BN Selangor bermimpi di siang hari.

Najib berkata yang beliau tidak takut dengan Anwar kerana beliau mengakui yang dalam sebuah demokrasi parti adalah lebih kehadapan dari individu. Tetapi jika benar apa yang di katakan oleh PM itu maka beliau tidak payah menyebut nama Anwar tetapi di sebaliknya beliau sepatutnya bercakap tentang PR, bukannya Anwar.


Apa yang di katakan oleh PM itu benar kerana tidak ada sesiapa yang perlu takut pada mana-mana individu. Saya yang begitu kecil ini pun tidak takut pada Anwar dan pada sesiapa sahaja yang melakukan rasuah dan salah guna kuasa. Yang perlu semua pihak takut dalam politik ini ialah rakyat yang ramai yang mempunyai hak kepada seluruh negara kita.

Itu sebabnya selama ini saya hairan kenapa pemimpin-pemimpin kita begitu berani melakukan rasuah dan mengenepikan perasaan rakyat yang begitu jemu mendengar perlakuan rasuah itu dilakukan dengan terang dan mudah dilihat oleh rakyat. Hanya rakyat tidak mampu membuktikannya kerana perlakuan rasuah yang besar-besaran banyak dilindungi oleh Akta-Akta yang ketat seperti Akta Rahsia Resmi dan lain-lain.

Jika sesuatu projek dilaksanakan dengan ‘scale’ yang besar maka projek-projek itu akan dilindungi oleh Akta Rahsia Resmi kerana dalam projek itu adalah sumber mereka yang berkuasa untuk melakukan rasuah yang menggunakan wang rakyat. Rasuah adalah isu yang terhadapan sekali dan selagi kerajaan masih melekat dengan stigma rasuah itu selagi itulah kerajaan hari ini tidak akan mendapat perhatian rakyat lagi.

Di UiTM semalam Najib telah mengaku yang BN telah insaf di atas segala kesalahan yang telah dilakukannya semasa memerintah negeri itu sejak merdeka dahulu. Dengan kenyataan itu maka kita dapat menyimpulkan yang BN memang telah melakukan kesalahan sebagai parti yang memerintah negeri Selangor dan dengan itu rakyat Selangor telah mengenepikan mereka dalam pilihanraya yang lalu.

Jika BN telah mengaku kesalahan itu kenapa pula parti-parti pembangkang yang dipilih oleh rakyat Selangor itu menjadi ‘punching bag’ bagi UMNO dan BN. Kenapa pembangkang dipersalahkan jika BN mengaku kesalahan itu letaknya dibahu BN. Kenapa yang bersalah menghemtam yang tidak bersalah? Itulah yang menjadi masalah kepada BN. Mengaku bersalah tetapi pihak lain pula yang dihentam setiap hari dan waktu.

Sekarang BN sedang berusaha mencari kesalahan PR di Selangor, sama seperti yang dilakukan di negeri-negeri lain yang dipimpin oleh PR. BN mencari kesalahan pentadbiran Selangor seperti orang mencari kutu dikepala. Kuman diseberang laut mereka nampak tetapi gajah dibibir mata tidak dihiraukannya.

Apa yang BN perlu lakukan untuk mengembalikan keyakinan rakyat Selangor ialah untuk menunjukan siapa yang akan menjadi MB jika Selangor dipimpin BN. Ini amat penting kerana seperti yang kita lihat semua MB BN Selangor sebelum diambil alih oleh PR dalam pilihanraya yang lalu telah bergelumang dengan masalah rasuah.

Keseluruhan pemimpin-pemimpin Selangor telah dipersepsikan melakukan kesalahan ini dan itulah sebabnya mereka diketepikan oleh rakyat. Sekarang pemimpin-pemimpin yang sama pula yang membuat janji untuk mentadbir negeri yang kaya itu untuk melakukan perubahan yang dikehendak rakyat Selangor. Bagaimana rakyat hendak percaya. Secara konklusifnya kita melihat yang isu ini amat susah untuk dilakukan oleh BN Selangor.

Sehingga ke hari ini rakyat masih tidak nampak siapa yang akan ditonjolkan sebagai ayam tambatan BN yang tidak boleh dipersoalkan tentang kredibilitinya. UMNO yang sedang menghadapi isu kredibiliti terpaksa mencari calon MBnya dengan teliti. Sekarang bukan senang untuk mencari calon yang berkredibiliti di Selangor kerana calon yang akan ditonjolkan itu akan merasa rendah diri dan sangsi samada mereka boleh menang atau pun tidak.

Ramai yang merasa takut untuk melalui pengalaman Awang Adek di Kelantan yang telah berangan-angan untuk menjadi MB Kelantan tetapi Kelantan hanya memberikan sebanyak tiga kerusi DUN sahaja dalam pilihanraya yang lalu. Awang Adek sendiri sebagai calon MB telah kalah dihadapan rakyat Bachok sendiri. Kita masih ingat bagaimana Awang Adek telah berlagak seolah-olah sudah menjadi MB dengan lagak ‘typical’ UMNO sambil menghisap cerut yang mahal-mahal semasa berkempen di Bachok.

Di dalam ucapan Najib di Shah Alam semalam Najib dengan terang telah meminta rakyat untuk menerima sahaja calon yang di turunkan oleh pucuk pimpinan. Kata-kata itu telah di sambut dengan tepukan gemuruh dan bertepuk itu merupakan salah satu ‘attribute’ yang sudah lama bersemadi di dalam UMNO, tetapi apabila sampai pilihanraya nanti ramai di kalangan yang bertepuk semalam itu jugalah yang akan memberikan undi kepada parti-parti pembangkang seperti yang berlaku di dalam pilihanraya yang lalu.

Sila sambung bacaan anda di SINI

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

9 comments

comments
Anonymous
September 19, 2011 at 12:18 PM delete

saya pun tak takut ngan Anwar,sikit hari lagi dia dah masuk....

Reply
avatar
rakab
September 19, 2011 at 12:46 PM delete

Mengaku kelemahan dan kesilapan diri adalah sifat yang terpuji.

Bukan macam Anwar...kapal dah nak karam pun masih nak pegang kemudi !

Reply
avatar
Anonymous
September 19, 2011 at 1:07 PM delete

macam PM jugak lah Rakab Baghal oooiiii.. daripada banyak skandal (kapal selam) sehingga cincin laki dia rosmah bernilai 24 juta pon masih dok nak bertahan di kerusi PM.. pemimpin negara lain dah meletak jawatan secara sukarela atau melepaskan jawatan sementara kepada TPM bagi tujuan siasatan. PM najib lagi muka tak tahu malu.. Lebih malang dia takdak teloq, nak pi mahkamah jadi saksi pun masih dok bagi alasan. malang hang sokong orang lagu tu..

Reply
avatar
September 19, 2011 at 2:02 PM delete

Najib kata dia tak takut kat Anwar, rakyat kata kita tak takut kat Najib. Tanya Najib apasal tak takut kat Anwar tapi takut kat Rosmah? Jawab Najib, "bukan aku takut kat bini aku, bini aku tak takut aku lah!"

Reply
avatar
September 19, 2011 at 2:37 PM delete

Najib tak takut Anwar itu sebab dia bersungguh2 tanpa rasa takut apa pun untuk menghantar Anwar ke penjara, malah Najib tak takut tuhan pun untuk melakukannya AT ALL COSTS asalkan Anwar dihapuskan dari politik Malaysia! Kerana tak takut Anwarlah maka Najib tidak boleh biarkan Anwar mengepalai Pakatan Rakyat dan kerana tak takut Anwarlah Najib mesti tentukan Anwar masuk penjara dulu sebelum dia umumkan tarikh PRU13. Dan kerana tak takut Anwarlah Mahathir pun kata eloklah Najib lewatkan dulu tarikh PRU lambat sikit pun takpa. Jadi betul lah Najib memang tak takut Anwar selagi tangan dan kaki Anwar terikat tak dapat melawan dan disumbat kedalam sangkar besi.

Reply
avatar
rakab
September 19, 2011 at 4:46 PM delete

kambing 1.07,

Mana -mana pemimpin dalam dunia ni tak sunyi dari dakwaan berbagai skandal.

takkan dengan dakwaan saja nak kena berundur...
buktikan lah dakwaan tu!

Kalau kau jujur, desak anwar berundur dulu...
Kesalahan dia dah terbukti ...dah pernah masuk penjara pun!

Reply
avatar
Anonymous
September 19, 2011 at 5:17 PM delete

rakab
anwar masuk penjara pasal fitnah UMporNO. semua orang tahu, bukan rahsia lagi, kecuali pecaci otak lembu macam kau ni.
Bagi tahu kat presiden umno najib tu jgn dok perabis duit rakyat nak angkat image dia....rakyat malaysia dah meluat dan menyampah kat dia laki bini.
----------------------------------
KUALA LUMPUR, Sept 19 — In the last few weeks, a group of political strategists that includes members of the team behind Tony Blair’s “New Labour” have started work to reinvent Datuk Seri Najib Razak as a moderate reformist to appeal to voters as he prepares to lead his Barisan Nasional (BN) for the first time into elections.
The Malaysian Insider understands that besides the former Blair operatives, the Najib team is also seeking the counsel of a familiar face — Paul Stadlen, the former boss of APCO Malaysia, the team that met an ignominious end a few months ago for alleged links to Israel.

Reply
avatar
Anonymous
September 19, 2011 at 11:02 PM delete

Hairan betul la,di zaman serba canggih ni masih ada puak dalam UMNO yang baghal pemikiran masih macam manusia zaman purba.Memang pemimpin-pemimpin UMNO telah amat berjaya memperbodohkan mereka sampai jadi baghal.

Reply
avatar
Anonymous
September 20, 2011 at 8:38 AM delete

Orang melayu semakin bodoh dipermainkan oleh UMNO. Walaupun ada segelintir yang telah sedar tetapi majoritinya masih baghal pemikiran.

Kerajaan PR telah menunjukan prestasi yang baik dalam pentabiran negeri.

Kalau pencacai UMNO tak boleh bezakan, maka bukan sahaja mereka bodoh tetapi buta juga.

Reply
avatar
Related Posts with Thumbnails

Followers

Archive