IGP: BN boleh kalah PRU 13...

KUALA LUMPUR, 23 Sept ─ Dalam pandangan seumpama yang jarang-jarang dikeluarkan, Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar mengingatkan, kerajaan Barisan Nasional (BN) boleh kalah dalam pilihan raya umum jika tidak menangani isu berkaitan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dengan baik.

Pendirian itu digariskan dalam satu buku berkaitan dengan 1 Malaysia yang diterbitkan sebelum pengumuman pentadbiran Najib mengenai ISA minggu lalu.


Menurut Ismail (gambar), isu ISA iaitu undang-undang yang diperkenalkan pada 1960, akan terus menjadi topik politik yang hangat untuk diperbincangkan dan pihak pembangkang akan terus menagih simpati dan sokongan pengundi.

Ismail yang menggantikan Tan Sri Musa Hassan September 2010 berkata, walaupun kerajaan berjanji untuk melihat semula akta tersebut khususnya dalam hal tanpa perbicaraan, namun banyak pihak yang meragui langkah itu.

Penggubalan dan penguatkuasaan ISA terletak di tangan kerajaan pusat, yang diterajui oleh BN sejak negara merdeka.

“Kerajaan dikatakan akan tetap menggunakan ISA sebagai serampang dua mata. Pada pihak kerajaan ISA penting untuk mengekalkan keamanan dan mengawal keselamatan negara tetapi pihak pembangkang terus menangih simpati dan sokongan pengundi,” kata beliau.

Justeru katanya, “jika kerajaan tidak dapat mengurus isu ini dengan baik, ia akan membawa kepada kekalahan dalam pilihan raya umum akan datang.”

Ismail mengatakan demikian dalam satu bab bertajuk “Keamanan dan Keselamatan Ke Arah Pembentukan Negara Maju” dalam buku berjudul “1 Malaysia Menjana Negara Sejahtera dan Bahagia Menjelang 2020”.

Buku itu dikeluarkan sebelum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menerusi perutusan khas sempena Hari Malaysia mengumumkan pentadbirannya akan memansuhkan ISA dan menggantikan dengan dua undang-undang baru.

Ismail berkata, tindakan pantas dan ‘pre-emptive’ yang diambil oleh Polis Diraja Malaysia dalam menangkap elemen-elemen utama dalam kumpulan-kumpulan militan seperti Jemaah Islamiah (JI), Darul Islam (DI), Al-Qaeda dan Kumpulan Abu Sayyaf sejak 2001 merupakan faktor utama Malaysia terus selamat daripada sudut ancaman kumpulan militan di rantau ini.

Dalam tulisannya, Ismail juga menarik perhatian bahawa senario politik yang disaksikan pada Mac 2008 dijangka berlaturan pada masa-masa akan datang.

“Dalam pilihan raya umum ke-12, negeri Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Perak jatuh ke tangan parti pembangkang. Di peringkat Parlimen pula, BN gagal memperoleh dua pertiga majoriti.

“Ini menyebabkan keadaan politik di peringkat negeri tidak menentu dan rapuh. Keadaan ini dijangka berlarutan pada masa-masa akan datang,” kata Ismail.

Tambah beliau, pemerintah di peringkat negeri hanya memperoleh majoriti mudah seperti yang dapat dilihat di negeri Perak.

Perikatan Pakatan Rakyat menguasai kerajaan negeri itu pada pilihan raya umum 2008 tetapi tumbang awal 2009 apabila tiga wakil rakyatnya bertindak keluar parti masing-masing.

Dalam perutusan khas Hari Malaysia Khamis lalu, Najib mengumumkan bahawa ISA akan dimansuhkan dan dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal bagi memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara.

Kata Perdana Menteri, dua undang-undang baru itu akan digubal di bawah “semangat serta payung” Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan bagi mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah.

Najib menjelaskan, undang-undang baru itu akan memperuntukkan tempoh tahanan polis yang lebih pendek daripada yang dijalankan pada masa ini.

Katanya, apa-apa tahanan lanjut hanya boleh dibuat dengan perintah mahkamah kecuali undang-undang berkaitan keganasan, masih dikekalkan bawah kuasa menteri.

Dalam ucapan sulung selepas mengambil alih tampuk pemerintahan pada 3 April 2009 Najib telah berjanji untuk mengkaji ISA secara komprehensif.

Perdana Menteri turut mengumumkan bahawa Akta Buang Negeri 1959 akan dimansuhkan di samping akan mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa.

Kajian semula komprehensif ini akan melibatkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 di mana prinsip pembaharuan tahunan akan dihapuskan dan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan.

Malah, kerajaan juga akan mengkaji semula Seksyen 27 Akta Polis 1967 dengan mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan.

Beliau juga berkata kebenaran berhimpun akan diberi selaras dengan kaedah-kaedah yang akan ditetapkan kelak dengan mengambil kira norma-norma di peringkat antarabangsa.


The Malaysian Insider

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

22 comments

comments
Anonymous
September 23, 2011 at 11:19 AM delete

Tq ASD kerana post topic menarik ni. Aku tunggu geng2 otak lembu umno komen dulu.

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 11:29 AM delete

mat lembik KPN.....
gigi palsu buat dia susah cakap pun....
bila susah cakap dia menipu....
lembik macam ni janda badak air tu suka sgt.....
kah...kah...kah..

Reply
avatar
PengikutPenganutPAS
September 23, 2011 at 11:30 AM delete

ahaaaaaa satu lagi peluang keemasan buat PenganutPAS dan rakab buat 'brite dan crite' fitnah.

antara depa berdua, sape cepat dpt ribu2 tpi sape lmbt lima sen pun tak dapat kot.

cepat PenganutPAS.. cepat rakab.. mak bapak dan anak bini kao org dok tenga kebuloq tahap gaban nunggu kao nk bgi mkn dgn duit haram kao org tu. . cepat !!!

Reply
avatar
AnakPolis
September 23, 2011 at 12:00 PM delete

Kalau BN kalah kempunanlah Khalid Abu Bakar (Timb. KPN) nak jadi KPN.. Kesiannnnn...

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 12:15 PM delete

Mcm mana seorang KPN boleh berkata sedemikian.Sepatutnya Polis atau pasukan keselamatan tidak boleh mengeluarkan kenyataan secara umum mengenai sokongan kepada mana2 parti politik.Dan kenyataan ni pulak jgn begitu mengembirakan PR kerana ianya juga untuk melemahkan PR kalau memandang rakyat sudah tolak BN.Belum tentu lagi..last minute apa pun boleh berlaku.PR harus fokus untuk menyelamatkan rakyat drp terus dizalimi dengan AKTA ISA dan seumpamya.Harga barang semakin melambung,peluang pekerjaan terhad,kebanjiran pendatang asing,jenayah,kes2 murtad,buang bayi...rompakan merata2...semua rakyat yg menaggung kesan drp Pemerintah kini yg LEKA dan LALAI SERTA BERFOYA-FOYA mereka.selamatkan Malaysia.

Reply
avatar
September 23, 2011 at 12:23 PM delete

Aku tak caya KPU (Ketua Polis UMNO) cakap camtu, ini mesti ASD spin ni, mana logik seorang ketua polis risau dan bimbang tentang kekalahan sebuah parti politik, bukan hal dia nak risau, dia sepatutnya risaukan tugas kepolisan bukan kepolitikan. Lagipun dia bukan lulusan SPM 3 macam Mat Sabu, dia ada master degree PHD sama macam penganutPAS, tak kan dia bercakap standard budak sekolah kantoi SRP?

Tolonglah ASD ko baik perbetulkan, kalau ko setakat lulusan SPM jangan main2 dengan orang yang ada PHD nanti ko disumbat dalam penjara. Ko tak tau ke undang2 baru yang akan menggantikan ISA ialah undang2 untuk yang ada PHD aje, sapa2 ahli politik yang hanya ada SPM jika didapati menghina ahli2 politik akan ditangkap polis dan ditahan tanpa waran selama 14 hari? Ko baik ambil PHD dulu.

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 12:27 PM delete

Ini satu lagi bukti kukuh bahawa polis bukan pihak yang berkecuali dalam politik.

IGP bodoh dan bangang, baik hang letak jawatan dan masuk UMNO. Jangan gunakan kuasa sebagai IGP untuk menindas rakyat yang tidak bersalah.

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 3:35 PM delete

Nmpak sngat KPN ni orng Umno. Jgn takut pd kekalahan sbb mahligai penjara dh tersedia utk pemimpin yg brsalah trutamanya kepala JPN, Imigresen, SPR, PDRM, SPRM dll lagi tu. Sesuai sngat kena berehat tu, lagi pn duit & harta dh brtimbun. Masa utk santai la plak.

Reply
avatar
rakab
September 23, 2011 at 5:07 PM delete

hahahahahuaaaa...

nampaknya puak kau orang kebulurlah nak dapat undi pasukan keselamatan dan keluarga mereka!

Hari tuh panglima ATM dah naik angin dengan mat sabu!
hahahahaaaa....jahanam pas..jahanam pkr.

Dengan umno bergaduh,dengan polis bergsduh,dengan tentera pun bergaduh,dengan ahli sejarah pun bergaduh jugak!!

lepas nih kita tengok pulak nik aziz bergaduh dengan karpal singh pasal hudud!
Dap dengan Pas tentu perang besar!!

Anwar bergaduh dengan hakim Zabidin !
Penyokong-penyokong pkr ,kita sama-sama tunggu video sex terbaru...baik puhya..

bala yang lama belum selesai, malapetaka baru pulak dah sampai...
hahahaaaaahuaaaa...

Reply
avatar
rakab
September 23, 2011 at 5:11 PM delete

eeeeiii...sukanya hati akuu...

Reply
avatar
September 23, 2011 at 5:28 PM delete

rakab,

gaji polis n atm tu orang umno yg bayar ke?

ke tok nenek, mak bapak kau yang bayar?

memang sah kau ni jahil murakab...

jahil x leh diajar...

Bangang!!!

Reply
avatar
PengikutPenganutPAS
September 23, 2011 at 5:34 PM delete

rakab oh rakab. . PenganutPAS ada video terbaru pasal mak n kakak kao kena sutut dgn babi dan anjing kurap tau. . nnti dia bgi kt kao ye. . harap besabo le rakab ye.. sabo ye. .

rakab said at 5:11PM
eeeeiii...sukanya hati akuu

Reply
avatar
TEORI rahman
September 23, 2011 at 5:43 PM delete

oooo baru ku tahu video sex terbaru (sumber dari PenganutPAS kot) tu mengenai babi dan anjing kurap dok sutut mak dan kakak rakab. . patutlah awal-awal lagi rakab da bagi respon baik iaitu "eeeeiii...sukanya hati akuu... (iaitu hati rakab la)" kerana dia sudah tahu apa isi kandungan video tu. . tahniah buat rakab !!!

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 5:45 PM delete

tahniah rakab !!!

Reply
avatar
rakab
September 23, 2011 at 7:04 PM delete

hahahahaaaaa...

gelinya hati aku menengokkan gelagat lawak orang-orang gila nih!

hahahahaaaaaaa...

alahai Anwar....nasib kau lah dapat penyokong bawak rebah macam dia orang nih....

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 7:16 PM delete

macam mana pelesit terlepas lagi....bakar
siapa kah tuan dia?
tuan dia lagi pelesit besar...
mat monggol raja sex...
kah...kah...kah

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 9:37 PM delete

he..he..he rakab@bakar ni gelak...cantik kan? macam syaitan!
pkr,pas,dap ni suka gaduh? tu ka?
mamak kuti dulu sampai lani tak pernah bergaduh dgn pak lah,maki2 dia kat pak lah dulu tu berlakon saja. sharizat tak pernah bergadul dgn rafidah, menangis hui..hui dengan muka 14 tu berlakon saja. najib pun tak pernah bergaduh dgn muhyidin, dia dok tukar darah pimpinan umno johor sekarang ni kebetulan saja.
PR selisih pendapat pasal prinsip, umno bergaduh pasal duit dan kuasa.
hang ni toya lah rakab!

Reply
avatar
Anonymous
September 23, 2011 at 10:39 PM delete

kesian anwar,,terfitnah lagi..bersabar jer laa..anwar hanya mengutip pahala2 dari org2 yg memfitnah..mencaci maki dia..Allah maha mengetahui..

Reply
avatar
rakab sedang ketawa
September 24, 2011 at 12:27 AM delete

kahkahkah....

lenguh rahang aku asyik dok ketawakan kau orang !!

kahkahkah....

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 24, 2011 at 2:01 AM delete

Depa rasa bila seseorg tu tak sokong pendapat mereka atau sedikit bertentangan dgn mereka maka depa terus hukum semua tu orang suruhan UMNO...

Buta dimata boleh juga dapat elaun OKU tapi buta dihati dapat dosa aje..

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 11:18 AM delete

rakab ni lenguh sebab kulum peliaq kut.....
mesti peliaq besar....
ketawa mana lenguh......
kah....kah...kah...

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 5:04 PM delete

RAKAP TU TULIS JE KETAWA LENGUH RAHANG PADAHAL TENGAH MARAH KAHKAHKAHKAH ALOLOLO MARAH KE RAKAP KAHKAHKAHKAH MEH CINI MEH BUCUKK

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive