Filem Bukit Kepung patut diharamkan - Abdullah CD

Kampung Perdamaian Sukhirin, 23 September 2011 – “Filem Bukit Kepung patut diharamkan”, demikian kata Abdullah C.D., Pengasas Rejimen Ke-10.

Pandangan ini dibuat ketika beliau menjawab soalan mengenai laporan akhbar Utusan Melayu menuduh Mat Indera sebagai “pengganas”.

Mat Indera terlibat dalam satu serangan hendap ke atas Balai Polis Bukit Kepung dalam tahun 1950.


Ditanya tentang Mat Sabu yang mencetuskan kontroversi bahawa Mat Indera adalah pejuang kemerdekaan, Pak Abdullah berkata, “Mat Sabu berkata benar. Dia tau sejarah dan dia berani membongkarnya.

“Mat Indra melawan British. Dia benci penjajah, mana boleh jadi pengganas?”

Seterusnya pejuang kemerdekaan ini menceritakan tentang riwayat Mat Indera sebagai guru agama dan ketua kesatuan buruh.

“Dia aktif dalam gerakan buruh dan dalam PKMM. Setelah darurat, dia pimpin pasukan Rejimen Ke-10 bahagian Johor.”

Menyebut tentang Dr. Burhanuddin Al-Helmy pula, beliau telah menyingkap satu lipatan dalam sejarah yang tidak pernah terdapat dalam mana-mana buku teks.

“Setelah penjajah British menolak perlembagaan rakyat dan membentuk Persekutuan Tanah Melayu, saya, Doktor dan Boestamam telah adakan pertemuan sulit di Kuala Lumpur. Kami bincang tentang soal perjuangan kemerdekaan ketika itu. Keputusannya, saya dan Boestamam akan ambil jalan bersenjata, dan Doktor bergerak di luar” .

Pak Abdullah pernah menjadi Setiausaha KMM Cawangan Lambor. Setelah KMM diharamkan Jepun, beliau menyertai PKM dan memimpin pasukan lasykar rakyat di kawasan Lambor dan sekitar Sungai Perak.

Sila sambung bacaan anda di SINI

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

27 comments

comments
rakab
September 24, 2011 at 4:26 PM delete

Kalau dah komunis tuh , komunis jugak laa..

Abdullah CD adalah bapak komunis malaya ! fakta tu kekal sampai hang mampuih...

Bapak komunis tentu pertahankan anak komunis !..mcm mat indera tu...

pssst,...la ni dah ada parti komunis rakyat pulak !!

mampuih aku kena maki lepas nih...
kehkehkeh...

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 4:35 PM delete

puuukimaklu rakab anak paria...anjing belaan rosmah! kahkahkahkah!

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 11:03 PM delete

Tapi hang lupa rakab (yelah.. melayu UMNO mudah lupa), Pemimpin tertinggi UMPORNO bersaudarakan ketua komunis Kazakhstan!! berbesankan penaung mafia.. hahaha.. setiap berhujah setiap kali nampak bangang

psssttt..lain kali hang dok senyap je.. nanti taik jatuh ke muka sendiri..

Reply
avatar
Anonymous
September 24, 2011 at 11:15 PM delete

salam..

aku dah lama perhatikan rakab ni.. tujuan dia komen di blog ASD ni sekadar membuat onar saja.. tiada fakta asas dan hujah yg konkrit.. cuma sekadar gangguan mental dia bg membakar perasaan penyokong2 PR..

kepada penyokong2 PR, sabarlah.. tak payah dilayan rakab ni dan ignore segala komen2nya.. rakab ni sakit jiwa sebenarnya kerana dia rasa sangat hebat apabila setiap artikel dalam blog ASD yg dikomen nya akan menjadi hit dan panas.. sbb tu makin dilayan makin seronok pada tanggapannya...

so, tok sah la dilayan lagi komen2nya..

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2011 at 1:45 AM delete

Anon 11.15PM..

Betul apa yg tuan kata.. saya setuju 100%

sebenarnya rakab ni adalah org tua yg dah nyanyuk dan bekas penghuni pusat rawatan jiwa beberapa tahu yg lalu. Dulu dia keja besar juga.. jadi Executive di sebuah syarikat IT.. sbb tu tahu sikit2 pasal blog ni..

sekarang dia baru pulih sedikit drp penyakit tekanan perasaan dan jiwa.. jadi semua tolong faham2 lah kalau dia bagi komen yg tak berapa nii..

jadi kita semua sabarlah.. dgn dakwaan yg kurang drp rakab ..

dia ada juga associates nya spt PenganutPas dan AKP.. semua tu adalah bekas pesakit jiwa..

biarlah mereka ..

UMNO
United Myanmar & Nepal Org.

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 9:14 AM delete

Abdullah CD tetap berfahaman komunis hingga keakhir hayatnya..maka perjuangannya senantiasa hidup dalam dirinya...dengan isu sekarang...adalah peluang dia utk menyambung penjuangan dia yg belum selesai..apabila ada puak2 cuba menghalalkan penjuangan..

Anon 11.15pm & 1.45am..aku pasti engkau org tak pernah hidup zaman komunis..apa yg kauorg tahu?

P/S:Aku pun tak pernah hidup zaman Komunis..tapi yg aku tahu/baca/dengar...lebih banyak buruk daripada baik tindakan/perjuangan komunis pd tanah Melayu.

Reply
avatar
September 25, 2011 at 9:21 AM delete

Kerana tak ada sekor pun orang UMNO ni yang maksum maka semua doa, seranah, carutan, maki hamun dan sumpahan oleh orang2 UMNO tak akan dimakbuli tuhan dan takda sapa pun takut. Yang akan takut ialah orang2 UMNO sendiri yang semua apa yang mereka doakan dan sumpahkan memakan diri mereka sendiri kerana Allah lebih adil memakbulkan doa manusia yang teraniaya dan dianiaya oleh UMNO yang angkuh dengan kuasa dan kekuatan.

Korang tak nampak ke yang pencacai2 UMNO pun sudah tidak mampu berhujah kerana sibuk asyik nak maki hamun padahal takda sapa pun takut pada maki hamun dia, malah lagi bagus dia maki hamun sampai dia tidak mampu berhujah dalam blog ni selain maki hamun?

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2011 at 10:04 AM delete

Mcm crita Hang Tuah & Hang Jebat la ni. Hang Tuah tu sebahgianny suka dia sbb taat setiany kpd Raja tnpa brbelah bagi walaupn Raja tu zalim manakala Hang Jebat pula memerangi Raja krn sifat simpatiny yg kuat utk mmpertahankn maruah sahabat & keluargany yg d fitnah. Tanda kasihny ialah rela mati d tngan sahabatny sendiri walaupn sebnarny dia mmpu tewaskn Hang Tuah.

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 12:00 PM delete

FMzam,

Kau mana tahu Allah SWT makbul atau tidak doa2 org UMNO...kau taraf apa aaahhh? sedangkan maki,mencarut dan dengki adalah makanan kau...huhuhuhuhu

Reply
avatar
September 25, 2011 at 12:25 PM delete

AKP,

Kau patut tanya soalan itu dulu pada diri kau sebab kau memaki Abdullah CD, kau menyumpah seranah kata dia berfahaman kominis sampai akhir hayat, kau tu taraf apa nak ngata dia tu, padahal Allah lebih tau dia dari kau? Apa perlu tunggu ke orang bertaraf saja yang boleh lawan cakap pencacai yang bertopengkan Islam macam kau ni? Aku yang taraf kepala lutut ni pun dah cukup nak layan munafik macam kau ni tau tak?

Nak bercakap pasal taraf pun kau tak pandai, ukur taraf kau dulu kalau orang alim ulama macam Nik Aziz pun kau sanggup kutuk? So apa perlu aku ni nak taraf apa pun kalau aku kutuk syaitan macam kau ni? Sekarang ni aku tengok yang maki hamun tu jadi makanan dia ialah geng2 pencacai kau jugak sampai dah tak boleh berhujah sebab asyik maki hamun aje yang dia pandai! Itulah kau jangan main2 dengan qada dan kadar Allah SWT AKP!

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 12:34 PM delete

FMzam,

Macam nie punya tulisan Akp, kau kata maki dan sumpah seranah? kau nie poonden ke?..sensesesetif sangat...kau baca sekali lagi le...kot tersilap bahasa..

"Abdullah CD tetap berfahaman komunis hingga keakhir hayatnya..maka perjuangannya senantiasa hidup dalam dirinya...dengan isu sekarang...adalah peluang dia utk menyambung penjuangan dia yg belum selesai..apabila ada puak2 cuba menghalalkan penjuangan..

Anon 11.15pm & 1.45am..aku pasti engkau org tak pernah hidup zaman komunis..apa yg kauorg tahu?

P/S:Aku pun tak pernah hidup zaman Komunis..tapi yg aku tahu/baca/dengar...lebih banyak buruk daripada baik tindakan/perjuangan komunis pd tanah Melayu."


P/S: Org yg sensetif nie jenis jiwa2 punya...kena sikit merajuk.

Reply
avatar
September 25, 2011 at 12:44 PM delete

AKP,

Kau pakai nama AKP pun dah cukup untuk tunjuk sifat pengecut dan darai kau tu padahal nama sebenar kau Faizal Bin Rahim, apa tak nak pakai FBR atau FBRahim? Bila aku dedah nama sebenar kau, kau marah aku tapi apa pasal yang kau tu sensitif sangat dengan nama yang mak bapak kau bagi tu? Apa kau ni anak tak sah taraf ke yang tak halal untuk berbinkan nama bapak kau sendiri? Panggil kau nama Faizal Bin Abdullah OK kot?

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 2:01 PM delete

FMzam,

Kau nie memang jenis suka makan fitnah..aku kau kata Faizal Bin Rahim...

Reply
avatar
September 25, 2011 at 3:09 PM delete

AKP,

Yang menabur fitnah itu lebih jahat dari yang makan fitnah. Apa bezanya kau bila kau membalas fitnah tapi dengan cara menabur fitnah? Apa kau nak panggil aku kalau aku ni jenis yang hanya makan fitnah kau aje, wahai bapa penyuap fitnah!

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 3:59 PM delete

FMzam,

Tahniah...kau mengaku siapa yg fitnah kata Akp ni Faizal bin Rahim adalah lebih jahat...tuduhan kau mau dok bagi ASD baca..dia kata aku budak tu..

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2011 at 4:28 PM delete

akp bangang! akp bangang! akp bangang!

Reply
avatar
Anonymous
September 25, 2011 at 4:31 PM delete

akp, tak nak kau ikut ketua umno penang si zainol tu? samanlah FMzam rm30juta. baru kau cepat kaya. pecacai umno kan suka saman menyaman. terutama pecaci tua angkat najis, macam kau.. pasal tu kau mengaku konon tahu cerita abdullah cd ni.

Reply
avatar
September 25, 2011 at 4:38 PM delete

AKP,

Kuat pulak ingatan kau bila bab ASD kata camtu, tapi yang ASD kata ialah kau tu dok kata orang pengecut padahal kau tu yang pengecut berlindung disebalik nama AKP tak berani nak pakai nama sebenar Faizal Bin Rahim. Sekarang kalau kau bukan Faizal Bin Rahim, apa yang kau takut? Penakut?

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 4:53 PM delete

FMzam,

Penakut tiada dalam kamus hidup ku...aku akan beritahu siapa diri aku sebenar bila PR terkubur di PP.
hahahaha

Reply
avatar
September 25, 2011 at 5:05 PM delete

Hahahahaha...AKP, AKP, itu sudah cukup membuktikan kau memang penakut, tak payah tunggu UMNO dapat balik PP, hari ni jugak kau boleh masukkan perkataan penakut dan pengecut dalam kamus hidup kau yang tebal satu muka surat aje tu. Nak beritahu kau siapa pun kena tunggu BN rampas UMNO? Kau tak kan tak yakin2 yang BN akan menang padahal kau cakap bukan main lagi nak rak PR akan kalah. Memang kau ni dasar lebai munafik kominis UMNO!

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 5:22 PM delete

FMzam..

Tak lama lagi pun PRU13..sabar le..

Reply
avatar
September 25, 2011 at 5:29 PM delete

AKP,

Bukan apa takut tak sempat PRU13 manalah tau dengan qada dan kadar Allah SWT kau tak sempat nak beritahu siapa kau kerana disembahyangkan terlebih dahulu, susah pulak nak cari kau di kubur orang dagang!

Reply
avatar
dd
September 25, 2011 at 7:21 PM delete

pukimak bapak lu lah fmzam!

Reply
avatar
September 25, 2011 at 7:37 PM delete

darai dildo@ AKP,

nak maki aku pun macam pondan je? apa ni bila maki hamun tukar nama dd, apa pukimak kau tu aku yang tibai ke?....iiiiihhhh jijikm la..

Reply
avatar
Anak kg pertama
September 25, 2011 at 11:02 PM delete

FMzam,

Bab ajal aku takleh nak elakkan..itu kehendakNYA...tapi selagi hidup akan terus berjuang hingga keakhir hayat...ada faham!

Reply
avatar
Anonymous
September 26, 2011 at 9:14 AM delete

tN hAKIM fmzAM

tu dia.... pandai pula tau bila doa org dimakbulkan oleh Allah.....tp x sedar pula bila Allah dah bg mcm2 petunjuk yg berkait bang nuar hahaha kelakor la kor ni tn hakim FMZam

Reply
avatar
Anonymous
September 26, 2011 at 9:22 AM delete

rakab

gua support lu

walopun gua guna cara bahasa mcm kuminis...tp gua bkn kuminis papehal gua ada bila dgr semboyan klu ada olang sokong kuminis mau kurang ajar sama bangsa gua x kira la di tua ke muda ke sepet ka hitam ka atau bangsa gua sndri sekalipun gua kasi ajar cukup

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive