewan Pemuda PAS Melaka mendesak agar Akhbar Utusan Malaysia memohon maaf terhadap umat Islam atas penghinaan tersebut.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

27 comments

comments
yobrizab
September 26, 2011 at 6:36 PM delete

utusan memang dah sewel!

Reply
avatar
andika
September 26, 2011 at 6:41 PM delete

mereka dah mula tunjukkan yang sebenar bahawa mereka lebih kafir dari yang kafir.. kerana orang Islam tak mungkin akan buat macam tu..

Reply
avatar
Anonymous
September 26, 2011 at 6:54 PM delete

saya amat setuju dgn andika, kalau org islam dia tak akan mempersendakan agama sendiri. yang selalu menghina islam adalah orang kafir laknatullah. Ya Allah kau turunkanlah bala dan penderitaan didunia kpd mereka mereka ini, sebagai pertunjuk dan tauladan kepada kami. Amin.

Reply
avatar
PengikutPenganutPAS
September 26, 2011 at 6:56 PM delete

semestinya rakab, PenganutPAS dan amno-apco akan gembira sronok sakan dgn katun utusan m'sia ni. . tahniah buat mereka !!!

Reply
avatar
Anonymous
September 26, 2011 at 7:13 PM delete

AMIN...kau perkenankanlah doa kami ini. AMIN

Reply
avatar
Anonymous
September 26, 2011 at 7:19 PM delete

melampaui batas....
masanya akan tiba....
tungguuuuuu.........
celakalah editor bangsat

Reply
avatar
Anonymous
September 26, 2011 at 7:44 PM delete

agama mnjadi bahan gurauan utk manusia yg tk ada roh Islam dlm dri mreka

Reply
avatar
Anonymous
September 26, 2011 at 8:23 PM delete

Kalau orang lihat karikatur dalam keadaan beremosi melebihi rasional, pasti akan menyalahkannya. Biasanya karikatur dilakar membawa mesej yang tersirat. Begitu juga karikatur daripada hasil Zunar. Bila hati sudah benci, semua tidak suka. Oh! Rakyat negara membangun.

Reply
avatar
Anonymous
September 26, 2011 at 9:01 PM delete

Dari segi konsistensi dan prinsip,mmg layaklah nik aziz dan pemimpin2 pas dihina sampai terpalit pada agama....

Reply
avatar
GABAI
September 26, 2011 at 9:22 PM delete

HAHAHAHAHAHAHA

PAS BANGANG PAS BANGANG

KATUN TU BUKAN MEMPERSENDA HUDUD TAPI AJIS TUA BANGKA TU YANG MEMPERSENDA ISLAM

DEKAT PILIHANRAYA JA, MULALA NAK PANCING UNDI NAK BUAT HUDUD

BERPULUH PULUH TAHUN MEMERINTAH TAK BUAT PUN - MEMPERSENDALAH AGAMA LA TU

TAK RETI BAHASA DENGAN KATUN TU TANDANYA BANGANG

Reply
avatar
TA TI TU
September 26, 2011 at 9:38 PM delete

HAHAHAHAHAHAH

PAS BODOH MARAHHHHHHHHH

PILIHANRAYA DAH DEKAT BRO, PAS MESTI PASANG LAGU TU

PANCING UNDI HAHAHAHAHAHA

BANGANG BANGANG BANGANG

Reply
avatar
Anonymous
September 26, 2011 at 9:54 PM delete

Utusan Meloya tu lidah resmi UMNO.Nak buat macam mana? Boikot aje!!! Itu sahaja jalan yang terbaik.

Reply
avatar
rakab
September 26, 2011 at 10:21 PM delete

Nik Aziz itu sebenarnya yang jadi bahan lawak!...takkan tak faham...
...bengap sangat ker ??.

Reply
avatar
Anonymous
September 26, 2011 at 10:27 PM delete

Dan jika engkau bertanya kepada mereka (tentang ejek-ejekan itu) tentulah mereka akan menjawab: "Sesungguhnya kami hanyalah berbual dan bermain-main". Katakanlh: "Patutkh nama Allah dan ayat-ayatNya serta RasulNya kamu memperolok-olok dan mengejeknya?" Janganlh kamu berdalih (dengan alasan-alasan yang dusta), kerana SESUNGGUHNYA KAMU TELAH KUFUR sesudah kamu (melahirkan) iman...
[TMQ at-Taubah:65:66]

Reply
avatar
Anonymous
September 26, 2011 at 10:40 PM delete

Allah mengetahui ape yg engkau lakukan di atas darat,dlm air mahupn di ruang angkasa wahai manusia BODOH..

Jgn engkau mempermainkan hukum ALLAH..

Reply
avatar
Anonymous
September 26, 2011 at 11:32 PM delete

Mmg lahanat sapa yg lukis kartun ni!!

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 27, 2011 at 12:16 AM delete

Akp terasa malu dgn kartun Utusan..tapi lagi la terasa amat malu dan sedih..kerana kenapa ada puak2 tu bila aje dekat pilihanraya maka terkeluar nak hukum hudud dilaksanakan..adakah hukum hudud hanya perlu dihebohkan masa pilihanraya aje..? tapi bila habis pilihanraya..dan menang di Kedah dan Kelantan..sunyi sepi..sepatutnya mau dok bising le time tu..

P/S: Teringat MB Kedah keluar kenyataan di dewan DUN selepas PAS menang Kedah PRU12..

Reply
avatar
September 27, 2011 at 8:36 AM delete

Laaa PAS mengaku pulak hudud tu hukum ALLAH. Bukan ker ari tu Haji Hadi kata hudud ni tak disebut dalam Al-Quran.?? peninglah macam ni ...

Mempermainkan hukum ALLAH adalah dilarang dan berdosa besar . Hudud adalah salah satu dari hukum ALLAH . Kartun tu TAK HINA pun hukum ALLAH . Kartun tu hina hukum hudud PAS . Tak salah langsung . Malah baik untuk menyedarkan umat Islam yang telah diracun fikirannya oleh puak puak PAS ni .

Satu tangan nik aziz untuk menegakkan hukum ALLAH , aku sokong 100% .

Lagi satu tangan nik aziz nak laksanakan hukum ALLAH untuk umat islam sahaja . Aku tentang 100% . sebab ALLAh dah firmankan surah At-Taubah (9):33 hukum ALLAH untuk semua islam dan kafir kena patuh. Kenapa nak ingkar perintah ALLAH walaupun orang kafir membencinya .

Apa sebenarnya nik aziz nak ?? satu tangan ikut hukum allah . lagi satu tangan menentang hukum allah ?? Tak lain adalah sebab politik .

Apa yang nik aziz buat adalah melacurkan hukum ALLAH demi untuk meraih undi bagi terus berkuasa . Penghinaan terhadap hukum allah yang amat keji!!!! nauzubillah..

Reply
avatar
Anonymous
September 27, 2011 at 8:51 AM delete

yaaa tipikal anjing2 umeno belaan rosmah mcm penganutpas..."itu hudud pas bukan hudud Allah" kahkahkahkahkahkah woi lanjio macibai itu alsan dh basi la wei...dah cliche...cuba cari alsan ori sikit mcm tundet "lepas ni bolehla makan sup jari" atau maSHITtah "lepas ni potong apa? potong kaki? lepas tu curi dgn apa dgn mulutla pulak" aaa mcm tu baru best...kahkahkahkah

penganut agama ameno

Reply
avatar
Anonymous
September 27, 2011 at 9:25 AM delete

berita sahih lagi jujur,

Rakab,AKP & PPas adalah tergolong dalam manusia yang paling bodoh..
bukan itu je juga mereka juga golongan bangsat...

Reply
avatar
Anonymous
September 27, 2011 at 10:14 AM delete

Sekarang nampak jelas Islam UMNO dengan Islam sebenar. Bila sebut pasal hudud semua menggelabah. Masalahnya yg menggelabah lebih2 tu pun bukannya tahu mendalam pasal hudud tp terus bangkang. Mcm ada seorang menteri tu siap bg warning kt kaum cina bila hudud terlaksana makin ramai akan makan sup tangan. Apa punya menteri mcm ni? Yg menyedihkan dia menteri yg agamanya islam. Sesiapa yg menyokong maka samalah jahilnya dgn menteri tersebut dan juga menyokong kemungkaran di muka bumi dan nantilah azab di hari perhitungan. Buat pecacai, itupun kalau korang percaya la.

Reply
avatar
Anonymous
September 27, 2011 at 11:35 AM delete

cayalah utusan

aku paham maksud kamu

kamu bukan menghina hukum hudud itu

ttp kamu sengaja nak buat kami mentertawakan pemain politik tanahair iaitu nicky ajis yg tetiba bangkitkan hal ini....kenapa yer nak alih isu matsabun dgn wira dia tu ker atau nak alih citer pasal video terbaru tu ker atau nak alih citer gereja di s'gor tu hahahaha

Reply
avatar
Anonymous
September 27, 2011 at 12:29 PM delete

9:01 PM anon tak pandai bg komen kalau dr segi konsisten dan prinsip... apa ni .. sdgkan kartun tu sendiri kata lagu lama .. ini bermakna dari dulu sampai skg masih lah konsisten ..

hukum hudud ini sebenarnya bukan lagu lama tapi 'lagu' yg sentiasa hidup dr zaman rasullullah hingga skg..

Reply
avatar
Anonymous
September 27, 2011 at 12:30 PM delete

8:23 PM anon, tak salah lah kan pelukis kartun yg mempermainkan junjungan saw.. ??

Reply
avatar
Anonymous
September 27, 2011 at 12:33 PM delete

8:36 AM pPAS guna hujah hudud utk semua org termasuk kafir utk mengelakkan diri dia kena hukum hudud..


yg kena tanya nanti kau bukan lge.. tonggok !

Reply
avatar
September 27, 2011 at 2:27 PM delete

Bengong kepada yang menghina Tuan Guru Nik Aziz...Dari dulu lagi dia dah sebut pasal Hudud..kenapa cakap ini isu pilihanraya..kalau pilihanraya lagi molek sebab PAS pasti akan terus memerintah kelantan..Kalau nak harapkan UMNiii jangan harap la hudud ini akan dilaksanakan. Setidak-tidaknya TGNA sentiasa memperjuangkan Hukum Allah walaupun ramai yang menentang dan mengejeknya. Biar dia laksanakan dahulu, selagi PM tak beri kelulusan selagi itu Kelantan tak boleh laksana Hudud...Yang memperli TGNA itu aku harap buat2 bayakkan research, perjuangan menegakkan agama Allah bukan setakat solat,naik haji, puasa, zakat sahaja, tetapi Al-Quran dan As-Sunnah...Ya Allah, mudah-mudahan ramaikanlah mereka yang ingin mengenali islam daripada mereka yang ingin menghindari islam yang sebenarnya

Reply
avatar
September 27, 2011 at 3:16 PM delete

Aku boleh terima lagi kalau PAS dihina, Nik Aziz dipersendakan, Hj hadi dituduh gila dan macam2 tohmahan. itu adalah lumrah dan fitrah yg diterima oleh mana2 insan yg ikhlas berjuang atas jalan Allah. Para rasulullah dan sahabat pun menerima nasib yg sama inikan pula Ulama biasa seperti Nik Aziz..
Tapi aku tak boleh terima jika hukum al-Quran dipersendakan oleh umat Islam sendiri. jahil bukan bererti mereka patut persendakan hukum Allah, mereka mesti belajar. Apa nak jadi dengan ahli2 UMNO ni yg JAHIL MURAKKAB!!!!

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive